beugels (tanden)

Colin

New member
Momenteel zit ik met groot plezier te lezen de online versie van Nutrition and Physical Degeneration. ([URL]http://www.journeytoforever.org/farm_library/price/pricetoc.html[/URL]). Het is zo helder geschreven, zonder poespas of pretentie. Heel roerende zijn z'n verhalen eigenlijk. En dan die foto's... Wat een geniaal boek. Wat een geniaal man!

Ik heb neefje van 14 en een nichtje van 12. Ze wonen in de VS (Seattle). Mijn neef heeft al een beugel, mijn nichtje moet er nog een krijgen. Z'n tanden zien er heel goed uit (spierwit), maar blijkbaar is er te weinig ruimte in hun kakken. Of zoiets.

Lezende WAP, ik veronderstel dat ze genoeg eiwit krijgen (ze groeien als kool), en waarschijnlijk zit er genoeg kalk in hun dieet (ze drinken veel melk), maar dat er zit te weinig van die belangrijke oplosbare vitamine in, met naam A en D, waardoor de "dental arches" niet ontwikkelen op de juiste manier.

Zou dit kloppen wat ik schrijf?

Ze drinken biologisch melk thuis (geen groeihormonen e.d.), maar het is wel gepasteuriseerd en de koeien zijn waarschijnlijk gevoerd met graan, dus van al dat melk krijgen ze niet de nodige vitaminen A en E.

Maar waarom hebben deze kinderen dit probleem met hun gebit en wij niet? Mijn broer, zus en ik hebben nooit een beugel gehad; onze tanden waren recht. Erfelijk kan het niet zijn.

Qua algemeen voeding kan het ook niet liggen. Ze eten een meer gevarieerde dieet dan wij als kinderen.

Mijn theorie nu: we zijn de fat-phobic generation. Mijn ouders (geboren voor tweede wereld oorlog) hadden in veel opzichten geen ideaal dieet, maar ze waren niet bang voor boter of spek. Wij integendeel wel; we zijn opgegroeid in een vel anti-verzadigd pro-PUFA milieu (mijn ouders deden ook vanaf de jaren 70/80 mee, maar we zijn ervoor geboren). Tot ruim na mijn 45ste dacht ik dat dierlijk vet gif was en melk drinken bespottelijk. Mijn zus is nog altijd steeds vet-fobisch; ze snijd de vet randjes van de vlees altijd weg. En nu betalen de kinderen dit vals geloof met hun gebit.

Mijn nichtje is een beeldschoon meisje: ze heeft de rond, breed gezicht en goed ontwikkeld neusgaten dat WAP bewonderd in de inheemse volkeren die hij tegenkwam. Zie hier een foto van haar op mijn Flickr pagina: [URL]http://www.flickr.com/photos/cbrace/7474928432/in/photostream[/URL]

Helaas is ze nu vegetariër geworden (al een maand of tien). Voor de kerst kreeg ze nota bene twee kookboeken waarvan een met uitsluitend "low-fat vegetarian" recepten. Oeie...

Ik heb tegen mijn zus gezegd, dat het meisje beter kan wachten met vegetariër worden tot dat ze volwassen is, maar mijn nichtje is koppig. Ik wil nog een keer iets zeggen... maar... hoe en wat?

 
Quote:
Zou dit kloppen wat ik schrijf?

Ze drinken biologisch melk thuis (geen groeihormonen e.d.), maar het is wel gepasteuriseerd en de koeien zijn waarschijnlijk gevoerd met graan, dus van al dat melk krijgen ze niet de nodige vitaminen A en E.

Maar waarom hebben deze kinderen dit probleem met hun gebit en wij niet? Mijn broer, zus en ik hebben nooit een beugel gehad; onze tanden waren recht. Erfelijk kan het niet zijn


Ja dat klopt wel zo'n beetje Colin. Vergeet ook de uiterst belangrijke vitamine K2 (die Price activator X noemde ) niet.

Deze zit ook nauwelijks tot niet in het huidige westerse dieet.

Quote:
Mijn theorie nu: we zijn de fat-phobic generation. Mijn ouders (geboren voor tweede wereld oorlog) hadden in veel opzichten geen ideaal dieet, maar ze waren niet bang voor boter of spek. Wij integendeel wel; we zijn opgegroeid in een vel anti-verzadigd pro-PUFA milieu (mijn ouders deden ook vanaf de jaren 70/80 mee, maar we zijn ervoor geboren).


Ja dus je hebt nog een beetje kunnen profiteren van de tijd voor de vetfobie zeg maar en de betere constitutie van je ouders. En ik kan mij zo voorstellen dat ze in het begin ook nog niet zo anti vet zijn geweest maar dat dit langzaam 'erger' is geworden.

Een goed voorbeeld dat aangeeft dat het helemaal niet genetisch is.

Quote:
Ik heb tegen mijn zus gezegd, dat het meisje beter kan wachten met vegetariër worden tot dat ze volwassen is, maar mijn nichtje is koppig. Ik wil nog een keer iets zeggen... maar... hoe en wat?


Tja ik heb ook nichtjes, 5 en 7 jaar, maar mijn broer neemt echt helemaal niets van mij aan helaas.

Ze zijn gelukkig wel heel gezond maar ik zie helaas nu al de crowded teeth ontstaan.

Ik word er gek van, ik weet waardoor het komt hoe je het nu nog kan verhelpen maar sta machteloos.

Misschien een tip voor jou om je zus eens naar de site van Ramiel Nagel te laten kijken en/of het boek voor haar te kopen?

http://www.curetoothdecay.com/

Hij gaat ook in op beugels e.d.

Hier nog een goed filmpje van hem:



Quote:
Qua algemeen voeding kan het ook niet liggen. Ze eten een meer gevarieerde dieet dan wij als kinderen


Het gaat niet om wel of niet gevarieerd eten het gaat erom dat je de benodigde vitaminen en mineralen in de juiste hoeveelheden tot je neemt.

 
Mijn vader (babyboomer) heeft ook te weinig ruimte in zijn kaken. Dat geeft uitstekende hoektanden. Die heeft het gewoon zo gelaten want zo ging dat.

Zijn ouders en grootouders kwamen uit de stad, en soms was daar gewoon geen eten. Mijn grootmoeder vertelde dat de boterham met suiker al een luxe was voor mensen die het niet breed hadden. Zij is van de generatie die nu vooral heel dankbaar is.

Je ziet de zwakke kaakstructuur de laatste tijd veel vaker, vooral bij jonge kinderen, maar het is niet exclusief iets van mensen die nu jong zijn. Ik vind het wel een van de beste voorbeelden van degeneratie.

 
Klopt Thijs, mijn vader en zijn zussen hebben het ook allemaal.

Nu allemaal iig een boven of onder kunstgebit.

Ze zijn ook geboren in de oorlog en opgegroeid in de stad.

Mijn opa en oma hadden het ook zeker niet breed en in de oorlog was dat waarschijnlijk nog veel erger.

Dus toen was er geen geld voor (de juiste voeding) of het was gewoon niet voor handen.

En nu is het er in overvloed maar 'durft' of wil men het niet meer eten..

 
Ik heb ook een beugel gedragen. Nu zie ik echter dat mijn onderste tanden weer lichtjes beginnen te verschuiven...waaraan zou dit kunnen liggen?

Hopelijk moet ik binnenkort niet terug een beugel dragen!

 
Klavertje4,

Dit heb ik ook mijn tanden zijn erg terug gelopen.

Denk dat dat komt omdat de tanden gewoonweg in een gedwongen positie staan.

Heb geïnformeerd en mocht je eventueel een beugel willen dan is dit niet te betalen

Het word door geen enkele verzekering vergoed. Bij sommige word het deels vergoed maar dan betaal je jr vervolgens blauw per maand.

 
Ik heb laatst het draadje langs mijn ondertanden weg laten halen. Dat zat er al ruim 15 jaar. Ik voelde direct druk op mijn tanden. Ik hoop dat ze recht blijven.

 
Hoi Pike, wat zou je er nu nog aan kunnen doen dan? Dacht dat ik hier eerder vermeld had staan dat je tot 8 jaar invloed hebt op het skeletstructuur van het gezicht. Dus die van 5 idd maar die van 7 zou ik dan zeggen dat er aan de structuur niet veel meer te doen is.

Er is toch soms geen touw aan vast te knopen hoor, ik heb een tamelijk fijn/smal gezicht en ik heb kaasrechte tanden. Nooit een beugel gehad. Ik ben opgegroeid met margarine, jam en hageltjes en had nooit gaatjes. Mijn schoonmoeder die opgegroeid is in een boerenfamilie en rauwe melk had als kind al veel problemen met haar gebit.(gaatjes)

 
Quote:
Hoi Pike, wat zou je er nu nog aan kunnen doen dan?



Jij bedoeld jouw gezichts skeletstructuur?

Daar is vrij weinig aan te doen vrees ik.

Oke je bedoeldt van mijn nichtjes, nou daar is nog wel het een en ander aan te doen denk ik maar dan moet je wel all the way gaan en niet een beetje halfgebakken alleen een beetje levertraan toevoegen of zo.

Quote:
Mijn schoonmoeder die opgegroeid is in een boerenfamilie en rauwe melk had als kind al veel problemen met haar gebit.(gaatjes)



Maar waar bestond de rest van haar dieet uit? En die van jou?

 
Ja sorry, een beetje onduidelijk.

Aan de structuur van je nichtje van 7 doe je denk ik ook niet veel meer. Die van 5 heeft nog een jaar of 3.

Dat weet ik niet, maar zij had wel roomboter, rauwe mek en dat soort dingen in haar dieet. Dat van mij was ronduit waardeloos. :D

 
Quote:
Daar is vrij weinig aan te doen vrees ik.



Niet dat ik op het eerste gezicht denk dat dat nodig is hoor! Niets mis met jouw gezichtsstructuur!

Ik heb iig wel ervaren dat veel van mijn gebitsproblemen ophielden na het protocol van Price te hebben ingevoerd. jij toch ook bij jouw kinderen?

 
Haha geeft niet hoor.

Nou ze zijn niet helemaal opgehouden hoor. De gaatjes zijn wel nog zichtbaar, maar stabiel. Bij een paar zie je duidelijke remineralisatie. Dat zie je doordat er een wit rondje zit om het gaatje. Hij zei dat de tanden algeheel sterker waren. In de tussentijd is bij mijn oudste nog een kies flink afgebrokkeld maar het bizarre is ze heeft nergens last van, geen pijn.

Mijn natuurarts zei ook dat het regelmatig voorkomt dat kinderen een zwak gebit hebben maar dat het volwassen gebit veel sterker is. Dan hebben ze moeite met stofwisseling mbt de tanden. Daarvoor gebruiken we ook 2 celzouten.

Het protocol is natuurlijk Sowiezo geweldig om aan te houden ongeacht welke leeftijd. Alleen als het gaat om de groei van de kaak en stand van de tanden moet je dus vroeg mogelijk zijn, gezien deze tot het 8e jaar ontwikkelt.

 
Onlangs kwam ik op de uitstekende website Whole Health Source een artikel tegen over dit onderwerp. Voor diegenen die de Engelse taal machtig zijn, gaat het om de volgende paragrafen:

Quote:
Kevin Boyd gave a very compelling talk about malocclusion (underdeveloped jaws and crowded teeth) and breathing problems, particularly those occurring during sleep. Malocclusion is a modern epidemic with major health implications, as Dr. Boyd showed by his analysis of ancient vs. modern skulls. The differences in palate development between our recent ancestors (less than 200 years ago) and modern humans are consistent and striking, as Weston Price also noted a century ago. Dr. Boyd believes that changing infant feeding practices (primarily the replacement of breast feeding with bottle feeding) is the main responsible factor, due to the different mechanical stimulation it provides, and he's proposing to test that hypothesis using the tools of modern research. He's presented his research at prestigious organizations and in high-impact scientific journals, so I think this idea may really be gaining traction. Very exciting.

I was honored when Dr. Boyd told me that my 9-part series on malocclusion is what got him interested in this problem (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9). His research has of course taken it further than I did, and as a dentist his understanding of malocclusion is deeper than mine. He's a middle-aged man who is going back to school to do this research, and his enthusiasm is palpable. Robert Corruccini, a quality anthropology researcher and notable proponent of the idea that malocclusion is a "disease of civilization" and not purely inherited, is one of his advisers.


De 9-delige serie artikelen op diezelfde website die hij hierboven noemt is ook zeker een aanrader!

 
Mijn dochter van 13 mist nog enkele tanden en er wordt vermoed dat ze er ook niet zijn. Daarom wil men 2fotos laten maken, 1van het gebit en een zijaanzicht van het hoofd voor de sructuur. Dit is wss met x-rays.

Is hier een ander oplossing voor ?

De orthodont sprak er zelfs over indien de onderste 2 hoektanden er niet zouden zijn om de de 2 bovenste goede ook te trekken om zo een evenwicht te hebben en eventueel met een beugel de structuur nog aan te passen wat in mijn ogen dom is. Haar gezicht heeft de 'perfecte' vorm en zou hierdoor uiteraard kunstmatig veranderen.

Ik moet wel zeggen dat haar eetgewoontes mij niet aanstaan en van aanpassen is bij haar geen sprake. Eet weinig vlees/vet en als ze het dan al eet uiteraard uit de winkel en niet hetgeen ik eet (lam/geit/ever). Elke dag wel een goed ei en melk als ik het in een karton uit de winkel doe.

 
Ook is er een paar weken geleden nog een melkkies uitgevallen, maar blijkbaar niet geheel, er zit nog een stukje in en de nieuwe tand is er al. Als dit getrokken wordt is dit och geen wortelkanaalbehandeling ?

 
hoi JVG, ik vind dit onbegrijpelijk:
Quote:
om de de 2 bovenste goede ook te trekken om zo een evenwicht te hebben.


Dit moet je weigeren.

Gezonde tanden trekken, dat is het toppunt!

Die tanden zijn gezond als ik het goed begrijp van jou en zij staan dan in goede verbinding met de meridianen en organen in de rest van het lichaam.

Never change a winning team.

Ik vind dat alvast een heel slecht advies JVG en ik zou zeker een second opinion vragen van een goede biologische tandarts hierover.

Quote:
Als dit getrokken wordt is dit och geen wortelkanaalbehandeling ?



Nee dat is geen wortelkanaalbehandeling als die getrokken zou worden.

Wortelkanaalbehandeling is als de kies blijft zitten maar als men de zenuwen in de wortel kapot maakt: zowiezo is dat een slecht idee om het daardoor rottende lichaamsdeel (tand of kies) dan vervolgens in je mond te laten zitten.

Vragen om chronische ziekte.

Lijkt mij ook totaal niet echt nodig of zelfs niet goed als die tand of wat erop lijkt die onder de melkkies zit ook te laten trekken (of misschien heb ik het verkeerd begrepen: misschien bedoel je: de melkkies laten trekken om de kies eronder ruim baan te geven: maar dan denk ik: alsof je dochters gebit niet zelf dat stuk melkkies gaat afstoten als de tijd daar is?).

Bij mij gaan de alarmbellen rinkelen als ik dit zo lees JVG, ik hoop ook bij jou.

Het klinkt alsof hier iemand bezig is met slechte diensten aan jullie te verkopen i.p.v. de gezondheid van je dochter de basis te laten zijn van het advies!

 
Dat dacht ik ook, alleen een biotandarts vinden hier is zowat onbegonnen werk. Tandzorg zit hier zowiezo al niet in de sociale zekerheid.

 
Ok JVG maar niets doen is volgens mij ook goed. De fotoś laten maken zou ik trouwens misschien nog wel overwegen al is rontgen niet onschadelijk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan