'S avonds en 'S nachts eten

@ Danielle

Zo te lezen ben je op veel gebieden al goed bezig. Een half jaar geleden at ik misschien wel hetzelfde zoals jij nu doet. Door informatie vanuit Mike en dit forum ben ik tot nieuwe inzichten gekomen en is mijn voedingspatroon verder ontwikkeld.

Wat eet je dan en hoe verander je je dieet?

Ik heb afgelopen jaren ook nogal wat veranderingen doorgevoerd, maar ik ben alleenwonende en dat is natuurlijk heel wat gemakkelijker. Ik hanteer voor mezelf de strategie van een puzzel maken: eerst de hoekjes, dan de randjes, dan de gemakkelijk te herkennen stukjes die samen een duidelijk dingen vormen en zo ga ik door totdat er alleen nog wat plaatsen open zijn voor de laatste moeilijke stukjes die veel op elkaar lijken.

Ik probeer me te informeren om te begrijpen waarom bepaalde keuzes belangrijk zijn en dan heroverweeg ik mijn gewoontepatronen. Ik doe alles vanuit overtuiging en ik ben niet 1,2,3 overtuigd. Maar ik wil wel graag weten of iemand iets belangrijks te vertellen heeft. Daarna ga ik het zelf onderzoeken en daarna ga ik mijn dieet aanpassen en voelen of ik verschil merk.

Als ik iets nieuws ontdek wat ik wil integreren ga ik meestal (net zoals bij een puzzel) stapsgewijs te werk. In mijn dieet bekijk ik wat ik het gemakkelijkste kan aanpassen en daar begin ik mee. Bijvoorbeeld koolhydraten verminderen. Bij het avondeten vind ik de granen niet zo speciaal lekker. Ik vind het prima om een kipcurry zonder rijst te eten. Ik hou van vlees, dikke vette sauzen, groente, kruiden en specerijen. Rijst was enkel een aanvulling. Overdag eet ik graag eieren, avocado, noten, rauwe haring, een salade, brood. Ik vind brood (+beleg) best wel lekker, dus als koolhydraatbron hou ik brood aan, maar verminder ik de hoeveelheid. Noten vind ik lekker, maar zou ik wel kunnen missen. Ik ga nu verder ontdekken hoe ik ze kan bewerken (wellen, roosteren) totdat ik ze gezond genoeg vind maar nog wel lekker. En ja het kost even tijd om je kijk op bepaalde producten te veranderen. Ik heb noten en groenten altijd als heel gezond gezien. Nu kijk ik er wat genuanceerder tegen aan.

Van de nachtschades zijn er nogal wat planten die ik lekker vind. Aardappels vind ik erg lekker en laat ik nu nog niet los, maar aubergines doen me weinig en ga ik echt niet meer kopen. Paprika's kan ik ook wel missen en tomaten ook nog wel. Dus paprika's gebruik ik niet meer in mijn gerechten en tomaten een heel stuk minder. Maar tomatenpuree ben ik gewend om met koken te gebruiken. Die blijf ik nog even gebruiken, maar ik ga wel experimenteren met gerechten zonder tomatenpuree en ga op zoek naar alternatieven. Ik forceer niks en wil me ten alle tijde vrij blijven voelen bij wat ik doe. Maar ik zet wel een beweging in gang. Misschien eet ik over 3 maanden wel nachtschadevrij, misschien pas over 10 maanden of misschien gebruik ik volgend jaar nog steeds wel in kleine mate nachtschadeplanten en wil ik die toch blijven gebruiken. Ik zie het wel.

Zoals vaker op het forum is gezegd: Eten mag wel een feest blijven.

 
Dennis doet niet aan GAPS. Zoals je zelf al aangeeft kun je als GAPS'er santen gebruiken i.p.v. kokosmelk.

Mike

 
De cocomilk for cooking van dr Martins bevat kokospuree, kokossap en water. Meer niet

 
Danielle,

Graankoekjes, aardappels, fruit, zo langzamerhand wordt de puzzel compleet. En jij vraagt je nog steeds af waarom jij en je kids 's avonds honger hebben? Er wordt bij jullie thuis nog veel te veel zetmeel, koolhydraten en suiker gegeten en dit zie je onvoldoende onder ogen. Ondertussen vraag je je wel verwonderd af hoe het kan dat bepaalde verschijnselen zich voordoen. Zoals ik al schreef: het lichaam van de jongens vertelt iets anders. Als er aardappels op tafel staan, laadt iedereen zich hiermee vol en eet dan pas groente en vlees. Je moet het omdraaien: eerst moet iedereen zijn/haar groente en vlees (met veel jus of saus!) opeten, daarna komen de aardappels pas op tafel. Of, zoals Weston Price, het verwoordde:

Quote:
Mits aan de dagelijkse mineraal- en vitaminebehoefte is voldaan, heb ik er geen problemen mee als de kinderen zich tegoed doen aan zetmeel- en vezelrijk voedsel als aardappelen en groenten.


Mike

 
@Rapunzel bij ekoplaza Tilburg. ze kunnen het vast voor je bestellen. Ik bestel altijd een doos en krijg dan 10% korting.

 
Quote:
Een perfect alternatief voor tomatenpuree: kokosmelk. Kookt ook dik in en het is VET!


Wat kokosmelk/creme betreft ben ik nog aan het worstelen. Ik vind het werkelijk heerlijk, maar ik krijg er huiduitslag van en dit is een signaal waar ik wel iets mee wil doen. Het is toch een teken dat mijn lichaam het niet goed verdraagt en dat voelt dan als een onnodige belasting. Hier wil ik mezelf niet bij neerleggen, maar ik wil er mijn lichaam ook niet te vaak mee opzadelen.

 
Mag ik 's avonds eten zo rond 20.00 uur ? tijdens het slapen ligt je spijsvertering stil vandaar.Ik vraag dit ook daar mijn spijsvertering niet zo goed is en ik een lekkende darm heb.Ik heb er behoefte aan.

 
hoi Henry, zou het echt dat de spijsvertering tijdens het slapen stil ligt?

Als ik na 19 uur eet, dan slaap ik namelijk snachts juist niet goed omdat mijn spijsvertering (die bij mij wel doorgaat snachts) het te moeilijk krijgt.

Bedoel je dat je behoefte hebt aan voedsel ook na 20 uur?

Lijkt mij moeilijk vechten tegen die behoefte.

Misschien kun je vooral beter werken aan die behoefte proberen te voorkomen.

Bij mij werkt bijv. buteyko-ademhaling hongerstillend.

 
Quote:
tijdens het slapen ligt je spijsvertering stil vandaar



Is dat zo, of juist andersom. Tijdens het slapen is er juist tijd/energie/zuurstof beschikbaar voor vertering.

Werken/jagen/verzamelen --> eten --> rusten/verteren/slapen.

 
Ik zelf slaap niet lekker met een volle maag, volgens mijn chinese geneeskunde arts is dat omdat je lever geprikkeld kan worden en hard moet werken als je gegeten hebt. En een geirriteerde lever zorgt voor slapeloosheid. Nu is bij mij de lever energie dus laag..dus wellicht is dat voor iemand anders niet van toepassing.

 
Ik vroeg het me maar af omdat er ook verteld wordt dat je 's ochtends het beste stevig kunt eten,en je overdag veel beweegt wat weer goed is voor de vertering.Hier is ook een mooi spreekwoord voor :‘ontbijten als een keizer, te lunchen als een koning en te dineren als een bedelaar’.Neem Engeland als voorbeeld daar eet men ook stevig 's ochtends.Het gaat bij mij om een bordje quinoa ik doe hier altijd een flinke klont boter doorheen met keltisch zeezout heerlijk.Misschien ben ik te kritisch i.v.m mijn lekkende darm.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.941
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan