Zouthonger

G

Guest

Guest
Zolang als ik me kan herinneren heb ik altijd een enorme zouthonger gehad. De behoefte aan zout fluctueert wel maar extra zout doe ik er bij de avondmaaltijd bijna altijd standaard op. Het is ook een familiekwaaltje; we zijn allemaal van die zoutkezen. Het is wel iets minder geworden sinds mijn GV dieet.

Nou lopen de verschillende medische bronnen die ik raadpleeg nogal uiteen over de precieze oorzaak van zouthonger. De één gooit het op een chronisch tekort aan maagzuur, de ander zegt dat het met de bijnieren te maken heeft die zout en vitamine C als grondstoffen gebruiken en weer een andere bron verkondigt dat het een teken is van een ernstig mineralentekort. Ik neig persoonlijk meer naar het idee dat het een maagzuur- en mineralentekort is omdat ik als klein kind al zouthonger had en iedereen in de familie zouthonger heeft. In dit geval is een maagzuurtekort als oorzaak aannemelijker dan een bijnieruitputting op jonge leeftijd en ook nog eens in de hele familie.

Kan iemand hier iets meer over vertellen?

 
Phoenix,

Het is EN bijnieruitputting EN te weinig maagzuur EN een mineralentekort. Bijnierputting veroorzaakt nl. een tekort aan maagzuur en een mineralentekort is een inkoppertje, want daar lijden we in de westerse wereld allemaal aan, zoals Price al constateerde. Dat het in de hele familie zit is niet zo vreemd als je denkt. Je kunt niet doorgeven wat je niet hebt, dus tekorten kunnen van generatie op generatie worden doorgegeven, zoals Price ook al constateerde. Jij zou wel eens de eerste kunnen zijn die het tij kan keren, omdat je echt mineraalrijk zout tot je neemt! Tenminste, ik neem aan dat je Keltisch zeezout gebruikt?

Mike

 
Dank voor je snelle antwoord :wink: .

Heb je misschien een link naar wat meer info over de relatie tussen bijnieruitputting en een maagzuurtekort?

Ik vermoed al inderdaad langer dat we in de familie allemaal te kampen hebben met ernstige darmproblemen die daardoor wel generatie op generatie een vicieuze cirkel hebben veroorzaakt. Ik wil op internet niet teveel vertellen over de gezondheidsgeschiedenis van mijn familie maar duidelijk is dat darm- en daardoor immuniteitsproblemen centraal staan.

Ik vertoon niet de symptomen van een ernstige bijnieruitputting, maar ze kunnen wel een klein steuntje in de rug gebruiken. Had nog geen zeezout besteld (moet een beetje op mijn geld letten en GV is al duur) maar gezien mijn immense zouthonger ga ik het toch maar bestellen.

Gegroet,

Phoenix

 
Phoenix, het keltisch zout is niet zo duur. Ik had 10 kg besteld, rond 23 euro geloof ik. En daar kun je echt lang mee doen. je kunt ook 5 kg bestellen of zo hoor.

 
Leef je lekker uit met je zouthonger Phoenix haha.

Ik doe het ook met 10 kg tegelijk.

Geen zin in telkens moeten bijbestellen.

Je zouthonger is een gezonde honger als je genoemde tekorten hebt.

En die gaat nu flink gestild worden als ik het goed begrijp.

 
Ja ik ga het ook zeker stillen als het zout wordt geleverd! Verheug ik me nu al op! Lekker veel over mijn eitjes, boerenkoolchips, rib eye met rozemarijn en knoflook mmmmm. :wink:

 
Het is vrij grof zout, dat keltische zout.

Je kunt het fijn krijgen in zo´n vijzel.

Bij mij lukt het met het keltische zout niet in een professionele zoutmolen.

Misschien omdat het te zacht is omdat er vrij veel vocht in zit, wat ook positief is omdat het dan relatief veel magnesium bevat.

Ik doe er dan gelijk kruiden bij als ik het fijn gevijzeld heb.

 
Ik heb een vijzel dus da's geen probleem.

Moet je zeezout eigenlijk donker bewaren of maakt dat niks uit? Zoniet, dan denk ik dat ik bij de blokker van die kleine weckpotjes ga halen en drie soorten zoutmix maak.

 
Als we het over 10 kilo hebben, dan kun je inderdaad toch spreken van 'zouthonger'! :mrgreen:

Ik koop zelf altijd 25 kilo en verkoop het onder mijn netwerkje. Ik ben intussen al min of meer een beetje bekend geworden als de 'Zoutdealer van Eindhoven'. :)

Quote:
Bij mij lukt het met het keltische zout niet in een professionele zoutmolen.

Misschien omdat het te zacht is omdat er vrij veel vocht in zit,


Ik heb ook wel eens het Keltische zout laten drogen om het dan te vermalen in een vijzel. Het blijft toch een beetje plakkerig. In mijn potje strooizout doe ik dan ook tot poeder vermalen Himalaya-zout. Verder heb ik een leeg soort maggiflesjes waar ik sole in doe. Dat is ook ideaal om zo op je bord of in de pan te sprenkelen bij kleine gerechtjes.

 
Als je nu het zout heb vermaalt en je gooit er wat van in een pan om b.v. groente te koken, hoeveel gebruiken jullie dan? 1 afgestreken theelepeltje of meer?

 
Ik doe het op gevoel, weinig water iets minder zout, als je veel water hebt, gewoon iets meer. In een pan boillon wordt 2 eetlepels geadviseerd, maar dan vind ik het nog wat flauw. Ik gebruik dus wel wat meer.

 
@ aagjeadvocado

Voor het koken hoef je het zout niet eens te vermalen. De grote kristallen lossen vrij snel op...

Een volle theelepel grof zou of zo ja.

 
Dat heb ik ook geprobeerd ja, een sole, vermalen. Ik vind 1 of 2 theelepeltjes flauw smaken, zodoende vroeg ik me af hoe jullie het deden. (op een pannetje met 500 gr groente)

Als ik bovenstaand van Dirtsa begrijp doet zij op 1 liter bouillon 3 eetlepels.

Dat is best veel.

 
Over het fijn malen van zout.

Wij doen het in een koffiemolentje, € 12,00 bij Blokker.

Dan wordt het mooi fijn, prima te gebruiken voor op een eitje en zo en over je andere eten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan