Acné, puistjes

simone

New member
Dit onderwerp zal wel heel vaak behandeld zijn maar ik heb het qua trefwoorden zoeken niet kunnen vinden, mischien zit ik er wel naast.

Ik ben van mening beter naar de oorzaak te kijken dan symptomen te bestrijden dmv middeltjes ook al zijn deze natuurlijk.

Wat ik weet komen puisten door o.a. een slechte darmwerking, leverfunctie en dit komt weer door slechte voeding en vooral gedenatureerde voeding wat tot een verstoring in onze metabolisme leidt.

Is er een effectieve en blijvende manier om puisten te bestrijden dmv bep. voeding of producten. Iemand heeft dit aan mij gevraagd.

Mijn dank gaat uit naar jullie.

 
Vanuit de oude westerse kruidengeneeskunde is de relatie tussen de darmen en de huid evident, precies zoals jij hierboven stelt. Maar mogelijk is er ook een hormonale reden bij nog, dat weet ik niet, maar omdat het vaak in de puberteit opkomt en daarna ook weer weg is vermoed ik dat.

Er is mogelijk een verstoord vet-koolhydraatstofwisselingsprobleem hieronder te lezen. Mike heeft daar vast iets over te zeggen! In elk geval niet dat je moet stoppen met (de goede) vetten te eten schat ik zo in:)

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=413&cod=103&page=9

Hier een mogelijke verklaring/oplossing bij vitamine B6:

Quote:
Vitamine B6 (Pyridoxine)

Minimaal per dag: 1,6 - 2 mg

Voedingsbron: banaan, volkoren graan producten, bruin brood, tarwekiemen, biergist, koolsoorten, aardappelen, noten, zonnebloempitten, vis, eieren en melk

Werking: bevordert stofwisseling van vetten en koolhydraten, cholesterol beperkend, groei bloedcel.

Gevolg van tekort of gebrek: acné, bloedarmoede, oedeem, duizeligheid, prémenstruele syndroom (PMS), weerstandsvermindering, zenuwaandoeningen, vocht vasthouden (oedeem), misselijkheid, bloedsuikerontregelingen.


Medicatie en vitamine A:

http://robwillemse.nl/homeopathie/artikelen/artikel11_acne.html
Quote:
Medicatie - Bepaalde soorten medicatie (waaronder ook medicatie tegen acne!) kan de acne (op den duur) verergeren. Denk ook aan bepaalde corticosteroïden, steroïden, medicatie voor bepaalde ziekten (depressie, epilepsie, tuberculose), prednison, cyclosporine en hallogenen.

Eet meer producten met vitamine A. Dit is goed voor de huid. Let er wel op dat je niet teveel van deze vitamine binnen krijgt aangezien te hoge dosissen gevaarlijk zijn.


Over acne als DETOXprobleem: (ben de link kwijt waar onderstaand citaat staat: fokforum of zoiets)
Quote:
waarom zit ik dan meteen vol als ik ook maar iets van varkensvlees heb gegeten? Dan mag je me dat eens uitleggen. Sinds ik varkensvlees van mn menu heb gehaald is mn acne geminimaliseerd. Eet ik per ongeluk toch varkensvlees (omdat ik t bijvoorbeeld niet weet) dan weet ik het al na een paar uur wel. En de dag en weken erna ook.


(antwoord: het varken stalt de toxinen in het eigen vlees, dus bijv niet in het vet/spek itt de rest van de zoogdieren. Hier zie je dat acne ook te maken heeft met een detoxprobleem - de relatie met de uitscheidingsorganen die je zelf al legde)

Over een zinktekort:

http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/zink-tegen-puistjes-hoeveel-welke-7158/
Quote:
Zink is een sporenelement en noodzakelijk voor de reiniging van het bloed. Veel mensen hebben van nature geen goed zinkopnamevermogen. Hierdoor ontstaat bij inname van eiwitten of aminozuren puistjes op het lichaam. Bij de inname van tussen de 30 - 50 mg zink per dag (ook op niet-trainingsdagen) kan het ontstaan van puistjes worden voorkomen. Het werkt zeker voor mensen met veel acne.


relatie vitamine A en zink:

Quote:
Zink is een essentiële voedingsstof fdie een belangrijke rol speelt in de synthese van eiwit.

Het zet vitamine A om in een fysiologisch actieve vorm en werkt als een bouwsteen bij het herstel van cellen en weefsel. Het ondersteunt het immuunsysteem.


(in -het goedkope- biergist zit ook veel zink en b-vitaminen exclusief de b12. ik neem vrij veel biergistpillen op een dag.)

Acne komt van binnenuit maar van buitenaf schijnt Teatree-olie ook te helpen:

http://well.blogs.nytimes.com/2011/01/27/remedies-tea-tree-oil-for-acne/?partner=rss&emc=rss

 
Je moet het zo zien:

De eerste verdedigingslinie van je lichaam tegen ongewenste stoffen en micro-organismes is het maagzuur (hydrochloridezuur). Dit is ZOUTZUUR met een pH van 2 of lager! Het mag duidelijk zijn dat niets overleeft in zoutzuur, mits je er genoeg van hebt natuurlijk. En daar ligt het probleem. Veel mensen hebben te weinig maagzuur. Oorzaak: stress en de daaropvolgende bijnierverzwakking. Als ik dan in dat stuk lees dat vit. B6 en zink een grote rol spelen, dan zie je ook een link met verzwakte bijnieren en te weinig maagzuur. Er is nl. veel maagzuur voor nodig om B-vitamines als B6 en B12 opneembaar te maken en hetzelfde geldt voor belangrijke mineralen en spoorelementen als zink, maar bijv. ook ijzer, magnesium, mangaan en chroom.

De tweede verdedigingslaag zijn de lever en de nieren. Vrijwel niemand hier in het westen heeft een 100% goed functionerende lever en hetzelfde geldt voor de nieren, dus de lever- en nierfunctie is ook verzwakt. De lever zorgt voor eliminatie via de ontlasting, de nieren via de urine. Ongewenste stoffen en micro-organismes horen dus via de ontlasting en urine verwijderd te worden. Duidelijk wordt uit dit verhaal tot nu toe dat het lichaam er naar streeft ongewenste stoffen en micro-organismes op 'laag' niveau onschadelijk te maken en te verwijderen om te voorkomen dat ze in de bloedstroom terechtkomen en daarmee het hele systeem besmetten of aantasten.

Lukt dit echter niet of onvoldoende (denk aan de vele gevallen van constipatie), dan gaat de rommel omhoog, de bloedstroom in. Een lever die niet goed werkt is niet in staat om voldoende schoon bloed te produceren, dus meer en meer is er sprake van dik, vervuild en stroperig bloed, zeker als men in een suikerverbranding zit en dus een overdaad aan glucose en fructose inneemt, waardoor er glycatie (versuikering) plaatsvindt van bijv. vetten, eiwitten, cholesterol en kraakbeen. Op dit niveau probeert het lichaam ongewenste stoffen en micro-organismes te lozen via de huid of via de longen, de hogere niveaus dus. Ook zal er slijmvorming ontstaan om de boel te 'vangen' en opslag in vet-, orgaan- en spierweefsel (het lichaam streeft altijd naar inkapseling van gifstoffen, opnieuw om te voorkomen dat niet het complete systeem wordt aangetast).

Daarnaast zullen er immuunreacties plaatsvinden om van de ongewenste troep af te komen, de zgn. 'autoimmuun'reacties waarbij het lichaam niet zijn eigen weefsels aanvalt, maar de ROMMEL die erin zit! De witte bloedlichaampjes die hiervoor verantwoordelijk zijn doen dit overigens d.m.v. waterstofperoxide (ze proberen een en ander weg te oxideren) en dat brandt. We noemen dit ontsteking en dus hebben mensen met een 'autoimmuun'ziekte permanente ontsteking.

Dat er daarnaast nog specifieke voedingstekorten een rol spelen is natuurlijk ook een feit. In het stuk wordt vit. A genoemd. In het lichaam zijn er enkele grootverbruikers van vit. A: de ogen, de lever, de schildklier en de huid. Bij een tekort aan vit. A (zo'n beetje iedereen in de westerse wereld) zul je daar dus ook problemen ervaren. Vit. A is een vetoplosbare vitamine en moet in een natuurlijke verhouding tot vit. D staan van 10:1. Bang zijn voor vit. A-vergiftiging hoeft niet als je bedenkt dat de natuurvolkeren die Weston Price bestudeerde MINSTENS 10 KEER ZOVEEL vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) tot zich namen in de vorm van dierlijke vetten.

De conclusie is dus dat het probleem inderdaad INWENDIG is en dat uitwendige behandeling met natuurlijke middelen weliswaar verlichting van klachten kan geven, maar geen structurele oplossing is. Het probleem begint bij te weinig maagzuur en onvoldoende eliminatie van ongewenste stoffen en micro-organismes via de ontlasting en urine, het lichaam is dan onvoldoende in staat om de rommel vet- en wateroplosbaar te maken. Zodra de boel in het bloed terechtkomt zal het lichaam kiezen voor eliminatie via de huid en longen, de derde verdedigingstactiek. Lukt ook dat onvoldoende, dan kiest het lichaam voor opslag, het lokaal houden van de rommel, en deze vervolgens systematisch bestoken met witte bloedlichaampjes.

Je ziet dat het lichaam een en ander zo snel en zo effectief mogelijk ERUIT wil hebben, het moet naar buiten! 'Autoimmuun'ziektes ontstaan als dit onvoldoende lukt (door zuurstoftekort en waterstoftekort (verstikking en uitdroging van de cellen) en een gebrek aan witte bloedlichaampjes) en de rotzooi binnen blijft. Mensen mogen blij zijn met eczeem en acne en andere huidaandoeningen, want dat is het voorlaatste stadium voor 'autoimmuun'aandoeningen. In ieder geval is het lichaam dan nog de boel naar buiten aan het werken! Veel beter is natuurlijk het probleem onderin, bij de spijsverterings- en ontgiftingsorganen, in de kiem te smoren. De Chinezen zeiden het al: ziekte huist in de darmen.

Mike

 
Hoi Mike, dank voor het plaatje.

Ik ken de samenhang tussen dingen nog niet.

Dat van die maagzuur verbaast mij vooral.

Omdat ik tot voor kort het b12-opnameprobleem alleen bezag vanuit de darmen.

Ik heb vaker van meerdere bronnen vernomen dat het b12-opameprobleem zetelt in de darmen, maar je legt het naar mijn idee nog meer bij de bron.

Vraag: is het te beinvloeden dat je lichaam meer maagzuur aanmaakt? Zoja hoe?

ik heb een boek overigens, het energieherstelplan en dat legt het maagzuurprobleem neer bij een tekort schietende alvleesklier: dat de maag in een stadium later moet opvangen wat de alvleesklier niet naar behoren doet. De oplossing wordt gezocht in de alvleesklierenzymen in dat boek. Maar men ontmoedigt mensen dan ook weer om te lang/te veel van die alvleesklierenzymen in te nemen omdat het lichaam anders "lui" zou worden.

Ik kan putten uit mijn eigen ervaring in het verleden dat het klopt dat ik lange tijd in een vervuilde stad zonder goed ongeraffineerd graanbrood veel (gesuikerde)chocoladedonuts gegeten heb en het veel meer vervuilde kraanwater dan in NL dronk. Toen kreeg ik dus acne, waar dat bij mij niet normaal was verder.

Het had ook niets met hormonen te maken toen.

Terug in NL ging de acnee weer weg (en mijn overgewicht ook:)).

 
Quote:
Vraag: is het te beinvloeden dat je lichaam meer maagzuur aanmaakt? Zoja hoe?


De enige voedselbron van chloride is zout. Eet dus meer zout! Of, beter nog, drink het,zodat je de spijsvertering omzeilt omdat de zoutmoleculen al in water zijn opgelost. Uiteraard wel Keltisch zeezout gebruiken. Hier staat een protocol voor het maken van een geconcentreerde zeezoutoplossing, onder het kopje Gezondheid:

http://www.keltischzeezout.com/toepassingen_van_keltisch_zeezout.aspx

Sommigen van jullie zitten aan de groentesapjes. Zorg ervoor dat je in ieder geval selderij toevoegt aan je sapjes. Waar denk je dat de naam 'selderij' vandaan komt? Sel = zout!

Verder raad ik je aan om veel zuren te eten en te drinken in de vorm van appel- of balsamicoazijn en zure bessen en zure appels en citrusvruchten.

Mike

 
Zout en zuur: ik ga er nog meer aanstaan, dank Mike, hier kan ik wat mee.

Selderij is niet mijn favoriete groente, maar ik werk het wel weg met citroensap en andere dingen.

Inmiddels vind ik mijn groentesapje (wortel-biet-citroen) sochtends trouwens nog erg zoet!

Raar...

 
Ik ook.. Véél te zoet. Ondertussen drink ik het niet meer terwijl het wekenlang mijn favoriete sapje was (met wat gember). Je kunt het ook aanlengen met water, half/half ofzo. Dat werkt goed.

 
Quote:
Véél te zoet. Ondertussen drink ik het niet meer terwijl het wekenlang mijn favoriete sapje was (met wat gember). Je kunt het ook aanlengen met water, half/half ofzo.


goede tip, dank je Corneliahz, raar he dat je er dan ineens genoeg van krijgt?

ik ben er wel blij mee!

eerder kon het me niet zoet genoeg zijn natuurlijk.

ik wil dat graag interpreteren als dat het goed met me gaat en zal ook wel, maar net gegeten en nu een enorme terugslag (vermoeidheid).

ik stop ook gember in mijn sapje trouwens en curcuma, en 3 soorten olie, maar die maken het niet zoeter denk ik.

 
Sinds ik het GAPS introdieet opnieuw heb gedaan een week of 6-8 geleden ben ik volledig afgekickt. Héél fijn want er ontstaan ook geen dips en dus van die schreeuwhonger meer. Dat beetje honing wat ik nu nog kan gebruiken in Bee's egg drink (Zie gapsdieet.nl) ervaar ik soms al als teveel, het enige wat ik wil is die flauwe smaak kwijt, maar het mag niet zoet zijn. Precies goed is lastig.. ;)

Die vermoeidheid kan denk ik samenhangen met wat je eet. Als ik bijvoorbeeld te zwaar ontbijt rond of voor 9.00 word ik doodmoe en gaperig. En dan eet ik ei en vlees in ghee klaargemaakt. Als ik yoghurt eet zit ik vol en ben energiek. Tussen de middag of 's avonds is dat anders. Misschien kost het verteren je méér verteringsenergie dan je op dat moment hebt. Iedereen schijnt daarin zijn eigen patroon te hebben. Ik kan bijvoorbeeld overdag het hongerigst zijn, als ik goed blijf eten heb ik 's avonds nauwelijks trek. Voor anderen is dit andersom.

Hilda

 
Mike,

De hierboven besproken huidproblemen en daaraan voorafgaande spijsverteringsproblemen (maagzuur, lever, nieren, longen) kwamen, als ik logisch nadenk, bij de natuurvolkeren niet voor. Klopt dit?

Dus heeft ook weer alles te maken met, wat stop je in je mond.

De man die wij helpen met zijn ziekte sarcoïdose heb ik het bovenstaande stuk "je moet het zo zien" van Mike zopas toe gemaild.

Daar komt ook een stukje in voor over auto immuunziekte. Er vielen allemaal kwartjes bij mij.

Hij mailde ons gisteren met als onderwerp 'wonder'. Als hij maar in de buurt van roomboter kwam gingen er allerlei alarmbellen rinkelen. Wij hebben van de week roomboter bij hem achtergelaten en hij heeft dat geprobeerd en het ging wonderwel goed.

Hij heeft nu ook rauwe melk, biologische geitenkaas en biologisch brood gehaald, dus we zullen het wel weer horen.

Hij gaat stapje voor stapje dit pad op.

 
Hoi Haydarpasa, Goed dat dit onderwerp direct wordt aangekaart. Ik kan uit eigen ervaring meepraten.

Ik heb behoorlijk erge acne gehad en niets heeft zo goed geholpen als deze nieuwe levensstijl. Door de jaren heen heb ik allerlei (chemische) crèmes gebruikt, de diane pil genomen, lasertherapie gehad en zelfs een periode antibiotica geslikt. Bepaalde remedies hielpen wel een tijdje, maar nooit geweldig goed. Bovendien waren er vaak bijwerkingen. Die anti-biotica bijvoorbeeld is echt slecht geweest op de lange termijn. Ook de diane pil heeft me geen goed gedaan. Als ik eerder had geweten wat ik met veranderingen in mijn voedingspatroon kon bereiken, was ik hier jaren eerder mee begonnen.

Toen ik afgelopen juni begon met het WAPF dieet ( maar dan zonder suiker en meelproducten met gluten) begon duurde het even voordat ik de acne zag afnemen. Na een maand begon het verschil duidelijk zichtbaar te worden. Na een maand of drie was het al stukken minder. Mijn huid is nu mooi. Ik denk wel dat het nog meer vooruit kan gaan, naarmate mijn gezondheid beter wordt. Het gebruik van pro-biotica heeft ook erg heeft geholpen. Ik slik nog een paar andere supplementen, maar pro-biotica maakt echt het grote verschil voor mijn huid.

Ik kan iedereen met acne aanraden om het eetpatroon drastisch te veranderen. Het is wel een lange termijn iets, want je ziet niet na een week gelijk verschil.

 
Zelf kan ik ook meepraten over huidproblemen. En ik heb ook al tijden het vermoeden dat die voortkomen vanuit darmen en lever. Nu zie ik Mike wel schrijven dat je dan veel zure dingen moet eten/drinken, maar zowel van citroensap als azijn ga ik gewoon keer op keer over mijn nek. Ik gebruik het dus niet zo heel vaak en als ik het gebruik, dan sterk verdund.

Eigenlijk vind ik het vreemd, want vroeger at ik rustig een paar schijven citroen op als je die in een drankje kreeg. Het enige waaraan ik voelde dat ik moest oppassen, waren mijn tanden. Iedereen verklaarde me voor gek, maar dat maakte me niet uit. Ik vond het lekker. Tegenwoordig kan ik niet eens meer een glas water met 1 el citroensap drinken, want dat komt eruit. Ik begrijp nu ook wel waarom die leverreiniging niet zo goed werkte.

Zure appels gaan nog net goed, maar soms levert het me ook maagpijn op (maar daar kan ik wel tegen). Alles wat zuurder is dan dat, laat ik beter staan. Hoe verhoog ik dan mijn maagzuur? Ik kan me niet voorstellen dat het in goede staat verkeert...

Overigens reageer ik slecht op wel meer dingen die goed schijnen te zijn. Kaneel kan ik bijvoorbeeld ook echt niet hebben. En kokosolie ook niet. Vraag me soms echt af hoe mijn lijf zo vreemd kan reageren op echte voeding, terwijl surrogaatvoer meestal geen probleem is (althans, niet bewust).

 
Ja, ik heb nog niet meegemaakt dat ik daarvan over mijn nek ga, maar veel zout vraagt (bij mij) ook om veel water. Ook keltisch zeezout. Prima, maar dan wordt het net zo goed verdund.

 
Keltisch zeezout als sole is natuurlijk het allerbeste om direct door je lichaam opgenomen te worden.

Maar dat gebruik je waarschijnlijk al op die manier.

Je kunt de sole ook in je thee of melk gebruiken.

Wij gebruiken het in de thee en je proeft het niet terug.

 
Paleo Diet: Got acne? Go primal

"Acne is unheard of in populations eating a 'primal' or 'paleolithic' diet."

"One prominent theory concerns the impact of eating carbohydrates that tend to be disruptive for blood sugar levels. These foods stimulate, among other things, the secretion of insulin and something known as insulin-like growth factor-1 (IGF-1) that induce changes in the skin that are conducive to the development of acne. Not only that, but a low glycaemic load (GL) diet (one which will tend to lower insulin and IGF-1 levels) was found to brings benefits to people with acne. You can read more about this in a previous post from 2007. "

"Very recently, the journal Acta Dermato-Venereologica published a study which again tested the potential of a low GL diet as a treatment for acne [1]. According to the summary of this study, eating a low-GL diet led to a significant reduction in acne, as well as evidence under the microscope of reduced sebaceous gland size and lower levels of inflammation."

"The author of the commentary makes the point that insulin and IGF-1 end up stimulating a process (mammalian target of rapamycin complex 1) which are similar to the hormonal changes seen in puberty. The author makes the point that a drive in this direction may also add to the burden of health issues such as obesity, type 2 diabetes and cancer later in life. "

https://www.sott.net/articles/show/243416-Paleo-Diet-Got-acne-Go-primal

 
Hey hallo iedereen,

Wat fijn om dit forum te vinden. Ik heb altijd puistjes gehad maar pas sinds een jaar is dit erger geworden en zijn er ook veel verstopte en ontstoken poriën op mijn wangen ontstaan. Ik eet normaal gesproken veel fruit, vrijwel veganistisch en weinig brood/pasta producten. Omdat ik wil begrijpen waardoor de puistjes ontstaan ben ik gestopt met roken, drink weinig alcohol en ben sinds twee weken begonnen met 100% veganistisch, soya en glutenvrij te eten. Wel eet ik een paar biologische eitjes per week voor de b12. Per dag consumeer ik c.a. 6 stuks fruit in een smoothie met spirulina, clorella, maca, lacuma, kaneel, chia en vezels. daarnaast eet ik gedroogde bessen (bv goji), zaden en rauwe noten. Ook eet ik veel groenten die ik aanvul met glutenvrije producten zoals quinoa en rijst. Drink per dag ook een glas met rauwe knoflook en gember en een eetlepel olijfolie. Ik drink elke dag wel koffie met rijstmelk zonder suiker. Mijn huid was ik alleen met water en scrub ik met fijngemalen biologische koffie. Ga wel ongeveer dagelijks naar de wc, maar ontlasting is vaak zacht. Uiteindelijk kom het erop neer dat ik me niet echt beter voel, eigenlijk een beetje moe en mijn huid ziet er ook nog steeds erg slecht uit. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen om dit op te lossen, misschien hebben jullie tips ?

 
Welkom Eeli,

Een aanvulling op Mike zijn tip. 8)

Lees hier over de volgorde van verwerking van je voeding. En wat voor problemen het kan veroorzaken als dat niet goed verloopt. De laatste stap is de huid. Als je huidproblemen hebt gaat o.a. de vertering niet helemaal zoals het moet gaan.

Verder zijn de juiste vetten (lees dierlijke verzadigde) heel belangrijk om in te nemen.

d.m.v. (alles biologisch) vet vlees, vette vis, rauwe melk, yoghurt, kefir, kwark, roomboter, kaas, eieren (vergeet ik nog wat).

Koffie laten staan: want dat is killing voor jou puistjes. Dat zeg ik eigenlijk niet goed want het 'killed' de puistjes niet maar verergert alleen maar. En rijstemelk is al helemaal not-done.

En alcohol ook laten staan. Je wilt toch van je puistjes af. Drastisch aan de gang met dat.

Goji bessen zijn nachtschades, lees hier meer daarover.

Hoog in vetten, lager in eiwitten en laag in koolhydraten.

Als je koolhydraten verminderd moet je eiwitten verhogen. Maar zorg dat je ca. 100 gram (droog gewicht) koolhydraten per dag inneemt.

En ga beginnen met de sole (zoutoplossing)

maak lekkere beestenbottenbouillons, die zitten vol mineralen en vetten die goed voor je zijn.

Sterk je maagzuur aan (is de eerste stap in je spijsvertering) d.m.v. ongeraffineerd keltisch zeezout en door appelazijn in een glas water te drinken.

Ik zou mijn huid ook niet met koffie scrubben. Daar zou je ook het zout voor kunnen gebruiken.

En waterstofperoxide/H2O2 gebruiken.

succes

 
Eeli, ik weet niet hoe fijn je het vindt om dit forum te hebben gevonden. Vlees en eieren eten en rauwe melk drinken worden hier gepromoot en veganisme wordt met de grond gelijk gemaakt.

Edit: Poekie was me voor, maar dan met veel uitgebreidere informatie.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.850
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan