Aankomen in gewicht / voorstellen Charlotte

Charlotte

New member
Hoi,

Sinds 2005 heb ik een eetstoornis en heb hier nog dagelijks last van.

Ik ben een vrouw van 21 jaar en weeg 45 kg bij een lengte van 165 cm, mijn menstruatie blijft al jaren uit. Ik zou graag op een gezonde manier wat willen aankomen.

Door mijn grote interesse in gezonde voeding ben ik op dit forum terecht gekomen.

Echter, ik eet naar mijn mening te veel koolhydraten en te weinig vet.

Dit is wat ik zoal op een dag eet en beweeg:

-Ontbijt:

banaan en kiwi

kom magere kwark met yoghurt, 2 el lijnzaadolie, 20 gram geweekte havervlokken, 1 el honing

---fietsen 18 km naar studiestad---

Direct na het fietsen 2 appels

-Tussendoor:

4 volkorenzonnepit boterhammen (zuurdesem+gist) met roomboter, rauwmelkse (geit- of koe-)kaas of notenpasta of omelet van 2 hele eieren in kokosolie gebakken

-Lunch:

150 rauwe wortelen

4 volkorenzonnepit boterhammen (zuurdesem+gist) met roomboter, rauwmelkse (geit- of koe-)kaas of notenpasta of omelet van 2 hele eieren in kokosolie gebakken

-Tussendoor:

magere kwark met yoghurt en 30 gram amandelen

---Fietsen 18 km naar huis---

-Avondeten:

Vaak veel groeten met zilvervliesrijst en kip/vis in kokosolie gebakken

Tussendoor:

Magere kwark met yoghurt en 6 walnoten

Ik drink zo'n 2 liter water per dag en bijna al mijn voeding is biologisch.

Wellicht kan iemand feedback geven op mijn voeding en waar ik verbeteringen in kan aanbrengen. Ik woon nog thuis en mijn ouders zullen het zeker niet waarderen als ik geen brood meer zou eten i.v.m. mijn verleden/ziekte.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Charlotte

 
Welkom Charlotte, op dit forum.

Ten eerste eet je inderdaad veel koolhydraten. Als je brood eet zou ik iig het brood dat je eet vervangen door zuurdesembrood zonder gist.

De kiwi kan wel (bevat weinig fructose) maar de banaan is not done. een suiker/zetmeelbom Die zorgt voor een instabiele bloedsuikerspiegel.

Je zou je dag kunnen beginnen met de lekkere vette yoghurtsmoothie:

en zo-wie-zo de magere kwark vervangen door volvette kwark of yoghurt.

Als je noten eet zorg dan dat ze geweekt, gekiemd, gefermenteerd en verhit (koken/bakken/grillen) zijn voordat je ze eet.

Dit i.v.m. fytinezuur. Lees hier eens over juiste voeding en zo.

De eieren en kip/vis zijn prima. Het vlees zou nog vetter kunnen van runderen of zo.

Bij de 2 liter water mis ik de sole (keltisch zoutoplossing)

Je bent 21 jaar dan zou je, ondanks dat je nog thuis woont, toch zelf mogen bepalen wat je wilt eten.

Zeker als je denkt dat dat goed voor je is.

Ik begrijp wel dat je ouders bezorgt zijn over je gezondheid en gewicht maar probeer ze te overtuigen met goede argumenten.

En lees eens dit stuk over bijnieren en schildklier i.v.m. gewicht.

Overigens zijn de meeste teksten op mijn site van de hand van Mike, de moderator van dit forum.

Succes, ik hoop dat dit forum en zijn leden jou veel brengt.

 
Charlotte, heel erg welkom hier en heel erg knap dat je op deze manier bezig bent na een eetaandoening.

Ik snap je ouders helemaal, misschien willen ze een keer meegaan naar een kennisavond met Mike, dan kunnen ze vrfagen stellen en kennis opdoen. Dat neemt de angst vaak weg.

Ik ga met poekie mee, als je brood eet neem dan eigengemaakt zuurdesembrood, wij maken deze van spelt. Erg,erg lekker en je hebt er zeker minder van nodig. Belegt met dikke roomboter en kaas of ei of vlees.

Lekkere bouillons, gemaakt van veel botten en vlees met vet eraan...mmmmm lekker en gezond.

Ook de yoghurt en kefir kun je zelf maken, van rauwe melk.

 
@Charlotte,

Op onze site vind je recepten om yoghurt, kefir en beestenbottenbouillons te maken. Dit hebben wij ook weer geleerd hier op het forum.

 
Poekie, bedankt voor je reactie.

Het is waar dat ik zelf mag bepalen wat ik eet, zeker als ik denk dat het me gezond maakt.

Janse, ik bedoel inderdaad 150 gram, gelukkig wel.. :wink:

 
Hey Poekie, ik heb gemerkt op je website dat je in de ochtend het minst eet en 's avonds het meest. Ben je bekend met het gezegde: "Eet 's morgens als een koning, 's middags als een prins en 's avonds als een bedelaar."?

Quote:
Eating a good breakfast is important for blood sugar regulation, adrenal health and immune system health. You’ve just woke up from fasting for 8 hours and your body needs nourishment. Have some protein, carbs and fats for breakfast. Give your body some good calories, vitamins, minerals and take your supplements at this time too.

Eating a good lunch is also important since you have half of the day left. [...]

Have a small dinner. We, in this society, focus on dinner as a main meal of the day. The problem is your digestive system would like to slow down at that time of day and here we are reviving it up with a big meal. You can have your chicken, fish, beef, salad, veges or whatever you usually have just eat about half the size you usually eat. [...]

You will actually sleep better if you eat this way because your body will be able to slow down more at night. It may take awhile to adjust to this but give it a try!


 
hoi Chiko,

We eten eigenlijk niet 's avonds het meest. Het zijn geen grote maaltijden, we eten niet zoveel.

's ochtends een halve liter yoghurtsmoothie, dan zit ik vol met daarin een zure appel voor de koolhydraten, dus dat zou je als een volwaardig maal kunnen zien. Er zit van alles in.

Onder de middag dan soep, kaas en worst, is ook niet veel maar genoeg om de rest van de middag weer verzadigd te zijn, geen cravings of tussendoortjes voor ons.

En 's avonds dan vlees/vis, groente en soms rijst of bataat voor de kh en dat zijn ook geen grote porties.

Dat het allemaal niet veel is komt doordat het biologische, volwaardige voeding is en goed vult, we zijn lang verzadigd.

En weet je, er wordt zoveel beweerd. Iedereen moet daarin zijn eigen weg zoeken.

Wij voelen ons hier goed bij.

 
Charlotte,

Ik zie het zo:

Jouw lichaam heeft zich ingesteld op 'schaarste'. Het beste wat je het nu kunt bieden is 'overvloed'. Het lichaam meet 'schaarste' of 'overvloed' af aan de hoeveelheid vet in de voeding. D.m.v. het hormoon leptine, dat door de vetcellen wordt geproduceerd, geeft het lichaam het signaal 'schaarste' of 'overvloed' af aan het hele systeem. Lees er meer over hier. Kortom, eet meer vet, maar ook eiwitten, en je lichaam zal vanzelf voldoende bijbouwen.

Mike

 
Ik mijn schema wat aangepast.

Wat vinden jullie hiervan?

Ontbijt:

elstar appel

kom kwark met volle yoghurt, 20 gram geweekte havervlokken, 3 eetlepels lijnzaadolie, 1 eetlepel honing, 1 tl citroensap, kaneel

Tussendoor:

-1 dunne zuurdesemboterham, dik besmeerd met roomboter (10 gram), belegd met rauwmelkse kaas (50 gram) en gemengde kiemen

-Omelet van 2 hele eieren gebakken in veel kokosolie (10 gram)

Lunch:

-1 dunne zuurdesemboterham, dik besmeerd met roomboter (10 gram), belegd met rauwmelkse kaas (50 gram) en gemengde kiemen

-plak leverworst en plak kipgrillworst

Tussendoor:

-1 kiwi

-1 avocado

Avondmaal:

-veel groenten

-kip/vette vis/vlees/feta oid

-klein beetje zilvervliesrijst/peulvruchten

alles gebakken in kokosolie

Tussendoor:

-Kom kwark met volle yoghurt

-6 walnoten

Alle zuivel, eieren, kaas, vlees, olie en roomboter zijn altijd biologisch.

Alvast bedankt voor reacties!

 
Fruit als ontbijt is geen goed idee, dus weg met die appel! Later op de dag kun je wel een appel eten, maar kies dan voor zuurdere appels als Braeburn, Cox, Goudreinet, Rode van Boskoop, Granny Smith en combineer deze altijd met vet (volle yoghurt, kwark, slagroom, creme fraiche, zure room). Vervang de zuurdesemboterhammen door kiembrood, daar zitten geen gluten in.

Mike

 
Klinkt goed Charlotte!

Ik merk zelf dat ik zo vaak niet hoeft te eten, 3x per dag is prima om de dag door te komen. Het woord 'tussendoortje' komt naar mijn idee uit de koolhydraat-cultuur die zowat heel onze maatschappij in beslag neemt. Koolhydraten vullen en verzadigen kort en bovendien werken ze verslavend. Een tussendoortje is in de regel weinig anders dan een suikershot om de tijd tot de volgende koolhydraatmaaltijd te kunnen overbruggen. Kijk maar wat mensen onder een tussendoortje verstaan, praktisch altijd koolhydraatrijke producten...

Wie vet- en eiwitrijk eet, hoeft zo veel niet met eten bezig te zijn en heeft geen tussendoortjes nodig. Die kan vele uren teren op zijn maaltijden.

Kies bij voorkeur voor volle kwark en griekse yoghurt, beiden 10% vet. En doe gerust nog een flinke mop slagroom op of een lepel creme fraiche.

Voorbeelden van vette vis van klein naar groot: ansjovis, sardines, haring, makreel en zalm. Tonijn wordt ook vaak als vette vis bestempeld, maar is helemaal niet zo vet. En bovendien staat deze grote vis hoog in de voedselketen waardoor die meer vervuild is, dan de kleinere vissen. En bovendien gaat het niet goed met de tonijnstand.

Voorbeelden van vet vlees: spek, gehakt, hamburgers, braadworst, saucijsjes, slavinken, spareribs, schouderkarbonade, rookworst, sucadelappen, riblappen, tong, entrecote, kippenbouten met vel en lamsvlees.

Pas met leverworst en grillworst nog eventueel wel op voor natriumnitriet/-nitraat (E250/E251) en gistextract. Als je alle schadelijk E-nummers vermijdt, maar enkel via deze worst er nog wat van binnen krijgt valt het wel mee, vind ik zelf. Maar gezond is het niet...

Ik vraag me af hoeveel er nog van de gluten overblijft als je zuurdesemdeeg maar lang genoeg naar rijzen. Mijn eigen gebakken zuurdesembrood (min. 12 uur rijzen) is qua structuur bijna net zoals cake. Zo'n brood breek zo doormidden als ik niet oppas. Ik denk dat er tijdens de fermentatie veel gluten worden afgebroken, maar weet het niet zeker.

 
Dennis,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik denk er ook over om 3 keer per dag te gaan eten. Ik merkte vandaag al dat ik veel langer verzadigd was dan normaal en dat ik eigenlijk geen behoefte had aan de 'tussendoortjes'!

Waarschijnlijk skip ik die leverworst en grillworst ook, het smaakt me niet.

Ik zal extra crème fraiche door de volle yoghurt en kwark proberen.

 
Hey charlotte welkom welkom :) Weer iemand richting mijn leeftijd ;)

Genoeg mensen die hier al genoeg goede adviezen geven maar volgens mij vergeten we hier iets en dat is dat je wilt aankomen. Het algemene advies, als ik het goed gelezen heb, is veel vet en proteine... maar om aan te komen zal je toch koolhydraten moeten nemen.

Ik weet nu niet wat goed is, dat kan mike je beter uitleggen denk ik, maar het is misschien goed om je lichaam goed te laten wennen aan grotere hoeveelheid dierlijk vet en een tijd laag in koolhydraten te zitten zodat je in 'ketose' raakt. Om daarna weer meer koolhydraten toe te voegen om ook het goede vet op te gaan slaan. Insuline zorgt er mede voor dat het vet wordt opgeslagen. Ik heb zelf ook laatst nog mijn eigen topic ge-update. Ik was ook lange tijd erg dun en kon moeilijk aankomen. Veel succes verder en ik woon ook nog thuis en ik heb het geluk dat mijn ouders mee gaan en mijn eigen ding laten doen. I am all raw milk, eggs and meat ;) om het kort te beschrijven.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan