Argumenten tegen Price?

Leuk bedacht, maar er klopt niets van!

Hoge vetinname leidt niet automatisch tot vetopslag. Integendeel, als de voornaamste energiebron vet is, zal het lichaam deze niet opslaan maar verbranden.

Koolhydraten uit planten leveren inderdaad meer directe energie, maar dan is er ook vrij snel opnieuw een behoefte aan meer energie uit koolhydraten. Dit is de reden waarom plantenetende dieren vrijwel constant aan het grazen zijn. Daarnaast veroorzaakt een hoge koolhydraatconsumptie bij de mens een te hoge glucosespiegel, waardoor insuline wordt aangewend om de overtollige glucose uit de bloedstroom te halen en op te slaan in de cellen als vet. Koolhydraatconsumptie leidt dus tot vetopslag, geen vetconsumptie!

Als je lichter bent, leef je langer? Laat me niet lachen! Weston Price constateerde dat de meest gezonde en langlevende mensen op aarde per definitie allemaal een brede lichaamsbouw hadden. Tengere, dunne mensen komen eiwitten en mineralen tekort om deze brede skeletstructuur mogelijk te maken, vandaar dat veganisten er flinterdun en uitgemergeld uitzien.

Ik weet niet of de Chinese voedingsleer wel zo vetarm is als jij beweert. En ja, deze stamt al uit de tijd dat men rijst at.

Uit welk vreemd boek heb jij zitten lezen? De 10 meest wereldvreemde veganistische mythes?

Mike

 
Ik heb een jaar ''de plateneter'' gevolgd. Meer dan 100fimpjes op youtube.

Er is zelfs een forum/communitie over plantaardigeten. Ik was en ben zoekende wat de beste voeding is.

Vaak is de reden om plantaardig te gaan eten ook dat ze het zielig vinden voor de dieren, maar dat vind ik weer geen reden om geen dierlijke producten te eten. En de mensen die heel snel afvallen, die hebben zeker een te kort.

 
Dat dacht ik al! Boele Ytsma en andere plantenetende dwazen. Als je dat soort flauwekul gelooft, heb ik nog wel ergens een mooi stukje ongerept bos in Roemenie voor je te koop...

Mike

 
Boele Ytsma weer eens door de (te korte) bocht:

http://deplanteneter.nl/2014/08/201639-tien-tips-om-gezond-en-vetarm-te-eten

Denise Minger was de toen 23-jarige 'foodie' die Colin T. Campbell's China Study op basis van de eigen ruwe data van Campbell genadeloos ontmaskerde als frauduleus.

Boele komt bijna klaar als hij schrijft:

Quote:
Maar toen verscheen vorige week een nieuwe video van Denise Minger, een video met de verrassende titel: ‘Lessons from the vegans’. Het is de weergave van een lezing waarin Denise haar verontschuldigingen aanbiedt omdat zij er met haar conclusies naast bleek te zitten. Eerherstel van de planteneters dus. Nu ze eerlijk naar de ‘low fat high carb’ plantaardige lifestyle kijkt, moet ze toegeven dat daar ‘Magic’ gebeurt… mensen worden gezond, slank en vitaal. Niet soms, maar eigenlijk vrijwel altijd.

Minger stuit op verbluffende resultaten van dr. Walter Kempner met zijn rijstdieet in de jaren '30 van de 20e eeuw en dr. John McDougall met zijn Starch Solution, maar ook op het wereldberoemde Pritikin Longevity Center van Nathan Pritikin en het revolutionaire onderzoek van dr. Dean Ornish - kundige artsen ‘behandelen’ al tientallen jaren mensen met een plantaardig eetpatroon en succes blijft nooit uit! Minger lijkt oprecht verbaasd.

Hoewel Denise Minger (voorlopig) nog gelooft dat een vetrijk eetpatroon ook goede resultaten kan hebben, ontdekte ze tot haar grote verbazing dat bijvoorbeeld type 2-diabetici alleen met een vetarm plantaardig eetpatroon werkelijk genezen. Met een ‘ketogeen dieet’ (meer dan 60% vet) verliezen diabetici weliswaar tijdelijk hun klachten, maar van echte genezing is geen sprake. Patiënten die plantaardig gaan eten en maximaal 10% vet in hun eetpatroon toelaten, genezen wel - voorgoed! Ook Denise Minger kan daar niet omheen.


De lezing waar Ytsma naar verwijst is deze:



Ik heb artikelen op de blog (rawfoodsos) van Denise Minger gelezen en ik heb haar boek, Death By Food Pyramid. Ik heb ontzettend veel respect voor Minger. Ook na het zien van deze lezing en vooral de antwoorden die ze geeft op de vragen naderhand sterken mij in de overtuiging dat Minger zeer open-minded is, elke vorm van dogmatisch denken schuwt en herhaaldelijk benadrukt dat zij niet de wijsheid in pacht heeft. Zij doet simpelweg zo objectief mogelijk onderzoek naar het effect van verschillende voedingspatronen op de menselijke gezondheid.

Boele Ytsma, daarentegen, is zeer bevooroordeeld en geeft in zijn stuk een totaal verwrongen weergave van wat Minger in die 34 minuten aan het vertellen is. Allereerst biedt ze niet haar verontschuldigingen aan over haar kritiek op The China Study. Geen idee waar hij dit vandaan haalt, maar ik zie het nergens in dit filmpje terug. Wel erkent ze dat ze te kort door de bocht is geweest over waarom bepaalde veganistische dieten succesvol zijn, vandaar deze lezing. Ze geeft ook aan een jaar lang OP WILSKRACHT rauw veganistisch te hebben gegeten, totdat ze, in haar woorden, 'in stukken uiteen viel'.

Verder hamert ze op 'ancestral foods', echte en onbewerkte voeding met een lange geschiedenis van menselijke consumptie. Daar kunnen volgens haar ook hoofdzakelijk of uitsluitend plantaardige voedingsmiddelen toe behoren, omdat er in bepaalde gebieden wellicht in het verleden schaarste is geweest aan dierlijke voedselbronnen, waardoor men noodgedwongen geheel of gedeeltelijk veganistisch werd. Haar eindconclusie is dat dergelijke voedingspatronen TIJDELIJK een THERAPEUTISCHE werking kunnen hebben. Een heel ander verhaal dan hoe Boel het presenteert dus.

Opnieuw geldt hier het motto: vertrouw NOOIT een veganist!

Mike

 
Interresant om nog even te vermelden is dat in het vragenrondje aan het eind van de lezing van Denise Minger een vrouw uit het publiek aanstipt dat mannen het veel beter doen op ketogene voedingspatronen, die hoog in vetten zijn en laag in koolhydraten, dan vrouwen. Zij stelt verder dat dit wel eens te belastend zou kunnen zijn voor de bijnieren van vrouwen.

Precies wat ik hier ook al geruime tijd beweer op basis van de feedback die ik krijg van zowel mannen als vrouwen. Ik was echter volgens sommige feministische forumleden een 'seksist' door dit te zeggen. Feit is dat vrouwen vaak meer gebaat zijn bij meer koolhydraten en meer plantaardig voedsel. De feiten liegen niet en het heeft niets te maken met 'seksisme'.

Ik denk dan ook dat mannen die goed gedijen op vegetarische of veganistische voeding veel vrouwelijke energie in zich dragen (meer verzamelaar dan jager). Er is nl. veel verteringvuur (vuur = yang) nodig om dierlijke vetten en eiwitten goed te kunnen verteren.

Mike

 
Interessante lezing van Denise Minger.

Behalve het verhaal wat je aanstipt dat over het algemeen mannen het beter doen op ketogene voedingspatronen, wordt in het vragenrondje ook de mogelijkheid besproken van genetische oorzaak en waar je voorouders zich gevestigd hebben. Wat inhoudt dat als een bepaald dieet voor jou niet werkt over een langere periode, je niet jaren en jaren vol moet houden, maar beter naar je lichaam kunt luisteren.

De enige overlap die er is tussen het ultra low fat (plant-based) en het high fat voedingspatroon is dat er bij beide dieten wordt uitgegaan van zoveel mogelijk biologische voeding en geen bewerkt voedsel. Verder wordt een gezonde levensstijl (beweging, niet teveel of geen alcohol, niet roken) aangeraden.

Mark

 
Goede aanvulling! Je hebt de lezing goed begrepen. Je zult, neem ik aan, met me eens zijn dat Boele helaas haar punt niet goed heeft doorgrond, omdat hij uitsluitend door zijn eigen veganistische bril kijkt?

Mike

 
Opmerkingen van pagina 1:

Feit: de helft van alle voedsel dat geproduceerd wordt, wordt weggegooid.

Feit: De gehele wereldbevolking past staand in de provincie Groningen, met enige bewegingsruimte er bij. Dit is zelf uit te rekenen, heel simpel, weinig mensen eigenlijk voor zo'n grote aarde.

1: 0% weggooien kan niet. Wat is realistisch? Dat de helft weggegooid wordt, wordt geroepen, maar is dit ook zo?

2: Huidige wereldbevolking (ik ga er voor het gemak van uit dat alle getallen kloppen)

7.255.350.225

Op festivals wordt volgens mij gerekend met 4/m2. Gezellig druk wordt 2/m2 genoemd.

Ik noem dat nog steeds geprop en je wilt ook eens liggen, dus stel je geeft iedereen 1 m2.

1 km2= 1.000.000 m2 7.255.350.225/1.000.000=7255,35 km2 aan mensen

Groningen: heeft een oppervlakte van 83,69 km² (waarvan 4,1 km² water). Dus netto 79,59 km2. Als je nu 91 mensen per m2 neerzet gaat het l lukken.

Wat wel past is:puerto Rico 8.870 km²

Nederland 37.354 km². Dus als je iedereen in Nederland neerzet, dan krijgt iedereen 5,15 m2 inclusief een nat gedeelte.

 
Zo open als Denise Minger is in haar presentatie, zo gesloten is Boele (tunnelvisie).

Hij wil niets goeds horen over (dierlijk) vet en ziet alleen wat hij wil zien in de presentatie.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan