Zwanger worden en rauwe melk producten

Fiona

New member
De meesten hier zullen het wel weten, maar wij proberen nu al twee jaar ongeveer een kindje te krijgen, gezien de situatie er nu steeds beter eruit begint te zien, zowel bij manlief als bij mij, en gezondleven natuurlijk erg hoog in het vaandel staat ben ik sinds kort bang voor rauwe melk en boerenkaas, ik durf het niet meer te drinken. Veel te bang, want ik zou immers zwanger kunnen zijn...

Kan iemand mij please vertellen dat ik me niet bang hoef te maken, (of juist wel.... natuurlijk)

Hoe staan jullie tegenover het gebruik hiervan?

Ik wil natuurlijk geen risico nemen....

Ik ben erg benieuwd naar de reacties.

 
Wat betreft de boerenkaas, daar kunnen we heel kort over zijn: de lysteriabacteria heeft geen schijn van kans bij rauwmelkse kaas die minimaal 3 maanden gerijpt is. Eet dus zo oud mogelijke boerenkaas en je hoeft nergens bang voor te zijn. Als rauwe melk je vrees inboezemt, drink om dezelfde reden dan ook aangezuurde rauwe melk. Kefir is het beste.

Mike

 
Het zijn inderdaad de zachte kazen waar je voor moet opletten, zoals franse kaasjes. Hier staat altijd au lait cru op vermeld.

Succes

 
tja.. mijn vrouw heeft het gewoon haar hele zwangerschap gedronken... en we hebben inmiddels een gezonde jongen van 6 weken...

maar als je er zelf bang voor bent weet ik niet of je het moet doen. Het is een keuze..

 
Belangrijkste is de bron, rauwe melk van een boer (Bio of BD uiteraard) die hygiënisch werkt, heeft betrouwbare rauwe melk. Als de boer weet dat je zwanger bent dan zal hij alleen nog maar beter zijn best doen om zo hygiënisch mogelijk te werken is onze ervaring! :)

Het niet durven zit echt tussen onze oren, wij zijn zo bang gemaakt, niet normaal meer! 8O

 
Dit kwam ik vandaag tegen, ik wil je niet nog banger maken hoor!

http://evmi.nl/voedselveiligheid-kwaliteit/4-doden-in-2011-door-listeria/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=4-doden-in-2011-door-listeria?src=nwb

Zo zie je dat het niet alleen de rauwe melk en kaas is waar het in kan zitten.

Gerrit heeft gelijk dat we voor gezond voedsel bang worden gemaakt. Dat terwijl zogenaamde veilige voedsel overal te koop is. Maar ik snap heel goed dat je het zekere voor het onzekere wilt nemen. Deze informatie is nu eenmaal beschikbaar, itt vroeger.

Mijn oude slager zei altijd dat gezonde mensen en gezonde dieren gewapend zijn tegen bacteriën.

 
Bedankt voor de reacties, lekker oude boerenkaasjes dus :). En de melk... ik durf het toch echt niet, stel je voor dat het er wel inzit en dat ik daardoor eventueel mijn vruchtje kwijtraak, ik zou mezelf dat nooit vergeven. Ik haalde de melk altijd bij de harmana hoeve in harlingen, dat is biologisch dynamisch. Kefir is een goede optie en dat zal ik dan i.p.v. de melk gaan drinken. Ook zo nu en dan wat volle yoghurt of een lepel kwark, lijkt mij ook een goede optie :).

Weet iemand toevallig ook of manderijntjes ook zijn toegestaan? Of zijn dit ook "verboden"vruchten. Vind het wel lekker om zo nu en dna 1 te nemen door de volle kwark. (hooguit twee per week, ik eet heel weinig fruit, eet eigenlijk alleen maar veel vetten, vlees, eieren en groene groenten, en heel soms een zure appel)

 
Hoi Fiona,

Ik ben op dit moment 31 weken zwanger en moest in het begin ook even over mijn 'angst' heenstappen. Toch heb ik voordat ik zwanger werd en gedurende mijn hele zwangerschap rauwmelkse kaas gegeten (geen zachte trouwens) en rauwe melk gedronken. De rauwe melk wordt donderdagavond gehaald en drink ik tot zondagavond. Daarna drink ik geen rauwe melk meer (dus toch nog een pietsje angst achtergebleven;) , maar ik ontbijt iedere morgen met een bak (+/- 700 ml) rauwmelkse kefirkwark van fam Blokker uit Midwoud.

Ook eet ik iedere dag een gekookt eitje. Die kook ik niet helemaal hard. Hij moet nog wel 'druipen'. (dit wordt natuurlijk ook afgeraden, maar ik eet eitjes van mijn eigen kippen)

Er wordt ook altijd afgeraden vit. a te gebruiken, maar ik eet ook iedere dag levertraan met boterolie van green pasture.

En ook heerlijk: elke avond na het eten; slagroom. (maar goed, dat is niet eens rauwmelks)

Alle controles zijn goed bij mij. Mijn suiker, ijzer, gewicht, baarmoedergrootte, echo's etc. Alles prima!

Ik wens je veel geluk en natuurlijk een gezonde zwangerschap!

Suus

 
oh wat fijn om te lezen @suus hoe gaat het nu met je zwangerschap. ik zit nu nog op het wachtbankje. het is elke maand maar weer spannend. ik drink nu nog volop rauwe melk en rauwe yogurt. zodra ik zwanger ben stort ik me op de yoghurt en kefir haha. maar ben nu op de een of andere manier zo gek op melk! heerlijk! hihi. hoe voel jij je nu? Heb je nog tips?

 
Stoppen franse vrouwen met het eten van hun wereldberoemde ambachtelijke rauwmelkse kazen als ze zwanger zijn? I don't think so....

 
Zwangere vrouwen van herdersvolken zoals de Masai eten gewoon rauwe(en gefermenteerde) zuivel en ondervinden er geen problemen aan.

 
Hoi Fiona,

Inmiddels ben ik drie weken geleden bevallen van een kerngezonde en prachtige zoon! Hij heeft na de geboorte ook geen vit. K gekregen. Ook vit. D geef ik nu niet. Ik eet zelf 's middags een half theelepeltje levertraan en 's avonds de gel levertraan boterolie een theelepeltje.

Hij doet het erg goed.

De borstvoeding gaat nu ook lekker.

Ik ben bij de verloskundige overigens niet de discussie aangegaan en heb daar ook niet specifiek vermeld dat ik rauwe melk drink en rauwmelkse producten eet/at. Zij zitten zo vast aan de protocollen.

Vlak na de (thuis)bevalling wilde ze ook een oxytocine-injectie geven, om mijn placenta sneller geboren te laten worden. Ik was gelukkig nog alert genoeg om te zeggen (bijna te schreeuwen) dat ik dat niet wilde.

Ze gaf aan dat het protocol is en dat dat bij iedereen gegeven wordt. Uiteindelijk heb ik na nog eens duidelijk te zeggen dat ik het niet wilde het niet gekregen. Placenta was in 8 minuten geboren...

Maar afijn, dat is een beetje off-topic.

Ik wens je veel succes. Bij mij heeft de rauwe melk in ieder geval een gezonde jongen opgeleverd (met brede neusvleugels ;)

Groeten, Suus

 
van harte gefeliciteerd :D .

Dat je nu al zo sterk bent om tegen de gevestigde orde in te gaan! Ik was toen mijn eerste geboren werd heel braaf en slikte (letterlijk en figuurlijk) alles wat me aangeboden werd. Toen nog wel, dat is nu anders..

 
Suus,

gefeliciteerd met jullie zoon, ga er lekker van genieten.

En we horen graag van zijn ontwikkeling.

Lia

 
Van harte gefeliciteerd!

Die prik krijg je normaal toch pas als de placenta te lang op zich laat wachten?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.837
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan