• Beste forumleden, we maken nu gebruik van nieuw forum software. Je oude wachtwoord werkt hier niet meer. Klik op aanmelden en dan op de link "wachtwoord vergeten". Je kunt dan je wachtwoord opnieuw instellen.

Artrose

autumn

New member
Quote:
Er bestaan geen essentiele suikers maar wel essentiele vetzuren en aminozuren, dus de derde categorie [koolhydraten] moet gezien worden als vulling en geen voeding


Ik ben het hier wel mee eens, maar wil er toch een opmerking bij plaatsen. Verzadigde vetten zijn ook geen essentiële vetzuren en toch wordt vanuit de WAPF geadviseerd om die het meeste van alle soorten vetten te eten en de essentiële vetzuren (omega 3 & 6) juist het minste. Een andere belangrijke stof om veel of in ieder geval ruimschoots voldoende van binnen te krijgen is cholesterol. Aangezien (zo ongeveer?) iedere cel in je lichaam deze stof kan aanmaken is dit beslist geen essentieel nutriënt. In hoeverre kan bovenstaande bewering dan nog als argument aangediend worden?

 

Webmaster

New member
Dennis,

Er bestaan geen 100% verzadidge vetten. Kokosolie komt met 92% verzadigd vet nog het dichtst in de buurt. We noemen een vet verzadigd, enkelvoudig onverzadigd of meervoudig onverzadigd als deze vetten overwegend verzadigd, enkelvoudig onverzadigd of meervoudig onverzadigd zijn. Dit betekent dat verzadigde, dierlijke vetten altijd in zekere mate ook enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren bevatten. En daarin zit hem nu net de balans: ons lichaam heeft weliswaar essentiele vetzuren (omega-3 en omega-6) uit voeding nodig, maar geen grote hoeveelheden. Het is extreem makkelijk (en gevaarlijk!) om zowel omega-3 als omega-6 te overdoseren. Het mooie van dierlijk vet is dat, mits het dier zijn natuurlijke voedsel eet, er al een perfecte balans is van hoofdzakelijk verzadigd vet, aangevuld met kleine beetjes essentiele vetzuren.

Cholesterol is inderdaad geen essentiele nutrient, we hoeven het niet uit voeding te verkrijgen. Je stelt terecht dat cholesterol door praktisch elke cel ook zelf kan worden aangemaakt. Daarvoor heb je echter wel supergezonde en sterke cellen nodig en deze zijn bij ons allemaal beschadigd geraakt door langdurige consumptie van suiker, zetmeel en koolhydraten en bewerkte plantaardige vetten. Los daarvan blijkt dat je het lichaam ontlast als je het kant en klare cholesterol aanbiedt uit dierlijke bron. Het hoeft dan minder hard te werken om zelf cholesterol te produceren.

Dit zie je ook terug bij opnieuw die essentiele vetzuren. Dieren zetten plantaardige omega-3 (alfa-linoleenzuur) met een korte keten om in omega-3 met een lange keten (EPA en DHA) en plantaardige omega-6 (gamma-linoleenzuur) met een korte keten om in arachidonzuur met een lange keten. Dieren zetten ook plantaardige betacaroteen (pro-vitamine A) om in werkelijke vitamine A (een DIERLIJKE vitamine), plantaardige D2 om in D3 en plantaardige K1 om in K2. Kortom, alsmaar meer argumenten die spreken voor consumptie van dierlijk voedsel van de allerbeste kwaliteit om het lichaam te behoeden voor dergelijke lastige en ineffeciente omzettingsprocessen.

Mike

 

Webmaster

New member
Hier een boeiende tekst die mijn bovenstaande punt illustreert:

Quote:
The best plant source of vitamin A is red palm oil. Its oily matrix makes its carotenes more readily converted to vitamin A and its high content of vitamin E and low content of the polyunsaturated linoleic acid further augment the convertibility of its carotenes and also protect against their potentially destructive effects.


Oftewel: rode palmolie als verzadigd vet en als bron van carotenen zorgt voor een betere opname en omzetting van betacaroteen naar vitamine A. Verzadigde en onverzadigde vetten ondersteunen elkaar en vormen een synergetisch geheel. Denk ook aan de boterolie met levertraan van Price en het Budwigpapje van kwark met lijnzaadolie. Bij de laatste twee voorbeelden zie je opnieuw dat verzadigd vet de hoofdmoot vormt en aangevuld wordt met slechts kleine beetjes essentiele, onverzadigde vetzuren. Sterker nog, hoge consumptie van verzadigde vetten verlaagt je behoefte aan essentiele vetzuren:

Quote:
Since it is the elongated forms of the essential fatty acids that are especially important—including AA, DHA, EPA, and dihomo-gammalinolenic acid (DGLA)—and since the conversion of precursors in plant oils is inefficient, it makes sense to consume small amounts of these fatty acids preformed from animal foods so we can reduce the total amount of polyunsaturated fatty acids (PUFA) we need to obtain them. Moreover, some people with particularly low levels of the enzymes that make these conversions may be vulnerable to an actual deficiency of the elongated forms even while consuming plenty of pro-oxidant PUFA from plant oils.


Als het om essentiele vetzuren gaat geldt: less is more. Mits je veel verzadigd, dierlijk vet eet natuurlijk. De auteur van deze tekst constateert eveneens dat betacaroteen niet in te grote hoeveelheden moet worden geconsumeerd, maar dat er geen limiet geldt voor dierlijke vitamine A. Je kunt verzadigd vet dus onbeperkt eten, maar je moet uitkijken voor overdosering van essentiele vetzuren.

Over vitamine D3 schrijft de auteur:

Quote:
While humans and animals synthesize vitamin D3, a second form of the vitamin called vitamin D2 is found in some vegetarian foods, especially mushrooms that have been exposed to ultraviolet light. Although the relative safety and efficacy of the two forms is still controversial, vitamin D2 appears to be five to ten times less effective at supporting long-term nutritional status.


Opnieuw zie je dat plantaardige vitamine D2 niet goed door het menselijk lichaam wordt opgenomen en omgezet. Price schreef:

Quote:
Tot op heden heb ik geen enkele primitieve groep gevonden die een voortreffelijke lichaamsbouw had en hield door volledig te leven van plantaardige voedingsmiddelen.

Ik heb in vele delen van de wereld zeer vurige voorstanders van ethische systemen aangetroffen die de beperking van voedingsmiddelen tot uitsluitend plantaardige producten voorstonden.

Overal waar men zich langdurig aan deze leer hield, vond ik beduidend meer bewijs van degeneratie in de vorm van cariës en bij de nieuwe generatie in de vorm van abnormale tandbogen dan bij primitieve groepen die zich hier niet aan hielden.


Over vitamine K2 schrijft de auteur:

Quote:
a high intake of K2 reduced the risk of severe arterial calcification by 52 percent and reduced heart disease mortality by 57 percent, while a high intake of K1 had no effect.


Opnieuw legt de plantaardige vorm van vitamine K het af tegenover de dierlijke. Niet voor niets hamerde Price op grootschalige consumptie van vetoplosbare vitamines uit dierlijke bron. De essentiele omega-3 en omega-6 vetzuren zijn hieraan ondergeschikt en deze zijn bovendien in verzadigde, dierlijke vetten te vinden.

De auteur noemt ook B12, een specifiek dierlijke vitamine en DE achilleshiel van vegetariers en veganisten. Er blijkt zelfs een omzetting door dieren plaats te vinden van plantaadige naar dierlijke B6:

Quote:
Vitamin B6 occurs in three forms: pyridoxine, pyridoxamine and pyridoxal. Plant foods contain pyridoxine, while animal foods contain a mix of pyridoxal and pyridoxamine. Most reactions within the human body require pyridoxal but some require pyridoxamine. Pyridoxine, by contrast, plays no role in the body whatsoever but can be converted into the other two forms in the liver using vitamin B2.


Over zink schrijft hij:

Quote:
Although present in grains, legumes, fruits and vegetables, it is found in much lower amounts compared to animal foods and is much less bioavailable.


En zo gaat het maar door. Dieren zijn nu eenmaal prima bronnen van geconcentreerde voedingsstoffen. We zijn er niet voor niets op geevolueerd. Vandaar dat we ook deze exclusief dierlijke voedingsstoffen nodig hebben:

Quote:
There are a number of amino acids and related compounds that are not technically essential, but are useful in the diet, possibly essential under certain conditions, and found exclusively or almost exclusively in animal products. These include carnitine, taurine, creatine and carnosine.


Over cholesterol:

Quote:
Most people make enough cholesterol to fulfill their body’s needs; cholesterol is therefore not considered an essential nutrient. There are, however, millions of people with genetic defects in cholesterol synthesis for whom dietary cholesterol is likely an essential nutrient.


Mike

 

Rapunzel

New member
Mike,

Ik zie je berichtje nu pas staan. Zeker weet ik dat eigeel vet is! Ik heb op een of andere manier eiWIT gelezen in de post van Boschje. Vandaar...

 
G

Guest

Guest
Mike, Wat kan iemand met artrose nu het beste doen, om het proces te stoppen, of zelfs om te keren? (als dat mogelijk is)

Ik vraag dit omdat een collega (52 jaar) van me behoorlijke artrose klachten (pijn) heeft. Hij neemt nu op doktersadvies diclofenac en maagzuurremmers!

Deze collega eet fout (fabrieks massa voer)

Hij is bereid tot verandering, maar in één keer een totale omslag maken is nog een brug te ver. Hij heeft me om voedings - en supplementen advies gevraagd.

Graag zou ik hem om te beginnen een paar essentiele tips geven, die effectief genoeg zijn om zijn motivatie tot verandering van voedingspatroon verder door te zetten.

Wil jij me hierin adviseren?

 

Webmaster

New member
Laat hem beginnen met het toevoegen van beestenbottenbouillons aan de gebruikelijke meuk die hij dagelijks naar binnen werkt. Dus niet 'in plaats van', maar ERBIJ!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.165
Berichten
314.308
Leden
7.579
Nieuwste lid
Al-music
Word vaste donateur van dit forum
Bovenaan