Argumenten tegen Price?

G

Guest

Guest
Wat zeg je tegen mensen die beweren dat Price een idealist was omdat er andere inheemse stammen waren, (weet niet of het waar is trouwens) die kinderen met geboortehandicaps vermoordden en zo geen spoor zouden nalaten van degeneratie?

En het argument dat de anekdotes van Europeaanse ontdekkingsreizigers onbetrouwbaar is, omdat ze hun 'observaties' veelal overdreven of zelfs leugens vertelden over die volkeren om hun trips te kunnen betalen en hun eigen volk te vermaken. En ook dat ze bepaalde ervaringen zoals pijnloze bevallingen bij inheemse vrouwen verkeerd zouden kunnen interpreteren omdat die vrouwen misschien werden aangeleerd dat ze geen pijn mochten tonen?



Ik hoor graag de tegenargumenten!

 
Mike heeft een en ander op een rijtje gezet in dit topic:

https://www.fatsforum.nl/topic/kritiek-op-weston-price-en-mijn-antwoord-daarop

Wat ik zelf steeds maar blijf horen is dat deze manier van eten past bij een wereldbevolking van 1 miljard en niet meer dan dat. Dat het zou passen bij extensieve landbouw; dat het uit de tijd is, en nu zelfs asociaal jegens onze mede-aardbewoners. Irritant, maar mensen worden daar heel erg in gestuurd, om te denken dat bevolking het grote probleem is. Dat we straks allemaal VN-voedselprogramma's moeten gaan toejuichen, die de wereldbevolking gaan redden met aardappelen en bananen.

Als mensen daarop blijven hameren zeg ik wel eens dat mensen fysiek zo ontzettend ziek zijn gemaakt, dat we heel veel sterftegevallen zullen gaan zien wereldwijd, de komende decennia, maar ja dat is ook maar een raar argument natuurlijk.

 
Het idee dat Weston Price een ontdekkingsreiziger zou zijn die mooie verhalen vertelt is trouwens heel makkelijk te weerleggen. Alles is heel precies in kaart gebracht; de gezondheid van deze mensen, percentages gezonde tanden, tandbogen, schedels, en daarnaast de hoeveelheid mineralen in bepaalde voeding. Hij is niet voor niets 10 jaar bezig geweest.

 
Feit: de helft van alle voedsel dat geproduceerd wordt, wordt weggegooid.

Feit: De gehele wereldbevolking past staand in de provincie Groningen, met enige bewegingsruimte er bij. Dit is zelf uit te rekenen, heel simpel, weinig mensen eigenlijk voor zo'n grote aarde.

 
Quote:
En ook dat ze bepaalde ervaringen zoals pijnloze bevallingen bij inheemse vrouwen verkeerd zouden kunnen interpreteren omdat die vrouwen misschien werden aangeleerd dat ze geen pijn mochten tonen?


Zijn er echt mensen die dat denken? Kan ik mij nauwelijks voorstellen.

Nou ja die zullen er natuurlijk zeker zijn maar ook die dat tegen jou hebben gezegd?

 
Ik vind het zo'n gekke argumenten nog niet. Ik weet dat het bij Noord-Indiaanse volkeren gebruikelijk was dat je geen blijk van pijn of angst gaf. Daar werden kinderen bij verschillende volkeren al van jongs af aan op getraind. En wellicht kwamen dit soort gebruiken ook voor bij andere culturen. Het helpt om het moraal hoog te houden.

Ik kan me ook best voorstellen dat ontdekkingsreizigers de neiging kunnen hebben om hun beeld te romantiseren. Na een barre reis is fijn om thuis te komen met niet alleen stoere zeemanverhalen, maar ook met verslagen van de prachtige gebieden in de nieuwe wereld, alsof ze willen zeggen: zie je wel, ik heb het lef gehad om met een schip uit te varen en ik heb de prachtigste mensen gezien, daar ver weg in exotische oorden waar jullie nooit zullen durven komen. Ook kunnen ze met dit soort verhalen scheepslieden lokken om deel te nemen aan een volgende gevaarlijke expeditie. Met verhalen over bergen goud hebben ze immers ook veel bemanning mee kunnen lokken.

Ik vind het ook wel een beetje de vraag hoeveel dit soort ontdekkingsreizigers werkelijk hebben gezien van een volk om al met conclusies te kunnen komen over hoe het er daar aan toe gaat. Het zou best waar kunnen zijn, maar hoe zeker weet je dit. In het boek over Sacajawea las ik dat zij helemaal geen stille, pijnloze bevallen had zoals in het boek "De primitieve mens en zijn voedsel" wordt verteld. Wiens verhaal dan klopt, ik weet het niet.

 
Quote:
Zijn er echt mensen die dat denken? Kan ik mij nauwelijks voorstellen.

Nou ja die zullen er natuurlijk zeker zijn maar ook die dat tegen jou hebben gezegd?


Ja hoor en dan nog wel van iemand die beweert het beter te weten omdat ze één of ander diploma heeft in culturele communicatie en één van haar studies inhield om de teksten te bestuderen van Europeanen over inheemse volkeren. Ook al omdat ze beweerde voorheen zelf een fan te zijn van ongeassisteerde bevalling, maar dan zelf uiteindelijk interventie nodig had omdat er iets verkeerds liep.

Ik zei daarop dat haar eigen ervaring geen reden is om een veralgemeend idee over de bevalling te maken en het is ook enorm frustrerend na het proberen uit te leggen dat wij de dag van vandaag meer problemen hiermee hebben juist omdat we al gedegenereerd zijn en niet te vergelijken met die inheemse vrouwen, maar ja dat gelooft zij dus niet.

Ze zegt vervolgens dat Price geen wetenschapper was, maar een tandarts. Hij keek naar de tandgaatjes of gebrek hieraan en de rechtheid van de tanden als een indicator van algehele gezondheid van een stam, maar hij negeerde andere factoren zoals kindersterfte, maternale sterfte, ondervoeding en alcoholisme. Als kanttekening zegt ze, ondervoede mensen hebben minder tandgaatjes dan gevoede mensen. (?)

Vervolgens gaat ze door met: "Price's veronderstellingen kwamen voort uit zijn geloof dat de meerderheid van gezondheidsproblemen inclusief tuberculosis veroorzaakt werden door bacteriën die kwamen van tandinfecties. Dit is de reden waarom hij onterecht veronderstelde dat de tandgezondheid een goede indicator was van de algehele gezondheid. Dit is een valse veronderstelling. Zijn onderzoek werd afgedaan als onwetenschappelijk en anekdotisch in zijn eigen tijd. Het heeft recentelijk een opmars gemaakt met vele voorstanders die bepaalde van zijn meer belachelijke claims achterwege laten en die naar bewijzen zoeken om de claims te ondersteunen die meer populair zijn. Deze nieuwe voorstanders negeren volledig de geschiedenis van 100 jaren sinds Price die duidelijk zijn claims ontmantelen.

Een simpele basis verkenning van geschiedenis zal je een meer accuraat beeld geven van de gezondheid van inheemse volkeren. Bijvoorbeeld, de claim dat ze nooit verkoudheden hadden is belachelijk. Vooraleer de Europeanen in contact kwamen met de stammen, kregen ze nooit verkoudheden omdat de verkoudheid virussen nooit bij hen geïntroduceerd waren. Toen dat wel gebeurde, kleine ziektes als de verkoudheid veegden de meerderheid van de inheemse bevolking van de kaart. Dit is de geschiedenis 101.

KInder- en maternale sterfte is veel hoger onder de inheemse bevolkingen. Dit is een feit. Claims aanhangen van een 100 jaar oude, verkeerd geïnformeerde tandarts, is niet verstandig. Aub lees verschillende verslagen over inheemse volkeren. Verkrijg een gebalanceerd beeld."

Nou, ik heb de indruk dat ze zelf veel claims op basis van wat zij aanhangt en dat ze alle inheemse volkeren op één hoop gooit. Ik weet wel niet of Price al dan niet iets over kinder-en maternale sterfte heeft genoteerd?

 
Quote:
Ik kan me ook best voorstellen dat ontdekkingsreizigers de neiging kunnen hebben om hun beeld te romantiseren.


Ja dat zal ook wel zo geweest zijn, maar er zijn evengoed dokters die gelijkaardige dingen hebben geobserveerd en ik denk niet dat het erg exciting is om een verhaal te verzinnen over hoe inheemse vrouwen zonder pijn en met alle gemak bevielen. Horror verhalen met veel drama verkopen namelijk veel beter en mannen, zeker uit die tijd zien een vrouw niet graag als een sterk wezen dat geen hulp nodig heeft.

 
Ja zo kan je het ook zien Dennis maar het klinkt wel als een behoorlijke belediging als er wordt gesuggereerd dat vrouwen ook gewoon zouden kunnen kiezen om gewoon even door te zetten en niet zo zeuren over de pijn.

M.a.w. de pijn is hetzelfde maar tegenwoordig zijn die vrouwen gewoon een stelletje watjes.

Als ik zie en hoor hoeveel pijn het bevallen tegenwoordig doet, bij de gemiddelde vrouw, weet ik zeker dat dat niet het geval is.

 
Price was niet de enige die observeerde dat inheemse vrouwen moeiteloos en pijnloosk bevielen. Lees dit artikel van mij en ga naar het kopje 'Dat bevalt prima!'.

Mike

 
Mike, die tekst uit Arnold De Vries z'n boek had ik al geciteerd, maar haar argument was dan : zie mijn eerste post bovenaan.

 
Dan zeg jij: zie de bijgeleverde teksten. In mijn ervaring behoren academisch geschoolden tot de mensen met de meest gesloten geesten.

Mike

 
Scholing is vaak conditionering, het hoeft het niet te zijn, maar als er massaal leerstof in gestampt wordt, stompt de geest af en wordt ze een repeteermachine. In onze westerse maatschappij wordt dit als normaal beschouwd. Echt leren gaat op een natuurlijke manier, waarbij denken, handelen en het resultaat bij elkaar horen, zoals in het natuurlijk leven normaal is.

 
Geheel off topic qua inhoud moet ik bij de titel denken aan Einstein. Er verscheen ooit een boek "100 auteurs tegen Einstein". Zijn reactie daarop was: "Als ik het echt bij het verkeerde eind heb, had 1 auteur kunnen volstaan".

 
Quote:
Dan zeg jij: zie de bijgeleverde teksten. In mijn ervaring behoren academisch geschoolden tot de mensen met de meest gesloten geesten.


Nee Mike, dat zijn niet mijn argumenten die ik aanhaalde tegen Price, maar ik citeerde iemand anders die deze argumenten gebruikte toen ik in discussie was met die persoon.

@ Scheermes, haha sprekend citaat!

 
Over dat pijnloos bevallen. Ik was vroeger altijd een week ongesteld, een week vol krampen en miserie, tegenwoordig nog maar drie dagen totaal pijnloos, geen krampen niks niet. Ik heb twee bevallingen achter de rug, (toen at ik nog niet zo gezond, wel veel boter en goede vetten) en die waren bepaald niet pijnloos, wél goed te doen. Ik heb bij de eerste van zaterdagavond tot maandagochtend om de 3 min een wee gehad. Hij lag verkeerd om en daardoor duurde het zo lang. Ik ben thuis bevallen en dan kun je doen wat je wil, je hoeft niet met een monitor op je buik op bed te blijven liggen, wil je op handen en knieen gaan zitten of weet ik het, dat kan. Bij de eerste bevalling is er wel wat stress bij komen kijken omdat het kind gewoon niet geboren werd en ben ik uiteindelijk maandag nog naar het ziekenhuis gemoeten, wat wel een heel vervelende ervaring was.

Bij de tweede heb ik tegen de vroedvrouw gezegd dat ze uit mijn buurt moest blijven en dat ik ook zeker niet meer naar het ziekenhuis ging, toen heeft ze op de gang zitten breien. Als je je concentreert en het gewoon laat gebeuren word je helemaal high van de hormonen en dan is pijn en tijd een heel ander gegeven, dan wanneer je in het ziekenhuis ligt en er af en toe iemand komt poken om te voelen hoeveet ontsluiting je al hebt en of je toch zeker geen epidurale wilt want het zal nog wel lang gaan duren. Gewoon normaal bevallen is echt heel goed te doen, geen bloedbad en geen groot risico, maar ik denk dat goede voeding er heel veel aan kan doen, en goede begeleiding en rust ook. Positief denken is wat je nodig hebt als je pijn hebt, iemand die je steunt als je dat nodig hebt en dat is iets wat er voor de meeste mensen die er voor kiezen in het ziekenhuis te bevallen echt niet bij. Tegenwoordig wordt de pijn bij het bevallen gezien als iets dat geen nut heeft, als je naar de tandarts gaat neem je toch ook verdoving. Terwijl een epidurale van elke bevalling een risicobevalling maakt omdat je niet meer voelt wat je moet doen, je kind veel meer pijn ervaart met een epidurale. Als je overtuigd bent dat je ondraaglijke pijn gaat ervaren die geen enkel nut heeft, dan wordt het wel erg moeilijk om een bevalling uit te zitten zonder pijnstilling.

 
Quote:
Nee Mike, dat zijn niet mijn argumenten die ik aanhaalde tegen Price, maar ik citeerde iemand anders die deze argumenten gebruikte toen ik in discussie was met die persoon.


Weet ik. Daarom gaf ik aan dat je hetzelfde 'argument' tegen die persoon terug kan gebruiken.

Mike

 
wat ik af en toe als kritiek tegenkom is dat veel gurus van deze manier van eten (high fat, low carb) zelf nog steeds dik zijn. Ze noemen dan bijvoorbeeld Sally Fallon, Atkins, Gary Taubes, Jimmy Moore, Loren Cordain, William Davis, Barry Sears. Geen idee hoe Mike er zelf uit ziet...

 
Nee hoor normaal postuur, alleen een dikke kop ha ha.

Ik vind trouwens hetzelfde van veel therapeuten op mijn opleiding, niet allemaal maar er zijn er voldoende om vragen bij een vegetarische op noten, zaden, groenten en fruit gebaseerde voeding te stellen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan