Bloedsuikerschommelingen en raar gevoel in het hoofd.

Simmentaler

New member
Ik ben sinds een week accuut gestopt met het eten van chocolade, heel streng geworden op eetmomenten, koolhydraten, etc. Als ik een hongeraanval krijg tussen de maaltijden door eet ik o.a kaas, olijven, een compleet pakje rosbief, rauwe melk/kefir met slagroom. Yoghurt kan ik niet meer tegen, dus dat heb ik tijdelijk geschrapt. Nu heb ik constant last van bloedsuikerschommelingen, zo voelt het althans. Alsof ik steeds iets moet eten, maar als ik dan eet helpt het niet echt. (Dit gevoel had ik trouwens ook lange tijd in de zwangerschap, alleen als ik wat at hielp het 10 minuten en dan kwam de duizeligheid weer, waardoor ik de hele dag aan het eten was). Nu weiger ik om de hele dag te eten, sta mezelf echt wel voldoende toe, maar ga niet elk uur lopen voor iets. Het helpt toch niet tegen dat wazige gevoel in het hoofd.

Wat kan dit nu zijn? Afkicken van suiker (dat duurt maar een paar dagen toch)? Tijdelijke bloedsuikerschommelingen? Het gevoel is te vergelijken met het hebben van cravings, alleen heb ik niet specifiek zin in iets. Iemand een idee hoelang dit kan duren uit eigen ervaring?

 
Toen ik radicaal stopte met suiker in de herfst van 2006 heb ik daar zeker een week flink last van gehad.

Mike

 
@san,

Zoals je het beschrijft zit je midden in de zgn. Atkins Flu,zeg maar de periode waarin je lichaam nog niet voldoende de ketonen kan ge- of verbruiken,en dan vooral de hersenen.Deze hebben dan een tekort aan energie en ze zullen je gek gaan maken om toch maar iets te eten zodat ze weer energie krijgen.Ik denk dat dit een periode is waar je echt doorheen moet en regelmatig vet eten helpt zeker.Deze fase duurde bij mij 2 dagen en ik was ook acuut gestopt met het eten van KH.,Ik weet echter dat het ook wel eens weken kan duren.Je kunt achteraf pas beredeneren of het misschien beter was geweest om de KH. minder drastisch te reduceren zodat je hersenen welliswaar voldoende glucose krijgen maar de ververbranding voor de rest van het lichaam wel de overstap kan maken naar vetverbranding,het vetverbrandings mechanisme kan dan al soepel gaan verlopen.Het verschil zit 'm daarin dat de hersenen geen vetzuren verbruiken maar ketonen.

OOk de eiwit inname speelt een rol.

Zorg in ieder geval dat je voldoende zout inneemt en daarmee vocht vast houdt.Minder KH.zorgt voor een vermeerderde afvoer van natrium en dus vocht en dus bloedvolume.

Hoe zit het met stress(buiten de stress van een lage bleodesuikerspiegel aan zich)? Stress verhoogt de insuline spiegel en dus een versnelde verlaging van de glucose spiegel die waarschijnlijk tijdelijk op niveau gehouden wordt door oa. cortisol.

Ik denk dat je het beste ook duidelijk kan vermelden wat je wanneer eet en hoe je je voelt daarna en een uur of zo later etc.

Ideaal zou zijn wanneer je een bloedglucose meter gebruikt om de schommelingen beter te kunnen beoordelen.Maar dit is niet noodzakelijk.

 
@Mike: dat valt op zich mee, een dikke week.

@Ad: bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zit denk ik inderdaad in die Flu, zou wel dat gekke gevoel in mijn hoofd verklaren. Ik blijf sterk en zwicht niet voor koolhydraten of suiker. Ben vandaag al beter doorgekomen dan gister merk ik met minder honger, alleen vanmorgen voelde ik dan flink duizelig en opgefokt. Ik heb momenteel wel stress van mijn dochtertje: ze zit al een tijdje in een lastige periode met weinig slapen, tandjes, ontwikkelingen, etc. Gelukkig zijn er ook genoeg leuke momenten, maar de momenten die minder goed gaan geven mij wel veel stress, slaat bij mij op de maag en schildklier.

Bedoel je qua eten een eetdagboekje bijhouden? Ik heb een vriend met diabetes, hij komt binnenkort een dagje hier en kan zijn glucosemeter gebruiken (doe ik nu ook weleens). Hoevaak en wanneer kan ik dan het beste meten?

 
San,

Fijn dat het een beetje beter ging vandaag.

Een dagboekje is ok , maar ik bedoelde dan eigenlijk dat die info op dit forum gezet gaat worden.Hoe meer info hoe beter iemand je kan helpen/in een richting laten denken.

Ik gebruik(te) mijn meter altijd voor een maaltijd en telkens ieder half uur erna voor een periode van 3 uur.Vaker ook 's morgens direct na het opstaan.Beschrijf dan ook bij je getallen wat je gegeten hebt en of je rustig of gestresst was.

eet voldoende goede eiwit bronnen.je hersenen hebben voldoende bouwstoffen nodig om neurotransmittors te maken.Hoe je er van hebt hoe beter je de stress kunt handelen/je de zaken anders gaat zien/minder stress oorzaak.

Cruciaal blijft echter de bijnier te herstellen.

 
Hoi Ad,

Sorry voor mijn late reactie, gister niet op het forum geweest. Inmiddels gaat het steeds beter met me, veel sneller dan ik verwacht had. Heb zaterdag wel meer koolhydraten gegeten, maar de rest van de week niet. Geen moeite meer met toetjes afslaan etc., en de suikerdips worden minder. Binnenkort ga ik nog wel mijn glucose meten als die vriend van me langskomt, lijkt me interessant om te zien wat er wordt gemeten. Ik ben inderdaad bezig met de bijnier, wat volgens mij wel aardig gaat: had eerst een zeer lage bloeddruk, en die is al een tijdje steeds hoger aan het worden.

 
Bloedsuikerschommelingen, en vooral hoge waardes kunnen ook hun oorzaak vinden in elektrosmog, van mobieltjes, DECT telefoons en draadloze modems (ook bij de buren).

 
De keren dat ik mijn bloedsuiker heb kunnen meten waren de waardes niet hoog, rond de 5. Ik zet hier zoveel mogelijk de WIFI uit, woon in een appartement dus heb uiteraard veel last v/d buren.

 
5 is een prima waarde. Qua diabetes ben je dan zo gezond als een vis. Ik bedoel een gezonde vis. ;o))

 
Die 5 was niet op de nuchtere maag trouwens. Neem aan dat dat het meest nauwkeurig is? Binnenkort meet ik het weer over de dag door, ben benieuwd.

 
Quote:
Een gezonde bloedsuikerwaarde ligt tussen de 4,0 en 8,0 mmol/l. In principe geldt dit voor zowel volwassenen als kinderen, met of zonder diabetes.



Vind ik op de site van het Diabetesfonds.

Van eerder weet ik dat ze altijd de waarde tussen de 4 en de 7 aan hielden. Ze geen er nu nog soepeler mee om.

 
San, ik heb dat afgelopen winter heel erg gehad, ik snakte naar koolhydraten en kon niet van de chocolade afblijven. Nou ja, een beetje overdreven maar iedere avond moest ik wel een paar blokjes hebben.

Vanaf dat ik consequent aan de rauw melkse kefir en rauwe eidooiers ben gegaan zit het hartstikke goed.

Momenteel zit ik met het probleem dat ik bijna helemaal geen honger meer heb. maak ik me daar weer druk over, of ik wel voldoende voedingsstoffen binnen krijg :roll:

 
Hi F&M,

Het gevoel wordt steeds minder gelukkig. Gisteravond had ik wel weer heel veel zin in chocolade, maar ik heb het niet meer in huis dus kon de verleiding mooi weerstaan. Zal toch wel afkicken van koolhydraten zijn inderdaad.

Fijn dat het bij jou over is. Met dit warmere weer heb je sowieso minder honger lijkt me. Jij hebt al veel voedingsstoffen "ingeladen" de laatste tijd, denk dat je het nu prima kan hebben om wat minder hongerig te zijn (nu ik nog, heerlijk lijkt me dat :) ).

 
@ad: ik kan een glucosemeter lenen van die vriend van me, dus kan volgende week een aantal dagen mijn bloedsuikerspiegel nauwkeurig meten. Heb jij ook enig idee waarom ik zo vergeetachtig ben? Heb er weleens iets over gelezen op het forum, dat het te maken kan hebben met zware metalen in de hersenen, maar weet niet meer wat het precies was. Kan me niet herinneren wanneer het precies begonnen is, kan best na de bevalling zijn gekomen (juli 2012), maar ook misschien al eerder.

 
oestrogeen dominantie misschien? door een progesteron tekort.

 
Nee dat heb ik niet, pasgeleden een bloedtest laten doen waarbij ook mijn hormonen geprikt zijn... Het is knap lastig, dat vergeetachtige :-(

 
@ San,

Vergeetachtigheid.HMM even denken...nou volgens mij kan dit best liggen aan de overgangsfase.Je hersenen missen de glucose (voldoende glucose)door de beperkte inname en het onvermogen om dit te dekken met de afbraak van eiwitten.OOk de ketonen aanmaak is nog niet optimaal.Dus is er gebrek aan energie.Nogmaals dit is een mogelijkheid.

Verder denk ik dat je beter je hormonen kunt laten testen middels een speeksel test.

Succes met de metingen komende week.

ad

 
Hoi Ad,

Inmiddels heb ik wat metingen gedaan. Helaas heb ik de verkeerde glucosemeter gekregen, er zaten nog maar een paar stripjes in. Volgende keer krijg ik de goede. Maar misschien kun je nu al iets uit de metingen halen? Als ik Mike hierboven hoor ben ik rijp voor diabetes, hoop dat dit nog om te keren is. Heb wel honing gegeten, doe ik zelden, maar blijkbaar is dat ook desastreus voor je bloedsuiker.

Metingen van vandaag (in ontspannen toestand zonder stress)

Nuchter 's ochtends (8u): 4,9

30 min. na maaltijd (volle yoghurt met slagroom en een drupje honing): 5,9

30 min. later: 7,3

30 min. later: 6,6

2 u later: 5,6

(Helaas nu door de stripjes heen)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan