Aderverkalking door te veel Vet consumptie?!

pierre

New member
Hallo Mike,

In dit krantenartikel staat dat te veel VET, aderverkalking bevordert.

(maar de huidige varkens eten toch helemaal geen Vetten. Ze krijg alleen maar brokken van de mengvoederbedrijven, vol met rotzooi zoals Soja's.

ik ken wel veel mensen die veel vetten aten, en herseninfarcten hebben gekregen, door te veel aderverkalking. Maar die mensen aten meer dan 7x per dag een warme maaltijd met aardappelen. Te veel aardappelen was vlg. jouw niet goed; beter dit af te wisselen met rijst!.

graag reactie,

Pierre.

Mike; kun jij dat kranteartikel, in mijn email posten.

 
"Aderverkalking komt door vitamine K2-gebrek"

wat een onzin, ik ken heel veel mensen die heel veel K2 via lever, kaas, eigeel,vlees, groene bladgroenten etc binnen krijgen en gelukkig toch gedotterd konden worden anders waren ze er nu niet meer.

Van teveel vitamine K krijg je trombose oppassen dus!

 
Vitamine K2 wordt gemaakt door bacteriën en zit bv in boterolie van Green pasture, in kaas, kefir, yoghurt, etc, maar ook in bv lever en eigeel - alles bij grasgevoerde beesten. Beesten die op granen opgefokt worden, bevatten/leveren melk met veel minder vitamine K. Dus veel kaas eten zegt niet alles, Snah.

Vitamine K speelt een rol in bloedstolling, maar je hebt daar een beperkte hoeveelheid receptoren voor. Als je meer vitamine K eet dan je receptoren hebt, gaat je bloed niet klonteren hoor, maar dan heeft je lichaam ook voldoende voor andere belangrijke functies, zoals de verdeling van calcium in je lichaam: bij voldoende vitamine K2 wordt de calcium naar botten en tanden getransporteerd, als je te weinig vitamine K2 hebt, wordt kalk afgezet in zachte weefsels, zoals aderen. Dit is pas de laatste jaren duidelijk geworden uit onderzoek, maar Weston Price had dit al lang geconstateerd. Hij wist alleen niet om welke stof het ging en noemde het "activator X", maar dit blijkt vitamine K2 te zijn. Zie bv http://www.westonaprice.org/fat-sol...s-vitamin-k2?qh=YToxOntpOjA7czoyOiJrMiI7fQ==.

Misschien zijn er ook nog andere oorzaken van aderverkalking te vinden, maar vitamine K2 is van zeer groot belang voor de gezondheid van je aderen! en voor je botten en tanden, uiteraard.

 
Zij eten al heel lang kaas, kefir, yoghurt, lever en eigeel van grasgevoerde beesten! dus het klopt niet....

Ik spreek de laatste tijd wel meer mensen die al jaren super gezond leven en eten volgens deze traditie maar toch hebben ze gezondheidsklachten en lopen ze weer bij ziekenhuizen, internisten voor operaties en de meest chemische medicijnen ed. maar ja ze moeten wel want er is GEEN alternatief....iets klopt hier gewoon niet.

 
Snah

Er zijn nog wel meer zaken die bij aderverkalking horen... ik weet niet hoe oud deze mensen zijn waar jij het over hebt en wat hun eetverleden er uit heeft gezien etc etc...

Daarnaast is stress en omgeving ook nog een belangrijke factor en komen de genen ook nog ergens om de hoek kijken.

Daarnaast zijn er altijd uitzonderingen, net als bijna iedereen wel iemand kent in zijn of haar omgeving die 90 jaar oud wordt in relatieve gezondheid en 70 jaar daarvan rookt en niet gezond eet. dit soort uitzonderingen zullen er altijd blijven.

Er is nog steeds niet direct bewijs dat verzadigd vet aderverkalking veroorzaakt.... er is wel een correlatie, althans... die is ook lastig te vinden.

 
In de lezing van Dr Lustig op youtube genaamd; Sugar the bitter truth beweert hij dat je LDL cholesterol ( er zijn er twee ) de kleinere wat zwaardere lipo proteïnen onder je endotheel gaan zitten en dat dit plaque vorming veroorzaakt. Als je HDL cholesterol de stofzuiger die in je bloedvaten rondzweeft laag is dan heeft het dus niet genoeg zuigkracht om deze LDL cholesterol op te zuigen en mee te nemen naar de lever.

Maar wat blijkt nu je slechte LDL cholesterol te verhogen?

Geraffineerde suikers, alcohol maar ook suikers die je bloedspiegel sterk verhogen vormen een gevaar omdat constante hoge bloedsuikerspiegels je bloedvaten beschadigen en LDL cholesterol ( de slechte ) deze probeert te repareren.

Wel wordt je andere LDL cholesterol verhoogt door verzadigd vet maar is volgens Dr Lustig niet de boosdoener, omdat deze specifieke cholesterol niet onder je endotheel gaat zitten

Ook stress, roken, te weinig oxidanten, ziek lichaam,transvetten, meervoudige (onverzadigde) vetzuren verhitten zodat oxidatie stress ontstaat zijn oorzaken.

dBnniua6-oM[/MEDIA]]null



ongeveer bij 38:00 bespreek hij dit onderwerp. Maar voor wie deze lezing nog nooit heeft gezien kan ik ook de gehele lezing aanbevelen.

 
Quote:
Je hebt geen slecht en goed cholesterol


Misschien is slechte cholesterol niet het goede woord, aangezien het ons probeert te beschermen. Maar zijn de ontstekingen in de vaatwanden juist de veroorzakers.

 
Pierre, ik kan het krantenartikel niet vinden, maar iedereen hier die op dergelijke berichten stuit weet wel ongeveer wat de gangbare argumenten zijn tegen consumptie van verzadigd vet en cholesterol en staat hier bijzonder skeptisch tegenover, zoals je ook wel uit de reacties kunt opmaken.

Mike

 
Hier mijn theorie over aderverkalking:

Aderverkalking wordt veroorzaakt door afzetting aan de vaatwanden van vrije calcium in het bloed. Dit is calcium die niet wordt opgenomen door het lichaam en kennelijk ook niet of onvoldoende via de urine en/of ontlasting kan worden afgevoerd.

Wat veroorzaakt deze gebrekkige calciumopname? In ieder geval een tekort aan vit. D. Afgelopen zondag sprak ik in Noord-Holland en in de pauze vertelde iemand mij dat zij werkzaam is als assistent bij een huisarts en standaard het vakje voor vit. D aanvinkt als patienten bloedonderzoek moeten laten verrichten. "Je wil niet weten hoe laag de vit. D-waarden zijn van de meeste mensen," vertelde ze me. Vit. D is calciferol, de Latijnse naam zegt het al, en is direct verantwoordelijk voor opname van calcium. Zoals jullie weten is vit. D een VETOPLOSBARE vitamine, dus een vetarm voedingspatroon helpt niet, integendeel.

Maar het verhaal begint pas bij vit. D. Eenmaal in het bloed zorgt magnesium ervoor dat de calcium niet gaat kristalliseren. Menigeen heeft ook een ernstig magnesiumtekort. Dit komt o.a. omdat onze 'voeding' te weinig magnesium bevat, maar ook door een hoge mate van (chronische) stress, dat magnesium rooft.

Het is dus stress en vetgebrek dat aderverkalking in de hand werkt. Aderverkalking behoort tot de zgn. hart- en vaatziekten. Magnesium is HET mineraal voor het hart en het hart maakt BIJ VOORKEUR gebruik van verzadigd, dierlijk vet (waar o.a. vit. D in zit). Toeval? Ik dacht het niet.

Stress en vetgebrek zijn dus tevens direct verantwoordelijk voor hartkwalen. En laat nu net vetrijke en koolhydraatarme voeding rust en ontspanning geven, alsmede een betere opname van belangrijke voedingsstoffen. Andersom geeft een vetarm en koolhydraatrijk voedingspatroon alleen maar stress en onrust en een slechtere opname van voedingsstoffen. Do the math.

Mike

 
IVO;

Is een hoge LDL nu goed of slecht; slecht ivm. plaque, goed ivm. hoge bloedsuikerspiegel verlaagd.

de huisarts noemt nooit de LDL, maar de HDL-chol. ratio.

wordt ik met onderstaand Cholerols 150 jaar? hihi.

cholesterol 4,72 (norm; 2,50-6,50)

triglyceriden 0,71 (norm 0-2)

HDL Chol. 1,16 (norm 1-3)

LDL; chol. 3,24 (norm 0-3,5)

chol:HDL-chol. ratio; 4,07 (=4,72/1,16). dit is het getal waarmee men in de volksmond het cholesterolgehalte mee aanduidt. De LDL chol. zit dus niet in de berekening.

Nu ik toch bezig ben;

mijn Vit. D is 84 (norm 50-185)

magenesium; 1,03 (norm 0,65-1)

*norm; vlg. de reguliere "intelligente deskundigen".

Graag advies en ga dit ook met bloedonderzoek meten bij de huisarts/ziekenhuis.

 
de mensen rond de evenaar hebben genomen vit. D vd. zon, en eten genoeg bladgroenten. Die hoeven dus minder vet te eten. Als ik nu eens een zonnebank koop of vaker een zonvakantie boek, en veel bladgroenten, zoals diverse soorten, sla, spinazie, en zo eet. Dan is de calciumopname toch ook goed of niet.

 
Aderverkalking heeft niets met kalk en dus calcium te maken, de naam is wat ongelukkig gekozen. Zoals hier al genoemd is de oorzaak onstekingen in de vaatwand, waarschijnlijk gecombineerd met slappe aderen. Slappe aderen kunnen het gevolg zijn van vitaminegebrek, voornamelijk vitamine C. Onstekingen in de aderen werden eerder vaak toegeschreven aan eiwitten, tegenwoordig worden de (verhitte) plantaardige olieen als oorzaak gezien. Cholesterol is slechts het reparatiemiddel. De toestand van je aderen zecht nog steeds niet veel over de kans op een hartaanval, er vallen mensen dood met perfecte aderen en mensen met bijna dichtgeslibte aderen kunnen zonder problemen een zeer hoge leeftijd bereiken. Er lijkt dus nog een andere factor te zijn die meespeeld.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.743
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan