Zwarte aanslag op tanden.

Lilsunshine

New member
Hi everybody,

Ik had een vraagje en misschien kan iemand mij helpen. Ik ben moeder van een dochter van 18 maanden. We eten vrij gezond. Ze krijgt rauwe melk, rauwe boter,biologische eieren enz.

Maar ze heeft last van zwarte aanslag op haar tandjes, zowel voor als achter haar tandjes. Een mooi gebit zegt veel over je gezondheid, en nu lijkt het net alsof ze iets te kort krijgt.

Wie kan me helpen met wat dit is en hoe zou ik dit kunnen verwijderen?

Alvast bedankt!

 
Lilsunshine, welkom

Jouw dochter krijgt al goede dingen maar wat eet jij zelf? Want daarvan krijgt ze via borstvoeding ook stoffen van binnen.

Barst maar los over je voeding/drink gewoonten door de dag heen.

Lia

 
Je hebt gelijk, ik ga er eigenlijk vanuit dat een kindje borstvoeding krijgt maar tegenwoordig is dat niet meer zo vanzelfsprekend geloof ik. Men geeft zo'n pasgeboren wezentje dan liever kunstvulling uit een flesje, opgewarmd in een plastic flesje in de magnetron.

Ik hoop dat Lilshunshine beter weet/doet.

Lia

 
En wat zijn chromogene bacteriën?

Heb er op gegoogled maar kan het niet vinden.

 
Ik ga er ook vanuit dat iedere pasgeborene borstvoeding krijgt,ben dan ook iedere keer weer vol verbazing als ik moeders piepjonge baby's zie flesvoeden.

 
Mijn hart breekt als ik dat zie, om te janken. Maar dit kindje is 18 maanden, dus kan het goed zijn dat het geen borstvoeding meer krijgt.

 
Ja,ze is 18 maanden dus het zou kunnen dat ze geen borstvoeding meer krijgt.

Rauwe melk drinkt ze al dus lijkt het me niet dat ze dan ook nog poederzooi drinkt.

 
Hoi,

Nee, ze krijgt inderdaad geen borstvoeding. Mijn dochter had ik de eerste anderhalve week borstvoeding gegeven. Dat liep niet helemaal goed ivm vlakke tepels. Maar ze dronk wel en kwam ook goed aan.

Toen ze ongeveer 6 dagen oud was, werd ze opgenomen ivm geelzucht. De verpleegster zei dat ze melk zou krijgen via een flesje en ik ging er tegenin omdat ik geen speenverwarring wilde.

Toen vertelde ze me heel resoluut dat er niet iets bestond als 'speenverwarring' en dat het onderuit gehaald is. Ik zat nog vol emoties van de bevalling en het was ook een grote klap toen ze ineens opgenomen moest worden (ze was best klein bij geboorte, heel fragiel). Dit was/is mijn eerste kind, dus ik dacht; zij zal het wel weten (maar later kreeg ik te horen dat ze mij niet konden weigeren om borstvoeding te geven).

Na 2 dagen ging het al veel beter met haar en mocht ze bij mij live drinken (ik kolfde zoveel mogelijk, zodat ze geen poeder zou krijgen). De eerste keer ging prima, maar daarna wilde ze niet meer. En ik heb het geprobeerd, maar ze was zo krachtig met het wegduwen van haar hoofdje. Telkens weer. En ze heeft ook een hele krachtige stem, dus dat ging door merg en been. Ik probeerde alles toch te kolven en aan de borst te krijgen. Maar het vrat me op. Alles vrat me op. Om het kort te houden. Door alles wat in zo een korte periode was gebeurd, waar alles uit mijn handen was gegleden, kon ik het niet meer mentaal en fysiek opbrengen. Ik stopte. Vervolgens kreeg ze poedermelk, omdat ik geen andere opties kende.

Nu ken ik wel die homemade formula, maar dat is hier in Nederland denk ik niet allemaal verkrijgbaar?

Maar goed, lang verhaal, dwaal een beetje af.

Niemand weet dus hoe je dit weg kunt krijgen? Las ergens dat het makkelijk eraf te halen is, maar wil haar liever nog niet naar een tandarts sturen.

 
Hallo allemaal,

Ik zie dat er even niet op dit topic gereageerd is, maar dat is iets waar ik zelf en mijn kleintje van 1,5 ook mee zitten. Het gaat echt om zwarte aanslag, dus die bacterie kan het niet zijn. Het gangbare wat daarover steeds gezegd wordt is dat het door koffie, rode wijn, thee en dan zwarte, rooibos en groene thee komt. Voor mij valt daar nog iets voor te zeggen, maar voor die kleine niet. Die krijgt dat echt nog niet. Eet volgens WP; rauwe melk met of zonder rauw ei, dol op kokosolie, levertraan etc. En wat ik helemaal apart vind is dat ze het maar bij 1 tandje heeft. Wat ook apart is, is dat haar oudere broer het niet heeft. Rara... Wie helpt verder meedenken.

 
Beste Vita,

Dank je voor je reactie. Het toeval wil dat mij van de week aangeraden werd, mij te laten prikken op vitamine D. En te beginnen met magnesium bad of olie. :)

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo dat het dat stofje is waar de tandartsen het over hebben, maar dat het eerder met een vitamine of mineralen tekort te maken zou kunnen hebben. Fijn dat je hiermee komt. We gaan het zien en ik laat het jullie weten.

 
Wat een toeval! Wij poetsen tegenwoordig met een mengsel van olijfolie, keltisch zeezout en bicarbonaat, werkt voor ons in ieder geval als een malle, maar waarschijnlijk doe je dat al lang :D Nou, succes, en hou ons op de hoogte!

 
Hoi Lilsunshine,

mijn zoontje van bijna 3 heeft dit ook en volgens de tandarts komt het inderdaad door drinken uit de fles, wat ik eigenlijk best aannemelijk vond klinken, aangezien zijn kiezen niet zijn aangetast. Volgens de tandarts is er niets aan te doen en is het inderdaad caries en moet je wachten tot het kind gewisseld heeft....

 
Helaas kunnen we er geen foto bij zetten. Want ik ben benieuwd over of we het wel allemaal over dezelfde soort aanslag hebben.

Die van jullie Lilsunshine en marike klinken namelijk anders dan die van mijn kleine en mijzelf. Die zwarte aanslag is namelijk geen cariës. De tandarts kan die ook verwijderen met schuurmiddel ofzo :? en dat doe ik dus liever niet te vaak. Bovendien wordt de oorzaak niet weggenomen. Normaal gesproken bleef de aanslag ook wel een heel tijd weg of soms was die er niet, maar nu wel dus al na een week. En nu mijn kleine van 1,5 het ook heeft ben ik actief aan het zoeken. Want het is een naar gezicht.

"Goed" nieuws. Mijn vitamine D level is goed. 127 (rond de 130 is goed) Dus als het nu verdwijnt dan weet ik nu dat het door magnesium komt :D

En Vita ik poetste met kokosolie. Was zelf net op het idee gekomen om het met natriumbicarbonaat te doen. Maar ik kan er ook een mix van maken natuurlijk. Stom dat ik daar zelf niet op kwam. Bedankt voor de tip.

 
Bijna een jaar later even weer een update.
Magnesium was niet afdoende, extra mineralen ook niet. De zwarte aanslag werd naar mijn idee wel iets minder, maar verdwijnt niet. Poetsen met van alles en nog wat maakt ook niet uit.
Wat ik WEL wijzer geworden ben is dat de zwate aanslag wordt veroorzaakt door een chromogene bacterie. Misschien dat iemand waar wat zinnigs over kan zeggen? Hoe kun je zorgen dat die niet meer chromegeen wordt of in ieder geval geen zwarte stof maakt. Iets dergelijks.....
Voor mijzelf ga ik nu eens die geactiveerde koolstof proberen.
 
Komt het alleen voor bij flesvoeding? Zo ja, dan is er iets helemaal mis met flesvoeding. Wat ik kan bedenken is: ontbreken van enzymen (die komen alleen in echte (dus rauwe) melk voor, verkeerde samenstelling, toegevoegde stoffen (bewaarmiddelen: schimmel- en bacteriedodende stoffen) die de mondflora om zeep helpen, ander stoffen die de samenstelling van het speeksel in de war sturen, wat tevens in zou houden dat het organisme verder ook ontregeld raakt door die stoffen.
Zoals steeds met Weston Price: we zoeken het in de voeding.
 
mijn dochtertje, nu 2.5 heeft ook last van zwarte aanslag, of carries op bovenste voortanden en 2 bovenste kiezen. en dat ook al vanaf 1 jarige leeftijd. zei krijgt nu nog steeds borstvoeding. ik zelf heb het gevoel dat het reeds aan een tekort tijdens de zwangerschap ligt. maar ben ook benieuwd naar eventuele oplossingen voor dit probleem.
 
Niet dat ik het ga bleken, maar in dit document staat op pagina 7 de verkleuring waar ik het over heb. zwarte aanslag veroorzaakt door chromogene bacterie.
http://www.kiezenoftrekken.nl/downloads/blekenschein.pdf

Mijn kleine van 2 heeft het en ik heb het. Die van 2 heeft altijd borstvoeding gehad, zeker 15 maanden en daarnaast veel verse (rauwe) melk. Ik maakte ook wel shakes met melk, rauwe eieren en kokosolie met een banaan o.i.d en die dronk ik zelf ook wel mee. Maar ik drink geen babyvoeding meer hoor ;-) en ik heb het ook. Ik ben het eens dat er iets niet in balans is, dat is ook mijn uitgangspunt en zoektocht; wegpolijsten is gevolg bestrijding. Maar wat is het dat er niet in balans is.....?

Nogmaals die zwarte thee, groene thee, rooibos thee, wijn en koffie is onzin. Het meest overtuigende bewijs was dus die kleine van mij, want die kreeg dat niet.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan