amandelmeel

Dirtsa

New member
Ik zag op de site van SCdieet een aantal gerechten staan met amandelmeel. Nu lijkt me dat wel iets om te proberen, maar hier bij de bio winkel hebben ze alleen amandelmeel geblancheerd. Ik wil graag ongeblancheerd,

iemand tips waar deze te halen? en ervaringen met amandelmeel?

 
ik heb de geblancheerde gebruikt. het was lekker ;) je kan wel zelf ongeblancheerde malen. waarom wil je ongeblancheerd?

 
Als amandelen eerst geblancheerd worden voordat ze tot meel worden gemalen zijn de amandelen niet meer rauw.

Dan is het net zo iets als geroosterde pinda's.

 
is ongeblancheerd niet beter dan? met behoud van de hele vlies toch?

waar heb je deze vandaan?

Zag dat je deze wel kunt bestellen op i-net bij voedingswaar, maar verzendkosten zijn dan geloof ik 12,50! (of ik heb niet goed gekeken?)

 
Ik moet even een mythe ophelderen. Traditionele volkeren verwijderden ALTIJD het vlies van noten, zaden, granen, bonen, peulvruchten etc. Dit bevat vezels (zemelen) die onverteerbaar zijn voor de mens en de darmwand irriteren. Geloof dus niks van de vermeende gezondheidsvoordelen van een vezel- of zemelrijk dieet, dat is allemaal onverteerbare rommel in je maag en darmen. Daaraast roosterden traditionele volkeren deze voedingsmiddelen, ze aten ze dus NIET rauw. Logisch, want ze zitten boordevol gifstoffen als fytinezuur en lectines.

Mike

 
dus wat is dan je advies Mike? gewoon de geblancheerde nemen en deze verwerken in een 'amandelbrood' Op deze manier verhit je de amandelen en heb je niet de nadelige gevolgen>?

 
De beste combinatie is wellen, kiemen, fermenteren en dan koken. Sommige toxines zijn hardnekkig. Vandaar dat inheemse volkeren zoveel tijd besteedden aan de behandeling en bereiding van dit soort voedingsmiddelen.

Mike

 
Mike,

Hoe doe je het dan met de paranoten.

Die zet ik nu een nachtje in water en dan gebruik ik ze of 's ochtends in de smoothie of 's avonds in de yoghurt.

Voor gebruik in de yoghurt maal ik ze fijn.

 
@ikke voor de amandelen kan je idd het makkelijkst gemalen (of geblancheerde zelf malen) amandelen bij de natuurwinkel kopen. het wellen + ferementeren van ongeblancheerde waar Mike het over had is wel heel goedkoop en makkelijk - gewoon in de hele avond in water laten weken. de vliesjes zijn ook makkelijk te verwijderen maar de inhoud van een zak amandelen ontdoen van vliesjes kost toch alweer 15 min. en dan nog malen en koken - tja duurt toch wel een stuk langer dan gewoon gemalen kopen ;)

 
hier zijn ze ook ongeblancheerd, maar dan moet je ze dus nog zelf geschikt maken om mee te bakken??

Ongeblancheerd wil dan zeggen: met vlies??

 
ik wil voor mijn zoontje van 4 jaar het beste (of minst slechte?) soort brood geven voor op school. eigenlijk krijgt hij op school gewoon bio brood (gist) en ik heb de juffen al gezegd dat ik wil dat het zuurdesem is, maar nu vraag ik mij af of het gezonder is als ik amandelbrood voor hem bak. zelf kan ik niet goed tegen noten, maar wat is nou een betere optie, gewoon tarwe zuurdesem brood, spelt zuurdesembrood, of amandelbrood (zoals dat van heleen Q)?

zijn de anti-nutriënten in amandelmeel minder schadelijk dan de gluten?

 
Hoe zit het met pinda`s ?

Ik kan alleen geblancheerde kopen .

Moet ik die dan ook eerst nog weken om er bv pindakaas van te maken of heeft dat geen zin meer ?

 
Als ze geblancheerd zijn is het nog moeilijker om het fytinezuur te neutraliseren.

Er blijft sowieso veel te veel omega 6 in zitten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan