Artrose

Poekie

Administrator
Mike, mijn moeder blijkt last te hebben van artrose. Ik ga haar sowieso de skate liver oil aanraden, maar zoek nog wat verder naar andere dingen.

Wat vind jij van het voedingsadvies op deze pagina?

http://home.tiscali.nl/passendevoeding/artrose.html

 
Dennis, ik heb ook artrose in mijn rug, polsen en nek, maar ik drink dus heel veel kefir van rauwe melk en eet veel vlees. Vooral zoveel mogelijk orgaanvlees.

Of dat goed is weet ik niet, dat doe ik meer intuïtief.

Mijn cholesterol gehalte is wel gestegen, maar dat vind ik niet zo erg. Volgens mij is de noodzaak van het hebben van een zo laag mogelijk cholesterol al lang achterhaald. Behalve bij de artsen niet, die willen je meteen aan de simvastatine hebben.

 
Heb je wel eens gehoord dat een te hoge cholsterolspiegel veel te maken kan hebben met een vitamine C tekort Boschje? Daar kan ik je anders wel interessant info over mailen.

 
Dennis, ik heb ook wel interesse met mijn cholesterol van 7,5! Ik weet alleen niet meer wat ik moet doen met mijn gebufferde vitamine C. Het is mogelijk dat dat ineens niet goed meer is.

 
Daar gaan we weer: beperk verzadigde vetten en eiwitten. Laten we nu voor eens en voor altijd duidelijk zien te krijgen waar al deze degeneratieve aandoeningen vandaan komen: overmatige consumptie van koolhydraten, suiker en zetmeel en bewerkte, plantaardige olien en vetten. Wil je directe gezondheidswinst boeken, dan doe je er verstandig aan de laatste categorie te schrappen uit je voeding en de eerste categorie te minimaliseren.

Zolang je een suikerverbrander blijft, zal je lichaam meer geneigd zijn om ook eiwitten om te zetten in suiker. Je moet suiker zien als 'aanmaakhout', terwijl vetten een dik blok op het vuur zijn. Terwijl vetten je systeem op lange termijn draaiende houden met een stabiele energiestroom, branden suikers om de haverklap op, waardoor het lichaam op zoek gaat naar nieuwe bronnen van suikers. Het gaat hierdoor zijn eigen spieren, botten en andere weefsels (zoals kraakbeen) aanvreten. Vandaar het advies om voortdurend gedurende de dag kleine hapjes te eten, dit is allemaal gebaseerd op een inefficiente en schadelijke suikerverbranding. Wanneer worden we nu eindelijk eens wijs en gaan we ons lichaam voorbereiden op een vetverbranding?

De omzetting van eiwitten in suiker brengt nog een ander risico met zich mee, nl. versuikering van eiwitten (glycatie, 'cross-linking'), waardoor er plakkaten van versuikerde eiwitten ontstaan, de beruchte bloedproppen, die een goede doorstroming van het bloed verhinderen en zelfs het risico op hart- en herseninfarcten verhogen.

En er is nog een risico: al die glucose (suiker) in het bloed veroorzaakt een insulinerespons. Er wordt vaak gesteld dat insuline als hoofdfunctie het verlagen van de bloedsuikerspiegel heeft. Dit is niet waar. De vroege mens had nl. geen bloedsuikerschommelingen van te hoog naar te laag, omdat hij een vetverbrander was. De overmatige consumptie van suiker (koolhydraten, zetmeel) is een relatief nieuw verschijnsel dat gepaard is gegaan met de industrialisering van voedsel. Insuline had als functie om voedselvoorraden op te slaan in de cellen in tijden van schaarste. Het lijkt alsof we in onze westerse samenleving geen voedselschaarste kennen, maar vanuit het perspectief van ons lichaam is er wel degelijk sprake van schaarste aan essentiele voedingsstoffen. Insuline heeft hierdoor een nieuwe functie gekregen, nl. de omzetting van suikers in vetten door de suikers op agressieve wijze in de cellen te duwen, waardoor deze vervetten en je overgewicht krijgt. Zelfs 'slanke' mensen krijgen hierdoor 'love handles' die maar niet willen verdwijnen, hoeveel kilometer ze ook per week joggen. De les die we hieruit kunnen leren: zolang er overmatige hoeveelheden insuline door ons lichaam worden geproduceerd, kunnen we niet overschakelen op een vetverbranding, waardoor er vetopslag plaatsvindt.

Ons lichaam is ingesteld op de verbranding van ketonen (vet) en niet van glucose (suiker). De enige manier om dit mogelijk te maken is door je voedingspatroon aan te passen en uit te gaan van de volgende top 3 van macronutrienten:

1. vetten, vooral verzadigde vetten

2. eiwitten, vooral dierlijke eiwitten

3. koolhydraten (beperk deze tot hooguit 100 gram per dag)

Er bestaan geen essentiele suikers maar wel essentiele vetzuren en aminozuren, dus de derde categorie moet gezien worden als vulling en geen voeding, die uitsluitend als functie heeft om de overgang van een suikerverbranding naar een vetverbranding mogelijk te maken. Je kunt me met allerlei studies om de oren slaan, waaruit blijkt hoeveel mineralen, enzymen en vitamines bronnen van koolhydraten bevatten, maar er is geen dierlijke bron van vetten en eiwitten die deze hoeveelheden niet overtreft. We kunnen alles wat we nodig hebben verkrijgen uit dierlijke bron in hoge concentraties (overvloed). Niet voor niets eten planteneters 24 uur per dag kilo's planten op, er zit gewoonweg te weinig aan voedingswaarde in! Daarnaast bevatten planten diverse antinutrienten, omdat ze zich bewapenen met chemische stoffen (oxaalzuur, goitrogenen, fytinezuur, neurotoxines), die ziekmakend en zelfs dodelijk kunnen zijn. We hebben het aan de Amerikaan Luther Burbank te danken dat veel planten uberhaupt geschikt zijn als voedselgewassen, doordat hij deze selectief kruiste:

http://en.wikipedia.org/wiki/Luther_Burbank

Planten (kruiden) hebben ons wel van oudsher geholpen om te genezen van infecties en andere kwalen. Vandaar dat de neurotoxische nachtschades bijv. medicinaal werden toegepast. Soms is een beetje gif geneeskrachtig, maar je moet wel precies weten wat je doet en niet elke dag plantengif in je lichaam opstapelen.

Het zijn de plantaardige voedselbronnen die onze bronnen van koolhydraten zijn. Zoals je nu kunt lezen zijn er veel meer nadelen verbonden aan deze voedselbronnen dan suikers alleen, maar belangrijk is wel om in het achterhoofd te houden dat de omschakeling van een suiker- naar een vetverbranding essentieel is voor een goede gezondheid en een lang leven. De truc is om je bloedsuiker- en insulinespiegel niet voortdurend op te jagen en dat kan alleen d.m.v. de lange-termijnenergie die dierlijke vetten en eiwitten ons verschaffen. De prijs die we voor de industrialisatie en modernisering hebben moeten betalen is een regelrechte explosie van degeneratieve, chronische ziektes, die terecht 'welvaartsziektes' worden genoemd. Om weer te kunnen helen moeten we verder terug in de tijd, naar de oervoeding die we tot ons namen als jager-verzamelaars.

Mike

 
Waarschijnlijk is het al een keer gezegd. Hoe merk ik aan mijn lichaam als ik in de vetverbranding kom? Ik behoor tot het type dat zo ver echt nog niet is. Ik doe wel mijn best om zo min mogelijk koolhydraten te eten. Het is voor mij niet zo moeilijk om koolhydraten te beperken, echter ik voel me dan zo moe en naar, dat ik ze daarom toevoeg in de vorm van, citroen, appels, billington suiker, rijst en zoete bataat. Het lastige is dat koolhydraten om koolhydraten lijken te vragen. Als ik ze nauwelijks eet, voel ik geen behoefte. Voeg ik ze toe, moet ik moeite doen er niet teveel van te nemen.

Quote:
Heb je wel eens gehoord dat een te hoge cholsterolspiegel veel te maken kan hebben met een vitamine C tekort Boschje? Daar kan ik je anders wel interessant info over mailen.



Dat is goed Dennis. Mijn cholesterol is overigens niet te hoog, het is wat hoger geworden dan de vorige keer. Een totaal waarde van 6, waarvan HDL hoger dan LDL.

 
Een duidelijk en bekend verhaal Mike. Ik vertel mijn ouders er ook over in mijn versie, die veel op die van jou lijkt. Ik zal ze deze tekst ook eens voorschotelen. Mijn moeder eet al steeds minder suiker en steeds meer dierlijk vet. Ze is best gezond bezig. Ik was er alleen onzeker over of er in geval van ziekte (artrose) dezelfde richtlijnen opgaan.

 
Boschje,

Je zou eens kunnen overwegen om te gaan supplementeren met L-glutamine en lipase om de vetvertering te ondersteunen. Je lichaam heeft overduidelijk moeite met de omschakeling. Als de vetvertering wel goed verloopt, zul je dat merken aan de volgende verschijnselen:

1. Niet meer voortdurend met voedsel bezig door een aanhoudend verzadigd gevoel. In het geval van honger gaan er geen alarmsignalen af, maar heb je gewoon...een hongergevoel.

2. Een stabiele bloedsuikerspiegel, waardoor je niet voortdurend hoeft te 'grazen'. Minder energie naar de voedselvertering levert meer energie op voor andere dingen, dus je energieniveau stijgt en je energie is meer gefocust, gaat niet alle kanten op, behalve de goede.

3. Een gevoel van rust, kalmte en ontspanning en verhoogde stressbestendigheid. Diepere, ontspannen slaap en intensere dromen. Geen angstdromen, goed in- en door kunnen slapen 's nachts.

4. Een verbeterde persoonlijkheid. Je wordt meer vergevingsgezind, spiritueler en intuitiever. Je aardt, grondt meer. Bedenk dat wie hoog wil reiken ook diepgeworteld moet zijn!

5. Bestaande gezondheidsklachten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je spier- en botmassa neemt toe en je vetmassa neemt af. Logisch, want je bent nu een vetverbrander en je lichaam hoeft geen eiwitten uit spieren en botten meer aan te wenden als bron van suikers.

Mike

 
@ Boschje

Quote:
Het lastige is dat koolhydraten om koolhydraten lijken te vragen. Als ik ze nauwelijks eet, voel ik geen behoefte. Voeg ik ze toe, moet ik moeite doen er niet teveel van te nemen.


Dat is de koolhydraatverslaving.
Quote:
Hoe merk ik aan mijn lichaam als ik in de vetverbranding kom?


Er bestaat een manier om je urine te testen met teststrips die ketostix heten. Aan de kleur kan je dan zien in hoeverre je in de vetverbranding zit. Ze zijn eigenlijk ontworpen voor mensen met diabetes.

Ik zal het stukje tekst over C en cholesterol naar Mike sturen, erop vertrouwende dat het dan bij jou terecht komt. Bekijk alvast onderstaande link en scrol tot onderaan.

http://members.chello.nl/p.goedede/De cholesterol leugen.html

Nog 2 goede artikelen over vitamine C

http://www.desireerover.nl/wp-content/uploads/2010/11/VITAMINE-C.pdf

http://www.desireerover.nl/wp-content/uploads/2010/11/Vitamine-C-Redder-in-de-nood-3.pdf

 
@ Mike, 1 t/m5 daar ga ik voor. Ik heb het uitgeprint :)" Wie hoog wil reiken, moet diep geworteld zijn". Prachtige uitspraak.

Zelf heb ik het gevoel dat ik wellicht meer moeite heb met eiwit te verteren dan vet. Ik heb laatst een paar dagen rauw eigeel geprobeerd, maar voelde me daarna erg moe en ik kreeg puistjes.

Maar ik kan het mis hebben.

@ Dennis dank je wel! ik ga toch maar aan de C supplementen (acerolabes) dan.

 
Rapunzel,

Jij zou toch als geen ander moeten weten dat eigeel juist het VET van het ei is. Waar denk je dat de term 'eiwit' vandaan komt als synoniem voor proteine(s)? Het is dus niet de eiwitvertering die Boschje parten speelt, maar de vetvertering.

Mike

 
Ja, ook herkenbaar voor jou denk ik! Ik baal er wel van, maar goed geduld is een schone zaak. Ik probeer zo nu en dan een rauwe eierdooier te nemen. Misschien dat het op een gegeven moment geaccepteerd wordt door mijn lichaam.

Kefir gaat best goed bij mij, beter dan rauwe melk.

Ik merk zo wie zo dat eten me heel vaak vermoeid. Behalve mijn ochtendschake met lever, daar doe ik het prima op tot nu toe.

Dus inderdaad vaak kleine beetjes eten is beter.

Alleen dan weet ik weer niet hoe ik het met de H2O2 moet doen, aangezien dat 4 uur na de maaltijd genomen dient te worden.

Wat een dilemma's toch hé :)

 
@Bosche

Het lijkt me niet dat je slecht tegen eiwitten kan als je rauw eigeel eet?! Ik zelf neem nu tegenwoordig ook vaker rauw eigeel met rauwe melk en ik heb zelf ook last van uitslag/eczeem, juist door de eiwitten en nu ik het rauw eet krijg ik helemaal geen uitslag meer. Ook minder boter of meer ghee en kokosolie gebruiken... maar ook rauwmelkse kaas etc... ik heb beduidend minder last van mijn eczeem, sommige dagen is het compleet weg.

 
Caveman, ik voel me erg goed bij kokosolie, palmolie en ghee. Dat gebruik ik rijkelijk. Een test heeft uitgewezen dat ik eiwitten slecht verteer. Kefir van rauwe melk en slagroom gaat vrij goed, rauwe melk gaat minder goed. Eieren is nog een brug te ver.

Fijn dat je eczeem vrijwel weg is. Bultjes zijn bij ook bijna verdwenen, sinds ik geen eigeel meer neem. Dus ik denk dat ik te enthousiast begonnen ben. En het wat rustiger aan moet doen vanwege toch wel behoorlijk beschadigde darmen.

 
@ Mike. Niet gemist, dat stukje wel verkeerd begrepen denk ik. Bedankt.

Aangezien ik in de bloedtest ook hoog op eigeel scoorde, weet ik wat de klachten aangaat, of het aan het vet ligt, of aan wat anders.

Quote:
Voor je darmen zou ik ook het advies van Mike ter harte nemne, de l-glutamine.



Dat ga ik zeker doen. Zoals ik al meer adviezen, met succes, van Mike ter harte heb genomen. Moet alleen even wachten tot einde maand, aangezien mijn budget op dit moment geen extra's meer toe laat.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.673
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan