Belasting op bewerkte produkten

G

Guest

Guest
"Recent onderzoek heeft namelijk aangetoond dat verzadigd vet helemaal niet zo ongezond is als tot nu toe werd aangenomen". Mooi dat dit er in staat, hopelijk vind er een omslag plaats in de nabije toekomst...

Graag feedback over het idee om belasting te heffen op bewerkte produkten.

http://foodwatch.nl/laatste_nieuws/nieuwsberichten/de_echte_prijs_van_ons_voedsel/index_nl.html

 
De overheid moet zich helemaal nergens mee bemoeien. Dus ook geen belasting op ongezonde producten. Mensen moeten maar eens leren zelf na te denken en niet afhankelijk te zijn van de 1 of andere autoriteit die weet wat goed voor ze is!

 
Quote:
1 of andere autoriteit die weet wat goed voor ze is!



Want dat weten ze nu al niet, laat staan straks! 8)

Lia

 
De natuurlijke manier van leren is met vallen en opstaan en met raadgeving van liefdevolle naasten. Als iemand je geld afneemt voor goede adviezen, is er iets helemaal mis en dat is wat de overheid doet.

 
@ Bastiaan

Quote:
Mensen moeten maar eens leren zelf na te denken en niet afhankelijk te zijn van de 1 of andere autoriteit die weet wat goed voor ze is!


Ik neig ook wel naar zo'n stelling en ben bijvoorbeeld ook altijd voor de legalisering van drugs geweest, mits er goede informatieverstrekking komt. Maar als ik dan ga doordenken over accijnzen, belasting op brandstof, subsidies en allerlei verbodswetten zoals bijvoorbeeld drugshandel en wapenbezit... Enerzijds denk ik dan ook van: laat mensen onderhand eens leren om zelf verantwoordelijkheid te dragen. Anderzijds denk ik: een kind kan je ook niet in één keer alle verantwoordelijkheid geven. Ik zie de huidige mensheid als een kind die op veel vlakken van toeten of blazen weet en vaak met enorme oogkleppen rondloopt. Daarbij is er enorm veel desinformatie en zit ook de 'goede informatie' vaak nog vol verdraaiingen. Ik vraag me af hoe het met de mensheid en de Aarde afloopt als de overheid zich nergens meer mee bemoeid, of zich in ieder geval niet meer met voeding bemoeit zoals jij misschien alleen bedoelde. Er gaat zo veel belasting- en verzekeringsgeld op aan onze gezondheidszorg en dit zal alleen maar gaan stijgen als mensen niet wakker worden. Er wordt zo veel milieu vervuild en dit zal alleen maar verder uit de hand lopen zo lang mensen de verkeerde producten blijven kopen. Wat dat betreft zou ik graag zien dat biologische voeding gesubsidieerd wordt.

 
Kortom: de overheid betuttelt en daardoor hebben wij geleerd om als kinderen aan het handje genomen te worden. Dit moet maar eens afgelopen zijn, we moeten op eigen benen gaan staan!

Mike

 
Over dit doel zijn we het wel eens, denk ik. Maar dan blijft het de vraag hoe we daar het beste terecht kunnen komen. Alle betutteling ineens loslaten, de betutteling stap voor stap loslaten en kijken of dit werkt of wachten tot de mens zelfstandig genoeg wordt om de betutteling van zich af te gaan zetten.

 
Je vergelijkt volwassen mensen met kinderen die bij de hand moeten worden genomen.... en door wie dan wel? Onze overheid? Laat me niet lachen!

Subsidie ben ik ook tegen. Ook dat impliceert namelijk dat er iemand of iemanden zijn die iets beter weten dan anderen. Want wat moet er dan worden gesubsidieerd? wie bepaalt dat? en moet er dan belastinggeld naartoe als ik het er niet mee eens ben?

Met subsidie hou je per definitie iets in stand dat geen bestaansrecht heeft want kennelijk kan het niet zelfstandig overleven. Ik ben ook voor het vrijgeven van drugs, wapens en prostitutie. Ieder mens heeft het onverbrekelijke recht om zijn leven te leiden zoals hij dat wil, alles zo lang hij datzelfde recht van een ander daarmee niet schaadt.

 
Quote:
en door wie dan wel? Onze overheid? Laat me niet lachen!


Tja, dat is een goede vraag. Daarom loopt het ook spaak met de mensheid. De mensheid heeft leiding nodig, maar degene die leiden (overheden, religies, economische grootmachten) bakken er weinig van. Nou denk ik dat jij en ik en wellicht meer forumleden wel autonome mensen zijn die zo veel leiding niet nodig hebben, maar hoger dan 20% schat ik dit percentage niet in. Die andere 80%, zijn die dan volgzaam gemaakt of zit het gewoon in de aard van een 'groepsdier' dat de meerderheid een volgend type is?

Verder vind ik je visie wel interessant. Ik heb ook lang zoals jij gedacht, maar ben er momenteel niet meer zo zeker van. Als iedereen wapens mag bezitten en dit ontwikkeld zich verder, wat voor een wapens kunnen mensen dan wel niet in hun bezit krijgen en waar gaat dit toe leiden? Loopt een burenruzie dan niet uit in explosies die hele straten of wijken kunnen vernietigen? Worden voetbalrellen dan geen veldslagen met atoomwapens?

Naar mijn idee zouden we eerst eens moreel en spiritueel volwassen moeten worden, voordat we dergelijke verantwoordelijkheden mogen dragen. De huidige mensheid zie ik als een kind in een laboratorium vol chemicaliën en gevaarlijke apparaten. Ik ben ook niet pro-overheid, maar vraag me wel af hoe alles zou zijn zonder overheid. Anarchie kan pas werken als mensen verantwoordelijkheid leren dragen voor de macht die ze hebben. Daar zijn veel mensen nu nog ver van af, helaas.

 
Dit is ook precies de boodschap van Fat Head van Tom Naughton, als tegengeluid voor Super Size Me! van Morgan Spurlock: geef fastfoodketens niet de schuld, maar neem zelf je verantwoordelijkheid als consument. Iedere burger mag het RECHT hebben zichzelf dood of ziek te eten, drinken of spuiten. Gezondheidsfascisme, ecofascisme en andere soorten beleid gebaseerd op 'de overheid weet wat goed voor je is' moet massaal worden afgewezen door de bevolking!

Natuurlijk staan wij hier voor zo goed mogelijk voor jezelf zorgen en voeding en geen vulling. Maar als iemand de grootst mogelijke rotzooi tot zich wil nemen heeft deze evenveel recht om dit te doen als dat wij het recht hebben om dit juist te laten staan. Vrijheid = keus. Zo mag iemand ook de vrijheid hebben om de holocaust te ontkennen en een fascistische beweging aan te hangen. Ik ben het er niet mee eens, maar dat is niet interessant. Als wij werkelijk democratie hoog in het vaandel houden staan wij niet toe dat de overheid ingrijpt in onze vrijheid van keus, of we nu goede keuzes maken of niet!

Mike

 
ik denk dat iedereen graag zou willen dat we een gezonde en stabiele samenleving

hadden. tenminste de mensen met een zuiver en goed hart! het probleem is van veel vrijheid, en zonder het goede aan te sporen, je niet weet wat nu werkelijk goed voor je is! er zijn veel mensen die denken, dat brood, suiker, en koffie, drank gezond zijn;

die mensen zijn er! die mensen zouden eigenlijk in bescherming moeten worden genomen

door juiste adviezen van de overheid! dat gebeurt helaas niet! het probleem van de mensheid is: wij houden van dingen die eigenlijk niet goed voor ons zijn! helaas komen we er vaak achter als het te laat is!

''Als wij werkelijk democratie hoog in het vaandel houden staan wij niet toe dat de overheid ingrijpt in onze vrijheid van keus, of we nu goede keuzes maken of niet''!

we mogen nu toch concluderen dat democratie een illusie is gebleken; helaas!

 
Er staat: de inspectie voor gezondheidszorg (IGZ) gaat toezien op gezonde leefstijl.

Je kunt zoiets gerust omdraaien natuurlijk. Overheidsinstanties zijn niet bezig met gezondheid, het idee. Ze zijn bezig consumenten verkeerd te informeren over voeding, om echte voedingsstoffen en bouwstoffen in de verdomhoek te leggen, en gaandeweg steeds meer gifstoffen te introduceren. Vooralsnog is de bedoeling dat we niet al te gezond zijn (waardoor we niks meer zouden betekenen voor Pharma), en ook niet al te ongezond (waardoor we niks meer zouden betekenen voor de arbeidsmarkt).

Ik zou het woord democratie ook niet al te letterlijk nemen hoor, je lijkt ervan uit te gaan dat zoiets echt bestaat. Het zijn mooie woorden die we toegeworpen krijgen, ze doen dienst naast mooie vijandsbeelden (fascisme etc) die we ook toegeworpen krijgen. Het is ontworpen werkelijkheid, democratie is als een sinterklaascadeautje dat je uitpakt maar waar helemaal niks in zit. Veel mensen kiezen er daarom voor om het niet uit te pakken, dan blijven ze in de illusie dat echt iets hebben gekregen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan