Zwemmen

I-lady

Member
Ik zou graag een keer per week rustig wat willen zwemmen om m'n spieren soepel te houden en m'n doorbloeding te verbeteren.

Maar nu las ik hier over de schadelijke gevolgen van chloor..nu kun je in de zomer natuurlijk wel in een natuurplas zwemmen maar eerlijk gezegd ben ik daar ook nogal huiverig voor ivbm de bacterien e.d. in dat water..

Ik geloof dat de zee het gezondst is maar daar woon ik helaas niet in de buurt.

Nu zit ik dus heel erg te twijfelen wat te doen..wat zouden jullie doen?

 
Ik zou het niet doen. Je huid is je grootste orgaan en het is niet verstandig om chloor via je huid rechtstreeks in je bloed te laten lekken. We worden al aan meer dan genoeg hormoonverstorende substanties blootgestedl, het laatste wat je wil is verdere blootstelling aan foute halogeenelementen (chloor, fluor, bromide).

Mike

 
Lekker gaan wandelen en koop een trampoline.

Mijn doorbloeding is ook een ramp trouwens.

Daarom ga ik vanaf het najaar 2x pw een lesje doen op de sportschool om geregeld de boel wat meer in beweging te zetten.

Dat advies kreeg ik ook van een Chinees arts.

 
Wandelen doe ik inderdaad al,trampoline ga ik proberen! staat er een bij mijn ouders dus dat moet geen probleem zijn.

Ik heb alleen een probleem met schokken opvangen en overbelaste spieren,daarom dacht ik aan zwemmen.Maar ik zal eens kijken hoe de trampoline gaat..goede tip!

 
Mike, wat denk jij over onderstaand mbt zwemmen? Betreft een zwembad bij mij in de buurt. Ik zal mijn dochter toch ooit op zwemles moeten doen, chloor binnenkrijgen is altijd beter dan verdrinken....

"Het water wordt gedesinfecteerd door middel van een zoutelectrolyse-installatie. De voordelen hiervan zijn, dat een nog betere waterkwaliteit dan voorheen kan worden gegarandeerd, er minder hinder wordt veroorzaakt door chloorlucht en oog- en slijmvliesirritatie wordt voorkomen. Ook zullen personen met buisjes in de oren minder problemen ondervinden en zullen cara-patiënten zich duidelijk beter voelen. Daarnaast zijn er minder arbeidsrisico's in de machinekamer en behoeft geen transport en overslag van gevaarlijke stoffen meer plaats te vinden".

 
Lijkt me prima en goed dat ze aan alternatieven hebben gedacht! Zwemmen is op zich een hele gezonde vorm van lichaamsbeweging.

Mike

 
Heeej...*lampie* aan..als ik zo'n zwembad in de buurt vindt is mijn "probleem" ook opgelost ofniet?

 
Ah super..ff gegoogeld en er zijn er 2 redelijk in de buurt..iets verder rijden maar dat heb ik er al te graag voor over.Super bedankt allen!

 
Het floraparkbad in Amsterdam Noord krijgt zo'n zwembad geloof ik.

 
Ah fijn, dan kan ik gerust met de kleine gaan zwemmen. Het is iets verder rijden, maar dat heb ik er voor over. Ze vindt zwemmen zo heerlijk. Anders had ik gewacht tot ze op zwemles moest rond 4 jaar, dat duurt nog zo lang.

 
"Desinfectie met chloor komt altijd bovenop de filtratie met actieve-kool en/of zandfilters, waarvoor ook gedetailleerde voorschriften bestaan. Chloor wordt tegenwoordig veelal ter plaatse uit zout bereid door middel van zoutelektrolyse. Voordeel hiervan is dat er minder chloortransporten over de openbare weg nodig zijn. Tegenwoordig (2003) wordt ook steeds vaker ozon- of UV-behandeling bij binnenkomst van het water toegepast, waardoor later in het proces minder chemie nodig is. De twee laatste behandelingsmethodes werken bovendien preventief tegen het optreden van Legionella."

Het zoutelektrolyse wordt van zout chloor gemaakt. Van de regen in de drup dus.

 
Precies Gerard je bent mij net voor.

Ik heb dit al eens eerder uitgelegd.

Zout is NACL die door elektrolyse gesplitst wordt waardoor je chloor (ter plekke) kan maken.

Blijkbaar heb je iets minder chloor nodig om hetzelfde effect te bereiken, waarom dat zo is weet ik niet, maar het is nog steeds chloor.

 
Oke ik ben echt een ei op het gebied van natuur/scheikunde etc. maar wat in chloor die gemaakt is van een zoutoplossing is dan schadelijk?

 
Zout = natriumchloride. D.m.v. deze techniek onttrekt men de chloride (chloor) aan het zout. Ik vraag me echter af of we hier niet te maken hebben met een organische vorm van chloor, omdat het hier chloor uit zout betreft. Iemand hier enig idee?

Mike

 
Nou, het blijft voor mij giswerk. Maar als ze zoutelektrolyse gebruiken om chloor te winnen wordt er wat gerommeld met elektronen, waardoor je in principe gewoon chlooratomen (of eigenlijk dubbele, want chloor komt altijd met z'n tweeën voor) krijgt. Volgens mij zijn er voor scheikundigen geen organische en niet-organische atomen per atoomsoort, maar alleen organische en niet-organische verbindingen.

Uiteindelijk is elk chemisch en natuurlijk proces waarbij stoffen veranderen namelijk verandering van moleculen door bestaande atomen aan elkaar te binden of juist los te koppelen. Die atomen waren er al (en die kun je niet zomaar maken). Dus ik zeg: zoutelektrolyse geeft gewoon chloor, dat net zo schadelijk is als ander chloor.

Maargoed, dit is wat ik zeg op basis van middelbareschoolscheikunde.

 
We moeten van chloor in zwembaden af, het is schadelijk voor de gezondheid. Helaas moeten zwembaden van onze democratisch gekozen overheid chloor in het water doen, want oh, oh, er zal eens iemand ziek worden van een bacterie....(men is wat conservatief en denkt dus nog steeds dat ziekte veroorzaakt wordt door ziekteverwekkers. Ee is maar 1 ziekteverwekker en dat is een slecht functioneren afweersysteem, het gevolg van stress, slechte voeding, vaccinaties, medicijnen, luchtverontreiniging, fluor en nog zo wat dingen die het leven soms wat ingewikkeld lijken te maken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.513
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan