Zuivel (yoghurt - kefir ...)

Jocoma

Member
Er wordt beweert dat zuivel geen postieve bijdrage levert aan ons darmstelsel.
Het zou een slijmerige laag vormen op de wand van onze darmen waardoor voedingsstoffen uit onze voeding niet goed worden opgenomen....

Echter er wordt ook vanuit verschillende kringen beweert dat juist gefermenteerde voeding ( zoals yoghurt ...kefir ...etc.) nuttige bacterien worden toegevoegd aan de darmflora waardoor uiteindelijk onze weerstand wordt vergroot ;

zie in dit kader ook ; Yoghurt verkrijg je door fermentatie van melk door specifieke micro-organismen. Levende culturen of yoghurt culturen omvatten lactobacillus en streptococcus sp . Aan yoghurtculturen worden positieve effecten op de gezondheid toegekend, bijvoorbeeld op de werking van het darmstelsel.

Vraag ; kunnen we zuivel maar beter vermijden uit ons voedingspatroon ? , en ...kan een volwassen man ( 50+) geheel zonder zuivel gezond blijven functioneren ? Hebben onze botten etc. dan helemaal geen calcium meer nodig ? Wat kan men eventueel als alternatief voor zuivel gebruiken ?

Welke voeding / kruiden heeft een positieve invloed op een gezond darmstelsel ?

bijvoorbaat dank
 
Er wordt beweert dat zuivel geen postieve bijdrage levert aan ons darmstelsel.
Het zou een slijmerige laag vormen op de wand van onze darmen waardoor voedingsstoffen uit onze voeding niet goed worden opgenomen….

Vegetarische/veganistische propaganda. Vanuit diezelfde hoek worden appels, lijnzaad of haver of gerst wel aanbevolen als plantaardige producten om...een slijmlaag in de darmen aan te leggen. De darmwand hoort juist een slijmlaag te hebben, die basisch is en becherming biedt tegen inwerkend maagzuur. Dergelijke flauwekul kunnen we dus niet serieus nemen. Men beweert in die kringen dat het melkeiwit caseine fungeert als een soort 'lijm'. En appels, lijnzaad en haver of gerst niet dan? Wel eens appels of lijnzaad uitgekookt? Is dat geen 'lijm' dan in de pan?



Echter er wordt ook vanuit verschillende kringen beweert dat juist gefermenteerde voeding ( zoals yoghurt …kefir …etc.) nuttige bacterien worden toegevoegd aan de darmflora waardoor uiteindelijk onze weerstand wordt vergroot ;

Klopt. Betere probiotica bestaat niet en je gehele fysieke EN mentale gezondheid vaart hier wel bij!



Vraag ; kunnen we zuivel maar beter vermijden uit ons voedingspatroon ? , en …kan een volwassen man ( 50+) geheel zonder zuivel gezond blijven functioneren ? Hebben onze botten etc. dan helemaal geen calcium meer nodig ? Wat kan men eventueel als alternatief voor zuivel gebruiken ?

Voor calcium zijn dierlijke bronnen het meest effectief, veel effectiever dan plantaardige. Feitelijk heb je maar twee keuzes: zuivel of botten. In Aziatische landen waar men geen zuivel eet gebruikt men botten, hier in het westen is het zuivel. Dus ja, je hebt wel calcium nodig en ja, je kunt als volwassen men wel zonder zuivel maar dan zul je een andere hoogwaardige bron van calcium moeten consumeren. Zuivel is dus het makkelijkst, anders moet je aan de botten.



Welke voeding / kruiden heeft een positieve invloed op een gezond darmstelsel ?

Iemand als Tanja kan je er nog veel meer over vertellen, maar ik denk meteen aan gelatinerijk en gefermenteerd voedsel, vanwege...die slijmlaag en de probioische darmflora.

Mike
 
Hoe beter de (voor)vertering hoe meer je de darmen ondersteund ipv belast, dus ja wat Mike zegt klopt als een bus. Soep en stoof, goede vetten, fermenteren en kruiden is vaak meer individueel, maar bitterkruiden bevorderen de spijsvertering.
 
Ik hoop dat ik nu geen onnozele vraag stel, maar wat zijn bitterkruiden?

Thineke
 
Nog bedankt Tanja, hier zal ik me verder in verdiepen.

Thineke
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan