Artikel - De wereld zonder tarwe

Mytotoxinen in tarwe:

http://www.aquariusage.com/index.cf...ariusagecom-Recent+(aquariusage.com+-+recent)

Quote:
Tarwe, de plofkip onder de granen

27-nov-2012

@ copyright tekst: http://www.ahealthylife.nl#Tarwe, de plofkip onder

Ongeveer één derde van het graan is geïnfecteerd met mycotoxines, de uitscheidings producten van schimmels. Volgens sommigen zijn gluten niet het probleem, maar wel deze mycotoxines. Veel mensen met autisme of ADHD genezen acuut door het weglaten van gluten en melkproducten, maar ik denk dat het voor iedereen wel het proberen waard is.

A prairie view

Beste lezer,

Deze week berichtte Metro over een bakker die tarwe de plofkip onder de granen noemt. Daar ben ik het volledig mee eens. Zelf eet ik al geruime tijd geen gluten meer en het bevalt me uitstekend: zo heb ik meer energie en ben minder ziek. Sinds ik deze maatregel heb genomen, heb ik nog geen één keer last gehad van een verkoudheid. Dit beleid voer ik overigens alleen binnenshuis, want als ik op bezoek ben bij anderen dan doe ik niet zo moeilijk. Vroeger protesteerde ik nog wel eens, maar dat heb ik afgeleerd. Wanneer iemand met liefde iets voor mij bereidt dan ontvang ik dat graag.

Tarwe is een moeilijk gewas, deze is de laatste vijftig jaar nogal gekruist en genetisch gemodificeerd zodat het sneller groeit en beter bestand is tegen micro-organismen. Deze modificatie zorgt samen met de gluten voor beschadiging van de darmwand en is hiermee schadelijk. In de lectuur zijn soms lijsten van tientallen hulpstoffen te vinden die in brood voorkomen. Voor een vriend had ik laatst een brood in huis gehaald die na een week nog compleet gaaf was: dat vertrouw ik dus helemaal niet. Als de schimmels het al niet willen, dan wil ik het al helemaal niet.

Ongeveer één derde van het graan is geïnfecteerd met mycotoxines, de uitscheidingsproducten van schimmels. Volgens sommigen zijn gluten niet het probleem, maar wel deze mycotoxines. Veel mensen met autisme of ADHD genezen acuut door het weglaten van gluten en melkproducten, maar ik denk dat het voor iedereen wel het proberen waard is. Er zijn tal van alternatieven zonder gluten: haver, rijst, quinoa, boekweit, linzen, mais etc.

Overigens kan het zijn dat je vorige week de nieuwsbrief niet hebt ontvangen omdat gmail ons per ongeluk op de spamlijst had gezet. Als je er nu zeker van wilt zijn onze nieuwsbrief wel te ontvangen, dan raad ik je aan info@ahealthylife.nl op je lijst van betrouwbare afzenders te plaatsen. Op die manier mis je geen leuke weetjes en lezingen. De komende lezingen zijn allemaal uitverkocht, maar voor onze lezing op 21 december van Alex van der Werf over bijnieruitputting hebben we nog wel voldoende plekken. Wees er op tijd bij! Mocht je toch bij een uitverkochte lezing aanwezig willen zijn, dan kun je ons altijd een mailtje sturen zodat we je op de reservelijst kunnen plaatsen.

Vorige week hadden we een lezing over de gevaren van suiker en die was erg interessant. Ik heb Irma hierover uitgebreid geïnterviewd en het is zeker de moeite waard om dit YouTubefilmpje te bekijken!

Een gezonde week toegewenst,

Juglen Zwaan


 
Nog even terug naar bovenstaand artikel dat wat verwarrend is vind ik, gezien de titel.

Er staat wel dat tarwe de plofkip onder de granen is, wat natuurlijk zo is vanwege de schadelijkheid van de gluten in tarwe, maar er staat dus in dat artikel ook dat een derde van alle granen (dus niet alleen tarwe) toxinen van schimmels bevatten.

Ik had kunnen volstaan met die samenvatting ipv de hele tekst aan te halen:)

 
Quote:
Er staat wel dat tarwe de plofkip onder de granen is, wat natuurlijk zo is vanwege de schadelijkheid van de gluten in tarwe, maar er staat dus in dat artikel ook dat een derde van alle granen (dus niet alleen tarwe) toxinen van schimmels bevatten.


Dan krijgt Weston Price in ieder geval gedeeltelijk gelijk. Hij onderstreept in zijn boek het belang van het direct malen van granen tot meel, ter voorkoming van oxidatie van de zeer kwetsbare vetzuren in het graan. In zijn tijd was men nog niet op de hoogte van de gevaren van gluten en evenmin van aflatoxines in graan, die ontstaat door graanopslag in silo's (om maar niet te spreken van evt. muizen en ratten die de silo's binnendringen en daar hun uitwerpselen achterlaten). Aan de andere kant was wel bekend dat er zoiets bestond als 'ergotisme', een aandoening veroorzaakt door ergot, een schimmel op roggekorrels. Het is ergot dat de inspiratie heeft gevormd voor de hallicunerende drug LSD!

Als vertaler van het boek heb ik de kanttekening geplaatst dat telkens als Price praat over 'melk' of 'brood' hij RAUWE melk en ZUURDESEMbrood bedoelt. Opnieuw wordt duidelijk hoe belangrijk fermentatie werkelijk is, want de schimmels in en op granen hebben geen schijn van kans in de aanwezigheid van melkzuurbacterien.

Mike

 
Quote:
Hij onderstreept in zijn boek het belang van het direct malen van granen tot meel, ter voorkoming van oxidatie van de zeer kwetsbare vetzuren in het graan


Ik wals tegenwoordig graan zelf tot muesli om deze reden vlak voor het eten ervan.

Uiteraard zit de fytinezuur er dan nog in, evenals dat ik mezelf de mogelijkheid ontzeg om zuurdesem zo van evt. schimmels te ontdoen.

Voor mij geldt echter ook het argument dat ik graag iets te kauwen heb, wat de goede vertering ondersteunt.

En ik vind kauwen op muesli (uiteraard met zout en olie erbij), persoonlijk een genot, in mijn ogen niet te vergelijken met kauwen op brood.

 
De natuurvolkeren fermenteerden eerst de granen voordat deze werden gemalen. Wellicht kun jij deze aanpassing ook gaan toepassen.

Mike

 
Quote:
Er zijn tal van alternatieven zonder gluten: haver, rijst, quinoa, boekweit, linzen, mais etc.


Als 1 derde van de granen besmet zou zijn zoals lievergezond zegt dan zou het best eens kunnen dat haver, rijst en mais ook besmet zijn, aangezien het onder de familie granen valt. Ook sommige lichamen reageren op quinoa en boekweit alsof een gluten is. Dat betekent misschien wel dat zaden ook besmet kunnen raken door schimmels.

 
Hoi Mike, granen drogen zal denk ik niet meevallen: voor je het weet krijg je schimmelvorming met dit klimaat/seizoen als je aan het "drogen" slaat.

Ik heb wel een droger, maar dan nog is het niet heel comfortabel om te doen vind ik.

Maar goed, natuurlijk is het wel beter om te doen op die manier.

Ik mis de aanwezigheid van een priemende zon voor dit doel nu in dit seizoen.

Bij de evenaar is het denk ik wat dit aangaat allemaal wat makkelijker.

Hier info van de site www.preppers.nl http://preppers.nl/forum/threads/333-Zonne-oven-en-zonne-droger

 
Ik ga morgen een proef doen met spelt dat een extra laag* fytinezuurgehalte heeft. Ik heb de spelt voor deze proef de afgelopen dagen laten kiemen tot er een worteltje uit de korrel is, daarna gedroogd op 70 graden. Het is nu droog en morgen ga ik het malen en er een brood van bakken. Dat is dan nog een gistbrood, zuurdesem is in ontwikkeling.

Lager dan de -40% die spelt al heeft tegenover tarwe.

 
Ik weet hoe je pas echt zo weinig mogelijk fytinezuur binnen krijgt: eet geen granen, noten, bonen, peulvruchten zaden en pitten! Ikzelf eet ze bij hoge uitzondering.

Mike

 
Ik zie niet echt een probleem hoor met het brood van Gerard. Eerst kiemen en daarna nog met een zuurdesemcultuur werken, dan blijft er echt geen fytinezuur meer over hoor.

Leuk Gerard, ben wel benieuwd of het ook nog lekker gaat smaken. Is natuurlijk ook wel belangrijk :wink:

 
Lekker en gezond staan bij mij samen op de eerste plaats!

Als ik het goed begrepen heb is het verstandig om niet al te snel om te schakelen. Ik eet hooguit 1 snee brood per dag, die mag dan wel zo goed en lekker mogelijk zijn. Stevige plak roomboter er op, wat zeezout van de Kelten

 
Quote:
Tarwe stoort de synthese, opname en werking van vitamine D.

http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/04/28/het-sluipende-gevaar-van-te-weinig-zon/

 
Tarwetieten: voor mensen die nog niet genezen zijn van tarwe

http://melchiormeijer.wordpress.com/2012/08/10/bagel-boobs-het-dolly-parton-effect-van-tarwe/

En: waarom de neolithische mens geen tandarts nodig had (van het blog van William Davis, auteur van de Wheat Belly):

Quote:
[...] around 10,000 years ago [...] Homo sapiens first added grains. What happened to Homo sapiens who added grains? [...]:

–Experienced an explosion of tooth decay. While tooth decay was rare among scavenger-hunter-gatherers, it became commonplace in grain consuming humans. Tooth decay was accompanied by tooth abscess and tooth loss.

–Shrinkage of the face and jaw–The gruel or porridge that grains commonly yielded meant less dependence on vigorous mastication. As the face and jaw shrunk, teeth also shrunk but did so inadequately, commonly leading to tooth crowding (thus braces in kids today).

–Iron deficiency–Anthropologists look for porotic hyperostosis or cribra orbitalia, skull evidence of inadequate iron intake or overexposure to blockers of iron absorption (e.g., phytates in grains). (Nematode infestation can add to the effect.)

–Malnutrition–Evidenced by horizontal ridges in the incisors and canine teeth.

–Reduction in stature–Height was reduced by several centimeters. Bone diameter (e.g., femur diameter) was likewise reduced, what the anthropologists call reduced “robusticity.”

–Reduction in brain size–While the cause-effect connection is uncertain, roughly coincident with grain consumption, brain size decreased by 11%–a first in the evolution of Homo.

(Interestingly, the only exception to the above observations are southeast Asian cultures who consumed rice, arguing that rice is somehow different.)

That’s as much as can be inferred from the remains of humans dating back that far. We unfortunately cannot reconstruct soft tissue diseases like colon cancer, heart disease, or dementia. Nonetheless, one pattern is clear: When humans first incorporated grains into their diet 10,000 years ago, corresponding to less than 0.4% of the time Homo species have walked the earth, we suffered substantial downturns in health evidenced by tooth decay, deformity, and deficiencies.

Ancient grains were an expedient, a convenience, a dietary patch in times of deprivation, or the means to increased accessibility that permitted social differentiation away from an egalitarian society. Of course, these humans consumed wild grains, not the modern grains that we have today, courtesy of agribusiness. It’s much worse for us.

http://www.wheatbellyblog.com/2012/12/anybody-know-a-neolithic-dentist/

Gisteren zag ik dit artikel:

http://www.livescience.com/19944-egyptian-mummy-rare-disease.html

Quote:
Ancient Egyptian Mummy Suffered Rare and Painful Disease

Owen Jarus, LiveScience Contributor

Date: 27 April 2012 Time: 12:38 PM ET

Around 2,900 years ago, an ancient Egyptian man, likely in his 20s, passed away after suffering from a rare, cancerlike disease that may also have left him with a type of diabetes.

When he died he was mummified, following the procedure of the time. The embalmers removed his brain (through the nose it appears), poured resin-like fluid into his head and pelvis, took out some of his organs and inserted four linen “packets” into his body. At some point the mummy was transferred to the 2,300 year-old sarcophagus of a woman named Kareset, an artifact that is now in the Archaeological Museum in Zagreb, Croatia.

The mummy transfer may have been the work of 19th-century antiquity traders keen on selling Kareset's coffin but wanting to have a mummy inside to raise the price.


Nog even een nieuwtje van het tarwefront: Wheat Belly krijgt een vertaling in het Nls in april / mei 2013 http://www.gripopkoolhydraten.nl/nederlandse-vertaling-van-wheat-belly-in-2013-tarwebuik-broodbuik/

Nederlandse vertaling van Wheat Belly in 2013: Tarwebuik – Broodbuik

 
In het boek Genees tandbederf van Ramiel Nagel lees je dat de consumptie van granen en noten de opname van vit. C, vit. D, foliumzuur en van calcium in de weg zit. Omgekeerd leidt het weglaten of minimaliseren van granen en noten ertoe dat je lichaam met veel minder vit. C, vit. D, foliumzuur en calcium toe kan dan de doseringen die in de orthomoleculaire wereld gangbaar zijn. De vroege, niet-granenetende mens had dus helemaal niet zoveel vit. C nodig als vaak wel wordt gedacht!

Hiermee is ook de vraag beantwoord die sommigen hier stellen omtrent het vit. C-gehalte in orgaanvlees. Het gaat erom dat je de juiste vorm (vetoplosbaar) binnen krijgt en dan blijkt dat het opnieuw om kwaliteit gaat en niet om kwantiteit. Als dat ellendige fytinezuur maar niet voortdurend in de weg zit. Overigens denk ik zelf dat dit ook geldt voor andere voedingsstoffen, zoals bijv. magnesium, B-vitamines, ijzer, jodium, selenium en zink, om er maar een paar te noemen.

Conclusie: fytinezuur in granen, noten, zaden, pitten, peulvruchten en bonen verhoogt de behoefte aan belangrijke voedingsstoffen, omdat de opname ervan wordt verhinderd. Hoe minder eetwaar met kiemkracht je eet, hoe minder je van deze voedingsstoffen nodig hebt, omdat ze beter opneembaar zijn zonder de verstorende werking van fytinezuur.

Mike

 
Het zou kunnen verklaren waarom ik steeds honger hou, ook na het eten van volle yoghurt met nog extra slagroom er in, een lekkere entre cote, een lever- of nier-ommelet, wat dan ook. Ik gebruikte tot gisteren nogal veel rouwe chocola, wellicht dat daar dus ook het fytinezuur de opname van bepaalde stoffen in de weg zit. Als het lichaam iets te kort komt, geeft het dat aan door een honger gevoel.

 
Als straks je honger wegblijft na het elimineren van rauwe chocola, geeft dan even een update, ik ben namelijk erg benieuwd.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan