Zuivel en shock?

marjolein6983

New member
Na veel gelezen te hebben hier over zuivel en het advies van een aantal van jullie om puur op dierlijke producten te gaan leven ben ik mijn zuivel-intake op gaan voeren. Ik merkte toen al snel dat als ik de zuivel te laat op de dag at ik last kreeg van slapeloosheid. Daarom dus de zuivel beperkt tot het ontbijt... Voorheen at ik altijd max 100 gr. kwark per dag. De laatste 3 wk at ik 200 tot 250 gr. voor ontbijt, en verder niet. Merkte de laatste tijd dat ik me steeds vermoeider ging voelen lichamelijk en ook hele verzuurde spieren kreeg. Laatste week was ik telkens misselijk na het eten van zuivel en kreeg ook hoofdpijn... Begon me steeds beroerder en onrustiger te voelen. Rare spastische trekjes, misselijk, duizelig, onrustg, geen concentratie. Sinds donderdag heb ik de zuivel paar dgn laten staan. 3 dgn geen zuivel en ging me langzaam steeds beter voelen. Vandaag weer bakje schapenkwark gegeten, 200 gr. en binnen een kwartier volgende reactie: misselijk, duizelig, trillen over hele lijf, spierpijn, ijskoud, kortademig, stuiptrekkingen/spastsiche trekken met gezicht/handen/armen, ijskoud, neiging tot flauwvallen (zo voelde het, verloor alle contact met alles om me heen). Het voelde alsof ik half in shock raakte, mijn vriend praatte tegen me, maar kreeg niets mee en kon niet reageren. Na een half uur tot een uur trok dit een beetje bij. De rest van de dag doodmoe, geen eetlust, huilerig, trillerig, geen focus, misselijk...

Ik schrok hier erg van, heb dit nog nooit gehad. IN het verlede heb ik altijd veel zuivel gegeten. Laatste jaren hele periodes geen zuivel en laatste half jaar weer klein beetje en nu dus langzaam opvoeren....

In mijn ogen is dit een allergishce reactie vind het alleen vreemd dat ik dat nooit eerder heb gehad. Heeft iemand een idee hoe dit zo ineens kan?

Alvast bedankt voor je reactie!

Marjolein

 
Vind het dan wel een heftige reactie voor ontgifting, deed mij toch mij eerder denken aan allergische reactie, hele lijf leek in opstand te komen. Durf nu niet meer zo goed aan de zuivel... Voel me er echt zo beroerd door en obstipatie wordt er ook erger door.

Gebruik op dit moment geen rauwe melk omdat ik daar nu helaas niet aan kan komen.

Gebruik dus ook gepasturiseerde kwark, wel altijd alles biologisch.

 
Gepasteuriseerde melk is zowiezo bocht Marjolein of je nu een allergische of een ontgiftigingsreactie of allebei had of niet.

 
Ik zou in jouw geval niet de zuivel de schuld geven maar het pasteuriseren.

Voorlopig geen gepasteuriseerde zuivel meer, dat gaat niet goed.

Er is (bij mij) een duidelijk verschil tussen ontgiftende en gepasteuriseerde symptomen.

Ik denk ook dat je verschil merkt met toen je rauwe melk probeerde.

Je verhaal in "Sinds jaren weer (rauwe) melk" heeft veel overeenkomsten met mezelf:

Veel (bewerkte) zuivel, op advies stoppen met zuivel, bij mij ontstond daardoor een "lactose intolerantie" (dat dachten we).

Een jaar geleden ben ik begonnen met kefir, snel daarna rauwe melk erbij, nu ongeveer 2 liter vloeibare zuivel. Waaronder 1 liter kefir, melk en yoghurt.

Die "lactose intolerantie" bij mij is waarschijnlijk een gepasteuriseerde caseïne intolerantie. Wat het is maakt niet eens veel uit: rauwe zuivel geeft geen problemen.

Waar woon je? (ongeveer)

Misschien weet iemand een melk of nog beter kefir adres?

 
Voeding is zo goed voor je als je het kunt verteren. Zolang ik darmproblemen zou hebben, zijn er twee dingen die ik zelf niet zou eten als ik geen vervelende reacties wil:

- zuivel (lactose/caseïne)

- gluten

Ongeacht of er allerlei varianten zijn die wel kunnen (met of zonder gepasteuriseerde lactose, met of zonder gepasteuriseerde caseïne, met of zonder nog iets anders). Het risico om er niet tegen te kunnen, zou ik simpelweg niet nemen. Zeker als mijn lijf zo overprikkeld is als het jouwe, zou ik het gewoon rust geven. Niet experimenteren, eerst helen. Dus: producten kiezen die gewoon goed gaan en de rest laten staan. Uitproberen kan altijd nog.

 
Bedankt voor jullie reacties!

@lievergezond;

Ik gebruik helemaal geen melk al jaren niet; tijdje terug wel een keer rauwe melk uitgprobeerd, maar kan er op dit moment niet aan komen dus dan maar ff geen melk...

@JP;

Woon in a'dam en kan daar op noordermarkt en in omgeving idd rauwe melk kopen; zit nu alleen in buitenland, dus geen rauwe zuivel; alleen gepasturiseerde schapen- en koeienkwark gehad hier, wel alles bio... Ging in begin dus goed, maar nu ech niet meer... heb sinds gisteravond ook ineens weer hele dikke buik door de kwark...

@Pinklady;

Gluten neem ik al jaren niet meer zuivel geprobeerd, maar nu dus ook maar ff niet meer... Vreemde is dat ik in verleden altijd dikke buik kreeg van zuivel, dat is nu veel minder, maar de reactie nu is vele male heftiger dit heb ik nog nooit gehad, snap niet zo goed wat dat veroorzaakt heeft...

 
Je doet net alsof dit de eerste keer is dat je zoiets overkomt, maar in je voorsteltopic schrijf je:

Quote:
Ben Marjolein 29 jaar oud en kamp al van kinds af aan met moeilijke stoelgang, dikke opgeblazen buik, veel verkouden, allergieen (vanaf mijn 16e hooikoorts,), voorhoofdsholte-ontsteking, puberteit veel hoofdpijn(migraine) veel last van misselijkheid…


Het gaat dus al heel lang niet goed met je darmen en met je stoelgang. Zie ook mijn uitgebreide reactie destijds:

https://www.fatsforum.nl/topic/histamine-en-slechte-darm#post-52316

Er werd hier al een koppeling gemaakt met caseine en dat is een eiwit, waarvoor...maagzuur vereist is voor de vertering. Pinklady gebruikt terecht het woord 'overprikkeld'. Als ik jou was zou ik gluten en caseine voorlopig mijden als de pest en me gaan concentreren op helende beestenbottenbouillons. De gelatine in de bouillons is een van de beste substanties voor de beschermende slijmvlieslaag rondom je darmen. Daarnaast de bijnieren ondersteunen met Keltisch zeezout, vitamine C en zoethout en dierlijk bijnierextract.

Mike

 
@Pinklady: Ik begrijp de gedachte, maar na jaren elimineren is het rauwmelkse grasgevoerde kefir wat mijn (spastische) darmen tot rust heeft gebracht.

Er is slecht een zeer kleine groep die goede kefir niet kan verdragen. En dat is weer een aanwijzing wat het probleem is.

@Marjolein: De een reageert wat sneller dan de ander.

Na een tijdje geen bewerkte zuivel, had ik de eerste dag niet heel veel last, een 2e zuivel was geen goed idee. Ik denk dat dat met (slechte) bacteriën te maken heeft die zich weer moeten vermenigvuldigen. Het zijn bacteriën die voor o.a. de gasvorming zorgen.

Daarnaast denk ik dat het bij jouw even duurt voordat gifstoffen zich weer ophopen.

 
@Mike:

Sorry, maar ik begrijp je reactie niet zo goed, deze komt op mij erg bot over.

Mede op advies van jou laat ik nu plantaardige producten zoveel mogelijk staan en ben dus meer dierlijk, dus ook zuivel (jij schreef dat ik met mijn slechte spijsvertering zoveel mogelijk vloeibaar voedsel tot me moest nemen, yoghurtsmoothies, rauwe melk etc) gaan gebruiken.

Nu reageer ik ineens heel heftig op de zuivel (zie het verhaal waarmee ik dit topic gestart ben). Ik doe niet alsof het de eerste keer is dat ik zo'n reactie krijg op zuivel (of überhaupt zo'n reactie krijg) het is de eerste keer. Zoiets als gisteren gebeurd is, heb ik nog nooit meegemaakt dat ik binnen een kwartier zo reageer en bijna wegval... Ik was blij dat mijn vriend erbij was...

Wat betreft de darmen waaraan jij refeert; daar doel ik in dit geval (wat betreft deze lichamelijke reactie niet op). Maar begrijp ook dat daar het euvel zit en dat ik moet beginnen met die te helen. Ik doe mijn best en dacht dat ik met meer vloeibaar voedsel (lees zuivel) goed bezig was dat ik zo mijn spijsvertering ontlastte, blijkbaar verkeerd gedacht.

 
Vloeibaar voedsel is: Bottenbouillion met vlees erin en wat goed gekookte groenten, rauwe melk, kefir, vlees met veel saus en wat goed gekookte groenten.

 
Marjolein,

Wat je maar niet schijnt te beseffen is dat hier sprake is van een PATROON dat je al heel lang met je meedraagt, waarschijnlijk al vanaf de geboorte a.g.v. erfelijke tekorten. Het mag misschien de eerste keer zijn dat je zo'n reactie hebt op dit voedingsmiddel, het is zeker niet de eerste keer dat je dergelijke reacties vertoont op bepaalde voedingsmiddelen.

Ik heb je vloeibaar voedsel aangeraden en daar hoorde ook RAUWMELKSE zuivel bij, maar daar kun je niet aankomen, zeg je. Dan de zuivel dus maar schrappen, er zijn meerdere wegen naar Rome. JP geeft aan dat RAUWMELKSE kefir hem echter na zoveel jaren juist heeft geholpen. Als je niet aan rauwmelkse zuivel kunt komen of het desondanks niet kunt verdragen, dan is orgaanvlees HET alternatief.

Overigens heb ik je een maand geleden ook al het advies gegeven te stoppen met zuivel als dit niet goed binnen komt:

https://www.fatsforum.nl/topic/sinds-jaren-weer-rauwe-melk#post-52709

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan