Bijnieruitputting?! - voorstellen Niels

Niels1987

New member
Hallo :)

Aangezien er op dit forum al veel gepost wordt over bijnieruitputtingen zou ik graag ook mijn situatie hier bespreken en om advies willen vragen. Ruim 2 jaar heb ik namelijk al o.a. last van flinke hoofd- en maagpijnklachten, chronische verkoudheid, dichte oren, concentratieproblemen, vergeetachtigheid ('te moe om na te denken'), vermoeidheid, angstaanvallen, stemmingswisselingen, snel gestrest, soms een opgeblazen gevoel en slapeloosheid. Deze klachten kwamen niet allemaal tegelijk maar zijn na verloop van tijd er allemaal bijgekomen. Het begon vooral met de hoofdpijnen. Ook kwam dit vaak aanvalsgewijs voor: flinke dorst en hol gevoel gevolgd door maagpijn, flink plassen en dan hoofdpijn. In eerste instantie ben ik hier een keer of 5 voor bij mijn huisarts geweest waarna die mij weer naar huis stuurde met de boodschap "dat heeft allemaal te maken met tijdelijke stress en gaat vanzelf weer over". Nu, twee jaar later, heb ik hier dus nog steeds flink last van...Laatste maanden ben ik op wereldreis geweest (na voltooiing van mijn studie) wat mijn klachten eigenlijk alleen maar verergerd heeft. Tussendoor ben ik zelfs 4 weken teruggekomen wegens ernstige slapeloosheid wat volgens doktoren te maken had met mijn malaria profylaxe lariam.

Gedurende die 4 weken ben ik via een mesoloog in aanraking gekomen met het bijnieruitputting syndroom.Ik heb toen van hem een vitamine B complex (Ortica), emotiobalance (Pervital) en zink (AOV) voorgeschreven gekregen. Daarnaast heb ik bij de huisarts een uitgebreide bloedtest gedaan waaruit bleek dat (alle waarden zijn nuchtere ochtendwaarden m.u.v. cortisol):

* Mijn zink inderdaad aan de lage kant was (9.0 mmol/l waar deze >11.0 zou moeten zijn. Bij een nieuwe bloedtest 6 weken later en gebruik van het zink supplement is mijn zink gestegen naar 9.5)

* Ik een laag gehalte LDL cholesterol heb (1.9 mmol/l waar deze >3.6 zou moeten zijn; volgens de huisarts is dit alleen maar goed. Ik twijfel hier ten zeerste aan, vooral omdat ik vaak lees dat LDL cholesterol een voorloper is vele hormonen waaronder DHEA)

* Mijn DHEA gehalte erg laag is (4.5 mmol/l waar deze >7.6 zou moeten zijn. Bij de nieuwe bloedtest 1 week geleden is mijn DHEA zelfs verder gedaald naar 3.8 mmol/l)

* Mijn glucose is prima, maar bij een nieuwe meting blijkt deze wel 0,8 hoger (4,9 mmol/l om 4,1 mmol/l) te zijn dan de eerste keer. Duidt dit op een snel wisselende bloedsuikerspiegel of mag ik dit zo niet interpreteren?

* Cortisol is prima (ochtend: 0.49 mmol/l (moet tussen 0.14 en 0.69) en middag: 0,32 (= +/- 1/2 van ochtend)

* Trygliceriden zijn prima (0.6 mmol/l waar de range 0.0 tot 2.0 is)

* Tyroid (T4) is prima (1.3 mmol/l waar range 0,35 tot 4.0 is)

* Er zijn nog vele andere zaken getest maar deze zijn ook prima.

Na mijn bezoek aan de mesoloog ben ik weer 4 weken op reis geweest in Myanmar en Thailand en gedurende die tijd ook flink afgevallen (5 kg; op mijn gewicht (75 kg) en met een lengte van 1.90m erg veel natuurlijk). Omdat ik mijn problemen nu toch echt goed wil aanpakken ben ik voorlopig nog thuis gebleven (aangezien ik tussen studie en werk inzit) en ben ik vorige week ook het boek van Wilson gaan lezen. Ik herken mijzelf erg goed in zijn verhaal en scoor ook hoog op de vragenlijst. Daarnaast klopt de pupil-test precies (mijn pupil blijft zelfs maar groter en kleiner worden. Na een paar minuten ben ik er maar mee gestopt...). Naar aanleiding daarvan ben ik ook goed op mijn voeding gaan letten en heb in ieder geval alle suikers en alcohol al uit mijn eten verbannen. Ook eet ik erg regelmatig (5-7x per dag). Zover ik weet heb ik trouwens heel mijn leven al last van een snel wisselende bloedsuikerspiegel. Kan me namelijk herinneren dat ik ruim 10 jaar geleden bij de huisarts ben geweest i.v.m. duizeligheid. Mijn huidige eetpatroon is als volgt:

Ontbijt (+/- 9.30u): ongezoete muesli (haver, gerst, tarwe, spelt, en nog 1 soort) met noten (hazelnoten, amandelen, walnoten, paranoot, cashewnoot), zaden (zonnebloempitten, pompoenpitten, gebroken lijnzaad) en soja yoghurt (alpro). Soms eet ik hier nog een rauw ei bij.

'Tussendoortje' (+/- 11.30u): 2 x zuurdesembrood (bijv. volkoren, 8 zaden of rogge) met laagje roomboter en rauwkostsalade van diverse groenten, noten, zaden, en cottage cheese. Als dressing 2 eetlepels olie (half saffloer half lijnzaadolie)

Lunch (+/- 13.30u): ongeveer hetzelfde als bij tussendoortje

'Tussendoortje 2' (+/- 15.30u): alweer hetzelfde als bij tussendoortje

'Tussendoortje 3' (+/- 17.30u): 1 a twee stuks fruit (appel, peer)

Avondeten (+/- 19.00u): erg divers, probeer hierbij veel verse groenten te eten, gefrituurde producten te vermijden, regelmatig verse vis te eten etc.

'Tussendoortje 4' (+/- 21.00u): 2x zuurdesembrood met ongezoete notenpasta

Ik merk al dat het skippen van suikers en alcohol mij al goed doet. Bijv. de hoofdpijnen die ik kon hebben blijven weg, al voelen mijn slapen nog erg pijnlijk als ikerop druk. Aangezien ik komende dinsdag weer naar de mesoloog ga maar ik momenteel door de bomen het bos niet meer zie ben ik benieuwd of jullie me ook met het volgende kunnen helpen:

* Wat kan ik het beste voor supplementen gaan gebruiken? Ook zou ik graag jullie mening/ervaring willen horen over het gebruik van DHEA supplementen. Momenteel gebruik ik alleen vit C van Vitaminstore 500mg 3x daags. Ik heb deze gepakt omdat deze de beste verhouding Vit C (Pureway C) : bioflavanoiden (2,5:1) hebben (althans van wat ik kon vinden).

* Hoe kijken jullie tegen mijn huidige eetpatroon aan? (Ik las hier op deze site een aantal verschillende meningen vergeleken met het dieet dat Wilson voorstelt. Hij suggereert bijvoorbeeld +/- 40% volkoren granen en dergelijke maar ik lees hier vaak dat dat veel te veel is. Daarnaast adviseert Wilson groenten rauw te eten maar hier lees ik vaak dat je ze beter kan koken etc. Wat kan ik nu het beste doen? En als ik dan minder graan zou moeten eten; wat is dan goed om hier voor in de plaats te eten? Graanvervangers zoals quinoa of toch weer iets anders?

* Ik sport graag (hardlopen, fitness), vooral als ik even niet lekker in mn vel zit. Is het beter om dit niet te doen en gewoon rustig te gaan wandelen?

* Zelfs als ik 's avonds laat nog wat eet en redelijk relaxed naar bed ga wordt ik vaak rond 01.00 uur weer flink gestrest wakker. Wat kan ik hieraan doen?

* Nog andere tips? Zout om sole te maken heb ik bijv. al besteld.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

Groet Niels

 
Hallo Niels en welkom,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, wat ik uit jouw huidige eetpatroon zou weglaten is letterlijk alles... Behalve de roomboter en de groenten.

Het is bijna allemaal koolhydraten/suikers.

Vandaar ook je klachten en het om 1 uur wakker worden is heel typisch voor een verstoorde bloedsuiker.

Wat betreft het dieet van Wilson, dat heb ik min of meer jaren gedaan totdat ik bij zijn website uitkwam waar hij zei zo te gaan eten zoals ik al die jaren zonder succes gedaan had...

Ik heb ook DHEA gekregen maar daar ben ik mee gestopt toen die dokter zei dat hij even mijn bloed wilde testen omdat er toch af en toe wel eens een verhoogde kans op kanker door kan ontstaan...

Dit topic is misschien oook interessant voor je;

https://www.fatsforum.nl/topic/bijnieruitputting-of-overactieve-bijnieren

Waarom eet je geen vlees? Vandaar je zink tekort.

Rauwe groenten zijn ook niet aan te raden.

Je moet niet minder graan eten, je moet geen graan eten..

Just my 2 cents ..doe ermee wat je wil :)

Groeten,

Remco

 
Over koolhydraten: wat Pike zegt.

Ken je de website van Poekie al? http://www.voedingisgezondheid.nl/Darmen.html

(Niet toevallig dat ik de darmen link geef)

Ik kom veel (oude) bekende dingen tegen in je verhaal. (darmen, verkouden, gewicht, concentratie, eetpatroon, ..)

tip: Kefir en rauwe melk van grasgevoerde koeien.

Dan over een paar maanden nog eens kijken welke klachten er nog over zijn.

Natuurlijk welkom en bekijk het positief: Je bent er vroeg bij, er zijn er teveel die heel lang door blijven lopen met dit soort klachten.

 
Quote:
tip: Kefir en rauwe melk van grasgevoerde koeien



Inderdaad, ik zou zeggen gouden tip..

Ook een absolute aanrader;

http://www.uitdaging.net/gezond/hormonen_disbalans.html

Het ebook van Mike over bijnieruitputting.

En het 'alleen lezen forum'

https://www.fatsforum.nl/forum/alleen-lezen-forum

Wat ik in mijn eerdere post schreef over dat het allemaal koolhydraten zijn klopt toch niet helemaal aangezien de noten en de zaden, die je veel eet, ook veel vet bevatten.

Maar deze zijn om andere redenen niet aan te bevelen o.a omdat ze heel moeilijk te verteren zijn en anti-nutrients in zich hebben.

Wat wel blijkt uit o.a jouw darmklachten.

 
Niels, hoi

Het gaat niet zo zeer om supplementen maar meer om goede voeding in deze volgorde: veel vetten, minder eiwitten en nog minder koolhydraten.

En dan wel de juiste koolhydraten: glutenvrije granen (quinoa, gierst, boekweit, witte rijst), honing en groente.

Maar je vetinname kan nog flink omhoog: dierlijke vetten zoals vlees, zuivel, eieren, vis, orgaanvlees.

Ga even lezen op mijn site bij 'juiste voeding'.

Hier staat informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar gezet.

Quote:
Ik sport graag (hardlopen, fitness), vooral als ik even niet lekker in mn vel zit. Is het beter om dit niet te doen en gewoon rustig te gaan wandelen?



Inderdaad, ga wandelen of rustig fietsen. Je lichaam is ondervoed en nu ga je het ook nog uitputten door hardlopen en fitness. Dit doet je geen goed.

De groentes moet je inderdaad koken anders eet je onverteerbare cellulose. Dit beschadigd je darmen.

Lia

 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb weer genoeg leesvoer voor de komende dagen en ga er zo meteen mee aan de slag.

Quote:
Ga even lezen op mijn site bij 'juiste voeding'.


Hele informatieve website, ga ik zeker veel aan hebben. Helaas doet het kopje 'wat eten wij' het niet op je site. Ben hier wel heel benieuwd naar aangezien ik nu soms niet goed weet wat ik het beste kan nemen ipv bijv. brood (en dan vooral de combinatie met ander eten; yoghurt met vlees lijkt me ook zoiets...).

Iemand een goed adres voor biologische producten en/of rauwe melk in de omgeving van Den Bosch?

Groet Niels

 
Bedankt :) De Schoffel die ken ik inderdaad wel, die staan hier altijd op de biologische markt op vrijdag.

 
Kom er wel regelmatig inderdaad. Tot nu toe om zuurdesembrood bij Le Perron te halen maar dat ga ik dus maar niet meer doen ;) Daarnaast ook regelmatig naar De Schoffel op de markt om groenten te halen. Aailand ken ik niet, zal eens een kijkje nemen. Kan je op de markt ook rauwe melk kopen of mag dat daar ook niet verkocht worden?

 
Nee helaas. Rauwe melk wordt er niet verkocht. Er staat wel een zuivelkraam die rauwmelkse kazen verkoopt. Ik zou dat brood inderdaad maar laten zitten. Ik vind persoonlijk de groenten van het Aailand lekkerder. En dat vinden meer mensen. Waar woon je eigenlijk? Ik woon in Den-Bosch.

 
welkom niels. Zo te zien ben jij royaal voorzien van voldoende leesstof voor de komende tijd.

Ik hoop dat je er snel weer bovenop komt.

 
Dan zal ik daar eens gaan kijken. Nog niet zoveel ervaring met die biologische markt. Woon nu namelijk pas weer paar weken in Den Bosch (bij m'n moeder) omdat ik mijn studentenkamer opgezegd heb voordat ik op reis ging. Wil nu eerst van m'n klachten afzijn (of in ieder geval op de goede weg zijn) voordat ik aan het werk ga en weer ga verhuizen...

 
@Niels,

Je kunt weer kijken hoor bij 'wat eten wij'. Ik was de site aan het updaten.

Bij de audiobestanden kun je eventueel een paar lezingen van Mike terug luisteren.

Op dit moment nog niet alles want die update draait nog maar einde van de middag is de site weer compleet te bekijken/beluisteren.

Lia

 
Nog even een vraagje. In Mike zijn E-book lees ik het volgende:

Quote:
Een belangrijk afvalproduct van eiwitvertering dat voor veel problemen kan zorgen is urinezuur. Het dankt zijn naam aan het feit dat dit zuur via de urine geloosd hoort te worden. Urinezuur ontstaat door vertering van purine, een eiwit dat veel voorkomt in dierlijke voeding, met name orgaanvlees en vette vis. Laat dit je overigens niet ontmoedigen om orgaanvlees en vette vis te consumeren, want dit zijn juist twee extreem voedzame voedingsmiddelen. Behalve als je nieren en bijnieren te zwak zijn, dan kunnen ze de purine niet goed genoeg verwerken en het urinezuur niet voldoende via de blaas lozen, waardoor het achterblijft in het bloed. Het lichaam heeft dan geen andere keuze dan het urinezuur af te zetten in de gewrichten, waar het allerlei ontstekingsprocessen bevordert.


Dus maar even nog geen vette vis en orgaanvlees voor mij? Bronnen van verzadigde vetten dan maar bij eieren, zuivel en vlees houden?

 
Niels,

waarom denk je dat jij vlees en vis niet kunt verteren.

Ik denk zelf dat de meeste van je problemen veroorzaakt worden door je hoge suiker/granen/zetmeel inname.

Je kunt het proberen om vlees en vis te eten en je suikerinname te verminderen tot 100 gram koolhydraten per dag, verdeeld over de dag. 100gram drooggewicht, bijvoorbeeld in 100gram droge witte rijst zit 78gram koolhydraten.

De juiste koolhydraten zijn: glutenvrije granen (quinoa, gierst, boekweit, witte rijst), honing en groente.

Lia

 
Denk dat ik het op zich prima kan verteren. Viel me gewoon op in het E-book over bijnieruitputting vandaar dat ik dacht misschien kan ik er beter even mee opletten. Koolhydraten zal zeker een issue zijn voor mij als ik het zo lees. At altijd al veel pasta en dergelijke en ook op suikers uit andere producten lette ik niet. Ook nooit gedacht dat ik dit zou moeten. Ik ben al een tijdje gestopt met alle suikers en ga vanaf nu dus ook maar echt op mijn koolhydraten letten.

Ik lees verder in het E-Book dat biergisttabletten nuttig kunnen zijn. Heb hier net even naar gezocht maar kwam erg veel verschillende soorten tegen. Iemand een idee welke ik het beste kan hebben?

 
@Pike,

Ja je hebt gelijk, de bataat behoort ook tot de juiste koolhydraten.

@Niels,

je moet dingen zelf ondervinden, als jij dierlijk vetten en eiwitten uit vlees en vis goed kunt verteren zou ik zeggen; doe je er tegoed aan.

Wij gebruiken edelgistvlokken van Natufood.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan