zwangerschap

Weiland

New member
hoi, ik heb een vraag. we zijn vrij actief in de WAPF (vooral mijn man heeft zich helemaal verdiept) nu ben ik 6 weken zwanger van onze 3e en ik had mezelf voorgenomen om gewoon biologische Rauwe melk te drinken, eidooiers van eigen kippen, levertraan, lever, reuzel van onze eigen varkens, vette vis, stoofpotten/bottenbouilon, gefermenteerd eten etc.. en wil geen foliumuurtabletten innemen maar het uit rauwe melk, kefir, eidooiers, lever en haring halen. maar ik ben opeens zo onrustig en durf het gewoon niet zo goed zomaar melk e drinken, onze melk halen we van de biologische boerderij waar mijn man werkt en hoofzakelijk zomerstal voedering krijgen. weet iemand waarom rauwe melk nou zo wordt afgeraden bij zwangere vrouwen? is het alleen de Listeria die erin kan zitten die gevaar geeft? door bijv zand in het kuil (waar listeria door kan komen) en bijv de rauw melkse rauwpower kefir/hangop is dit hetzelfde risico? alvast dank
 
Zomerstalvoedering wil zeggen, vers gemaaid gras na het melken op stal, daarna grazen ze weer buiten.
 
Laat je niet gek maken. Het is inderdaad de listeria die nu wordt gebruikt om mensen angst aan te jagen. Vroeger was het koeien-tbc en in de alternatieve wereld heerst een hysterische angst voor Lyme in rauwe melk. Angst is geen goede emotie als je zwanger bent, vertrouw op je eigen imuunsysteem, anders bezwijk je straks ook voor de vaccinatie-agenda!

Mike
 
@ mijn moeder heeft vroeger altijd rauwe melk gedronken tijdens haar zwangerschappen en er nog nooit listeria oid aan overgehouden.
Mijn moeder zei en zegt nog steeds: als je bang bent dat iets je zal overkomen dan zal dat juist gebeuren, denk er niet aan en het overkomt je niet.

Weet niet of dit altijd zo is haha maar ze heeft toch wel een punt, laat angst niet de baas zijn ;-)
 
dank jullie! ja ik ben eigenlijk helemaal niet bang aangelegd, maar ik denk dat het komt door de rommelige start met bloedverlies (waarna ik dacht dat ik een miskraam gehad had) ook zitten de woorden van mijn holistische tandarts nog in mn achterhoofd, dat ik bovenin mijn kies nog een soort ontstoken blaasje heb zitten van oude wortelkanaal behandeling. en hij zei half jaar geleden dat ik as jaar beter niet zwanger kon worden want dan konden er aangeboren afwijkingen ontstaan omdat alle energie daarheen gaat? en dan samen met de rauwe melk die we altijd drinken 15 liter per week met 2 volwassenen en 2 kinderen werd ik er wat onrustig van. ja ik ben er ook van overtuigd dat als je die "dia" opzet het ook juist gebeurd wat je niet wilt. en @vaccinaties daar doen we zoiezo niet aan hoor we hebben 2 vaccin vrije kinderen zo fijn!
 
Na mijn miskramen kreeg ik deze angst-theorie ook over me heen, het zou aan de rauwe producten kunnen liggen volgens familieleden. Ze hadden dit namelijk in meerdere artikelen gelezen/gevonden.

Maar er zijn proeven gedaan met rauwe melk waar ze ziektebacteriën in gestopt hadden en na zoveel uur hadden de levende melkbacteriën deze ziekte onschadelijk gemaakt. Dit heb ik ooit eens gelezen op het forum, kan het niet zo snel vinden. Dan zou levende melk van goede (bio-dynamische) kwaliteit Listeria toch ook moeten kunnen uitschakelen?

Mocht je je er niet prettig bij blijven voelen dan kun je het ook nog licht verwarmen tot 38 graden? Ik heb zelf geen rauwe melke gedronken, maar melkkefir.
 
Die proeven zijn inderdaad ook met grote hoeveelheden listeria gedaan (evenals e-coli en salmonella). Er blijft niets van over, zo krachtig is de probiotische werking van rauwe melk. Nu snap je ook waarom een kalf uit een vieze uier melk kan drinken en toch niet ziek wordt!

Mike
 
Naast magnesium zag ik deze week weer een item voorbijkomen
over foliumzuur, hoe belangrijk deze stof toch keer op keer
blijkt te zijn bij een zwangerschap.

Een nieuwe internationale studie toont aan dat in Europa
jaarlijks 5000 foetussen worden aangetast door spina bifida
en andere ernstige defecten aan het centrale zenuwstelsel.
Zeventig procent van deze zwangerschappen worden beëindigd,
terwijl er een verhoogd sterftegetal is en ernstige ziekten
invloed hebben op de kinderen die geboren worden. Tenminste
de helft van deze gevallen had voorkomen kunnen worden door
het toevoegen van foliumzuur aan de basisvoedingsmiddelen,
zoals nu in zeventig niet-Europese landen wordt toegepast.

http://www.leefbewust.com/2015/nieuws/foliumzuur.html

Het gaat dus om duizenden kinderen die nu onnodig sterven
of gehandicapt raken door een gebrek aan een b vitamine die
gewoon goedkoop voorhanden is.

Ik vraag me wel eens af, wordt
een vrouw die zwanger is wel meteen gecontroleerd op haar
magnesium, vitamine D, foliumzuur en B12 waardes? Kun je
daarmee niet heel veel ellende voorkomen. Of liever wachten
op de gevolgen en dan dure medicatie inzetten? Beter investeren
in preventie geneeskunde met supplementen die zeker bij grote
inkoop door de overheid maar een paar euro per vrouw zak
kosten.

Mocht je zwanger zijn en je huisarts leeft nog in de vorige
eeuw en wil niet meewerken dan nog een tip. Ik laat op eigen
kosten minimaal 1 keer per jaar wat zaken meten via de
site bloedwaardentest.nl http://www.leefbewust.com/columns/110915.htm
 
hoi Tanja, ja uiteraard: levende voeding is belangrijk.
Echter: demineralisatie en en degeneratie van onze voeding / aarde is een feit: zie bijv. dit interview met met alternatieve kankerarts Leigh Erin Connealy: zij raadt toch ook suppleren aan.
Zij zegt dat de mensen met de beste bloedwaarden die zij onderzocht: die gebruiken ook supplementen.
Ze raadt wel aan om supplementen te gebruiken die zo dicht mogelijk bij de natuur staan uiteraard: dan nemen we ze namelijk ook het makkelijkst op natuurlijk.
 
Ik heb net the real truth about vitamins & anti-oxidants van Judith A. DeCava zitten lezen Lievergezond, dan ben je klaar met supps.
En hoeveel mensen eten er voldoende biologische groenten, vrije uitloop eieren, grasgevoerde lever en goede rauwe melk? Ik denk dat daar nog een hoop winst te behalen is, al ben ik het met je eens dat de bodemuitputting zorgwekkend is, supplementen zijn niet de oplossing slechts slechte symptoombestrijding, die de farmacie geen windeieren legt.
 
Heel kort, we weten eigenlijk nog maar heel weinig van vitaminen, hoe complex ze zijn en hoe het werkt in het lichaam. Supplementen worden nauwelijks opgenomen en gaan ten kosten van allerlei hulpstoffen, mineralen, enzymen en andere veelal nog onbekende co-factoren. Het toedienen van isolaten verstoord daardoor de balans. De reden dat je in eerste instantie verbetering kunt merken is dat je nog over voldoende co- factoren beschikt. Als deze op zijn, ben je nog verder van huis.
 
Maar ik lees ook dit:

Each major vitamin receives an entire chapter with detailed information regarding its historical discovery as well as its full composition. (Natural vitamin C, for instance, is not just ascorbic acid, like synthetic vitamin C is, but rather it is a complex of compounds, including ascorbic acid, that work together to deliver a nutritive effect.) She also lists symptoms associated with a deficiency of each vitamin complex as well as how the different complexes work together synergistically within the body.

Wordt met natuurlijke vitamine C dan de vitamine C uit bijvoorbeeld bessen bedoeld, of is een natuurlijk supplement ook ok? Ik kan me voorstellen dat ook de 'natuurlijke' supplementen de co-factoren missen...
 
Het gaat vooral om de synthetische vitaminen inderdaad, die uit bessen zouden nog redelijk compleet kunnen zijn, daar ontbreken dan meestal wel enzymen die door de bewerking verloren gaan, tenzij ze dan weer 'raw' zijn, maar dit komt van mij, niet uit het boek, hoewel daar ook zoiets wel in staat.
 
Ik zag net dit artikel van dr. Mercola over voeding in het algemeen met een grote nutrientendichtheid:

When it comes to fish, two things to take into account are 1) healthy fat content, and 2) contamination levels.

Wild-caught Alaskan salmon is likely one of the best seafood options as it's high in omega-3 fat (about 2.8 grams per 100 gram serving) and low in contaminants.

About 95 percent of your cells' membranes are made of fat, and without fats such as omega-3, your cells cannot function properly.

Since wild salmon eat what nature programmed them to eat, they have a more complete nutritional profile,8 with valuable micronutrients, fats, minerals (including magnesium, potassium, and selenium), vitamins (including all the B-vitamins), and antioxidants like astaxanthin.

Avoid farmed salmon, as they're fed an artificial diet consisting of grain products like corn and soy, chicken- and feather meal, artificial coloring, and synthetic astaxanthin — all of which negatively affects the nutritional profile of farmed salmon.

Bone broth Bone broth is exceptionally healing for your gut, and contains a number of valuable nutrients that many Americans lack, in a form your body can easily absorb and use.

This includes but is not limited to: calcium, phosphorus, and other minerals; silicon and other trace minerals; glucosamine and chondroitin sulfate; components of collagen and cartilage; components of bone and bone marrow; and the "conditionally essential" amino acids proline, glycine, and glutamine (which have anti-inflammatory effects).

Kale In terms of nutritional density, kale is virtually unparalleled among green leafy vegetables.

Interestingly, it has a 3:1 carbohydrate-to-protein ratio – an exceptionally high amount of protein for any vegetable.

Like beef, it also contains all nine essential amino acids needed to form the proteins within the human body, plus nine other non-essential ones for a total of 18.

In addition, kale contains omega-3s in a beneficial ratio to omega-6, and is exceptionally rich in vitamins A, C, and K1.

It's also loaded with vision-preserving lutein and zeaxanthin at over 26 mg combined, per serving.

Add to this an impressive list of minerals as well, including more calcium per gram than whole milk, and in a more bioavailable form. Other bioactive compounds such as isothiocyanates and indole-3-carbinol have been shown to have anti-cancer properties.

Raw garlic, and aged black garlic Garlic contains a range of phytocompounds that synergistically produce a wide variety of responses in your body, including reducing inflammation and boosting immune function. It's been shown to successfully combat even antibiotic-resistant infections.

Rich in manganese, calcium, phosphorus, selenium, and vitamins B6 and C, garlic is beneficial for your bones as well as your thyroid.

Beyond that, studies have demonstrated garlic's positive effects for more than 150 different diseases,9 including cancer.

Black garlic, produced through a type of aging/fermentation process, has also been shown to have impressive nutritional properties.

One 2009 animal study10 found it was more effective than fresh garlic in reducing the size of tumors. In another study, black garlic was found to have twice the antioxidant levels as fresh.

Black garlic is also packed with high concentrations of sulfurous compounds, especially one in particular: s-allylcysteine (SAC),11 which has been shown to have a number of health benefits, including inhibition of cholesterol synthesis.12

Sprouts A wide variety of seeds can be sprouted, which maximizes their nutritional value.

For example, once sunflower seeds are sprouted, their protein, vitamin, and mineral content will typically provide you with 30 times the nutrient content of organic vegetables.

Based on 17 nutrients, including potassium, fiber, protein, calcium, iron, thiamin, riboflavin, niacin, folate, zinc, and vitamins A, B6, B12, C, D, E, and K, watercress scored a perfect 100 in a recent study titled, "Defining Powerhouse Fruits and Vegetables: A Nutrient Density Approach".13,14

Sprouts in general also contain valuable enzymes — up to 100 times more enzymes than raw fruits and vegetables — that allow your body to absorb and use the nutrients of other foods you eat.

The essential fatty acid and fiber content also increases dramatically during the sprouting process and, when the seed starts to sprout, minerals such as calcium and magnesium bind to proteins in the seed, which makes both the minerals and the protein more readily available and usable in your body.

Organic pastured egg yolks Overall, eggs are one of Nature's most perfect foods, loaded with high quality protein, healthy fats and cholesterol, vitamins, and minerals. Just make sure they come from organic pastured hens.

Egg yolks are a rich source of the antioxidants lutein and zeaxanthin:15 two powerful prevention elements of age-related macular degeneration; the most common cause of blindness, and the choline in eggs is important for brain health.

Proteins in cooked eggs are also converted by gastrointestinal enzymes,16 producing peptides that act as ACE inhibitors (common prescription medications for lowering blood pressure).

Liver Liver from grass-fed animals is a superfood of the animal kingdom, and one of the most nutrient-dense foods you can eat.

For example, liver is nature's most concentrated source of vitamin A (retinol), and contains an abundant, highly usable form of iron.

It's also one of the richest sources of copper and folic acid.

Three ounces of beef liver contains almost three times as much choline as one egg, and it also contains a mysterious "anti-fatigue factor," making it a favorite among athletes. http://tinyurl.com/ox4pvr2 via http://www.leefbewust.com/2015/global/110915.html

 
Zwangerschapscomplicaties minder door zink

15 december 2015 | ndn | Nieuw onderzoek laat zien dat zink zwangerschapscomplicaties en infecties bij pasgeborenen kan beperken. Daarvoor is wel meer dan 9 mg per dag nodig. Nieuw onderzoek in de British Journal of Nutrition onderstreept het belang van voldoende zink tijdens de zwangerschap.

Het was al bekend dat zink essentieel is tijdens de zwangerschap. Zink is voor de foetus onmisbaar. Het mineraal zorgt voor een normale groei, goede immuunfunctie en goede neurologische ontwikkeling.
British Journal of Nutrition onderzoekAan het onderzoek (1) deden 675 gezonde zwangere vrouwen mee tussen de 20 en 45 jaar.
Er was bij alle deelnemers aan het begin van het onderzoek een laag zinkniveau gevonden.
De vrouwen werden in drie groepen ingedeeld en alle vrouwen werden tot een week na hun bevalling gevolgd.

De drie groepen waren als volgt ingedeeld:
- een groep die 20 mg zink suppleerde,
- een groep die daarbij ook vitaminen B1, B6, C, D3 en E kreeg en
- een controlegroep die geen supplementen nam.
Resultaten onderzoekEr kwamen minder dood- en vroeggeboren kinderen voor in de beide zinkgroepen dan in de controlegroep. Ook lag de babysterfte in de zinkgroepen lager in de eerste week door (vooral) luchtweginfecties.

In de zinkgroepen kwamen tijdens het tweede en derde trimester minder zwangerschapscomplicaties voor. Het gemiddelde geboortegewicht verschilde niet bij de drie groepen. In de groep die naast zink ook extra vitaminen nam, werd geen extra effect gemeten op deze parameters.
Zink adviezenHet Voedingscentrum adviseert om tijdens de zwangerschap 9 mg zink te nemen en dit te verhogen naar 11 mg wanneer men begint met borstvoeding. Bij het onderzoek werd een dosering van 20 mg gebruikt, wat twee keer zo hoog is. Bij doseringen boven de 100 mg zink per dag zijn er aanwijzingen voor verstoringen op het kopermetabolisme.

Het is moeilijk om uit een gezonde voeding voldoende zink te halen, tenzij heel specifiek gelet wordt op zinkrijke producten en juiste combinaties. Het lichaam heeft geen opslagmogelijkheden voor zink en daarom is men afhankelijk van een dagelijks toereikende inname.
Zink aanvullen vanuit de voedingRisicofactoren voor een zinktekort zijn: eten van gemaksvoedsel, vegetarisme, verwonding, infecties. Veel geraffineerde granen, suikers en gemaksvoedsel bevatten te weinig zink en andere waardevolle mineralen. Wanneer de behoefte vergroot is (door zwangerschap/lactatie), treden snel tekorten op. Lichte tot matige zinkdeficiëntie en daarmee geassocieerde aandoeningen komen in de natuurdiëtisten praktijk veel voor.

Eiwitrijk voedsel is een rijke natuurlijke bron van zink. Zeer zinkrijk zijn oesters, maar helaas kunnen ze ook een hoog gehalte aan zware metalen bevatten. Rood vlees en krab en in iets mindere mate gevogelte en vis zijn ook goede zinkbronnen.

Bij plantaardig voedsel gaat het met name om hele granen, peulvruchten, noten (m.n. pecannoten) en zaden (met name pompoenpitten). Bij raffinage van de granen gaat tot 80% van het zink verloren, omdat zink vooral aanwezig is in de schilletjes en vliesjes. Groenten en fruit bevatten relatief weinig zink. Ook bij lactovegetariërs die veel peulvruchten en noten eten, zien natuurdiëtisten vaak een lage zinkstatus.

Zink uit hele granen (volkorenproducten en muesli) wordt minder goed opgenomen door de aanwezigheid van zogenaamde antinutriënten in de schilletjes (ook bij rijst, maïs en peulvruchten), terwijl de schilletjes juist het zink bevatten. Oxalaten in bepaalde groenten (bijvoorbeeld bieten, spinazie, rabarber) en tanninen (koffie en thee) binden het zink in het maagdarmkanaal tot onoplosbare complexen en deze verlaten het lichaam met de stoelgang.

Deze effecten beperken zich niet alleen tot de opname van zink, maar komen ook voor bij andere mineralen. Ongeveer 20% tot 40% van het binnengekregen zink uit de voeding wordt uiteindelijk geabsorbeerd, dit is vooral afhankelijk van lichaamsbehoefte en maagzuurconcentraties. IJzer en calcium remmen de zinkabsorptie en eiwitten verbeteren de zinkabsorptie. Zinktekort komt zelden alleen voor. Vaak zijn er meerdere mineralen- en vitaminentekorten in het spel.
Alcohol remt de zinkopnameAlcohol krijgt de laatste tijd terecht veel aandacht omdat het veel schadelijker blijkt dan werd aangenomen. Alcohol remt de zinkopname en verhoogt de uitscheiding hiervan via de urine. Het huidige standpunt is dat het ongeboren kind via de moeder niet belast mag worden met alcohol en dat alcoholgebruik tijdens de groei (tot het 18e jaar) vermeden moet worden.

Zink is daarnaast ook essentieel voor de omzetting van linolzuur en alfalinoleenzuur in langeketenvetzuren zoals GLA, EPA, DHA. Deze langeketenvetzuren zijn noodzakelijk voor de hormonen en hersencellen. Zink is ook van belang voor het activeren van vitamine B6 en de productie van serotonine. Serotonine levert een bijdrage aan het algehele welbevinden.
InteractieDe anticonceptiepil, alcohol, cafeïne en verschillende medicijnen waaronder ACE-remmers (captopril, enalapril), corticosteroïden, lisdiuretica, thiazide diuretica, tetracyclines, penicillamine, chloortalidon, deferoxamine, fluorchinolonen, hormoonpreparaten, AZT, valproïnezuur, cholestyramine, ethambutol en H2-receptorantagonisten kunnen de zinkstatus verlagen.

Dus vrouwen die voor hun zwangerschap langdurig de anticonceptiepil hebben gebruikt kunnen met een lage zinkstatus de zwangerschap in gaan. Zinksuppletie kan dan gewenst zijn. Ook verminderde vruchtbaarheid kan ten grondslag liggen aan een zinktekort.

Kaliumsparende diuretica kunnen de uitscheiding van zink verlagen. Wees dan voorzichtig met zinksuppletie. Een zinksupplement kan de opname van een NSAID (zoals ibuprofen, naproxen, piroxicam, indomethacine) verlagen; neem deze dus niet gelijktijdig in.

Suppletie met foliumzuur in een dosis hoger dan 1 mg per dag verhoogt de zinkbehoefte. Neem (hooggedoseerde) ijzer- en zinksupplementen los van elkaar in; ijzer kan de opname van zink verlagen en vice versa.

Bestanddelen in knoflook en ui verhogen de absorptie van zink. Zink kan de insuline-afgifte en insulinegevoeligheid verhogen. Bij gebruik van diabetesmedicatie dient u hiermee rekening te houden.
Commentaar NDNMet name vrouwen die zwanger zijn en een inflammatoire darmziekten hebben (ziekte van Crohn, colitis ulcerosa) of coeliakie, anorexia nervosa verleden, hypothyroïdie, huidproblemen (acne vulgaris, rosacea, psoriasis, dermatitis), langdurig premenstrueel syndroom voor hun zwangerschap, COPD, moeten extra letten op hun zinkstatus.

Zink bevindt zich in alle lichaamsweefsels en concentreert zich met name in de celkern. Het mineraal is essentieel voor de eiwit-, koolhydraat-, vet- en nucleïnezuurstofwisseling en katalyseert meer dan 100 enzymen. Zink helpt bij regulatie van de genexpressie, draagt bij aan de normale eiwitstructuur (vouwen van eiwitten)en is belangrijk voor immuunsysteem en antioxidantverdediging. Stress verhoogt de zinkbehoefte.

Verder speelt zink een belangrijke rol bij de regulatie van neuro- en immunotransmitters waardoor zink zowel immunologische als gedragsparameters kan beïnvloeden.

Sommige mensen hebben last van maagdarmklachten (zoals kramp, misselijkheid) of een metaalsmaak in de mond na inname van een zinksupplement (zinkmethionine is de beste vorm); dit kan in de meeste gevallen worden voorkomen door zink bij de maaltijd in te nemen.
Zink in een andere vorm dan zinkmethionine, vormt onopneembare complexen met de fytaten in granen, rijst en maïs, de oxalaten uit bepaalde groenten (bijv. rabarber) en tanninen (bijv. thee ). http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=721 via http://leefbewust.com/2015/nieuws/241215.html

 
Je ziet dat toxines naast B12 ook steeds meer gelinkt worden aan verstoringen in de zwangerschap zoals deze week weer een bewijs voor de relatie tussen luchtvervuiling en vroeggeboortes.

Roken tijdens de zwangerschap is nog slechter dan gedacht. Van de 660 extreme vroeggeboortes wordt een derde veroorzaakt doordat de aanstaande moeders stug door zijn blijven roken.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieu...veroorzaakt-veel-extreme-vroeggeboortes.dhtml
http://www.leefbewust.com/columns/290116.htm
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.943
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan