brood en broodproducten maar welke?

Ik wil zelf graag speltkiembrood gaan maken. Nu lees ik overal dat ik lijnzaad moet toevoegen aan de gemalen spelt kiemen. Ik neem aan dat ik het lijnzaad ook eerst moet laten weken (kiemen) om het fytinezuur te verwijderen? Heeft iemand ervaring (duidelijk recept) met het zelf maken van speltkiembrood of roggekiembrood?

 
Hoi, ik heb een vraagje over brood. Heel af en toe haal ik wel eens wit/grijs zuurdesembrood bij Le Salonard in Maastricht.
Nu zit er in Maastricht ook de Bisschopsmolen. Die hebben ook spelt desembrood met zout en olijfolie.
Nu kunnen ze geen zeezout gebruiken:
Antwoord van de bakker:
Wij hebben geprobeerd zeezout te gebruiken in onze Speltbroden. Helaas met een teleurstellend resultaat. Zeezout tast namelijk het glutennetwerk van de broden aan. Aangezien wij geen chemische broodverbetermiddel gebruiken, moet wij dus gewoon zout gebruiken. In zeezout zit namelijk diverse mineralen in die dit effect veroorzaken. Wij hebben deze ervaringen gedeeld met Universiteit Wageningen. Maak men brood van tarwe, dan kan blijkbaar wel zeezout worden gebruikt. Tarwe heeft sterker gluten. Maar wij hebben daarentegen bewust gekozen om geen tarwe te gebruiken in onze bakkerij.

En ze gebruiken olijfolie om het beter houdbaar te maken:
Door vet te gebruiken in ons proces kunnen wij op een natuurlijke manier het brood iets langer houdbaar houden. Tevens bevat olijfolie omega 9, met als eigenschap dat het licht ontstekingsremmend werkt op het lichaam.

Hier een van hun broden:
http://www.bisschopsmolenwebshop.nl/a-27567839/desem-broden/desem-gries/

en hun baguette zonder olie:
http://www.bisschopsmolenwebshop.nl/a-27567547/baguette/spelt-baguette/

Ik weet niet of olijfolie in brood goed is en neem soms wel hun baguette.
Wat denken jullie ervan?
Klopt het dat er in desem/spelt geen zeezout gebruikt worden kan en is olijfolie in brood daadwerkelijk beter voor de houdbaarheid?
Ik dacht dat het sneller ranzig zou worden met olie?

 
ik bak al meer dan een jaar elke week 2 broden van speltbloem met himalaya zout. (voornamelijk voor mijn mannen) Ik had nog een heel pak staan. Van de week zal ik eens een van de twee met keltisch zeezout doen, ik laat het resultaat nog wel weten hier.
Mijn ingredienten zijn:
speltbloem, korrelgist, water en zout.
Een lekker en luchtig brood.
 
Dorothe,

Lijkt me eerlijk gezegd onzin wat de Bisschopsmolen beweert. De keten het Vlaams Broodhuys gebruikt nl. ook Keltisch zeezout (geleverd door onze enige echte Pascal uit Zwolle!) en zij hebben wel speltbrood in hun assortiment.

Mike
 
Aha, goed, dan weet ik genoeg. Dan ga ik liever brood halen bij Le Salonard. Is wel tarwemeel (biologisch), maar zuurdesem en wit/grijs en zeezout. Dat lijkt me dan toch beter als ik af en toe brood wil eten.
Bedankt.
 
Bakker bronswijk uit de regio hier bakt ook speltdesembrood brood met keltisch zeezout. En het is prima brood!
 
Ik voel mij overigens prima op normale volkoren brood.
Van al die alternatieven gaat mijn buik juist borrelen.
Van Volkoren brood de beste stoelgang.
 
Hé Tanja, dat wist ik niet. Ik dacht dat het tarwe was. Fijn, dan is het helemaal mooi, als ik het eens wil eten. jammer dat ik vaak een groot brood koop en maar een beetje eet. Ik moet dan maar een halfje kopen.
 
Ik koop een klein speltbroodje af en toe, twee vliegen in 1 klap en spelt en niet zo groot, tadaa
 
Dan ga ik eens vragen naar speltbrood.

A propos brood: is het waar wat de bakker van de Bisschopdsmolen zegt dat de olijfolie in brood het brood langer houdbaar houdt? Ik dacht dat het dan sneller ranzig werd?
 
Ook dat is niet waar. Het brood van Menno bevat uitsluitend meel, water en zout en is erg lang houdbaar.

Mike
 
Ik weet genoeg,
Bedankt Mike.

Wat wel gezegd mag worden dat het een prachtige molen is in hartje Maastricht. Wel de moeite waard om hem te bezoeken. En ze hebben ook pasta op basis van spelt.

Maar, ik ga dan liever naar Le Salonard en neem dan in de toekomst een speltbroodje (als ik het dan sporadisch neem).
Ciao
Dorothé
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.258
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan