Zwangerschap en supplementen???

Bloemen

New member
Hallo

Ik ben inmiddels bijna 6 weken zwanger en heb enkele vragen:

-Vandaag heb ik voor het eerst de levertraan en boterolie binnengekregen, hoeveel moet ik hiervan dagelijks innemen?

-Uit mijn bloedresultaten bleek dat mijn vitamine D waarden erg laag waren (6,5) terwijl de huisarts ze wilt zien stijgen tot 30/40. Is de levertraan genoeg om deze waarden aan te vullen, of moet ik hiervoor nog extra vitamine D druppels/pilletjes slikken?

-Is lugol's veilig te gebruiken tijdens de zwangerschap? Zo ja, hoeveel druppels worden er aangeraden?

-Ik heb gelezen in een artikel dat drenamin OK is gedurende de zwangerschap. https://www.standardprocess.com/Products/Standard-Process/Drenamin

Heeft iemand hier ervaring mee? Is adrenal ook OK om te slikken. Ik vermoed namelijk dat ik bijnieruitputting heb, want ik zie zwart voor mijn ogen, mijn bloeddruk is laag en ben duizelig.

-Wat denken jullie van deze multivitamine? http://www.bonusan.nl/vademecum/multi_natal_forte.html

-Heeft er iemand nog kefirkorreltjes over, ik wil dit heel graag drinken.

Alvast bedankt en excuses voor zoveel vragen.

 
Hoi Bloemen,

Welkom op het forum, en gefeliciteerd met je zwangerschap! Hier kun je vinden welke hoeveelheden je van o.a de levertraan kunt innemen: http://www.westonaprice.org/childrens-health/diet-for-pregnant-and-nursing-mothers

Je vit.D waarde is inderdaad veel te laag. Mijn huisarts hanteert een minimum van 50 (en dat is zelfs te laag dacht ik). Zo veel mogelijk onbeschermd de zon in dus nu het nog mooi weer is! Geen zorgen over zw.schapsmasker, mocht je dat krijgen dan trekt dat vanzelf weg na de bevalling. Je kindje gaat nu voor. Veel dierlijke voedingsmiddelen eten! In makreel zit ook veel vit.D, maar wel even goed uitzoeken of en hoe vaak je dat mag eten (ik heb het wel gedaan in mijn zw.schap, maar mis. zijn de inzichten inmiddels gewijzigd).

Ik zou je willen aanraden contact te zoeken met iemand die specifiek kennis heeft van suppletie bij zwangere vrouwen. Je kindje groeit nu heel snel de komende tijd, en heeft alle vitamines en voedingsstoffen heel hard nodig. Bonusan is niet zo'n goed merk ivm allerlei toevoegingen in hun producten.

In mijn zw.schap had ik ook een hele lage bloeddruk, vermoedelijk ook bijnieruitputting. Ga zo veel mogelijk rusten als je kan, juist in het begin van je zw.schap.

Voor mijn dochter heb ik bij de Groene Vrouw eens een kort consult per mail aangevraagd aangaande supplementen. Mis. kun jij dat ook doen. Of je kiest voor een uitgebreid consult. Ik ben zeer tevreden over haar, ze heeft naar mijn mening veel kennis van zaken en ook van de WAP-levensstijl. En ze is moeder van twee kinderen. www.groenevrouw.nl

Op dit forum staat heel veel info, maar denk dat het ivm je klachten belangrijk is om professionele hulp in te schakelen in het belang van je baby.

Succes!

 
Hallo Bloemen,

Je kan gerust 3 druppels lugols per week nemen. Voldoende jodium is heel belangrijk vooral tijdens de zwangerschap.

Twee theelepeltjes blue ice royal is een goede dosering. Weet je ook hoe het komt dat je zo'n enorm lage vitamine D waarde hebt?

 
Hoi Bloemen,

Eerst en vooral gefeliciteerd met de zwangerschap. Wat ook goed voor is voor de ontwikkeling van de hersenen (en ter preventie van ADHD)bij het kindje is inname van visolie van zuiver aangeschreven merk Minami. Is afkomstig van vis uit de wateren rond Antartica.

Voor de periode na de bevalling heeft Efamol een supplement Moeder en kind waar ik in mijn herstelperiode na de geboorte van onze zoon veel baat bij had.

 
@ Bloemen,

Mbt de vitamine D.Gisteren en vandaag waren uitstekende dagen om de max.aanmaak via de huid te stimuleren.heb je er gebruik van gemaakt? :D

Zelf neem ik D en heb mij vorig jaar ook laten testen(na de winter)om te zien of de softgels ook werkten.Nou.ik zat net onder de toxische waarde.Sindsdien neem ik 2x 10.000iu per week .Echter wanneer ik in de zon kan verblijven prefereer ik deze als vit.D bron.Het buiten aanwezig zijn en de werking van de zon geven een zoveel beter gevoel dan de inname van een supplement,alhoewel deze toch hun werking hebben.

Dus buiten zijn ,een goed gevoel, ontspannen.Lijkt mij dat jou en je kind dit goed zullen doen.Misschien overbodige informatie en anders een aanzetje om ook aan de niet suppletie aspecten te denken.

ad

 
@ Pike en Bloemen

Als aanvulende vraag:

Is die Lugols ook safe als zwanger bent en bv net van de fluortandpasta af bent. Want goede stoffen duwen de slechte weg, dus als er fluor of bromide of.. in je schildklier zitten, kunnen die toch ook juist vrij komen?

Moet je dan de lugols aanvullen met een ander supplement x om te binden en/of vb pas na het 1e trimester lugols nemen?

Is het ook niet verstandig om als je jodium slikt ook af en toe selenium (omdat jodium en selenium een relatie hebben met elkaar, naar ik dacht) te nemen en zo ja in welke verhouding dan?

 
Naief, het is helaas geen exacte wetenschap. Japanners die veel vis en vooral zeewier eten krijgen ongeveer 13,5 mg jodium per dag binnen ongeveer 2 druppels lugols.

Dus een paar druppels per week is m.i. 100% safe en zeker beter dan te weinig jodium.

Met een paar druppels per week is de kans op een grote bromide, fluor en/of chloor detox niet zo groot. Dat begint over het algemeen bij enige druppels per dag. Altijd als je er last van krijgt wat minderen.

Het is zeker verstandig om ook sole te nemen omdat dat ervoor zorgt dat de bromide sneller het lichaam uit gaat, ook extra vitamine C en magnesium is aan te bevelen.

Extra selenium is ook belangrijk. Afhankelijk van hoeveel jodium je neemt.

Neem je niet zoveel dan is een paar paranoten misschien wel genoeg maar als je meer neemt dan zou ik tot maximaal 200mcg selenium per dag in pil vorm nemen.

Ik neem zelf selenium in de vorm van : SE-METHYL L-SELENOCYSTEINE.

Ongeveer 200 mcg per dag.

Sommige preparaten zijn nl moeilijker opneembaar dan andere. Het beste is om iets te zoeken dat geen stearate bevat.

 
Als je zwanger bent zou ik bij een paar druppels per week op de huid of meer vis en zeewier en iedere dag een paar paranoten blijven.

 
Marijan,

Ja die heb ik zelf ook. Alleen zit er bij die van mij nog wel stearate in (niet op gelet bij aankoop :evil: )terwijl dit er in deze nieuwe versie is uitgehaald. Dus dat is hartstikke mooi.

 
Hallo iedereen

Dank voor jullie reacties!

In de tussentijd ben ik zieker geworden (lees: erge misselijkheid, overgeven en vermoeidheid) en de laatste dagen kon ik amper op mijn benen staan, maar vandaag voel ik me al wat beter.

Ik moet helaas erbij vermelden dat ook heel veel zaken, die ik voorheen prima kon eten, niet meer zo makkelijk binnen te krijgen zijn. Tijdens de 5 weken zwangerschap gingen eieren, kokosolie, boter, melk en levertraan mij goed af, maar nu is dat veranderd. Dus die zaken moet ik proberen op te bouwen om terug te kunnen eten en ter vervanging van de levertraanolie zit ik te denken aan de capsules: http://vitavie.nl/webshop/Visolie/product/Concentratie_en_geheugen/Blue_Ice_Royal_120caps..html Er staat 1 capsule per dag maar dat lijkt me toch heel weinig??? (in het achterhoofd gehouden dat mijn vit d waarden heel erg laag zijn).

Ik wil btw nog iets kwijt ivm de hoeveelheid levertraanolie. Er wordt gezegd 2 theelepeltjes, maar dat is niet juist. Het zijn juist 2 grote lepels. Doe zelf de test: waarschijnlijk zal je bij de fles een spuitje hebben meegekregen, vul die helemaal met water en laat het dan los in een grote lepel. Je zal merken dat die volledig gevuld is.

Ok, dat even terzijde..

@ Poekie: ik kom later terug op je vraag, moet zo afsluiten.

@ Pike: geen idee waarom het zo laag is..

@ Viviane: bedoel je de deze? http://www.minami-nutrition.com/site/product.php?product=omiage

 
Lieve mensen, ik heb een uitgebreide blog geschreven over vitamine A en zwangerschap.
Ik krijg er van clienten en volgers enorm veel vragen over, dus het werd eens tijd ;-)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.519
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan