Anaeroob bodemleven door mestinjecties

Webmaster

New member
Van Paul Blokker kreeg ik de volgende email met zeer belangrijke en nuttige informatie, die ik jullie niet wil onthouden:

Quote:
Wij hadden het nog over gisteren en ilse noemde op dat het zo jammer is dat je het stukje bodem en kwaliteit van de rauwe melk niet op noemt naar mensen. Daarop zei jij dat het al mooi is als mensen rauwe melk binnen krijgen voor de enzymen. Ik wil daar toch nog een kant tekening bij plaatsen. Onze ervaring is dat onze melk als je deze weg zet bij kamertemperatuur gewoon zure dikke melk wordt wat je gewoon kan eten, de zogenaamde dikmelk, de yoghurt van vroeger voor de arme mensen. Veel melk van tegenwoordig, zeker als er geïnjecteerd wordt (mest), wordt niet zuur, maar gaat rotten. Dit gebeurt ook als veel krachtvoer en mais wordt gevoerd. De vraag is wat er in onze darmen gebeurt als je zulke melk drinkt. Volgens mij krijgt het anaerobe bodemleven in de bodem een vervolg in de darmen van mensen. Bovendien bevat deze melk hoogst waarschijnlijk veel giftige fenolen , zoals lijkengif. Mensen zouden eerst de proef op de som moeten nemen en melk van een boer bij kamertemperatuur wegzetten en kijken of deze zuur wordt. Dit moet je dan wel doen van melk van koeien waarbij er geen extreem weer is geweest zoals erg heet weer of heel erg koud, want dan kan de koe door het stress moment andere melk produceren. Als mensen dit doen komen ze vanzelf bij boeren die nog goede melk produceren.


Doe er je voordeel mee!

Mike

 
Wat een duidelijk verhaal kan Paul vertellen, dat viel mij in utrecht ook al op. Verontrustend, maar erg goed te begrijpen.

 
Ongeveer 1 maand geleden heb ik doorgegeven hoe je kunt zien en testen of je goede rauwe melk gekocht hebt bij een boer etc.:

Hoi Ikke, ik koop daar altijd de volle rauwe melk, de boer werkt niet biologisch, maar ik heb een test om te zien of de melk goed is. De boer gebruikt geen antibiotica of hormonen. Zijn kinderen drinken het ook. Mischien dat zieke dieren wel antibiotica krijgen, maar die worden apart gehouden tot de antibiotica eruit is. Campina koopt daar ook de melk en er wordt toegezien dat de melk hormoon en antibiotica vrij is. Hij wordt regelmatig gecontroleerd.

De Test:

Ik laat ongeveer een liter rauwe melk 5 dagen gewoon op de aanrecht staan, in een diepe kom met een bord erop.

Na 5 dagen is de melk goed verzuurd en romig ingedikt heeft een goede klontering en heeft een fris-zure reuk, hij blijft daarbij goed ruiken, ruikt ook iets naar kaas.

En de melk van deze boer Jurrius is nog steeds goed gelukt bij mij.

Als deze melk niet goed zou zijn of de boer werkt niet goed (onbalans) dan zou deze melk nauwelijks zuur worden, niet indikken, niet klonteren of bijna niet klonteren en een slechte rottende geur afgeven. Het wordt dan gewoon zuur (of beter rotting) op een andere manier, de melk blijft dun, zonder klontjes en heeft een rottende geur.

De melk is niet gefilterd, want er zit veel room in. De melk wordt om de tijd in het automaat geroerd zodat de room mooi verdeeld.

 
Nou ik heb de melk nu 4 dagen staan. De melk is aan de onderzijde flink ingedikt en ruikt een beetje naar brie. Je ziet verschillende lagen. Room bovenop dan

vocht en hierna de ingedikte melk. Betekent dit dat de melk van goede samenstelling is?

 
Hoi Mwtje, ja deze melk is goed. Was hij niet goed dan was hij niet ingedikt en gewoon zeer dun gebleven en gaan stinken. Als je de melk wegzet om te testen of hij goed is, moet je daarna niet gaan roeren, maar gewoon alles laten staan sinds je de melk in de kan of kom gegoten hebt, de room gaat daarna boven op zitten en beschermt verder alles in de melk.

Je ziet nu room boven op, verder klontjes (ingedikte melk) melk die een soort witte kaas worden, en waterachtig spul dat is de wei.

 
Ik heb alleen bij het kijken net even met een lepel geroerd . Ik heb de melk 4 dagen laten rusten. Goed om te weten dat de melk in orde is! :D

 
De melk staat nu wat langer en is eigenlijk nu gewoon witte kaas geworden. Ruikt een beetje zuur. Klopt dus wat Amancay zegt.

 
Ook ik was nieuwsgierig naar de kwaliteit van mijn rauwe melk. Een halve liter melk staat nu 5 dagen in een glazen fles op de aanrecht. En inderdaad de melk wordt bovenop beschermd door een laag room. Daaronder ingedikte melk in grote brokken, lijkt inderdaad wel kaas, en wei. Ik heb net de fles opgemaakt en erin geroerd. Het ruikt friszurig en totaal geen rottende geur. Heb zelfs van de ingedikte melk geproeft. Was niet mijn smaak, maar het stond me ook niet tegen, maar waarschijnlijk komt dat omdat het niet koud staat.

Dus missie geslaagd. Ben er zeer blij mee dat ik goede melk kan krijgen binnen 10 km. Ga vanmiddag weer 10 liter halen.

 
Leuke test, ik ga morgen of vrijdag weer even langs de boer. Ik ga hetzelfde proberen, ben wel benieuwd! :) Maar het kan dus ook prima in een glazen fles, moet deze open staan of dicht?

 
Hoi Caveman86, niet luchtdicht afsluiten, gewoon een bord of deksel er los opleggen of dik papier etc..

 
Ik tap mijn melk in glazen flessen waarin voorheen 'Weerribben-yoghurt' heeft gezeten. De flessen bewaar ik afgesloten in de kelder waar een vrij constante temperatuur heerst van 5-10 graden (afhankelijk van het seizoen). Na ruim een week is de melk gefermenteerd met een dikke laag room erop. Vervolgens meng ik alles tot een homogene vloeistof, doe er per liter vier theelepeltjes Sole door, en voilá, mijn belangrijkste voedselbron voor die dag is klaar voor consumptie. Op mijn werk lachen ze om mijn drinken van 'beschimmelde melk'. En ik lach vrolijk terug...

Doe dit al ruim anderhalf jaar en voel me er prima bij! Per dag drink ik ong. 1 liter.

Overigens grappig om te zien welke uitwerking Sole op de melk heeft; onderin verzamelt zich weer een waterige vloeistof, die na schudden weer wordt opgenomen in de melk.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan