Allergietest: epicutaantest, hoe betrouwbaar?

G

Guest

Guest
Volgende week moet ik drie keer naar het ziekenhuis voor een allergietest. De zogeheten epicutaantest. Ik krijg dan allemaal pleisters op mijn rug met allerlei verschillende stoffen. Die pleisters laten ze twee dagen zitten, daarna worden ze eraf gehaald en een paar dagen later gaan ze kijken hoe ik erop gereageerd heb.

De stoffen waar ze op gaan testen zijn niet stoffen die ik graag binnen krijg, maar het is helaas nu eenmaal zo (denk maar aan: rubber, metalen, conserveermiddelen, geurstoffen, plastics, antibiotica en nog meer).

Ik doe deze test i.v.m. mijn eczeem. Nu vraag ik me alleen wel af hoe betrouwbaar hij eigenlijk is. Weet iemand hier toevallig meer over?

 
De test lijkt me niet per se onbetrouwbaar.

Altijd handig om te weten wat irritatie opwekt lijkt me.

 
Wat wil je doen met de uitslag?

Ik heb deze test ook gehad, lang geleden, en 4 jaar geleden een test om te kijken voor welke voedingsmiddelen ik intolerant ben. Dat was haast voor alles. Zware tijd gehad, kon weinig meer eten, en alleen in het begin voordeel hiervan gehad. Uiteindelijk moet je je darmen herstellen, daar en in de lever vaak, zit het probleem.

Dus vermijdt zoveel mogelijk giftige bestanddelen, chemische toevoegingen/margarines. Eet zo puur en gezond mogelijk, keltisch zout/H202, en je hebt grotere kans om van je eczeem af te komen.

Als je ergens op scoort moet je dit, volgens hen, je hele leven vermijden. Maar geheid dat je over een jaar of zo weer ergens anders allergisch voor bent. Of je krijgt hormoonzalven.

Misschien is dit ook een mooi moment om hierover met je ouders te praten, te laten lezen over gaps, en waarom jij zo graag biologisch wilt eten en alles wilt vermijden waar toevoegingen in zitten. Gemaakt dua van aardolie/chemisch.

Je ouders zullen zeker kunnen begrijpen dat dit voor geen enkel mens goed is, en het is heel verstandig van jou dat je nu al begonnen bent met echt gezonde voeding.

Ik had als kind ook eczeem/ontstekingen/vage klachten/last van knieen/voet regelmatig verzwikken etc. En nu heb ik MS.

Dus neem dezze klachten heel serieus, om ellende later te voorkomen.

 
Beste Midori,

Wat denk je er aan te hebben? wat ga jij er op vooruit?

Erik

 
Quote:
Wat denk je er aan te hebben? wat ga jij er op vooruit?



Nou, we dachten dat mijn eczeem te maken heeft met allergieën. En daarom wilden we dus deze test doen. Dan kunnen we de dingen waar ik allergisch voor ben vermijden.

Dat was tenminste eerst de insteek. De afspraken voor deze allergietest staan al een paar maandjes en ik denk er inmiddels wel iets anders over. Ik heb ook al eens een candidatest gedaan (via internet) en daar scoorde ik best hoog op, daar kan het ook nog mee te maken hebben.

Wel vermoed ik dat ik een of meerdere voedselallergieën heb, en misschien dat ik door deze test daar meer over te weten kom.

Quote:
Dus vermijdt zoveel mogelijk giftige bestanddelen, chemische toevoegingen/margarines. Eet zo puur en gezond mogelijk, keltisch zout/H202, en je hebt grotere kans om van je eczeem af te komen.

Als je ergens op scoort moet je dit, volgens hen, je hele leven vermijden. Maar geheid dat je over een jaar of zo weer ergens anders allergisch voor bent. Of je krijgt hormoonzalven.



Ik probeer inderdaad al zoveel mogelijk troep te mijden. Maar tot nu toe heb ik niet echt verbetering gezien. Eigenlijk eerder verslechtering.

Hormoonzalven heb ik al gehad, en helaas veel te lang gebruikt. In het begin werken ze heel goed, maar op de lange termijn komt je eczeem drie keer zo erg terug. En waarschijnlijk hebben ze nog veel meer aangericht.

Quote:
Misschien is dit ook een mooi moment om hierover met je ouders te praten, te laten lezen over gaps, en waarom jij zo graag biologisch wilt eten en alles wilt vermijden waar toevoegingen in zitten. Gemaakt dua van aardolie/chemisch.



Qua producten weten ze dit al, ik mijd al die slechte ingrediënten tegenwoordig zoveel mogelijk. Maar ze weten inderdaad nog niet alles. Ik probeer ze er steeds meer over te vertellen :).

Quote:
Dus neem dezze klachten heel serieus, om ellende later te voorkomen.



Oei, ja, dat zal ik zeker doen. Ik had ook al ergens gelezen dat eczeem vaak een voorlaatste stadium was van erge ziekten.

 
ik heb zo'n allergie-test ook 2x gehad. het kan heftige reacties opsporen en lijkt me daarom zinvol voor je - helpt je toch een klein eindje op weg. zo kom je erachter of 1 van deze stoffen een overmatig negatief effect op je lichaam heeft of niet. ik hoop toch dat de dermatoloog je een kleine inzicht kan geven over je eczeem klachten. het kan heel hinderend zijn!

overigens "candida" is tegenwoordig een sort van verzamel naam van vage klachten waar er verder geen verklaring voor is. iedereen heeft candida gisten in de darmen. en bij veel mensen zijn de microorganismen in de darmen uit balans - dit wordt vaak candidiasis genoemd. een manier om dit aan te pakken is het SCD of GAPS of een candida-dieet (zie bijv. healing naturally by bee). maar aan de slag gaan met zo'n dieet en bijbehorende supplementen is duur, sociaal erg lastig en vergt goede begeleiding van een kenner. dus probeer ajb pas zo'n weg in als je andere paden zoals weston-price dieet en wat meer geaccepteerde en door de verzerking betaalde alternatieve geneeswijzen (bijv acupunctuur)_geprobeert heb.

 
Wp dieet/voedingsrichtlijnen zijn echt goed in te passen in een gezin hoor.

Vervang eerst de margarine voor grasroomboter/ghee/kokosolie en extra vierge olijfolie. Ik denk, als je ouders om zijn en hieraan gewend zijn, ook zij niet meer terug willen naar de margarines.

Een paar jaar geleden heeft een kinderartse van het zieknhuis hengelo onderzoek gedaan, zij kreeg steeds meer kwakkelende kinderen doorverwezen van de huisartsen, vaak ziek/zwak/misselijk, geen aanwijsbare reden.

Zij is begonnen met bijhouden van het eetpatroon. En haar viel op dat veel kinderen "gezond" opgroeien, dus plantaardige vetten/margarines/brood.

Zij heeft de helft van de kinderen op een ander dieet gezet: volle melk/volle yoghurt/roomboter. En van die groep was 75 % binnen half jaar van de problemen af, en niet van de andere groep.

En dit was nog minimale verbetering eigenlijk van de vetten.

Zij stelde, terecht, dat kinderen structureel verzadigde vetten tekort komen.

Misschien staan je ouders hier wel voor open, aangezien dit onderzoek door een kinderartse is gedaan. Ik heb het artikel uit de krant bewaard, mochten je ouders belangstelling hebben.

 
@dirtsa wat een interessant onderzoek. ik hoor ook graag de naam van de arts of het onderzoek. ik heb een aantal personen die ik misschien met zo'n onderzoek enigzins kan overtuigen :)

 
Midori,

Stel dat er blijkt dat je volgens het ziekenhuis een voedselallergie hebt? Wat dan? hoe doe je daar je voordeel mee?

Zelf zou ik eerder dirtsa's verhaal volgen en jezelf op een dieet van vet zetten, als je een jaar laten nog exeem hebt kan je nog altijd denken over een ziekenhuis test. (en dat is geen gezondheidshuis)

Erik

@dirtsa: ik ben ook wel benieuwd naar meer info over die studie!

 
Erik - bij een positieve uitslag van een allergie - dan kan ze toch gewoon die stof vermijden?! Haar voeding is ze aan het verbeteren... het zou toch geweldig voor haar zijn als vermijden van een stofje in de tussentijd tot minder eczeem klachten leidt?

 
Claireelis,

Als het zo gebruikt word kan het je helpen, vandaar dat ik het vraag. Je kan ook het doolhof van het ziekenhuis in gaan zonder de uitweg in gedachten te houden, kom er dan maar weer uit...

Ik vraag het om Midori na te laten denken wat het doel van de testen zijn.

Erik

(En wat als het vermijden minder goed helpt als gezond eten...?)

en ja het zou erg fijn zijn als het haar helpt!

 
Hmm ja... ik zal even iets eerlijk toegeven. Zelf twijfelde ik in het begin nogal of ik wel een allergietest moest doen. Ik wilde liever gewoon een alternatieve geneeswijze proberen. Bijv. bioresonantie of zoiets dergelijks. Maar mijn ouders hebben gezegd dat ze liever eerst wilden dat ik een allergietest ging doen omdat we vermoedens hadden van bepaalde allergieën. Nou, vooruit dan maar, dacht ik. Vandaar.

Als ik de uitslag weet, wil ik dus die stof(fen) gaan vermijden. Voor zover dat mogelijk is, want ik weet natuurlijk nog niet wat die uitslag zal zijn. Ik kan de afspraak moeilijk nog afzeggen, want hij staat al maanden en ik had al samen met mijn ouders besloten het te doen.

Ik ben daarna totaal niet van plan om nog een verdere behandeling in het ziekenhuis te doen, want dan krijg ik toch alleen maar van die zalfjes die niet helpen (zoals ik al eerder heb gehad).

Naast dat ik die stoffen ga vermijden, probeer ik sowieso gezond te eten. Ik ben al bezig met het steeds meer eten van vetten en wat minder koolhydraten. Die laatste at ik namelijk echt veel te veel, en ik kreeg er telkens maar weer eetbuien van.

Ik hoop dat beide dingen dan helpen.

Een vriendin van mijn ouders was overigens laatst bij ons, en die vertelde dat haar dochter eczeem had en dat zij naar een bioresonantie therapeut waren gegaan. Nu moest ze iets van vier weken lang tarwe mijden, als ik het goed heb. We hebben niet heel veel contact met hen en ik weet dus niet of het gelukt is, maar ik ga mijn moeder in elk geval vragen of ze dat aan hen wil vragen.

@ Dirtsa: Dat klinkt erg interessant, dat onderzoek! Misschien dat mijn ouders daar inderdaad wat meer belangstelling voor hebben.

 
Je kunt je ook op allergieen laten uittesten bij een mesoloog of een sensi-therapeut. De mesoloog werkt met een tastbaar instrument die via je acupunctuurpunten je energieniveau meet. Je ziet letterlijk de meter van een apparaat uitslaan. Een sensi-therapeut werkt met een papieren schema en een biotensor. Het is een vergelijkbaar principe als pendelen, best het proberen waard. Vaak zijn sensi-therapeuten niet zo duur. En je hebt ze zeker in jouw woonomgeving, aangezien de opleiding in Den Bosch gevestigd zit.

 
Wie allergieen wil vermijden i.p.v. voedingsmiddelen doet er verstandig aan de 2 grootste boosdoeners in ons moderne voedsel te schrappen: plantaardige, bewerkte vetten en geraffineerde koolhydraten. Dus weg met de zonnebloem- en maisolie, de margarine of halvarine, alle witmeelproducten en gistbrood!

Niet alleen werkt dit tegen allergieen, maar ook tegen alle moderne, chronische en degeneratieve ziekten. Sinds dat we na de tweede wereldoorlog de consumptie van deze rommel hebben opgevoerd lijden we aan een alsmaar stijgende epidemie van kanker, hart- en vaatziekte, diabetes en vele andere ziektes, aandoeningen en kwalen. Deze waren relatief zeldzaam voor de tweede wereldoorlog toen men nog massaal aan verzadigde vetten, zuurdesembrood en 'biologische' (er was niets anders) groenten en vlees zat.

Mike

 
Gistbrood, geraffineerde koolhydraten, plantaardige, bewerkte olien, rauwe soja, het heeft allemaal een geschiedenis van hooguit 200-300 jaar en hangt samen met de industriele revolutie.

Mike

 
Mike ik ben het helemaal met je eens, wat ik mij alleen niet weet: is koudgeperste zonnebloemolie(bio) in koude gerechten bezwaarlijk?

Wisten jullie dat ±200 voor onze jaartelling in de Chinese literatuur te vinden is dat een van de hoofdzaken om onsterfelijkheid te bereiken bestond uit het niet eten van graan....... blijkbaar wisten ze het toen al.

Erik

 
Natuurlijk wisten ze het toen al. Juist die band met oude, traditionele wijsheden is afgesneden. Nu is heel Azie een graanetende cultuur geworden op basis van rijst. Het is bijna niet voor te stellen dat het ooit anders is geweest, net zo goed als je de Italiaanse keuken niet kunt voorstellen zonder pasta en tomaten (een nachtschade, waarvan men ook altijd heeft geweten dat deze giftig zijn).

Koudgeperste biologische zonnebloemolie in koude gerechten is minder schadelijk, maar feit blijft dat deze boordevol ontstekingsbevorderende omega-6 vetzuren zit, waarschijnlijk niet vantevoren gefermenteerd is en dus fytinezuur bevat en zo instabiel is dat deze snel ranzig wordt door licht en lucht. Kies dan voor koudgeperste extra vergine olijfolie en neem de 'scherpe' smaak voor lief. We moeten weg van die 'neutrale' olien!

Mike

 
Hmmm fytinezuur, nog niet aan gedacht. Nog een reden om niet voor zonnebloemolie (in wat voor een vorm dan ook) te gaan.

Quote:
Kies dan voor koudgeperste extra vergine olijfolie en neem de 'scherpe' smaak voor lief.


Lang niet elke extra vierge olijfolie heeft een wat scherpere smaak. Mocht je daar niet van houden, zoek dan een merk of soort die zachter van smaak is...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.837
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan