Quote:
en door wie dan wel? Onze overheid? Laat me niet lachen!
Tja, dat is een goede vraag. Daarom loopt het ook spaak met de mensheid. De mensheid heeft leiding nodig, maar degene die leiden (overheden, religies, economische grootmachten) bakken er weinig van. Nou denk ik dat jij en ik en wellicht meer forumleden wel autonome mensen zijn die zo veel leiding niet nodig hebben, maar hoger dan 20% schat ik dit percentage niet in. Die andere 80%, zijn die dan volgzaam gemaakt of zit het gewoon in de aard van een 'groepsdier' dat de meerderheid een volgend type is?
Verder vind ik je visie wel interessant. Ik heb ook lang zoals jij gedacht, maar ben er momenteel niet meer zo zeker van. Als iedereen wapens mag bezitten en dit ontwikkeld zich verder, wat voor een wapens kunnen mensen dan wel niet in hun bezit krijgen en waar gaat dit toe leiden? Loopt een burenruzie dan niet uit in explosies die hele straten of wijken kunnen vernietigen? Worden voetbalrellen dan geen veldslagen met atoomwapens?
Naar mijn idee zouden we eerst eens moreel en spiritueel volwassen moeten worden, voordat we dergelijke verantwoordelijkheden mogen dragen. De huidige mensheid zie ik als een kind in een laboratorium vol chemicaliën en gevaarlijke apparaten. Ik ben ook niet pro-overheid, maar vraag me wel af hoe alles zou zijn zonder overheid. Anarchie kan pas werken als mensen verantwoordelijkheid leren dragen voor de macht die ze hebben. Daar zijn veel mensen nu nog ver van af, helaas.