Bio broodverbetmiddel

mijnlijf

New member
Ik heb bio broodverbeteraar

Daar zit in :biologische tarwebloem ,biologische olie en ascorbinezuur .

en enzym van gecontroleerd biologische teelt .

 
Mogen we er op schieten of zo? :wink:

Tarwe is not done.

Wat voor olie is het?

En waar komt de enzym vandaan?

Lia

 
er staat niet op wat voor enzymen het zijn .

De olie is plantaardig .

De werking van het goedje nihil !

Ik voeg alleen nog een beetje vitamine c toe en een eitje en olijfolie en dat werkt vele malen beter .

P.S ze verkopen het bij de zuidmolen in groesbeek .

 
Men zegt natuurlijk liever niet dat de olie "zonnebloemolie" betreft, want dan gaan mensen sneller gealarmeerd raken: immers verhitte plantaardige olie = transvet = giftig en verstikt de cellen, waardoor de stofwisseling in de cellen wordt verstoord.

 
@ mijnlijf

Hoezo is de werking van de plantaardige olie nihil?

 
Ik bak zelf speltbrood, daar gaat per brood 20 gram roomboter is en een klein beetje ascorbinezuur, om precies te zijn 0,2 gram per brood van 1000 gram. Dat is wat meer dan standaard voor tarwebrood, maar spelt kan dat beetje meer goed gebruiken om te rijzen bij gistbrood. Voor zuurdesembrood zou het best heel anders uit kunnen pakken, maar dat staat nog in de planning om uit te testen.

Enzymen toevoegen hou ik niet van. Er zitten van nature enzymen in de spelt, de werking daarvan kan je heel simpel benutten met een voordeeg: 14 uur voor je het deeg gaat bereiden meng je de helft van het meel uit het recept met al het water. Dit laat je bij kamer temperatuur staan tot je het deeg verder gaat bereiden. Je krijgt dan veel meer smaak. Dit proces wordt ook wel autolyse genoemd. Frans stokbrood dankt er de lekkere smaak aan.

 
Ik zou niet weten waar je een broodverbetermiddel voor nodig hebt. Volgens mij is dit zoiets als een vraag creëren dmv een aanbod. Ik heb wel eens een broodbakworkshop bij een biologische bakker gedaan. Zijn woorden: "Water is de beste broodverbeteraar." Onder het kneden kregen we regelmatig wat extra water in het deeg. Was mijn deeg net goed en dan werd het weer plakkerig van dat extra water. :( Maar na even kneden had ik het water in het brood gekneed. Ik ga sindsdien meestal voor erg nat deeg. En ik smul van ieder brood.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan