zwavel

zirus

New member
@Mike Op de GAPS forum had je voorgesteld dat ik mogelijk intolerantie had voor zwavel-bevattende voeding leidend tot braken/gasvorming. Ik heb dit uitgetest en denk dat zwavel idd een rol speelt. Maar wat zou de oorzaak hiervan zijn? Ik kon helaas niet bij de oude posts op de gaps-forum vandaar dat ik dit nogmaals vraag.

 
Claire,

Jij kunt dit Engelstalige artikel probleemloos lezen:

http://www.westonaprice.org/vitamins-and-minerals/sulfur-deficiency

Een citaat:

If I’m right about this role for cholesterol sulfate both in seeding the lipid raft and in providing the sulfate ion, then this process breaks down miserably when cholesterol sulfate is not available. First of all, the lipid raft is not formed. Without the lipid raft, the glucose can not enter the cell.

Er is dus een link tussen cholesterol en zwavel. Ik zie hier weer een link tussen de lever en het cholesterol- en zwavelmetabolisme. Keer op keer zie je terugkomen dat we onze lever moeten helen!

Mike

 
Zou dat de reden kunnen zijn dat ik ontzettend veel last kreeg van zwavelwinden en diarree toen ik MSM-poeder (de S staat voor sulphur) ging gebruiken? Op dat moment had ik dit forum nog niet gevonden en kreeg ik nog nauwelijks cholesterol binnen.

Nu eet ik (voor mijn doen) veel kaas, roomboter, Griekse yoghurt met 10% vet, minstens een ei per dag, vlees, crème fraiche, slagroom.......

Misschien moet ik over een paar weken nog eens MSM proberen, kijken of ik er dan beter tegen kan?

 
@enjoy dat zou heel goed kunnen! ik had ook zo'n last van MSM poeder! maar ik kan nu bijv ook niet goed tegen bitterzout of zelfs knoflook eten. dus ik probeer hier de oorzaak van de vinden. lever, lever, lever dus ;) die is ook niet erg goed aan toe, maar gek genoeg lijk ik wel goed met vetten overweg te kunnen ondanks dat... maar misschien ook meer cholesterol nodig? ik krijg er tegenwoordig vast genoeg van binnen. en zal de zwavelrijke dingen in over een paar maanden weer proberen - als alles een tijdje stabiel is geweest.

 
Claire,

Er schijnt een connectie te zijn met amalgaamvullingen of andere bronnen van kwik in je lichaam:

http://livingnetwork.co.za/chelationnetwork/food/high-sulfur-sulphur-food-list/

Heb jij nog kwikvullingen?

Je kunt ook allergisch reageren op sulfiet (zwaveldioxide) in voedsel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sulfiet

http://www.allergieplein.nl/forum/voedingsmiddelen-die-glutaminaat-sulfiet-bevatten-t340.html

Dit is een additief in wijn, maar ook in voedsel (E220-228) om de houdbaarheid te bevorderen. Zelf kan ik totaal niet tegen sulfiet in wijn, ik krijg er koppijn van die helemaal doortrekt naar mijn ruggegraat.

Het enzym dat sulfiet verwerkt is sulfietoxidase. Dit enzym heeft andere voedingsstoffen nodig om goed te functioneren, waaronder B12, zink, magnesium en ijzer. Hee, zijn dat niet precies die vitamines en mineralen die niet voldoende worden opgenomen of aangemaakt bij te weinig maagzuur, wat weer een teken is van bijnieruitputting?

Misschien dat het volledige zwavelmetabolisme afhankelijk is van goed functionerende bijnieren (en dus voldoende maagzuur) en een goed functionerende lever. Misschien is dit wel de sleutel tot alle voedselallergieen en -intoleranties. Dan kan mevr. Vink met haar 'wetenschappelijke' onzin ook wel inpakken!

Mike

 
Dit is ook toevallig, heb ik net gisterenavond van alles zitten lezen over de amalgaanvullingen en fluor. daar werd ik niet vroliojk van.

Aanleiding was een nieuwe tandarts, alweer, inmiddels zitten wij bij zo'n tandartsenpraktijk. eerst een hele goeie vrouwelijke tandarts, helaas wegens zwangerschap en verhuizing vertrokken, toen de vervanger, 2 x gehad, aardige jonge tandarts, open minded, geduldig en leuk voor de kinderen. helaas vertrokken en ik kan er niet achter komen waarheen. de praktijk zegt dit ook niet te weten, tandartsen zijn daain hufterig, want ze weigeren gewoon informatie door te spelen.

Op internet kan ik hem ook niet vinden.

Gisteren dus de nieuwe, hmmmm, niet geweldig dus, raffelde de onderzoeken af en weinig spraakzaam.

Dus....wat nu?

Oja, hij wil amalgaanvullig dus vervangen, zat een beschadiging, ik heb het met hem gehad over de methode (coverdam gebruik enzo).

Ik las op internet dat het verstandig is chlorofyl (chlorella) te gebruiken net voor de verwijdering van het amalgaan tot maanden erna. IVM de ontgifting.

 
@Dirtsa

Je kunt ook Norrit slikken voordat de amalgaanvulling verwijderd word.

Als je dan per ongeluk iets binnenkrijgt, bind zich dat aan de Norrit.

Dia.

 
Zwavel bevattende amino zuren (o.a sulphite)

Zoals in het overzichtsartikel van Head en Jurenka aangegeven, zijn er aanwijzingen dat

zwavelachtige stoffen niet goed zijn bij Colistis Ulcerosa. Ook epidemische studies

ondersteunen dat idee. Bijv.

Het westers dieet bevat veel zwavelachtige stoffen (16,6 mmol sulfaat/dag) mede omdat

sulphite (zwavel) het bederf van voedsel tegengaat. Het Afrikaanse dieet bevat veel minder

zwavel. (2,7mmol sulfaat/dag). In Afriks komt Colitis Ulcerosa factoren minder voor.

Zwavel kun je binnen krijgen door de consumptie van:

- voedsel toevoegingen (E220 t/ E227) en conververingsmiddelen (sulfiet wordt veel

toegevoegd om bederf tegen te gaan), zoals sulfiet, "sulfur dioxide"(zwavelgas),

"carrageenan"; en

- voedsel met veel "sulfur amino acids" (sulfaat amino zuren), zoals eieren, volle melk, kaas,

vlees, uien, knoflook, en "cruciferous" kruisbloemige groenten zoals kool, bloemkool,

broccoli en spruitjes.

 
@Mike erg interessant over de samenhang met amalgaam vullingen. Deze heb ik echter 5 jaar geleden laten verwijderen (netjes gebeurt door mijn tandarts). Maar ik heb wel 1 wortel-kanaal behandeling gehad, mogelijk is dat problematisch?

Re bijnieruitputting:

Als ik kijk naar de vitaminen en mineralen nodig voor sulfietoxidase heb ik hier geen tekorten, maar juist consistent mooie waardes.

De omschrijvingen van iemand met bijnieruitputting vind ik niet echt bij mij van toepassing - iig op de vragenlijst van dr. wilson scoor ik heel laag. Maar ik heb wel mogelijk een lichte maagzuur tekort.

Re colitis (@Ikke):

Ik heb een aantal medische publicaties hierover gelezen. Ik heb mogelijk vlagen van colitis (een aantal keer scherpe darmkrampen, bloed in de ontlasting) alhoewel ik geen zin heb dit met een colonoscopy te bevestigen ;) ik kan me voorstellen dat dit soort ontstekingen leiden tot nare reacties op zwavel-rijke voeding/supplementen MAAR waarom begrijp ik niet. Ik zou me kunnen voorstellen dat het iets met een ongunstige darmflora te maken heeft.

 
Zie jouw recente reactie op bloemkool. Dat is een kruisbloemige (cruciferous) groente en bevat dus veel zwavel. Zie ook mijn laatste post onder 'Ik stel mij opnieuw voor'.

Mike

 
@Mike sorry, ik kan de post niet vinden dat je bedoelt (gezocht op bloemkool en door de hele thread 'ik stel me opnieuw voor'.

 
Dat was ook een andere thread, vandaar. Ik had het overigens ook niet tegen jou, maar tegen ikke, onze posts hebben elkaar gekruist en jij bent een fractie eerder geplaatst. Ikke had het erover dat ze gasvorming had na het eten van een bloemkoolsoep:

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=313#post-4733

Dit is wat ze schreef:

Quote:
Ik heb vandaag een bloemkoolsoepje gemaakt, was erg lekker.. maar beetje teveel van het goede denk ik! Heb enorme last van gas nu.. niet zo fijn


Mike

 
Dit belangrijke mineraal helpt bij chronische vermoeidheidsklachten, bloedsuikerproblemen (voorkomen), bijnierproblemen, opname van veel voedingsstoffen, detoxen, allergieen verlichten en voorkomen van kanker.

Belangrijk mineraal dat je ook zelf aanmaakt in de zon net als vitamine d3! -vandaar dat het zo hard werken is soms, alleen maar in de zon te vertoeven.

Maar we moeten het ongetwijfeld ook uit eten halen daarnaast.

Of via uvb-licht (lamp).

 
@ Lievergezond,

Bevalt de lamp je nog steeds goed? Ben er achter dat je echt moet oppassen dat je niet te lang gaat "zonnen". Heb pas mijn rug een beetje verbrand terwijl ik er toch niet zo lang voor had gezeten. Waarschijnlijk ook een stukje te dichtbij gezeten.

Hoe lang zit jij nu voor de lamp, en hoever er vandaan?

 
Hoi Janse,

ja de lamp bevalt mij zeker nog steeds.

ik voel me na een ¨uvb-lampbadje¨ toch een stukje energieker nog dan ervoor

de rug had ik ook eerder verbrand: je zit met je rug snel te dicht erop zonder er erg in te hebben.

met mijn hoofd ook trouwens, als ik probeer een boek te lezen voor de lamp (toch een kwestie van voorover buigen), wat ook niet erg goed lukt via de voorkant.

ik wil uiteindelijk vooral via mijn rug voor de lamp zitten: dan krijg ik dat ding niet zo op mijn knar: maar ik zit pas op 4 minuten voor mijn rug.

maar het is wel echt een kwestie van heel langzaam opbouwen: minuutje per keer extra, anders word ik vreselijk afgestraft.

Ik zit wel al 15 minuten voor de lamp: ongeveer 3 keer per week ongeveer denk ik.

Verdeeld over voorromp (grootste tijd), achterromp, voorbovenbenen en achterbovenbenen.

Die voorbovenbenen en achterbovenbenen hoeft nu niet meer (ivm de spreiding): ik kan nu met voor en achterromp al tot 15 minuten komen (het maximum aantal minuten dat ik ervoor zit -ervoor zitten is comfortabeler).

Jij dan?

 
Op die site staat dat als je 80 cm van de lamp gaat zitten het precies hetzelfde effect heeft als in Ned vol in de zon staan om 12 uur 's middags in de zomer.

In de tabel kom je dan op: 68 x 15 = 1020IE vit D.

Dit vind ik eigenlijk nog niet eens zo heel veel.

Ik heb het niet echt gemeten, maar ik ga al snel richting de 30/35 cm denk ik. Misschien is dit gewoon te sterk, want normaal gesproken verbrand ik echt zelden, mijn huid kan best goed tegen de zon.

Ik ga zo eens 50 cm proberen en hiermee opbouwen tot 15 minuten. Dan kom je al op 1845IE. Tot nu toe doe ik alleen nog maar buik/gezicht en rug. Moet nog even een keer een paar latjes aan de muur schroeven zodat ik de lamp op verschillende hoogtes kan plaatsen.

 
Hoi Janse, ik schat in dat ik ook iets van 50 cm ervan af zit, was ik nog vergeten te zeggen.

Als ik 30/40 cm doe dan ga ik te snel dicht erbij met mijn hoofd en dat is telkens een beetje rood daardoor (maar niet echt pijnlijk, maar toch: ziet er ook niet uit:)).

Ik verbrand middelmatig snel.

Bouw je wel rustig op met 1 minuut per keer extra?

Dat is wel cruciaal gebleken in elk geval bij mij.

Ik hoef niet nog een keer een verbrande rug.

 
Ik ben er nog niet heel serieus mee bezig geweest, maar vanaf vandaag wil ik ook om de dag een kwartiertje voor de lamp gaan zitten, wel opbouwen natuurlijk.

Gisteren 2 minuten voorkant en 2 minuten achterkant gedaan. Dit ging prima. Morgen ga ik even wat latjes aan de muur schroeven zodat ik heb ook hoog en laag kan gaan hangen.

Binnenkort opbouwen tot 4 minuten buik,rug,voorkant benen en achterkant benen. Dat is dan 16 minuten. Dit komt neer op bijna 2000IE vit D. Dit nog aangevuld met de daglijkse levertraan, eieren, rauwe melkkefir, roombotere enz en dan komt het wel goed met mijn vitamine D. (en zwavel)..

 
Vandaag kwam ik op de website terecht van www.hvandervet.nl.

Ik zocht naar zwavel en op deze website las ik voor het eerst dat een tekort aan zwavel een connectie heeft met een heet hoofd en hete voeten.

Voor mij interessant want hoewel ik een trage schildklier heb heb ik in de winter te hete voeten die ik onder de dekens vandaan haal om af te koelen plus ik heb al een tijdje in de zomer een heet hoofd als ik ga fietsen.

Nu met deze warmte hebben misschien meerdere mensen last maar mijn hoofd wordt binnen een kwartiertje echt vuurrood. Heel irritant en het voelt ook niet goed.

Ik heb me dus heel rustig gehouden deze dagen. Maar de link met zwavel daar kan ik wat mee.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan