aan Dirtsa

G

Guest

Guest
hoi!

je had het over speltbrood maken,kun je me daar het recept van geven,

en welke levertraan boterolie geef jij aan je kinderen?

ik heb er 4 van 9,7,3 en 5 mnd.

wat geef jij de kids op hun brood,en welk vlees eet jij met de kids.

Groetjes Danielle

 
Ik ga even scooten met onze hond, maar ik kom er straks op terug.

(helaas is het mij nog niet gelukt de kinderen aan de levertraan te krijgen, daarvoor zijn ze net te oud, eigen willetje hoor. Ik denk dat ik de jongste nog wel zover ga krijgen, die staat erg open voor gezonde voeding. De ander is een puber, en de oudsten al volwassen.(overigens wel behoorlijk bezig met gezonde voeding hoor)

Ik heb de cod liver oil van green pasture, met boterolie envind deze erg mild van smaak.

 
Wij kopen speltmeel altijd in Duitsland, Dinkelmehl. Veel goedkoper dan hier bij de natuurwinkel. In Duitsland verkrijgbaar bij de supermarkten. Spelt kan niet tegen kunstmest en bestrijdingsmiddelen, dus altijd biologisch.( er is 405:soort cakemeel/630:bloem/ 1050 volkoren spelt)

Je moet zelf uitproberen wat je het lekkerst vindt.

1000 gr meel bijv: 600 gr 630,250 gr 1050,150 gr roggemeel.

Je kunt ook alleen 630 nemen, of juist meer volkoren.

Het meel zeven,

2 zakjes gist in kuiltje

6 dl lauw water(lichaams temp) bij de gist doen

20 gr keltisch zout ( niet bij de gist, maar langs de kant)

30 gr honing ( hoeft niet persee)

30 gr roomboter(gesmolten) of kokosolie.

met de hand goed doorkneden in de bak, als het gekneed is op aanrecht nakneden/rollen en af en toe omhoog gooien en op aanrecht laten vallen.

in bak, met doek erover, 20 minuten laten rijzen.

Doorkneden, opvouwen in drie-en vouwen en in broodbakblik leggen en nog 20 min rijzen(doek erover)

oven: voorverwarmen op 180 gr

10 min bakken 180 gr

20 min op 170 graden.

( als je geen hetelucht heb iets warmer en iets langer bakken)

Erg lekkere broodjes:

350gr bloem(630)

150 gr bloem(405)

1 zakje gist

266 ml melk

1 ei ( niet door de bloem, om mee te bestrijken)

6 gr zout

66 gr gesmolten boter

24 gr honing

bloem zeven,gist in midden,melk lauw erbij doen,zout aan de kant,boter en honing erbij.

Goed kneden.

30 min rijzen, weer kneden.

30 min rijzen, bolletjes maken en met geklopt ei bestrijken. Op bakplaat leggen.

in oven: 50 gr, 30 min rijzen.

Daarna oven verwarmen op 200 gr, broodjes erweer indoen en nog 8 minuten bakken.

Volgens de jongste: de allerlekkerste broodjes.

 
dank je wel

mn vader gaat toevallig naar duitsland het weekend

heb je een idee hoeveel meel hij moet meenemen wil je genoeg brood voor 2 maanden?

je zegt 1000 gram per brood,dan heb je genoeg voor 1 dag brood?

hoeveel sla jij in,of woon je vlakbij duitsland

hoeveel kost dat meel daar,dan kan ik even berekenen hoeveel hij ongeveer mee moet nemen

groetjes Danielle

 
ik ben ook wel benieuwd naar de prijzen want wij hebben hier bij één van de bakkers, 1 dag in de week dat je speltbrood voor 1.75 euro kan halen. Laatst maar gedaan en het was best goed te eten.... ik was echt een brood eter.

 
speltmeel in Duitsland kost rond 1 euro per kilo ( hier: 2.70 per half kg/natuurwinkel)

Ik weet niet hoeveel jullie eten, je hebt veel minder nodig omdat speltbrood vaster is en langer zit. Vooral met dik roomboter.

Ik denk met groot gezin: 1 brood per 2 dagen.

Meestal hebben bakkers geen zuiver speltbrood, maar spelt/tarwe. Vraag naar de ingredienten, en vast geen kilobrood.

Ik woon dichter bij Duitsland dan bij Holland :wink: Ik woon in Twente, mijn schoonvader woont 5 km van de grens ongeveer. Meestal combineert mijn man dit.

Wij doen ook zeer regelmatig bij de lidl in Epe(duitsland) boodschappen, daar hebbeb ze meer biologisch, en de wilde zalm.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.293
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan