Acné, puistjes

Dank je bananenjam.

Ik heb gezien dat Poeki dat heeft.
Ik wil echter eerst een beetje meer weten. Als iemand me zou kunnen informeren over mijn vragen hierboven, zou dat geweldig zijn.
Ik ga in ieder geval jouw tekst bekijken.
Dorothé
 
Nog even ter aanvulling, ik zit nog niet in de overgang. En heb dus geen baarmoeder meer, maar wel eierstokken. Mag dat dan wel?
Dorothé
 
Dank je Tanja.
Ik kom nog wel erop terug. Ik meld me dan wel bij je.
Ik ben hier nu al alle mogelijke informatie aan het lezen. Ik denk dat het misschien het 'ei van Columbus' voor mij is.
Dit voelt goed, als ik dit lees. Toch zijn mijn vragen hierboven toch wel belangrijk voor mij.

In ieder geval bij voorbaat bedankt.
Dorothé
 
Dorothe als ik in jouw schoenen stond zou ik de aanvangswaardes wel willen weten voordat je gaat slikken of smeren. Kan via de huisarts en je kunt van te voren informeren wat het je gaat kosten bij zo,n prik-adres (niet ziekenhuis).
Ik heb zelf korte tijd wat geslikt en gesmeerd maar kreeg er jeuk van. Verder heb ik het daarna niet meer laten onderzoeken. Na de menopauze kan er in ieder geval wel een tekort zijn (bij mij dan) Ik kwam ook een verband tegen van te hoog cholesterol en hormonen, weet niet meer waar ik dat heb gelezen. In ieder geval is mijn cholesterol te hoog dus moet ik daar weer naar zoeken.
 
Dank je Liesje.
Ja, dat is geen slecht idee, maar ik denk dat er hier wel een waarheid in dit middel zit.
Vanmorgen weer gemeten, alhoewel ik de gehele tijd wakker ben geworden tussendoor. Ik heb dat wel eens, dat ik niet goed slaap. Eigenlijk gebeurt vrij vrij vaak, ik slaap heel licht en word meerdere malen per nacht wakker.
De waarde was 36,2 vanmorgen. Dus niet goed. kan dat iets te doen hebben met het meerdere malen wakker worden?
Dorothé

 
Dorothe, je klinkt enigszins naief. Je zegt tussen neus en lippen door: o ja, en ik heb geen baarmoeder meer. Dan zeg je: maar ik heb mijn eierstokken nog, dus niets aan de hand, hoor. Voor vrouwen zijn de borsten, baarmoeder en eierstokken van cruciaal belang voor hun hormonale evenwicht. Je kunt er dus niet automatisch van uitgaan dat jouw eierstokken progesteron in de juiste mate produceren. Dat gebeurde kennelijk voor de baarmoederverwijdering al niet, anders was daar geen myoom ontstaan.

Mike
 
Dat klopt natuurlijk helemaal.
Weet je, ik denk dat dit inderdaad de juiste oplossing is. Er zijn nog wel meer problemen geweest, die ik vergeten had. bv. cysten in de borsten, maar die gingen weer weg.
Ik ben je heel dankbaar voor het meedenken, en natuurlijk iedereen die hier aan de discussie meegedaan heeft.
Deze creme heeft ook werking op de schildklier, dus als die niet goed werkt, dan beïnvloedt deze creme dat ook positief.
Ik neem trouwens wel die Jodium, zoals je aangeraden hebt.
Verder denk ik dat ik veel stresshormonen produceer. Omdat ik een angsthaas ben, is het natuurlijk bij mijn werk niet vreemd. Maar het is niet alleen het werk, ik schiet snel in de stress.
Mijn moeder had hormonaal hetzelfde probleem, de baarmoeder moest er ook uit. Maar zij is dun als een rietje.
Van haar komen dus ook contante verwijten over mijn gewicht.
Dorothé


 
Aha, er komen steeds meer belangrijke aanwijzingen:
- Naast overmatige weefselgroei in de baarmoeder dus ook in de borsten in de vorm van cysten.
- Uithongeringsdieten gevolgd, met het beruchte jojo-effect tot gevolg.
- Een moeder die obsessief bezig is met gewicht en slankheid en dus haar angsten doorgeeft aan haar dochter.

Al met al niet goed voor de hormoonhuishouding!

Mike
 
Helaas is het zo. Mijn moeder is nu 83 jaar, maar ze zegt steeds, dat haar dit nooit zou zijn overkomen. Zij zou nooit te dik zijn geworden. En het klopt. Maar als het daadwerkelijk bij mij ook de hormonen zijn, dan ligt daar ook een deel van het probleem en niet alleen bij mijn eetgedrag.
Dorothé
 
Tanja,

Ik heb me het boek toch maar besteld. Ik wil namelijk aantekeningen in een boek maken en ik onderstreep veel met zo'n gele stift, zodat ik het later teruglezen kan.
Ik houd ervan het boek gewoon te hebben en er steeds in te kunnen kijken.

In ieder geval heel erg bedankt voor het aanbieden van lenen.

Dorothé
 
Ik denk toch dat het verstandig is dat je de schildklierwaarden laat testen.
Soms is het zo dat de waarden goed zijn maar je nog steeds een schildkierprobleem hebt maar het kan ook zijn dat je wel kan zien war het probleem ligt.

Zo kan je aan de verhouding T4 en T3 zien of je misschien wel genoeg hormoon produceert maar dat dit niet goed wordt omgezet naar het actieve T3 hormoon.
Daar kan je dan met je voeding cq supplementen rekening houden.
Ook zou ik de antistoffen waarden tegen de schildklier te weten anti-TPO en anti-TG eens laten testen.
Indien je een schildklierprobleem heb tgv een auto-immuun stoornis (geen paniek dat komt heel veel voor) dan kan je daar ook weer rekening mee houden zoals bijvoorbeeld geen extra jodium ;)
 
Dank je Pike.
Ik ga alles bij mezelf eens rustig overleggen, want de een zegt dit, de ander dat. Dit brengt me wel in de war.
Ik heb in ieder geval genoeg stof tot nadenken. Dat er iets is, is me nu wel duidelijk.

Dorothé
 
Dank je wel, Mike en Pike,
Nou, ik denk dat ik het zo ga aanpakken. Ik doe een speekseltest en kijk wat daaruit komt. Mocht het een indicatie zijn dat er iets is, dan begin ik met de creme.
Ik kijk dan hoe dat gaat en zal dan ook een schildkliertest laten doen. Dan hebben we alles gehad.
Ik denk inderdaad dat het progesterongebrek is, want mijn vet zit hoofdzakelijk op borsten en buik. Ik heb eigenlijk geen dikke billen. Natuurlijk is alles wel iets mollig, maar het vet is toch zeer geconcentreerd op bepaalde punten.
Nou, dat is wel heel privé-informatie, maar goed, het is belangrijk.
Dorothé
 
Zo, ik heb de speekseltest gedaan.
Dit is eruit gekomen:
Ik heb tamelijk lage waarden:
Oestradiol 1,7
Oestriol 1,1
Testosteron 6,6
Progesteron 124
DHEA 39 (dit was rood dus echt te laag)


Cortisol was okay 5227

Er is sprake van verminderde ovariële estradiolsynthese, gevolg FSH-spiegel stijgt.
Dit is de oorzaak tot verdere verlaging van de geslachtshormonenspiegel.

Progesteron – tendens tot een lage progesteronspiegel.
Er waren dus ook eerdere aanwijzingen voor hormoongebrek. (Zie hierboven).

Er wordt aangeraden tot een controle van de schildklier.

Symptomen die ik echter heb:
Overwegend afzetting van vetweefsel in de buikregio en borsten.
Vroeger extreem zware menstruatie, veel bloedverlies, veel pijn, 7 dagen, later met stopperioden ertussen, onregelmatige cycli.
Baarmoeder myoom (7x7 cm) is verwijderd geworden.
5 jaar later opnieuw myoom 14x14 cm, toen is de baarmoeder verwijderd geworden. Dat is nu ongeveer 4 jaar geleden. De eierstokken heb ik echter nog.
Grote spatader in het been, onder volle narcose verwijderd geworden.
Vaak migraine.
Cysten in borst.
Vroeger aanleiding tot acne, Diane 35 genomen.
Ik ben nu 47 jaar en heb soms nog puisten.
Kleine zwarte haartjes op kin, die ik echter steeds verwijder.
Rode adertjes op het gezicht.
Vaak zeer moe, eigenlijk nooit echt fit.
Geen libido.
Meestal slechte slaap.
Gewichtsprobleem, zonder dat ik veel eet. Vroeger wel vaak gejojood, ook veel lightproducten gegeten, veel make-up en verzorgingsproducten gebruikt (schadelijke stoffen op aardoliebasis), nu hoofdzakelijk ketogeen dieet, geen suikers, geen zoetstoffen en alles bio en natuurcosmetica. Door zittende baan helaas geen beweging.

DHEA is dus echt te laag.
Ik heb een verlaagde stresstolerantie (alhoewel ik stresstherapeut ben).
Een verminderde afweer kan ik niet vaststellen, ik ben de laatste jaren nooit meer verkouden geweest.

Mijn gewicht is helaas door gezonde voeding niet verminderd. Wel heb ik geen migraine meer en ben nooit ziek.

Cortisolspiegel is goed.

Dus alle andere waarden zitten aan de ondergrens, of zijn te laag. Alleen cortisol is goed.
Ik denk dat ik een oestrogeendominatie heb.

Ik heb het laboratorium bovenstaande tekst geschreven en ook nog de onderstaande vragen:
Ik denk dat ik een oestrogeendominatie heb.
Kan dat kloppen?
Is het raadzaam om de progesteron crème van Dr. Lee te gaan nemen of kan dat gevaarlijk zijn?
Denken jullie eerder aan een schildklierprobleem?

Nou, ik wacht maar eens af.
Wat ik dus overleg is een schildkliertest en uiteindelijk misschien de creme van Dr. Lee. Daar voel ik heel veel voor.

In ieder geval Mike en Pike bedankt voor de aanzet tot deze stap.
Dorothé
 
Heeft er iemand kennis van:
Zie mijn tekst hierboven.
Zo, ik heb de speekseltest gedaan.
Dit is eruit gekomen:
Ik heb tamelijk lage waarden:
Oestradiol 1,7
Oestriol 1,1
Testosteron 6,6
Progesteron 124
DHEA 39 (dit was rood dus echt te laag)

Cortisol was okay 5227

Bedankt,
Dorothé
 
Dank je Mike,

Ik heb het laboratorium gemaild en wacht maar eens af.

In ieder geval fijn, dat door jou en Pike het balletje aan het rollen gekomen is.

Dorothé
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan