Allergietest: epicutaantest, hoe betrouwbaar?

Ik ben nu aan het oliebollen bakken, en heb iedere keer 2 minuten :D om te lezen of iets te typen. Vanaf maandag ga ik het artikel opzoeken, ik heb er ook nog 1 liggen van een reumatoloog..die zelf reuma kreeg, en toen (pas) merkte dat de pillen niet werken. Volgens mij ging dit over een chronisch tekort aan jodium bij alle reumapatienten. Ook zei hij nog dat het vreemdd is dat de artsen/behandelaars die zich bezig houden met voeding in de hoek van de kwakzalvers worden geplaatst.

Oliebollen: spelt/tarwe/bier/biol.rozijnen en zure appel/water/gist en gebakken in kokosolie...rib uit mijn lijf, want 3 liter kokosolie. Volgens de jongste echter de lekkerste oliebollen ooit :p kijk, daar doe je het voor.

 
Haha, ik ben er ook al mee bezig. Ik heb een experiment gedaan met gefermenteerde oliebollen. Melk verzuurd met yoghurt, meel in de verzuurde melk een nacht laten fermenteren. Is best lekker!

 
Quote:
Dirtsa schreef:

Oliebollen: spelt/tarwe/bier/biol.rozijnen en zure appel/water/gist en gebakken in kokosolie...rib uit mijn lijf, want 3 liter kokosolie. Volgens de jongste echter de lekkerste oliebollen ooit kijk, daar doe je het voor.


Maak je het daarmee ook een écht verantwoorde cq. gezonde lekkernij? Of is het meer een vorm van damage control? :|

 
Quote:
Je kunt je ook op allergieen laten uittesten bij een mesoloog of een sensi-therapeut.



Oké, die onthoud ik! :)

Quote:
Wie allergieen wil vermijden i.p.v. voedingsmiddelen doet er verstandig aan de 2 grootste boosdoeners in ons moderne voedsel te schrappen: plantaardige, bewerkte vetten en geraffineerde koolhydraten. Dus weg met de zonnebloem- en maisolie, de margarine of halvarine, alle witmeelproducten en gistbrood!



Oké, vast een hele domme vraag, maarre, is roggebrood ook gistbrood? :oops:

@ Dirtsa: Mmm, die oliebollen klinken erg lekker! Dit jaar eet ik ze niet, misschien dat ik volgend jaar wel iets doe. Al moet ik zeggen dat ik ze ook niet per se mis of zo ;).

 
Hoe zit dat dan met contact-eczeem? Ik krijg last van eczeem op m'n handen en polsen als ik in aanraking kom met hairspray of parfum. Voordat jullie me gaan vertellen dat dat rotzooi is (weet ik wel :oops: ) vraag ik me af of daarvoor hetzelfde verhaal op gaat, dat het ligt aan slecht functionerende nieren en lever.

Als kind was ik wel een atopisch eczeem-kindje. En ik had last van astmatische bronchitis, en was allergisch voor katten, paarden, huismijt, huisstof...... Dus dat past wel in het beeld dat jullie schetsen en ik denk ook dat de oorzaak ligt in het feit dat ik te weinig verzadigde vetten binnenkreeg. Maar van dat alles heb ik nauwelijks tot geen last meer, na m'n tiende werd het beter en beter. Behalve dus die contact-eczeem.

 
Lijkt mij dat jou huid jou iets wil vertellen :wink: ik zou maar luisteren.

Ik denk niet dat deze oliebollen echt gezond zijn, maar heel zeker veel minder ongezond dan de traditionele. En alcohol is ook niet gezond, maar af en toe een bokbiertje..of niet Mike?

Maar weet je, ik vind het zo geweldig gezellig, en de kinderen en mijn kleinkind ook, gewoon die geur in de keuken, de kom met de mix die nog rijst, de bak met oliebollen op tafel.

Ik heb er 1 gegeten, wilde uiteraard weten hoe ze smaken. En dit is dus 1 keer per jaar.

Ik denk dat ook onze verre voorouders zich af en toe te buiten gingen. Feesten/drinken, en de rest van het jaar weer heerlijk gezond.

 
Midori,

Volgens mij kan er in roggebrood wel degelijk gist zitten.

Je moet zuurdesembroden hebben daar zit dus geen gist in.

Dat zijn broden die ook niet zo hoog zijn.

Het zijn vaak plattere broden omdat het deeg niet rijst.

 
Quote:
Ik denk dat ook onze verre voorouders zich af en toe te buiten gingen. Feesten/drinken, en de rest van het jaar weer heerlijk gezond.


Zij vierden de seizoenen. Dat zijn nu feestdagen als pasen (lentefeest) en kerstmis (lichtfeest). Ook waren er oogstfeesten in de herfst. 'Herfst' is verwant aan het Engelse woord 'harvest' (oogst). Al sinds mensenheugenis werd er wereldwijd mede (honingwijn) gedronken, de oudste alcoholische drank ter wereld.

Mike

 
Ik heb even op het pakje in de koelkast gekeken......maar in mijn roggebrood zit geen gist.

Sinds een paar weken heb ik voor het ontbijt op werkdagen m'n geliefde boterhammen (pain de boulogne) vervangen door roggebrood met roomboter en kaas. Een hele stap voor me maar ik mis het niet. En het blijkt dat een hongergevoel daarna nauwelijks optreedt, terwijl ik het op drie sneeën pain de boulogne nog niet eens drie uur uithield 8O

 
Quote:
Dirtsa schreef:

Deze oliebollen zijn heel zeker veel minder ongezond dan de traditionele. En alcohol is ook niet gezond, maar af en toe een bokbiertje..of niet Mike?

Maar weet je, ik vind het zo geweldig gezellig, en de kinderen en mijn kleinkind ook, gewoon die geur in de keuken, de kom met de mix die nog rijst, de bak met oliebollen op tafel.

Ik heb er 1 gegeten, wilde uiteraard weten hoe ze smaken. En dit is dus 1 keer per jaar.

Ik denk dat ook onze verre voorouders zich af en toe te buiten gingen. Feesten/drinken, en de rest van het jaar weer heerlijk gezond.


Ik weet genoeg :wink:

Mijn voordeel is dat ik dit soort lekkernijen door m'n anorexia niet of nauwelijks meer eet. Ik taal er dan ook nu niet naar. En omdat ik me nu tegoed mag doen aan heerlijke zaken als kaas, roomboter, slagroom (wat ik mezelf al die jaren heb onthouden maar wat ik nu herontdek), heb ik al helemáál geen behoefte meer aan oliebollen of andere snacks.

 
Quote:
Nu is heel Azie een graanetende cultuur geworden op basis van rijst. Het is bijna niet voor te stellen dat het ooit anders is geweest,


Inderdaad. Ik zou wel eens willen weten wat ze een paar eeuwen geleden dan in Aziatische landen aten. Ik zou sowieso wel eens door de tijd willen rijzen, alleen al om te zien wat er zoals gekookt en gegeten werd overal.

Quote:
Ik denk dat ook onze verre voorouders zich af en toe te buiten gingen. Feesten/drinken, en de rest van het jaar weer heerlijk gezond.


Wellicht! Romeinse veldheren schreven ook van grote schrans- en zuippartijen en wilde orgies bij de barbaarse noordelijke stammen. OF zouden deze verslagen heel gekleurd zijn? Ik zie het zo. Ik eet 30 dagen in de maand gezond tot zeer gezond en werk er doelgericht aan om dit steeds verder uit te zuiveren. Maar als er dan op een 31e dag iets feestelijks te eten is, dan wil ik best nog wel eens ooit een uitzondering maken. Ik maak ongezondere dingen op een zo'n gezond mogelijke manier, waardoor ik toch nog een beetje contact hou met de volkse tradities. Of ik dit in de toekomst nog wil blijven doen, zie ik dan wel.

Quote:
Volgens mij kan er in roggebrood wel degelijk gist zitten.


Ik heb net in de kelder even gekeken op een pakje fries roggebrood uit de biowinkel. Daar zit inderdaad gist in.

 
Quote:
Volgens mij kan er in roggebrood wel degelijk gist zitten.

Je moet zuurdesembroden hebben daar zit dus geen gist in.

Dat zijn broden die ook niet zo hoog zijn.

Het zijn vaak plattere broden omdat het deeg niet rijst.



Nou, ik vroeg me dus eigenlijk af of er ook gist in roggebrood kan zitten als het NIET bij de ingrediënten staat. Want het staat er dus niet bij, maar hoe kunnen ze het dan maken? Er staat namelijk ook niet iets bij als zuurdesem...

Ik zal even de ingrediënten opnoemen:

Water, volkoren gebroken rogge, volkoren tarwemeel, zout, voedingszuur (melkzuur), tarwezemelen.

 
Midori, dan heb je waarschijnlijk Brabants of Limburgs roggebrood. Dat is heel ander roggebrood dan Fries roggebrood. Mijn vader is een Fries en was verrukt van (Fries) roggebrood. We aten dat dan ook heel veel en ik weet nog dat ik het erg lekker vond als kind.

Fries roggebrood is heel donker, vochtig en zwaar, de grove roggekorrels zijn goed zichtbaar. Er wordt geen gist gebruikt. Als je het oppakt breekt het in stukken.

In Brabants roggebrood wordt vaak ook tarwemeel en gist of zuurdesem gebruikt. Door het tarwemeel is het lichter van kleur. Ik neem aan dat die gist nodig is om het tarwemeel luchtiger te kunnen krijgen. Maar als er niet opstaat dat het erin zit denk ik niet dat het er ook inzit hoor!

Zelf vind ik Brabants roggebrood niks aan, geef mij het Friese maar! :D

 
Eh, nou, het heet 'volkoren roggebrood', dus ja. Ik vind de Friese nog lekkerder, die heb ik ook wel eens, maar ik wissel af tussen deze en de Friese. In de Friese zitten iets andere ingrediënten, maar voor zover ik weet ook geen gist.

Dan ga ik er wel vanuit dat er geen gist in beide zit! Ik had ook niet echt het idee dat dat zo was. Dan kan ik het nog gewoon blijven eten :).

 
Even een update over die allergietest:

Ik heb de pleisters al gehad, ze zijn er nu af.

Sommige stoffen hadden al gereageerd, en daar ben ik dus waarschijnlijk allergisch voor. Bij andere stoffen kan het zijn dat er een verlate reactie optreedt en dat krijg ik dus verder allemaal morgen te horen.

Ik weet nog niet welke stoffen er tot nu toe gereageerd hebben, behalve eentje, want mijn vader had dat toevallig zien staan. Het is de stof formaldehyde. Ik heb nog eens wat gegoogeld en dat blijkt nogal een heftige stof te zijn die in veel dingen voor komt (ook in bijv. zwembaden, vandaar dat mijn eczeem na het zwemmen altijd zoveel erger was).

Mijn eczeem is nu wel nogal verergert en ik ben ook wat snufferig (half verkouden). Nou ja, dat zal wel wegtrekken denk ik.

 
Goh... ik ben heel benieuwd wat er allemaal uit gaat komen bij jou! Houd ons op de hoogte.

Vervelend voor je dat je eczeem nu erger geworden is maar straks weet je meer en kun je bepaalde stoffen gaan vermijden. Al is vermijden niet de oplossing. Ik denk dat je ook met je darm aan de gang moet.

 
Ik heb vandaag de uitslag gekregen!

De stoffen waar ik allergisch voor ben zijn formaldehyde en chromaat. Ik ga mijn ouders o.a. vragen of ze wasmiddel willen kopen zonder formaldehyde. Van chromaat zal ik waarschijnlijk niet zoveel last hebben.

Ik heb volgens hen ook geen voedselallergieën. Maar daar twijfel ik aan, want sinds ik veel meer zuivel eet is mijn eczeem ook veel erger geworden en ik denk dat ik gewoon niet tegen zuivel kan die gepasteuriseerd is. Het punt is, dat als ik dat zou mijden, mijn vetinname wel erg klein wordt (op dit moment kan ik nog niet aan ongepasteuriseerde zuivel komen). Die zou dan alleen uit olijfolie, af en toe vis/vlees (we eten dat amper 1x per week) en nootjes (waarmee ik eigenlijk ook moet gaan stoppen aangezien ik het idee heb dat ik er verslaafd aan begin te raken) bestaan.
Quote:
Ik denk dat je ook met je darm aan de gang moet.



Dat denk ik inderdaad ook ja...

 
Midori,

Wordt er bij jullie thuis misschien gerookt? Of kom je vaak op plekken waar gerookt wordt? Formaldehyde zit namelijk ook in sigarettenrook.

 
Quote:
Wordt er bij jullie thuis misschien gerookt? Of kom je vaak op plekken waar gerookt wordt? Formaldehyde zit namelijk ook in sigarettenrook.



Bij ons thuis wordt er niet gerookt, mijn vader kan daar ook helemaal niet tegen. Helaas zit ik op een school waar dat wel veel gebeurt, waardoor ik slachtoffer ben van het 'meeroken' zoals dat geloof ik heet. De rokers staan namelijk naast de ingang en als je naar binnen loopt blazen ze het in je gezicht :(.

Daar kan ik niet zoveel aan doen vrees ik.

 
Ach, die ene keer dat je een beetje rook binnen krijgt als je de school binnen loopt zal niet zo erg zijn. Ik dacht, mischien dat je in het weekend al een beetje gaat stappen en in zo'n rokerige kroeg staat (want in heel veel kroegen wordt gewoon weer gerookt).

Maar jij lijkt me al een stuk verstandiger dan veel van je zuipende en rokende leeftijdsgenoten :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.184
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan