Allergische reactie kaas

G

Guest

Guest
Ik heb wel eens een reactie op kaas die onmiddellijk na het eten ervan komt maar niet altijd. Ik dacht dat her aan de soort kaas lag of de toevoegingen. Nou heb ik dus van de week biologische rauwmelkse kaas gekocht. Gisteren gegeten was geen probleem. Nou heb ik het net op een rijstwafeltje gegeten en weer die reactie. Ik word dan warm over de helft van mijn lichaam, en rood in mijn gezicht en krijg een beetje hartkloppingen. Ik blijf dan rustig zitten en het gaat na 5 a 10 minuten weer over. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

 
nee want die heb ik alle andere keren niet gehad, toen was het op brood, of zonder iets.

 
Lijkt me niet dat het aan de kaas ligt, als je de ene keer wel last hebt en de andere keer niet.

Zou het zoeken in wat je erbij eet of drinkt, vlak of ruim ervoor.

Lia

 
Jawel hoor, het kan zeker wel aan de kaas liggen.

Quote:
Kaas is een afgeleide van melk. Caseïne is het eiwit dat in kaas in grotere hoeveelheid aanwezig is. Dat is het allergeen in de kaas.

Veel kazen bevatten tyramine, die pseudo allergie kan verwekken. Die kunnen bij schimmelkazen ook verwekt worden door de schimmels. Reageert iemand op kaas dan dient onderzocht wat de schuldige is: caseïne, tyramine of eventueel de schimmels.


Quote:
Kaas kan ook een klassiek voedsel allergeen zijn. Als een persoon reageert op kaas moet men nagaan op wat hij reageert: het eiwit of histamine of tyramine.


http://users.telenet.be/zeldzame.ziekten/List.a/Aller(2).htm

 
Maar dan blijft het vreemd dat ze de ene keer geen last heeft en de volgende dag wel.

Lia

 
Ja, dat is wel vreemd inderdaad.

Histaminereacties schijnen in elk geval vaker voor te komen bij schimmelkazen of zo je wilt (ook onbedoelde) schimmels in kazen.

Ik vraag me zelf af in hoeverre de leeftijd van de kaas een rol kan spelen bij het verder uitbannen van schimmels in de kaas.

Ik ben denk ik ook een histaminefiguur en heb veel ervaring met allergische voedingsreacties en erge hooikoortsklant bijv., maar van zeer oude rauwmelkse kazen ondervind ik geen problemen.

De zeer oude kazen hebben in elk geval als voordeel dat er veel -antibiotisch- zout in zit.

Aan de andere kant: hoe langer een kaas ligt, hoe meer de schimmel ook een kans heeft kunnen krijgen (zonder het zout in ogenschouw te nemen).

 
Het gekke is dat ik het juist meer heb bij oude kaas, bij jonge kaas heb ik het nooit. Al moet ik zeggen dat de kaas nu een pittige jong belegen is maar ik zou het gelegen noemen vanwege de smaak. Misschien is het wat anders maar kaar is de enige samenhang in het verhaal dus ik zou het niet weten.

 
Even terug naar dat je soms wel / soms niet een reactie constateert op hetzelfde produkt: dat gebeurt vaker met voedselallergieen: dan wel / dan niet een reactie.

Maar ook: hoe vaker/meer je (van) iets eet waar je niet tegen kan - hoeft niet alleen op allergie of pseudo-allergie te duiden - hoe groter de reactie.

Je noemde zelf in het begin het aspect van de "rauwheid" van de kaas.

Vraag je je af in hoeverre dat een rol speelt?

Iets dat ik nog probeer te plaatsen voor mezelf in mijn geval: ik heb problemen gehad (geen allergische reacties) na het gebruik van rauwe melk en yoghurt ervan, maar met rauwe kazen niet.

Gelukkig maar, want ik vind oude rauwe kazen echt hemels lekker.

 
Dit is de eerste keer dat ik rauwe kaas heb, daarvoor was het gewone kaas van allerlei soorten en winkels. Ik had gehoopt dat de rauwmelkse kaas dit niet zou geven of dat het misschien aan het stremsel ligt niet of wel vegetarisch. Ik weet eigenlijk dus niet wat ik moet doen, helemaal geen kaas meer eten? Of doorgaan tot ik er aan gewend ben. Of komt het door mijn niet optimale darmstelsel?

 
Misschien even niet eten, 5 dagen of zo, en dan weer wat eten(niet op brood of wafel) en kijken wat de reactie is.

 
Histamine (of andere biogene aminen) klinkt het meest aannemelijk.. Inderdaad even uitproberen met tussenpozen van minstens 5 dagen.

 
Ik heb nu een rauwmelkse kaas gekocht, Appenzeller uit Zwitserland. Er staat op 'lactose- en GMO vrij'. Ik dacht eerst, hoe kan de kaas nu lactose-vrij zijn indien ze rauw is, maar heb intussen al gelezen dat door het fermentatieproces de lactose eruit gaat. Ik vraag me af of de caseïne door de fermentatie ook wordt voorverteerd?

 
Sinds kort weten wij ook dat mij dochter (17) op kaas reageert. Ze heeft sinds haar 12e wisselend last van acne in haar gezicht. De ene dag meer dan de andere. Ze vindt kaas super lekker en het lijkt op een verslaving :wink: Nu heb ik weleens gelezen dat je voor datgene waar je een enorme hang naar hebt, je daar welens allergisch op zou kunnen zijn. Ze is nu 3 weken bewust van het feit dt haar acne weleens van de kaas kan komen. Als ze geen kaas eet krijgt ze binnen 2 dagen een mooie stralende gave huid met her en der nog een verdwaald puistje. Eet ze per ongeluk toch weer kaas ( echt niet veel) dan is het binnen een dag weer een drama op haar gezicht.

We zijn blij dat we weten waardoor ze acne krijgt, maar het is wel een 'straf' voor haar om geen kaas te mogen eten.

Zouden er alternatieven zijn? En waarom reageert zij op kaas, zijn het de vetten, de eiwitten of iets anders?

 
Is het kaas van gepasteuriseerde melk of van rauwe melk.

Is de kaas biologisch?

Het valt me nl. op dat mensen die niet tegen rauwe melk kunnen vaak juist wel kaas kunnen velen.

Lia

 
En ook belangrijk: is het jong kaas of oude kaas? Hardere kazen, ook biologische, worden soms niet verdragen.

Mike

 
En eveneens belangrijk: is de kaas met kalfsmaag gestremd of 'vegetarisch' met genetisch gemodificeerde bacterieculturen?

Mike

 
Niet al het vegetarisch stremsel is genetisch gemodificeerd mag ik hopen? In de biologische winkel liggen geitenkaasjes met 50% vet, van een Nederlandse boer, maar ze prijzen het aan met vegetarisch stremsel. Dat is toch wel ok?

 
Nee, dat is niet OK. Het is 'vegetarisch' omdat er geen dierlijk stremsel wordt gebruikt, wat overigens traditioneel pure recycling is: stiertjes die geboren worden geven geen melk en worden dus geslacht voor kalfsvlees en de maag wordt gebruikt om kaas mee te stremmen. Nu hebben we daar voor de vegetariers een technologische 'oplossing' voor gevonden. Mijn vriendin reageert allergisch op vegetarisch gestremde kaas, maar niet op dierlijk gestremde kaas. Drie keer raden waar dat door komt...

Mike

 
Ik blijf groene diarree krijgen na kaas, ook geitenkaas. Ik heb dat niet met rauwe melk , dan is de ontlasting juist hard. Bij kefir krijg ik duidelijk ontgifting, hard en verschillende kleurtinten.

Maar die kaas en de dunne dat blijft raar, zit er iets wat mijn lichaam niet hebben wil? Krijg het gevoel dat ik kleine beetjes moet nemen. Of is ook dit toch ontgifting?

Ik heb het meer bij gatenkaas, en minder bij jonge kaas.
Quote:
Reageert iemand op kaas dan dient onderzocht wat de schuldige is: caseïne, tyramine of eventueel de schimmels.



Welke van die drie zit niét in rauwe melk / kefir?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.836
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan