Aankomen in gewicht / voorstellen Charlotte

Quote:
Genoeg mensen die hier al genoeg goede adviezen geven maar volgens mij vergeten we hier iets en dat is dat je wilt aankomen. Het algemene advies, als ik het goed gelezen heb, is veel vet en proteine... maar om aan te komen zal je toch koolhydraten moeten nemen.


Dat verschilt echt per persoon. Ik zit nu rond de 10g koolhydraten per dag, en ben in totaal zo'n 8 kilo aangekomen. Alleen het stoppen met het eten van glutenproducten al (en melkproducten, omdat caseine gevoeligheid vaak samen gaat met gluten gevoeligheid), was ik al enkele kilo's aangekomen. Terwijl ik voorheen heel moeilijk kon aankomen en best mager was. De key is: Veel vet, genoeg proteïne maar ook niet teveel (inclusief orgaanvlees), wat groenten enz. Dus echt te proberen om in de vetverbranding te komen. Maar ik raad niemand aan om dit zomaar te doen op advies van dit forum, het is belangrijk om eerst het boek "Primal Body Primal Mind" te lezen om zelf een idee te krijgen van waarom je iets doet. Maar goed, dat vind ik dan.

Quote:
Ik weet nu niet wat goed is, dat kan mike je beter uitleggen denk ik, maar het is misschien goed om je lichaam goed te laten wennen aan grotere hoeveelheid dierlijk vet en een tijd laag in koolhydraten te zitten zodat je in 'ketose' raakt. Om daarna weer meer koolhydraten toe te voegen om ook het goede vet op te gaan slaan.


Meer koolhydraten is niet per se nodig om "het goede vet op te gaan slaan". Zodra je lichaam min of meer in balans is, en hierbij is een goede slaappatroon ook erg belangrijk, weet het lichaam vanzelf hoeveel vet er van af moet en hoeveel erbij. Maar men kan uiteraard altijd wel wat koolhydraten toevoegen, zolang het niet teveel is zodat men uit ketosis raakt.

 
Mijn punt is dus meer dat je wat moet experimenteren om te kijken wat het beste voor je werkt. Maar daarvoor heb je ook wat enige kennis nodig. Dus blijf boeken en posts lezen die hier worden aangeraden.

 
Dus ik moet vooral meer dierlijke vetten eten en experimenteren.

Daarnaast kennis opdoen via boeken en dit forum.

Ik zal kijken of ik aan dat boek kan komen.

Chiko, wat versta jij onder een goed slaappatroon?

 
Ik heb een tijdje laag in koolhydraten gezeten, maar voelde me steeds vermoeider worden. Ik denk dat je lichaam er aan toe moet zijn om ketose aan te kunnen. Nu ik de koolhydraten heb opgevoerd, voel ik me weer energieker. Echter ik merk direct als ik teveel koolhydraten neem, want dat maakt dan weer dat ik moe word. Bijzonder eigenlijk hoe het gaat, te weinig koolhydraten maken me moe, maar teveel zeker ook.

Wat ik heb begrepen komt het nogal al eens voor dat vrouwen crashen als ze te laag in koolhydraten gaan.

Zelf denk ik dat je lichaam na een eetstoornis verhoogd kwetsbaar is. Mijn lichaam heeft in ieder geval veel schade aan opgelopen.

Herstel vergt veel tijd en geduld. En Charlotte, echt geweldig dat je op jouw leeftijd het tij gaat keren. Je zit op de goede weg, respect.

 
Bedankt Boschje!

Ik denk dat ik nog wel hoog genoeg zit qua koolhydraten, aangezien in nog honing,2 boterhammen, appel, kiwi en 's avonds nog wat rijst o.i.d. eet. Natuurlijk zitten in zuivel en groenten ook koolhydraten.

De omschakeling gaat tot nu toe wel goed. Ik had verwacht dat ik veel moeite zou hebben om van (veel te veel) koolhydraten naar veel meer vetten te gaan.

Vanuit mijn eetstoornis zijn vetten niet mijn grootste vriend, maar dit is het laatste jaar gelukkig al wel verandert.

Vandaag creme fraiche, kokosolie en rauw ei door de yoghurt met kwark gebruikt (zonder havervlokken), heerlijk!

Ik had gister overdag wel lichte hoofdpijn en ik voel het nu ook weer opkomen.

Ik merk ook dat ik enthousiast ben over deze manier van eten en denken en wil er graag meer over lezen.

 
hoi Charlotte, ik zit al een tijdje op deze site en ben zeer tevreden over mijn eet gedrag. Ik had ook een eetprobleem alleen aan de andere kant van het spectrum als waar jij zit. Ik had nl 20 jaar boulimia en de laatste maanden dat ik me aan het voedingsadvies hou gaat het steeds beter. Ik was in het begin bang om meer vet te eten. ook maakte ik de fout te weinig koolhydrtaten te nemen. Nu echter na 6 maanden voel ik dat mijn bloedsuikerspiegel rustiger wordt. Ik heb steeds minder honger en wordt in de ochtend ook niet meer wakker van de honger. Ik zit nu op gemiddeld 100 gr koolhydraten per dag en daar doe ik het erg goed op. Ik eet als enigste graan nog roggebrood en dat wil en kan ik ook nog niet missen. Wel eet ik lepels vol roomboter met kokos olie als ik trek heb in zoet en dit werkt magnifiek hahaha.

Ik ben niet meer bang voor vet en ik verlies nu zelfs cm rond mijn taille en heupen. Ik vind het eten heerlijk en is goed vol te houden. voor mij nooit meer anders. ik geef mijn lichaam de tijd om te herstellen en als ik voel dat het kan ga ik in koolhydraten minderen. maar daar heb ik geen haast mee.

wees trots op jezelf en vind hier de steun die je nodig hebt.

succes

 
Probeer rond 10/11 uur naar bed te gaan, en als het kan een paar uurtjes voor het slapen gaan niets meer te eten (wel drinken natuurlijk). Vroeg opstaan kan dan gewoon (via een wekker of vanzelf, maakt niet echt zoveel uit). Op een gegeven moment word je vanzelf vroeg wakker. Kijk maar hoe dat gaat. Je kamer moet wel het liefst zo donker mogelijk zijn.

Als ik rond 10, half 11, slaap word ik vanzelf om 6 uur in de ochtend wakker.

Ben het verder met iedereen eens, de hoeveelheid koolhydraten per persoon hangt inderdaad per persoon af. Als je er maar goed bij voelt.

 
bizzkwiekje

fijn dat je een eetpatroon hebt gevonden waar je je goed bij voelt.

Ik denk dat ik mijn lichaam ook tijd moet geven om te herstellen, aangezien ik ook al jaren niet goed bezig ben geweest.

Chiko

meestal ga ik rond half 10/10 uur slapen naar bed en wordt dan vanzelf rond half 6 wakker. Wel moet ik 's nachts minstens 2 keer naar de wc rennen, erg vervelend..

 
Dat had ik vroeger ook, maar nu niet meer. Normaal is er een bepaald eiwit (of meer eiwitten) dat bepaald hoeveel urine de blaas kan ophouden. Als de avond aanbreekt beginnen concentraties van dit eiwit al laag te worden, zo komt er meer ruimte vrij in je blaas. Je produceert nog wel urine tijdens het slapen, maar je blaas kan het dus 'bewaren'. Onze circadiaanse klok speelt een grote rol hierin. Gezien dat je op goede tijden naar bed gaat, denk ik dat als je doorgaat met goed eten en kennis opdoet en misschien ook supplementen begint te nemen en je lichaam begint te helen, dat je blaas daar ook beter van wordt en je niet meer naar de wc hoeft te gaan 's nachts.

Je kan sowieso voor het slapen gaan nog even naar het toilet gaan (ook al hoef je niet echt).

Het kan ook liggen aan wat verzwakte spieren of dat er een slechte communicatie plaatsvindt tussen de hersenen en de blaas. Iets kan veel oorzaken hebben helaas! Magnesium kan hier tegen helpen, dus daar kan je ook even naar kijken en lezen, ik gebruik zelf magnesium citrate/citraat (kijk ook goed naar de toegevoegde stoffen in pillen enz). Verder lekker goed (orgaan)vlees eten en af en toe wat bottenbouillon maken.

Hoop dat dit je helpt.

 
Chiko,ik denk dat het ligt aan verzwakte spieren, aangezien 'druppeltjes plassen' ook niet lukt. Ik heb er overdag ook last van, ineens moet ik heel nodig en kan het nauwelijks ophouden.

Verder gaat het goed, ik heb geen opgeblazen gevoel meer gedurende de dag, iets waar ik normaal dagelijkt last van had. Ik probeer me ook meer in te lezen.

Merk dat ik in tijden niet zo makkelijk met vet ben omgegaan als nu: volle yoghurt, creme fraiche, slagroom, kwark, kokosolie, roomboter, rauwmelkse kaas, kaasomelet, gehakt, vleescurry, ik zeg er geen nee meer tegen!

 
Dan kan magnesium je zeker helpen, een tekort aan magnesium kan een grote rol spelen bij spier verzwakkingen. Deze gebruik ik: http://www.bodystore.nl/magnesium-citraat.html

Het zijn wel grote tabletten, dus ik moet ze in stukjes kauwen en doorslikken. Je kunt ze slikken op een lege maag, en net voordat je slaapt. Als je een andere betere variant kunt vinden, is dat ook goed uiteraard. Als je maar goed kijkt naar de toevoegingen.

 
Dat van die spieren is heel plausibel. Zelf heb ik ook AN gehad en op mijn dieptepunt moest ik eigenlijk echt rennen. Persoonlijk had ik weinig moeite met de fysieke gevolgen van mijn es, maar ik was wel echt heel blij toen die zwakke (bekkenbodem)spieren weer wat sterker werden.

 
Is het soms een code tussen mensen met een eetstoornis om de woorden 'annorexia' en 'eetstoornis' niet uit te spreken? Ik zie steevast 'AN' en 'es' voorbijkomen. Het doet een beetje denken aan dat krampachtige vermijden van het woord 'kanker' in de jaren '50, toen men het 'k' noemde. De drijfveer is angst en vermijdingsgedrag, er niet mee willen dealen. Zo kom je natuurlijk van je 'AN' en je 'es' af, you gotta name it and claim it!

Mike

 
Nee hoor, Mike. Dat is niets anders dan een afkorting, omdat het makkelijker typt, als ik voor mezelf spreek tenminste. Als je hele gesprekken met mensen over je eetstoornis typt, dan is het toch een stuk korter om 'AN' of 'es' te typen. Overigens zijn het niet alleen mensen mét eetstoornis die de term gebruiken, maar doen ook behandelaars en vele anderen dat.

Zo heb je trouwens nog veel meer afkortingen: BN voor boulimia nervosa, ES-NAO voor eetstoornis niet anderszins omschreven, BED voor binge eating disorser, BPS voor Borderline persoonlijkheidsstoornis, PTSS voor posttraumatische stressstoornis, SP voor sociale fobie (social phobia), etc.

Als jij het op een andere manier prettiger vindt, wil ik het voortaan best anorexia/eetstoornis noemen (als ik eraan denk).

 
Het viel me gewoon op. Misschien zoek ik er teveel achter, maar het komt op mij over als een vermijdingsstrategie door het niet echt te benoemen. 'AN' klinkt zelfs als de naam van een gezellige vriendin. Het type 'vriendschap' waarvan je weet dat het slecht voor je is, maar je durft de band niet te breken. Misschien zit ik nou teveel op de stoel van de psycholoog, maar zo komt het op mij over.

Mike

 
Het zijn afkortingen die vooral duidelijk zijn voor mensen die eraan lijden of geleden hebben. Ik heb zeer regelmatig in een topic dat ik niet weet wat er bedoeld wordt met een afkorting.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.302
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan