Allergische reactie kaas

Hallo Thijs,

Thyramine volgens mij in elk geval.

Dat zit ook meer in oude kaas dan in jonge kaas.

 
De laatste tijd eet ik zo nu en dan aardig wat brie (niet rauwmelks, normaal stremsel).

Na een portie van zo'n 100 - 150 gram krijg ik iedere keer een zeer nare druk op mijn borst. Soms krijg is ook meer puistjes. Bij Gruyere/emmentaler lijkt het wel mee te vallen. Maar die eet ik dan ook minder, brie is ook wel een kaas waar je van blijft eten.

Denk dat ik gedurende langere tijd ook maar eens met de brie stop.

 
als je meer puistjes krijgt lijkt mij dat de afvoer van gifstoffen bij jou niet goed loopt. Je hoort het van onderen kwijt te raken.

 
't zou wel eens interessant zijn een overzichtje op te maken over wat hier gezegd wordt ivm. kaas en allergie, want da's toch vrij complex. Een kenner die hier licht op kan werpen?

- gepasteuriseerde? vs. rauwe kaas (t°?): deze laatste draagt, samen met het zout, bij tot behoud van een goed evenwicht tussen goede en slechte bacteriën/schimmels, gewild of ongewild, zelfs bij belegen kazen? In rauwe kaas zit ook meer caseïne?

- jonge vs. belegen kaas/schimmelkaas: deze laatste bevat meer meer thyramine of thyramineachtige stoffen [geeft pseudo-allergie/histamine-reacties] - vergelijk met waar zit thyramine nog in? Bij rauwe kaas van min. 3 maand oud, ook geschikt voor zwangere vrouwen, mits van gezonde dieren en hygienische omstandigheden.

- koekaas vs. geiten/schapenkaas: deze laatste bevatten een ander soort caseïne [klassiek allergeen] - hoe maak je caseïne onschadelijk (fermentatie?)

- dierlijk vs. vegetarisch stremsel (zoals in panir): mogelijk reacties op GMO stremsel?

- biologische vs. niet-biologische kaas en wat hebben de dieren gegeten? ...

- lactose vs. lactosevrije kaas: voor mensen die reageren op lactose (beter: bv. 24u yoghurts waarin lactose is afgebroken of gefermenteerde kaas?)

Vragen:

- histamine?

- wat is het verschil tussen melk en kaas?

- caseïne door de fermentatie ook wordt voorverteerd?

- wat zegt WAPF eigenlijk over kaas?

 
Lieven,

Rineke Dijkinga laat zich beinloeden door het Paleo-gedachtengoed dat stelt dat neolithische voedingsmiddelen als zuivel en granen geen onderdeel hebben uitgemaakt van paleolithische voeding. Hoewel dit als feit klopt, is daarmee nog niet gezegd dat zuivel en granen per se negatief uitwerken op onze gezondheid. Weston Price onderzocht volkeren die zowel de paleolithische als de neolithische traditie vertegenwoordigden en die allemaal een uitstekende gezondheid hadden. Het is dus allemaal niet zo zwart-wit als de Paleo's het stellen.

De antwoorden op je vragen:

Sommige mensen reageren slecht op gepasteuriseerde kaas, terwijl rauwmelkse kaas wel goed valt. Andersom ken ik minstens 1 persoon die slecht reageert op rauwmelkse kass en niet op gepasteuriseerde kaas. Hoe zit dat dan? Jij mag het zeggen, de individuele reacties die mensen vertonen op specifieke voedingsmiddelen zijn eindeloos en ik heb al jaren geleden afgeleerd om niet meer te denken en te spreken in termen van 'het zit 100% zo'. Ik ken bijv. ook weer mensen die slecht reageren op vegetarisch, microbieel stremsel en geen last hebben van traditioneel stremsel van kalfmaag. Het is te makkelijk om te stellen dat de caseine of de lactose de boosdoeners zijn of dat de mens nu eenmaal geen zuivel hoort te eten.

Melkzuurbacterien doen zich eerst te goed aan de suiker (lactose, galactose) in de melk en als deze op is zetten ze eiwitten (caseine) om in suiker, waar ze zich vervolgens mee voeden. Anders gezegd: eerst eten ze de lactose op, daarna de eiwitten. Hoe langer een zuivelproduct dus doorrijpt, hoe beter de voorvertering is van de suikers en de eiwitten in het product. Zo bezien is oude kaas dus beter dan jonge kaas. De vetten in zowel geapsteuriseerde als ongepasteuriseerde zuivel blijven intact, omdat ze hittebestendig zijn en dus het pasteurisatieproces overleven. Vetten lijden wel onder een destastrues proces dat homogenisering wordt genoemd, waarbij de vetbolletjes door kleine openingen worden gedrukt en zo een homogeen onderdeel van het product gaan vormen.

Wat veroorzaakt een histaminereactie op bepaalde zuivelproducten? Andere mensen krijgen het weer van bepaalde kruiden. Over het algemeen worden hiervoor de biogene aminen verantwoordelijk gehouden. De alternatieve wereld doet net zo hard aan symptoombestrijding als de reguliere, maak je daarover geen illusies. Het is verleidelijk om de irriterende voedingsmiddelen te schrappen uit je voeding (eliminatiedieet), maar waar komt die overgevoeligheid vandaan? Ik ben hier op dit forum al eens uitgebreid op ingegaan: https://www.fatsforum.nl/topic/histamine-en-slechte-darm#post-52316.

Caseine laat zich moeilijk 'onschadelijk' maken. Als je caseine-intolerant bent, kun je inderdaad proberen om zuivel van schapen of geiten te nemen, vanwege het kleinere (en dus beter verteerbare) caseine-molecuul. We hebben hier echter mensen op het forum die 100% verkeerd reageren op welke vorm van caseine dan ook. Dan is het niet anders en kunnen zij maar beter zuivelproducten, ook grasgevoerd en rauwmelks, mijden.

Zoals gezegd ken ik mensen die slecht reageren op vegetarisch stremsel. Ik ken geen mensen die verkeerd reageren op dierlijk stremsel. Interessant is ook om te zien dat je geen fatsoenlijke oude kaas kunt produceren op basis van vegetarisch stremsel. De kaas wordt dan bitter en is niet meer smakelijk. Ik ben in ieder geval geen voorstander van vegetarisch stremsel.

Door de maagwand van een kalf te gebruiken heb je een kringloop (stieren in de melkveehouderij, maar ook bokjes, geven geen melk en worden gedood voor hun vlees), dus waarom dan ook niet dit deel van het dier gebruiken voor een ander product? Daarnaast weten we door Weston Price dat dit stremsel vit. C bevat en darmherstellende gelei- en kraakbeenachtige substanties.

'Vegetarisch' stremsel is een farce. De stiertjes en bokjes worden hoe dan ook gedood voor hun vlees, of hun maagwand nu de kaas stremt of niet, dus vegetariers werken hier net zo goed aan mee als ze kaas consumeren. Daarnaast is dit MICROBIEEL stremsel en dus eet je wel degelijk levende 'beestjes', ze hebben alleen geen wollige vacht en schattige, ronde oogjes!

Het verschil tussen grasgevoerde en graangevoerde zuivel is gigantisch. Allereerst heeft grasgevoerd veel meer smaak, graangevoerd is heel neutraal van smaak. Daarnaast is grasgevoerd rijker aan o.a. betacaroteen, vit. K2, omega-3 en CLA. Lekkerder en gezonder dus!

Kaas is van oudsher niets meer dan gebruikmaken van de groeiseizoenen voor gras (lente en herfst) en de voedzame melk die hieruit ontstaat houdbaar maken voor consumptie in de winter, wanneer er sprake is van voedselschaarste. Kaas is een van de meest voedzame producten die er bestaat, mits deze op traditionele wijze tot stand komt natuurlijk. Je kunt je niet overeten aan kaas, het product is simpelweg te voedzaam. Kaas is ook een prima product om samen met bier of wijn te consumeren, ter neutralisatie van de alcohol en bescherming van de lever. Ook dit is heel oud.

Mike

 
Dank voor je uitgebreid antwoord en zal de topic waar je naar verwijst zeker 's lezen, naast nog vele andere... want ik vermoed dat ik naast lactose of caseïne ook een histamine-intolerantie heb, wat de keuze voor meer gerijpte en rauwe kazen dus bemoeilijkt. Darm, lever en bijnieren, I know. Ik dacht er met zelfgemaakte pickles iets aan te kunnen doen, maar blijkt (ook uit mijn ervaring) dat die ook voor histamine-reacties zorgen... Weglaten of langer laten staan vooraleer te gebruiken?

Daarnast datch ik op de site van Rineke ergens (weet niet meer waar) gelezen te hebben dat kaas toch vrij 'grondstoffenintensief' is, en verder heb ik altijd geleerd dat teveel kaas en zuivel verslijmend kan werken - wat denk je daarover?

 
Kaas grondstof-intensief? Het wordt gemaakt van melk, die als het goed is afkomstig is van een wei met gras, klaver en kruiden. Wat is daar intensief aan? Vergelijk het met het telen van vegetarische gewassen voor menselijke consumptie, bijv. granen. Monoculturen (tegenover het gevarieerde ecosysteem dat een goede wei is) putten de bodem structureel uit, OOK biologische. Daarnaast worden de gewassen machinaal geoogst, moet er geploegd worden en af en toe beregend/geirrigeerd, etc. Een wei onderhoudt zichzelf, mits de boer hier een goed beleid op toepast. Laat Rineke dan maar eens aantonen wat meer grondstoffen kost, ik weet het antwoord nl. wel.

Dat van die verslijming heb ik al beantwoord. Uit eigen ervaring weet ik dat pasteurisatie op een verkeerde manier verslijmend werkt, maar dat rauwmelkse producten juist op een positieve manier verslijmend werken, in de zin van dat ze de beschermende slijmvlieslaag van het maag-darmkanaal versterken.

Don't believe the hype!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.751
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan