brood en broodproducten maar welke?

Het blijft me verbazen hoe hoogleraren kunnen blijven zeggen dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de stellingen aangaande brood en granen. Volgens mij ligt het bewijs gewoon meters dik opgestapeld.

Zoals Jezus al zei (hoewel, voor zijn bestaan ontbreekt ook alle bewijs):

"Ze zijn ziende blind en horende doof".

 
Menno 't Hoen stelt de propaganda en disinformatie omtrent graanproducten terecht aan de kaak en het was te verwachten dat hij de volle laag zou krijgen, misschien dat er nog meer 'journalistieke' aanvallen volgen. Om in graantermen te blijven: wie z'n kop boven het korenveld uitsteekt...

De stand van de huidige 'journalistiek' is ronduit om te huilen. De schrijver van het NRC-stuk liet zich duidelijk bullyen door de hoogleraar die het 'te druk had' en dus maar weer gauw 'nuttig werk' moest gaan verrichten. Mijn term voor 'journalist' is dan ook: stenograaf van het establishment. Dit is weer zo'n mooi voorbeeld hiervan.

Nu naar de inhoudelijke kant:

Menno stelt terecht dat brood een hoge GI heeft: er zit maar een waarde van 2 verschil tussen volkorenbrood en witbrood! In een reactie staat te lezen dat brood altijd gecombineerd wordt met andere voedingsmiddelen en dat er dan sprake is van een andere GI. Dit verklaart precies waarom de GI-tabel van slechts beperkt nut is als indicatie voor de insulinerespons opgewekt door koolhydraten. Er zitten vele andere haken en ogen aan, teveel om hier op te noemen. Ik beperk me hier tot het volgende argument:

ALLE koolhydraten, of ze nu een hoge GI of lage GI hebben, zorgen voor een insulinereactie. Dit geldt ook voor vezels en zemelen, die eveneens koolhydraten zijn, en voor fructose (vruchtensuiker). Men heeft het verschil in insulinerespons onderzocht tussen gewone cornflakes en zemelrijke ontbijtgranen. Het bleek dat de ontbijtgranen na 20 minuten de DUBBELE hoeveelheid bloedglucose teweegbrachten dan de gewone cornflakes! Op de ontbijtgranen volgde een onmiddelijke, hoge insulinereactie, die de bloedsuiker stabiel hield, maar 20 minuten later trok de alvleesklier het niet meer en steeg de bloedsuikerspiegel alsnog, twee keer zoveel als bij gewone cornflakes. Uiteindelijk moet het lichaam bewerkte of onbewerkte koolhydraten hoe dan ook zien te verwerken.

Het verschil tussen 'langzame' en 'snelle' koolhydraten is het verschil tussen langzame of snelle diabetes of kanker. Iemand schrijft dat ze biologisch graanproducten eet. Nou en? Dan krijg je biologische diabetes of kanker! Een koolhydraat is een koolhydraat, punt. Suiker is suiker, of je deze nu uit zetmeel of uit vruchtensuiker haalt. Ons lichaam is hier niet op ingesteld, omdat we 2,5 miljoen jaar van onze evolutie van de ene ijstijd in de andere hebben geleefd en gedwongen waren te jagen op plantenetende kuddes. Onze voeding is daardoor nagenoeg volledig carnivoor geweest en gebaseerd op dierlijke vetten en eiwitten. En laten deze nu net bijzonder stabiliserend zijn voor onze bloedsuikerspiegel.

Daarom zijn er wel essentiele vetzuren en essentiele aminozuren, maar geen essentiele suikers/koolhydraten. Ons lichaam is perfect in staat om zijn eigen suikers te maken door omzetting van eiwitten en heeft geen enkele suikerbron nodig uit de voeding. Dat het lichaam wel bepaalde vetzuren en aminozuren nodig heeft uit voeding geeft aan deze ooit volop aanwezig moeten zijn geweest, waardoor er geen noodzaak was voor het lichaam om deze zelf aan te maken. Andersom geeft het feit dat het lichaam wel degelijk zijn eigen suikers kan aanmaken aan dat deze niet of nauwelijks voorradig moeten zijn geweest via de voeding.

Menno heeft volkomen gelijk als hij de Fransen erbij haalt. In Italie heb ik met eigen ogen gezien hoe men een salade overgiet met olijfolie en rode wijnazijn, eerst de salade opeet en vervolgens brood gebruikt om de olijfolie en het azijn in op te zuigen. Dat is de rechtmatige plaats van brood bij een maaltijd, zoals Menno terecht stelt. En zelfs dan is brood nog volledig overbodig, want met evenveel gemak zet je het bord schuin tegen je mond en drink je de olie en het azijn zo op! Maar als je dan toch brood eet, eet dan het brood van Menno, want hij weet wat hij doet en waar hij het over heeft!

Mike

 
Ik moet zeggen ik wordt nu gewoon misselijk van de reclame die nu de hele tijd op de radio hoor: Volkoren is altijd gezond. Of zo iets. Ik kan me wel bedenken door wie die gesponsord wordt, maar wat een leugen, net zoals (supermarkt) melk de witte moter, en (plof)kip het meest veelzijdige stukje vlees.

 
Dit is werkelijk stom toevallig:

Ik was vandaag in Baarn, en ik herinnerde me ineens dat ik nog steeds eens Van Menno brood wilde proberen, en eens gelezen had, dat dit in Baarn te koop was.

De eerste bakker waar ik kwam had er nog nooit van gehoord, maar bij de tweede winkel was het raak. Geen echte bakker, maar een zaak waar ook wijn, kaas, vlees, olijven, en nog veel meer te koop was. Vroeg om Van Menno brood, maar ze hadden het niet afgebakken. (In het weekend wel)

Was voor mij geen optie, want ik heb geen oven. Ze boden aan om het voor me af te bakken.

Dat duurde een half uurtje, en ik kreeg er een gratis kop thee bij.

En dan kom ik thuis, en het eerste topic wat ik hier lees gaat over Van Menno brood.

Ik ga er vanavond van eten.

Reden voor mijn reis naar Baarn was trouwens een bezoek aan Boerderij Van Ravenstein.

Die boerderij werkt voor zover ik weet, niet geheel biologisch, maar toch hebben ze wel pluspunten. Zo hebben de koeien allemaal hun hoorns en mogen de kalfjes bij de koeien blijven drinken. Helaas verkopen ze geen melk. Wel verkopen ze vlees van eigen koeien en hebben ze een ruime winkel vol biologische producten.

Tevens bezocht ik in Baarn een ruime natuurwinkel, ook vol biologische producten.

Kortom, wie in Baarn gezond eten wil kopen, kan zeker op drie adressen terecht.

Iets verder, in Soest zit biologische boerderij Het Derde Erf, dus ook daar kun je nog terecht voor eerlijk voedsel.

Als iemand interesse heeft in de exacte adressen zoek ik deze wel even op, en zal ik ze hier plaatsen.

 
Bastiaan waarom citeer je een tekst van Jezus als je niet in Zijn bestaan gelooft!

Er is bewijs genoeg als je het maar wilt zien. Maar dit is niet een site om daarover bezig te zijn.

Maar ik vind het wel jammer dat er af en toe door mensen soort speldenprikken uitgedeeld worden wat je als gelovige wel ''pijn'' doet.

Verder heb ik ook eens het gekiemd speltbrood geprobeerd maar ik kon het ook niet wegkrijgen.

sheilanda

 
Quote:
In allerijl opgetrommelde deskundigen maakten al snel gehakt van de arme bakker die volgens hen zijn zaakjes wetenschappelijk niet op orde had.


Dat de 'deskundigen' 'in allerijl' werden 'opgetrommeld' geeft aan dat Menno 't Hoen een steen in de vijver heeft gegooid en dat men in paniek was en het rimpeleffect zo klein mogelijk heeft willen houden. En wie zijn die 'deskundigen'? Frans Kok, van de Universiteit in Wageningen, wordt zowel in het stuk van de NRC als in de Volkskrant aangehaald. En dan is er natuurlijk weer Martijn Katan, hij kon natuurlijk niet uitblijven. Al met al geen indrukwekkende lijst 'deskundigen', vind je wel?

Quote:
Het verschil tussen hoge en lage glycemische index en langzame of snelle calorieën doet er niet zo veel toe, zegt Katan. Ons lichaam is een bankrekening. Of je op een dag tien keer snel een tientje stort of in één keer 100 euro: het saldo op het einde van de dag is hetzelfde: 100 euro meer. Zo gaat het ook met calorieën: alles wat binnenkomt, wordt opgeslagen als het niet wordt verbrand.


Klikt misschien vreemd uit mijn mond, maar hier kan ik een heel eind in meegaan. Zelf schreef ik eerder al:

Quote:
Het verschil tussen 'langzame' en 'snelle' koolhydraten is het verschil tussen langzame of snelle diabetes of kanker. Iemand schrijft dat ze biologisch graanproducten eet. Nou en? Dan krijg je biologische diabetes of kanker! Een koolhydraat is een koolhydraat, punt. Suiker is suiker, of je deze nu uit zetmeel of uit vruchtensuiker haalt.


En wat te denken van deze bewering:

Quote:
De gezondheidsclaim van volkorenbrood is overtuigend. Het wordt gemaakt van de hele tarwekorrel, is een bron van vitamine B1 en B6, levert mineralen als magnesium, kalium, ijzer en zink en bevat vooral veel vezels die belangrijk zijn voor de stoelgang. Constipatie is een van de belangrijkste ongemakken van de moderne mens.


Plantenvezels werden van oudsher uitsluitend gebruikt als laxeermiddel, vooral in de vorm van rauwkost. Wanneer je de hierboven beschreven logica omkeert, kom je op de volgende waarheid: de moderne mens heeft kennelijk voedingsvezels nodig om niet geconstipeerd te raken, m.a.w. hij raakt wel geconstipeerd van een natuurlijk, vezelarm voedingspatroon. Dit komt omdat de overvloed aan zetmeel en suiker zijn complete spijsverteringsstelsel heeft vernaggeld! Hoe gezond is het om de onverteerbare, houtachtige vezels van al die 'gezonde' volkorenproducten iedere dag langs je darm te laten schuren? Om maar te zwijgen over antinutrienten als fytinezuur en gluten! Dat fytinezuur bindt die mineralen die in volkoren producten zitten en als je B-vitamines in hoge doses wilt, moet je eens kijken wat de voedingswaarde is van runderlever tegenover granen:

https://www.fatsforum.nl/topic/vergelijking-brood-met-dierlijk-voedsel-lever

Quote:
Daarmee had de kous af kunnen zijn, ware het niet dat elke bewering over voeding tegenwoordig het effect heeft van een baksteen in een vijver vol kikkers. Vrijwel meteen steeg er een oorverdovend gekwaak op in columns, blogs en tweets.


Oftewel: men is bang voor de steen in de vijver van Menno en voor ons 'gekwaak'. De grootste brulkikkers zijn natuurlijk Katan en Kok. Wat een arrogantie: 'daarmee had de kous af kunnen zijn'. Maar ja, hoogmoed komt voor de val.

Quote:
Passend in deze tijd is dat instituties en wetenschappers worden gewantrouwd. Dat overkwam deze week ook het door de overheid betaalde Voedingscentrum, dat werd neergezet als een verlengstuk van de voedingsindustrie.


Hier een mooi citaat van de Amerikaanse Bill Hicks, dat m.i. alles zegt:

Quote:
De reden waarom de wereld zo verneukt is, is omdat we een evolutie doormaken. En de reden waarom onze instituten, onze traditionele religies allemaal afbrokkelen is omdat ZE NIET LANGER RELEVANT ZIJN! [lacht] Ze zijn niet langer relevant. Dus het is tijd voor ons om een nieuwe filosofie te creëren en misschien zelfs wel een nieuwe religie, snap je. En dat is goed, want dat is ons recht, want we zijn vrije kinderen van God met een geest die alles kan bedenken. En dat is zo’n beetje onze rol.


De schrijver van deze 'analyse' in de Volkskrant is overduidelijk de zoveelste 'presstitute' en ook de oude media die hij vertegenwoordigt is oud nieuws geworden. Als je de illusie opgeeft, doorzie je de leugen. Steeds meer mensen doen dit, waardoor de opiniemakers alsmaar minder vat op ons hebben. Zou tijd worden ook! Don't believe the hype!

Mike

 
Quote:
Schijf van Vijf. Dit model is de illustratie van de vertaling van de aanbevelingen van de Gezondheidsraad voor een gezonde voeding. In die vertaalslag houden we sterk rekening met de voorkeuren van het gemiddelde Nederlandse publiek.


Deze zinnen illustreren treffend hoe je het advies van het Voedingscentrum kunt zien: als een populair verhaal wat het volk gemakkelijk kan slikken, als een advies wat niemand ongerust maakt, als maintream shit om ons af te leiden van de eerlijke waarheid. Overigens vind ik het artikel van Menno ook zo sterk niet.

 
Los van het feit of dat artikel van Menno sterk is of niet, los van het feit of zijn brood gezond is of niet, en los van het feit dat zijn brood erg duur is, smaakt dat brood in ieder geval prima!

Maar dat is uiteraard slechts mijn mening...

 
Ik heb mijn suikerboek open op de bladzijde van de GI en zie dat volkoren-producten toch een veel lagere GI hebben dan witmeel-producten, in tegenstelling tot wat bakker Menno beweert.

 
Mike heeft op dit forum onlangs iets gezegd over de desastreuze gevolgen van de vezels. Misschien een lager GI maar een immense insulinetrigger, door die langzame vezels in meer tijd meer insuline (of zoiets). Hij sloot in dat bericht af met zijn gevleugelde 'langzame diabetes'.. :lol:

Ik ga het nog ff opzoeken.

 
Dit:
Quote:
M.a.w.: zoals gezegd, ook vezels zijn suikers en er volgt wel degelijk een insulinereactie, ook op vezels! De insulinereactie op zetmeel, zoals in rijst, is direct, maar deze daalt vrij snel weer, maar de insulinereactie op vezels is vertraagd en heftiger. Vandaar dat ik altijd antwoord op mensen die beginnen over 'langzame koolhydraten': dan krijg je ook langzame diabetes.


https://www.fatsforum.nl/topic/let-op-fructose-ipv-glycemische-index#post-28125

 
Quote:
Daarom zijn er wel essentiele vetzuren en essentiele aminozuren, maar geen essentiele suikers/koolhydraten.


Volgende week is er een lezing van Irma Kromhout over suiker. Leek me wel interessant, maar ik kwam gelijk de volgende zin tegen:

Quote:
Want Irma gaat deze avond ook in op het onderwerp essentiële suikers. Waarvoor dienen deze, waar zitten ze in en wat gebeurt er als je hiervan te weinig binnenkrijgt.



http://www.weekendagenda.com/irma-kromhout-van-cappelle/

Bestaan ze dan toch, die essentiele suikers? Of zit Irma hier helemaal fout?

 
Quote:
Laten we voor eens en voor altijd dit misverstand de wereld uit helpen: er zijn geen essentiele suikers. Althans, niet in de wetenschappelijke zin. Daarmee wordt bedoeld dat we deze uit voeding moeten verkrijgen, omdat ze niet door ons lichaam zelf kunnen aangemaakt. Het lichaam is perfect in staat om eiwitten en vetten om te zetten in suikers.

In de volksmond betekent het woord 'essentieel' echter dat we niet zonder ze kunnen. Het lichaam heeft inderdaad suikers nodig en kan dus in dat opzicht niet zonder. Er zijn ook polysacchariden (complexe suikers) die zo bezien essentieel zijn. Maar in wetenschappelijke zin zijn ze niet essentieel, want je lichaam maakt deze wel degelijk zelf aan.

Deze spraakverwarring tussen essentieel in de wetenschappelijke zin des woords en in de volksmond is bijzonder ongelukkig. Beter had men kunnen spreken van helende suikers. Ik ben het dus niet met de strekking van het artikel oneens, maar wel met de gebruikte terminologie. Het suggereert nl. dat je deze helende suikers ook daadwerkelijk moet eten en dat is totaal niet waar. Je lichaam maakt deze zelf aan uit eiwitten en vetten. Focus je dus op de juiste vetten en eiwitten en je hoeft je er helemaal niet mee bezig te houden.


https://www.fatsforum.nl/topic/teveel-afvallen-in-gewicht#post-27031

Mike

 
Ik wil brood bij Menno bestellen voor in de vriezer dat als ik trek heb in een eitje dat ik een "goed" sneetje brood heb.

Of als de kinderen een x overblijven.

Ik las dit artikel... http://www.ahealthylife.nl/moderne-tarwe-is-het-perfecte-chronische-gif/

Menno werkt toch ook met tarwe, die broden dan beter niet bestellen?

Of gebruikt hij tarwe die "beter" is dan de gangbare?

 
Debsy,

Volgens mij is tarwe gewoon niet goed maar verwerkt Menno het op de beste manier die er is.

 
Het beste is inderdaad gewoon geen brood eten. En als je dan brood eet, dan zorgen dat het daadwerkelijk zuurdesem is zoals dat van Menno. En dan niet het tarwebrood nemen, maar spelt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.839
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan