Biologische paddenstoelen, champignons

simone

New member
Hallo,

Er zijn tegenwoordig veel biologische paddenstoelen cq champignons te koop maar deze worden in het donker gekweekt. Is dat niet onnatuurlijk omdat paddenstoelen in het wild toch ook gewoon in het open veld groeien ook als groeien ze met minder licht maar nooit binnen?

Wij kopen ook geen groente en fruit wat in kassen groeit.

 
Een goed punt, Haydarpasa! Van David Wolfe heb ik geleerd dat alle paddestoelen die in het wild aan bomen groeien medicinaal zijn, behalve ze in het donker gloeien. zoals de lantaarnzwam:

http://www.worldexplorer.be/lantaarnzwam.htm

Als iets licht geeft in het donker, zou ik sowieso op mijn hoede zijn!

Mijn punt is dus dat je, zonder enige kennis van paddestoelen, dus probleemloos paddestoelen in het bos kunt gaan plukken, als je ze van een boom af plukt en uit respect voor de paddestoel en het bos voldoende paddestoelen intact laat om verder te groeien en als je de lantaarnzwam vermijdt. Deze paddestoelen zijn vaak zelf houtachtig en dus niet eetbaar, maar je kunt ze wel in stukken snijden en thee van zetten. Deze paddestoelen zijn zogeheten adaptogenen, d.w.z. ze verhogen of verlagen het immuunsysteem bij onder- of overactiviteit. Ze hebben kankerwerende eigenschappen. Specifiek wil ik bij deze het doodgewone elfenbankje belichten:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewoon_elfenbankje

http://www.scientias.nl/elfenbankje-bestrijdt-prostaatkanker/31718

Het paddenstoelenseizoen staat voor de deur, dus doe er je voordeel mee! Biologischer dan dit kan niet!

Mike

 
Oh ja Mike,

Bij één van je lezingen zeg je dat je alle paddestoelen die aan bomen groeien kunt eten en dat ze niet giftig zijn behalve als ze in het donker gloeien dus oei dan moet je ze eerst in het donker aan een boom bekijken of zie ik het nu verkeerd?

Mijn neef vertelde mij een verhaal over een dorpeling die heel veel kennis van paddestoelen had maar die toch een giftige soort had gegeten en ze hem in het ziekenhuis niet hadden kunnen redden en dat ie in no time zo blauw van het gif werd dat hij schreeuwend van de pijn is overleden.

Hij zegt zelfs de beste kenner kan er blijkbaar wel eens langs zitten dus ik weet het niet. Ik zou ze het liefst ook in de natuur plukken omdat ook bio paddestoelen/champignons binnen gekweekt worden en aan een boom is toch onder de hemel en zon.

De lantaarnzwam is dus niet giftig en zou je kunnen eten of thee van trekken maar dan nog de paddestoelen die in het donker gloeien, deze kunnen ook aan bomen groeien.

Wil niet enig risico lopen.

 
Je kunt je eigen boomstammetje inoculeren met mycelium van paddenstoelen en in je tuin/op je balkon leggen. Wij hebben vorig jaar een paar stammetjes met shiitake en pruikzwam geinoculeerd, en de eerste paddestoel is verschenen! Het duurt even, maar dan kun je jaren plukken. Je kunt ook stammetjes kopen die al paddestoelen produceren, dan hoef je geen jaar te wachten.

Zie http://groenetakken.nl/index2.html en http://groenetakken.nl/online-paddenstoelproducten.php.

 
Jenneke,

Je bent een ware engel.Wat te gek zeg. Dank je voor de site.Ben momenteel net zo gelukkig als een kind in een roomwinkel (snoepwinkel is uit den boze hier).

Hier heb ik zeker iets aan, dit gaat meteen naar mijn bookmarks.

 
Ik heb laatst bij iemand wildgeplukte zwavelzwammen gegeten. Ze werden gestoofd in een soort kerriesausje met stukjes ananas erin. De in reepjes gesneden zwavelzwam had de structuur van kip / Quorn en smaakte niet slecht.

 
Heb net op een boeren markt een boomstammetje van 50 cm gekocht waarop paddestoelsporen zijn geent. kan ik iedere 6 weken oogsten voor de komende 4 jaar. koste 12.50

biologisch en wel. kan niet wachten.

 
Mike,

Zag dat je twee dagen geleden op mijn bericht had geantwoord.Sorry, zag ik nu pas. Ik weet het niet zeker maar denk dat de dorpeling geen boom paddestoel had gegeten.

Er is toch ook een giftige boompaddestoel?

Bizzkiekje,

Ben benieuwd naar je eerste oogst en je ervaringen qua smaak. Trouwens stond niet toevallig groenetakken op de markt of zijn dit weer andere mensen?

 
Alle boompaddestoelen zijn eetbaar en niet giftig, met uitzondering van de lantaarnzwam, zo genoemd omdat hij gloeit in het donker. De kans dat je een giftige paddenstoel eet die niet op een boom groeit is dus vele malen groter.

Mike

 
@ Jenneke en bizzkwiekje.

Wat doen jullie tegen slakken op de shi-take of oesterzwammen stammetjes??????????

Mijn shi-takes gaven al mooie bosjes........maar ik heb me toch een partij naaktslakken

in de tuin.. :(

Dus alle shi-takes aangevreten..of half eraf gevallen en de stammetjes zo erg onder het slakkenslijm..dat m'n maag ervan omdraait..

Heb schelpen rondom de stammetjes..hielp niet.

schaaltjes bier..hielp niet.

slakkenkorrels..(bio..diervriendelijk want ik heb ook 2 honden..) helpt niet !!

Vanochtend heeft mijn man een soort van plateau gemaakt..waar de stammetjes nu op staan..ga net kijken met een zaklantaarn..weer 4 grote slakken erop..en met groot bedoel

ik wel 30 cm. 8O

Dia.

 
Dia,

http://groenetakken.nl/online-paddenstoelproducten.php

Even naar beneden scrollen, ze verkopen hier ook anti-slak plakband.

Huh?? Slakken van 30cm?? Bestaan die?? 8O

 
dia

voor zover ik weet trekt bier juist slakken aan

vandaar dit middeltje

als je er een rondje ruwe stenen rondlegt willen ze ook graag wegblijven

slakken houden niet van ruwe oppervlaktes

succes

gerda

 
@ Janse..ja..je wilt niet weten wat hier rondkruipt..echt heeeele grote naaktslakken.

Ik heb gewoon maar een stadstuintje...

Bedankt voor de tip van het plakband..ga het zo maar bestellen.

@ Gerda..ik heb er al een hele dikke laag schelpen om gelegd....

In de tijd dat ze nog gewoon m'n hosta's opaten..zette ik schaaltjes bier neer en daar

lagen ze dan 's ochtends dood in.

Dia.

 
Yes ben ook wel benieuwd. Wel een geweldige manier dit. Kan zelfs op een balkon dus?

 
Ja hoor, en op een balkon heb je geen slakken!

Ik zou wel een schaduwplekje uitkiezen, en misschien moet je het stammetje af en toe nat maken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan