biologische boeren kaas niet vegetarisch gestremd?

G

Guest

Guest
hallo allemaal, ik zoek nog een lekkere biologische boeren kaas niet vegetarisch gestremd. De remeker kaas vind ik niet zo erg lekker nl. Iemand een tip?

 
Ik vind de Bergsteiger erg lekker, dat is rauwmelkse kaas uit Oostenrijk - dierlijk gestremd. Maar er zijn er wel meer, op een biologische markt vind je een hoop. Onder deze link vind je een zeer uitgebreid overzicht van rauwmelkse kazen. Ik weet niet of die allemaal dierlijk gestremd zijn, maar je kunt dit zelf goed nazoeken op www.kaeseweb.de: click op 'Käse finden' en dan 'tierisches lab' en je krijgt een hele lijst. De beemsterboerenkaas staat er ook bij. Allemaal in het Duits, leuk he?

 
Ik zou vanuit gaan dat de veel sorten nederlandse boerenkaas zijn gemaakt met standaard stremsel tenzij anders vermeld. Of is dat een verkeerd veronderstelling?

 
dank thijs en colin voor jullie reaktie,ik ga zeker een kijkje nemen. Maar wat ik ook belangrijk vind, dat het van biologische melk is. Anders zit je weer met al die rest stoffen zoals anti-biotica enzo wat gewone koeien krijgen. In de biologische winkels vind je wel biologische kaas, maar alleen biologisch gestremd :x. vandaar mijn vraag.

 
Boerenkaas moet bij wet rauwmelks zijn en dierlijk gestremd, anders mag het geen 'boerenkaas' heten. Ik ken een boerin die een boete heeft gehad van de VWA, omdat ze in haar boerderijwinkel 'vegetarisch gestremde boerenkaas' verkocht.

Mike

 
Ivm rauwmelkse kazen, wordt die melk niet gekookt om harde kazen te maken en wat is er daar dan nog 'rauw' aan?

 
Heb net lekker boeren kaas gevonden. het is kaas van de Ravenswaard boerderij. heerlijk.

 
@bizzkwiekje

Weet je zeker dat de kaas van Ravenswaard geen vegetarisch stremsel heeft?

Ik koop bij ons in de natuurwinkel soms ook de kaas van Ravenswaard omdat dat de enige kaas is in de winkel die is gemaakt van rauwe melk.

De kaas is gesealed in plastic en op het etiket staat dat er vegetarisch stremsel in zit. Het is wel een etiket van de winkel zelf, dus misschien hebben zij het bij het verkeerde eind.

 
Dat is vreemd.

Ik ga het morgen even navragen in de winkel.

En ik zal Mike zijn punt ook gelijk aankaarten.
Quote:
Boerenkaas moet bij wet rauwmelks zijn en dierlijk gestremd, anders mag het geen 'boerenkaas' heten.


Is jouw kaas ook gesealed of is het ter plekke afgesneden?

 
@bizzkwiekje

Ik heb vandaag navraag gedaan bij onze biologische winkel. Het blijkt dat Ravenswaard 2 soorten rauwmelkse kaas maakt: zowel met vegetarisch stremsel als met dierlijk stremsel van de lebmaag van het kalf. Het vegetarisch stremsel wordt van een speciaal plantje gemaakt.

Zij vertelde mij dat het dierlijk stremsel niet biologisch is. Omdat er zo weinig stremsel in de kaas gaat (maar 0,0001 % of zoiets) krijgen deze bedrijven ontheffing daarvoor, het wordt alleen niet officieel naar buiten gebracht. Het schijnt namelijk erg moeilijk te zijn om biologisch dierlijk stremsel te verkrijgen.

Bij onze biologische winkel hebben ze ook een biologische slagerij. Zij vertelde dus dat hetzelfde gebeurt met de biologische worsten. De inhoud is zeker biologisch vlees, alleen het omhulsel (de darm) is niet altijd biologisch, ook daarvoor krijgen de biologische slagerijen ontheffing vanwege dezelfde reden.

Dus het maakt eigenlijk niet zoveel uit of je vegetarisch of dierlijk stremsel neemt.

Het is alletwee niet wat je wilt.

 
In de biologische supermarkt verkopen ze ook boerenkaas met vegetarisch stremsel. Het staat allebei gewoon op het etiket. De dame vertelde me iets over rauwe melk en dat er dan micro-organismen worden toegevoegd. Dat had ze misschien uit het hoofd geleerd. Vreemd.

 
Vegetarisch stremsel is een genetisch gemanipuleerde bacteriecuktuur. Deze is uiteraard niet biologisch gecertificeerd. Als vegetariers dit toch eens wisten! Bovendien eet je dan natuurlijk ook kleine beestjes, maar die zijn niet schattig en wollig met ronde oogjes...

Mike

 
Remeker vind ik heerlijke kaas. Mijn favoriet. Ravenswaard neem ik ook wel eens, maar ik vind Remeker echt de lekkerste :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan