boulimia

G

Guest

Guest
Jaren heb ik boulimia gehad, stress en een belast verleden lagen daar aan ten grondslag. Angst om dik te worden maakte dat ik alle vetten ging weren. Nu sinds een paar weken is mijn boulimia weer terug. Ik weet dan dat er veel in mij niet in balans is. Natuurlijk kijk ik dan naar emotionele oorzaken maar na het lezen van het Gaps syndroom ben ik tot de conclusie gekomen dat het dus toch te maken heeft met fysieke reakties. Niet het een of het ander maar het is allebei. Ik kom alleen ernstig mijn angsten tegen om vetten te gaan zien als mijn vriend ipv mijn grootste angst en nachtmerrie. Ik ben nu dan ook 25 kg te zwaar maar heb nooit geloofd in uithongeren zoals ik vroeger deed. Mijn weerstand om mijn verlangen naar bep voeding te onderdrukken omdat ik op dieet zou zijn maakt al dat ik er niet eens aan begin.

Maar als ik dan lees dat je eerst aankomt en in jou geval mike pas na 2 jaar in ketose dus vetverbranding kom, Dan wordt ik wel een beetje bang. Ik ben vorige week begonnen en heel veel dingen in het gaps dieet was voor mijn makkelijk toepasbaar. Ga alleen nu aan de probiotca en gefermenteerde groentes. Het vele vlees en vet vind ik heeerlijk en zit nu aan een glas water met zout appelazijn en een beetje honing in een wijnglas. hahha en lekker dat ik het vind.

Ik hoor graag of er nog andere mensen zijn die deze angst kennen.

Vanaf vorige week eet ik geen koolhydraten meer en moet zeggen dat mijn hoofd helderder voeld, ik slaap minder en heb geen suiker dipjes. Ook zijn mijn dromen veel duidelijker.

ps. ik had me voorgesteld maar waarschijnlijk onder het verkeerde kopje. waar is mijn intro gebleven? moet nog een beetje zoeken hoe het hier allemaal werkt.

 
hallo bizzkwiekje,

Goed dat je zo openhartig schrijft. Je bent één van de velen hier op het forum met een eetstoornis (verleden). Ik zelf kan niet meepraten over Bouliumia, maar de angsten zijn vergelijkbaar met Anorexia waar ik zelf mee heb gevochten en soms nog doe.

Toen ik Mike leerde kennen geloofde ik niets van 'vet maakt niet vet' Het was één van mijn vijanden en ik geloofde niet dat ik deze nog ooit zou gaan eten.

Toch heb ik de sprong genomen en ben mijn fruitconsumptie drastisch gaan minderen (ik at dus veel fruit) en langzaam begonnen met kokosolie.

Gek genoeg merkte ik er niet van :)

Dat gaf me vertrouwen en ik kan je zeggen dat ik nu hele liters kokosolie eet en nog steeds op een ondergewicht zit..

daarmee wil ik zeggen dat je het echt kunt hebben, mits je natuurlijk niet EN koolhydraten EN vetten blijft eten.

Wanneer je je KH mindert zul je merken dat je gaat afvallen, KH houden namelijk ook vocht vast en dat is het eerste wat eraf gaat. Ook zorgen de KH voor de beruchte pieken en met vetten heb je hiervan geen last.

Vind je het eng begin dan met kokosolie, dit heeft de eigenschap dat het je schildklier ondersteunt en dus zorgt voor een betere verbranding.

Succes

 
Hoi Bizzkwiekje, leuk je hier te ontmoeten.

Ik krijg het zelf een beetje te kwaad als je zegt dat je koolhydraten in zijn totaliteit weert nu.

Ik zeg dit wel vanuit mijn eigen ervaring van overstresst bijnieruitputtingsgeval (chronische vermoeidheid en meer problemen).

Dus mogelijk heb ik hier grote issues en speelt het bij jou minder, maar omdat ik lees over je boulemische buien zoals je dat noemt.

In hoeverre gaat het bij jou niet ook om een verstoorde suikerspiegel die heen en weer zwiept en jou tot eetbuien dwingt (hypoglycemie?).

Dat is in elk geval mijn ervaring met bijnieruitputting.

Maar helemaal stoppen met koolhydraten maakt bij mij de dingen stukken erger.

 
dat is zeker waar,

Vooral als je gewend was veel KH te eten,

Mike zegt altijd: atkins op zijn kop..

 
.Hoi bizzkwiekje,

welkom hier. Heel verhaal hoor, en je hebt al goede adviezen gekregen. Ik heb in het begin ook te drastisch de koolhydraten weggelaten. En voelde mij steeds slapper. Dus houdt dit goed in de gaten. Langzamerhand minderen kan soms beter zijn. Je kunt wel overgaan op glutenvrije granen en dit dan ook weer langzamerhand minderen.

ik neem soms zelfs kiembrood of brood van menno(zuurdesem), maar dan wel met flink roomboter en ei of gedoopt in lekker vette bouillon.

 
Hallo Bizzkwiekje, ik ben ruim 20 jaar gebukt gegaan onder boulimia. En ken de angsten maar al te goed.

Knap dat je het aan het doorbreken bent!

Sylvia

 
dank voor jullie reakties, even voor de duidelijkheid tot voor een paar maanden terug was ik op de raw food toer. Ik realliseer me nu dat ik daar door zulke tekorten had op gebouwd, dat mijn boulimia weer toesloeg. Ik heb geen moeite met het laten staan van brood en zolang ik voldoende vetten en eiwitten eet merk ik dat ik ook helemaal geen trek in iets van koolhydraten heb. ik ben vorige week donderdag begonnen met gaps en vanaf dag 1 heb ik niet meer hoeven over te geven. de neiging om het er uit te gooien was accuut weg. Ik ben erg sensitief en voel dat dit is wat ik nodig heb om weer gezond te worden. En mocht ik de komende dagen toch naar brood of aardappel verlangen dan ben ik niet zo rigide dat dat niet mag. zoals ik al schreef, ik wil kunnen eten waar ik trek in heb. alle druk die ik op mijn systeem zet om iets wel of niet te mogen eten, resulteerd in eet aanvallen om te compenseren.

tot nu toe voel ik me goed maar ben dan ook nog niet aan de kefir en de probiotica. Ook wacht ik nog op mijn yoghurt cultuurtjes. maar ben zeer hoop vol gestemd.

Als ik maar niet dikker ga worden want nu is mijn buik enorm opgezet en voel me daar alles behalve goed bij. ik hoop dat ik voldoende vertrouwen vind om het niet op te geven. en te vertrouwen op wat ik hier aan goede berichten allemaal lees.

ik heb goede hoop.

 
Dank je silvia fijn om te weten dat er hier mede standers zijn.

 
Geweldig knap hoe jij dit oppakt, maar ook dat je blijkbaar goed kunt luisteren naar je lichaam, het lijkt mij een goed teken dat je niet meer hoeft over te geven. Sommigen kunnen inderdaad prima vanaf het begin zonder de koolhydraten. Drink jij rauwe melk?

Ik kan je ook aanraden om een keer naar een kennisavond te gaan met Mike.

 
ja ik heb laatst een paar dagen rauwe melk gedronken nadat ik 16 jaar melk had gemeden. maar raw milk is something else. ik had het geluk dat er een boer nog geen 4 km verderop zit die rauwe melk voor een euro per liter veroopt dus kan nu ieder week lekker melk gaan halen om yoghurt te gaan maken van rauwe melk. er staat vast wel iets over op dit forum hoe ik dat moet doen. Ben zo vreselijk blij dat ik dit heb gevonden. Is iets waar ik lang naar heb gezocht. zit nu te knabbelen op jurkeys die ik van het vlees van die groene koeien heb gemaakt. Kan even niet op de naam komen. maar toevallig zit er een boni in de buurt waar ze het verkopen. Rauwe noten en zaden in grote hoeveelheid in voorraad. dus voor mij is de stap niet zo drastich. de missing link was vet en vlees!

 
Pure graze.

En ik zou de rauwe melk niet alleen gebruiken voor yoghurt, maar drinken zoveel je kunt verdragen. Fijn dat er zo'n korte afstand een boer zit waar je dit kunt kopen. Ik heb helemaal geluk, ik kijk haast op de wei van de biologische boer waar ik mijn melk haal.

 
ja we mogen ons gelukkig prijzen dat we dat allemaal maar kunnen kopen met een heel klein beetje moeite.

 
Vergeet ook niet dat wij net zo belangrijk zijn dan die biologische boer. Zonder mensen die het nut inzien van grasgevoerde biologische beesten of die bereid zijn wat meer te betalen of meer moeite doen kon hij zijn goeie werk niet doen.

Jou boer is vast net zo blij met jou dan jij met hem :p

 
Lucy, nogmaals welkom.

Je krijgt gelijk al een hoop reacties. Fijn he?

En goed dat je al diverse reacties hebt van je lichaam op wat je nu aan het doen bent.

Je bent al dingen aan het loslaten. Helemaal top.

 
Hoi Bizzkwiekje, ik kan meepraten over de boulimia. Heb het zelf 5 1/2 jaar gehad. Ik vind het knap dat je zo open je verhaal vertelt en dat je acties onderneemt om je gezondheid te verbeteren. Goed dat je luistert naar je lichaam en je niet te stak vasthoudt aan het dieet. Ik merk bijvoorbeeld dat ik beter functioneer met wat gluten-vrije granen, dan zonder. Als ik de granen niet eet krijg ik veel meer behoefte om tussendoor te snacken. Kan te maken hebben met de candida en bloedsuikerspiegel. Maar goed, ik wens je veel succes en sterkte!

 
Louise,

Als je die granen niet eet zou je ze op dat moment moeten vervangen door iets anders.

In dit geval is vet een prima vervanger.

Het heeft zeer zeker te maken met je bloedsuikerspiegel.

Je kunt koolhydraten niet zomaar weglaten.

Op dit forum blijkt dat dat heel vaak niet goed gaat.

Je kunt de inname van koolhydraten wel heel langzaam afbouwen en vervangen door vet inname.

Maar dat is een proces dat lang kan duren.

 
Hoi Poekie,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb ook een geëxperimenteerd met vet als vervanger voor de koolhydraten, maar toch bevalt een kleine hoeveelheid amaranth elke dag het beste. Ik zit duidelijk nog niet in de vetverbranding, maar dat is inderdaad een proces om er te komen. Toch eet is behoorlijk veel vet en dat gaat goed.

 
Hoi Bizzkwiekje (ik dacht eerst biskwietje),

Ook ik ben een soort van boulimia patiënte. Ik was een binger die niet deed aan overgeven en laxeren. Laten we zeggen dat ik er 7 jaar last van heb gehad. Daarna ben ik vetloos gaan eten en ook nog een poos rawfooder geweest. Heel mijn leven heb ik gezocht naar het voor mij juiste voedingssysteem. Momenteel ben ik ook GAPS en nog steeds wat twijfelachtig over de glutenvrije granen. We hebben dus heel wat gemeen. Louise, ik wist niet dat jij het ook al gehad hebt! Geen wonder dat we elkaar hier treffen allemaal!

 
Ik geef niet aan dat je je hele koolhydraten inname moet vervangen door vet.

Maar langzamerhand. En dat kan een hele tijd duren.

Iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.

 
hallo lieve mensen, ik dacht ik reageer nog even in dit topic. Nadat ik laatst met Gaps ben begonnen waren mijn vreetbuien per direkt verdwenen. Totaal geen behoefte meer om me vol te proppen. Mijn lichaam lijkt te krijgen waar het naar hunkerde de juiste VETTEN! Heb helaas een heftige reaktie op een leverflush gehad maar ben nu aan de beterende hand. Nadat ik me gisteren toestond een zuurdesem broodje te eten, leek mijn hele lichaam blij te worden hahahaha en ik dus ook. DUs ik ga nu gewoon iedere dag lekker een broodje kaas eten. Wat ook appart is om te merken dat ik eigenlijk helemaal geen trek meer lijk te hebben. Ik worstel steeds met het idee wat nu weer te eten. Heb gewoon geen trek. En kan niet voelen waar ik zin in heb. En als een mens met een boulimia verleden waarin je eigenlijk kontinu zit te bedenken wat je wil eten, is dit dus totaal de andere kant. Heel appart om te ervaren. dus mensen met vreetaanvallen. EET DE JUISTE VETTEN!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.779
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan