adres voor knoflook

G

Guest

Guest
link

Deze teler heeft meer dan 160 soorten knoflook in zijn assortiment. En allemaal biologisch....

 
Leuke link die knoflooksite.nl.

Ik gebruik veel knoflook, meestal Nederlandse of Franse. Wat moeten we met het advies van Andreas Moritz? Die raadt knoflook en ui allemaal af, vooral rauw.

 
Knoflook is heel goed voor de mens maar vooral het zwavelonderdeel van knoflook levert voor sommige mensen allergische reacties op.

 
In dit artikel zijn de bezwaren van Moritz tegen knoflook en uien goed samengevat. Ik had er nog nooit van gehoord dat knoflook en andere ui-achtigen schadelijke gevolgen hebben, alhoewel de schadelijke effecten wel enorm afnemen bij verhitting. Maar ja, is het nu wel of niet ok?

 
@Moondust:

Er zal best een kern van waarheid in dat artikel kunnen zitten.

De meeste mensen krijgen na het eten van ui of knoflook last van darmgassen.

En als het waar is dat het je hersencellen vernietigt, kan dat de verklaring zijn

waarom bevolkingsgroepen die grote hoeveelheden knoflook gebruiken, zich vaak

als een gestoorde gedragen! :wink:

Ik denk dat als je je aan de richtlijn: "overal waar -te- voorstaat, is niet goed"

houd, je het gewoon met mate kan gebruiken.

 
Dit is de grootst mogelijke flauwekul! Voedsel is zo goed voor je als het verteerd kan worden. Zwavelhoudende voedingsmiddelen worden niet goed verteerd door mensen met een slechte leverfunctie, het zogeheten 'methylatieproces' verloopt dan niet goed. Geef NOOIT een eeuwenoud voedingsmiddel de schuld van een moderne kwaal!

Mike

 
Het artikel gaat niet alleen over de vertering van knoflook , ook over het effect op onze hersenen. Wat moeten we daarvan denken?

 
Hallo Thijs, ik zou zeggen dat het verhaal naar de prullenbak kan verdwijnen.

Maar ik had ook al vernomen van Bob Beck dat knoflook niet goed zou zijn: (Bob Beck dicht:) )

 
Quote:
Het artikel gaat niet alleen over de vertering van knoflook , ook over het effect op onze hersenen. Wat moeten we daarvan denken?


Methylatie is van essentieel belang voor onze hersenwerking:

www.westonaprice.org/mentalemotional-health/meat-organs-bones-and-skin

Quote:
Methylation is a fancy biochemistry term that simply means the addition of a carbon atom with a small assortment of hydrogen atoms (a “methyl group”) to a wide variety of molecules. Methylation is required for the synthesis of many compounds such as creatine, and the regulation of many others, such as dopamine. As such, it is critical for a broad range of biological processes including tissue growth and repair, cellular communication, and controlling cancer. Among the many molecules whose production or regulation is dependent on methylation, both creatine and dopamine are critical to mental health.


Ook interessant, gezien mijn weerwoord aan wildfood, die het opneemt voor vegetariers en van mening is dat ik ze niet moet beschuldigen van mentaal disfunctioneren. Chris Masterjohn noemt hier specifiek creatine, een voedingsstof die exclusief in vlees voorkomt. En wat schreef ik?

Quote:
Als vegetarier heb ik ook heel lang gedacht dat ik al het goede uit dierlijke voeding kon halen uit zuivel, eieren en later zelfs vis. Toch moet ik constateren dat er voedingsstoffen zitten in vlees die de andere dierlijke voedingsmiddelen niet bevatten. Sommige van deze voedingsstoffen zijn zo uniek voor vlees dat ze er zelfs naar genoemd zijn, zoals carnitine en creatine. Niet voor niets schrijf en zeg ik voortdurend dat ik de afgelopen 3 jaar meer gezondheidswinst heb geboekt dan 19 jaar vegetarisme bij elkaar!


En of vleesconsumptie en mentaal functioneren met elkaar te maken hebben! Sterker nopg, vegetariers hebben het aan hun vleesetende voorouders te danken dat ze de logica en het bewustzijn hebben om te kiezen voor vegetarisme!

Mike

 
Ik wil dit verhaal (knoflook is gif) niet zomaar naar de prullenbak verwijzen zolang niet alle punten die genoemd worden in dit artikel afdoende weerlegd zijn. Er zijn nogal wat vooraanstaande mensen die beweren dat knoflook giftig is. Dat betekent natuurlijk niet per definitie dat ze gelijk hebben, maar het lijkt me wel een reden om het goed te onderzoeken en het niet zomaar af te doen als onzin.

 
Quote:
Ik wil dit verhaal (knoflook is gif) niet zomaar naar de prullenbak verwijzen zolang niet alle punten die genoemd worden in dit artikel afdoende weerlegd zijn. Er zijn nogal wat vooraanstaande mensen die beweren dat knoflook giftig is. Dat betekent natuurlijk niet per definitie dat ze gelijk hebben, maar het lijkt me wel een reden om het goed te onderzoeken en het niet zomaar af te doen als onzin.



Dat lijkt mij ook. We hebben nooit de wijsheid in pacht en moeten gevestigde ideeën durven aanpassen.

Quote:
Geef NOOIT een eeuwenoud voedingsmiddel de schuld van een moderne kwaal!



Dit kun je ook van nachtschades zeggen en is geen argument. O.a. chilipepers en tomaten worden al eeuwen gebruikt in Zuid-Amerika en Midden-Amerika.

Rauwe chilipeper is niet te eten net zoals rauwe knoflook. Waarom zou moeder natuur zo'n 'goed voedingsmiddel' als knoflook zo afstotend maken??

 
Quote:
O.a. chilipepers en tomaten worden al eeuwen gebruikt in Zuid-Amerika en Midden-Amerika.


Voor MEDICINALE doeleinden, NIET als voedsel! Alle dieren vermijden nachtschades en bij de mens staan ze pas ong. 300 jaar op het menu. Dat is dus wel een argument.

Mike

 
Op wikipedia vind ik bij chilipepers:
Quote:
...Zowel de Maya's als de Azteken gebruikten de planten intensief, zowel culinair als medicinaal, bijvoorbeeld bij tandpijn. Tegen de tijd dat de Spanjaarden in Mexico arriveerden hadden de Azteken al tientallen variëteiten gekweekt.



Ik weet niet of er historisch onderzoek is gedaan naar pollen voor wat betreft chili pepers?? (Voor gewassen als mais is dit wel gedaan namelijk.) Interessant zou zijn of er dan bekend zou zijn op welke schaal pepers verbouwd werden. Heb jij daar goede bronnen over Mike?

Nog even antwoord op dit hersenspinsel: Maar waarom zou moeder natuur zo'n 'goed voedingsmiddel' als knoflook zo afstotend maken en rauw haast oneetbaar? (Of rauwe uien?)

 
Wat er op Wikipedia wordt geschreven over het culinaire gebruik van chilipepers is een AANNAME. Vervolgens wordt er uitsluitend geschreven over MEDICINALE toepassingen. Rauwe knoflook en rauwe uien mogen dan voor jou 'aftsotelijk' of 'oneetbaar' zijn, maar dit geldt voor menig ander voedingsmiddel ook en bovendien blijft het een kwestie van persoonlijke smaak, plus reageer je in een overlevingssituatie totaal anders op bepaalde voedingsmiddelen

Quote:
Een doorsnee Eskimo-maaltijd bestond uit kort gestoomde vis, waarna het kookwater werd opgedronken.

Dit week zo af van wat hij gewend was te eten dat Stefansson hier aanvankelijk niets van moest hebben.

Om de vis eetbaarder te maken, probeerde hij deze eerst te roosteren. Dit maakte hem zwak en duizelig, met andere vormen van ondervoeding.

Stefansson besefte dat op een dergelijk beperkt voedingspatroon het lichaam niet alleen de vis nodig had, maar ook de andere voedingsstoffen die in het water waren weggelekt.

En dus deed hij harder zijn best om het Eskimo-voedsel te eten.

Uiteindelijk raakte hij zo gewend aan de primitieve voeding dat hij, tegen de tijd dat hij de Eskimo’s verliet, het er net zo goed op deed als hen.


Uit: Eet vet word slank van Barry Groves

Mike

 
Rauwe knoflook, het ultieme overlevingsvoedsel:



(Wel tot het einde kijken.)

 
Jazeker.

Hij is ook erg wapf:

1 LB roomboter:

50 rauwe eieren:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan