Zouden jullie met mij mee willen kijken?

coconut

New member
Hallo allemaal,
Ik lees veel op dit forum en heb al een hoop opgestoken. Ik kom van een achtergrond van slecht voedsel, ik heb mijn hele leven al darmklachten en problemen. Ik ben ruim twintig jaar vegetariër geweest en wist ik maar wat ik nu weet. Ik werd steeds zieker, ik werd overgevoelig voor alles, ik werd vreselijk dik en moe...

Afijn, jullie kennen dit soort verhalen vast al erg goed. Maar nu mijn vraag: ik eet nu dus stukken gezonder, ik val langzaam wat af. Mijn darmklachten zijn zeker met 80% afgenomen, maar mijn maag lijkt nog niet erg mee te willen. Ik heb veel pijn, ik verteer vet niet erg goed.

Gisteren was het echter ook weer bal met mijn darmen: 's nachts veel pijn en vandaag gaat het ook nog niet goed.

Wat ik zoal eet: zelfgemaakte bottenbouillon (paar keer per week als soep of tussendoortje), kefir en rauwe melk, eieren van goed bron, biologisch vlees, vetten: kokosolie, ghee, grasboter, olijfolie. Ik drink sole ('s ochtends en tussendoor), soms een glas water met wat appelazijn. Ik neem glutamine, vitamine d3 en gefermenteerde levertraan. Verder drink ik nog gefermenteerd bietensap. Ik probeer ook zuurkool te eten. Oh en ik eet elke dag groente. En als thee drink ik zoethout of venkel of munt. Als koolhydraten eet ik pompoen of zoete aardappel en basmati rijst.

Kortom, ik weet niet zo goed waar nog de winst zit. Ik doe mijn best maar het lijkt te stagneren. Ik ben minder moe, iets fitter, maar ik heb nog steeds veel pijn en mijn vertering is slecht en mijn maagklachten zijn nog niet over. Wat zou ik nog meer kunnen doen?
 
Wat ik mis in wat je opgave aan voedingsmiddelen is yoghurt.
Om de darmwerking te herstellen (de flora te herstellen) is yoghurt en wel bij grote voorkeur deze:
http://www.stichtingdemeter.nl/productdetails/?val=915
Ik heb hier zelf goede ervaringen mee en mensen die ik het geadviseerd heb veelal ook.
Als de darmen echt van streek zijn, gebruik dan een dag of wat niets anders dan deze yoghurt en drink veel water met KZZ. Het zou me verbazen als dat in jouw geval geen wonderen verricht.
Heb je pijn in / aan je maag? Ik denk dan aan een middenrifhernia of aangetast maagslijmvlies. Bij een middenrifhernia zie je heel vaak spanningen en een hoge ademhaling. Adem naar je buik, laat die maar lekker los. Ondersteun dit met bekkenbodemoefeningen die vooral gericht zijn op ontspanning.
Als het maagslijmvlies aangetast is, moet dit vanzelf genezen. Veel water drinken en rust gaat het dan doen.
Als we ziek zijn, dan zijn we een patiënt. Wat we een beetje vergeten zijn dat "being patient: betekent dan we geduld moeten hebben... Er is geen beter medicijn dan goede slaap!
 
hoi Coconut, laat je goed onderzoeken op voedselallergieen (snelle reacties) EN dito intoleranties (langzame reacties die voor de gezondheid nog veel funester zijn en die bij regulier bloedonderzoek onder de radar vallen).
 
Hoi,

Fijn dat je het licht gezien hebt

Wat ik hier nog aan toe te voegen heb is: laat de vitamine d3 weg.
Vitamine d moet samen genomen worden met vit a. Dat is de levertraan dus (GreenPasture)

Niet te vaak zoethout thee nemen ivm oestrogeen.

Magnesiumchloride is aan te bevelen, zeker als je veelvuldig zuivel tot je neemt.

Probiotica van BioKult is naar mijn mening geweldig.
Te krijgen op de NL GAPS site

Wat vlees betreft, wat neem je nu en waar koop je het? Bio?
Lever is prima om mee te beginnen

 
Bedankt alvast voor alle antwoorden.
Spanning en stress speelt inderdaad mee, ik zal dat ook meenemen in mijn regime. Ik eet bijna elke dag een beetje yoghurt of kefir. Aangetast maagslijmvlies zou heel goed kunnen denk ik, zo voelt het ook.

Ik ben getest op voedselallergie, maar er kwam niets uit. Ik ben ook al eerder bij een natuurdiëtist geweest die bekend is met Weston Price. Daar kwamen overgevoeligheidsreacties uit en teveel slechte bacterieën.

Ik eet nog geen lever, dat zal ik ook proberen. En de D3 weglaten. Ik eet alleen vlees dat ik via de Hofwebwinkel bestel of via OKvlees.
En probiotica slik ik ook (was ik vergeten) maar niet die van Biokult, als mijn potje leeg is, zal ik dat bestellen.

Ik ben echt heel dankbaar voor alle advies. Ik zou willen dat ik dit eerder had geweten, ik ben van een 'drie borden vega-pasta'-eetpatroon zo ziek geworden, ik dacht echt dat ik langzaam dood aan het gaan was. Nu terugkomen daarvan is een lange weg, dat besef ik.
 
willen dat ik dit eerder had geweten, ik ben van een ‘drie borden vega-pasta’-eetpatroon zo ziek geworden, ik dacht echt dat ik langzaam dood aan het gaan was.

Dat is een correcte omschrijving. Het is ook langzaam wegkwijnen door voedingstekorten en het is heel belangrijk dat meelezende en meeschrijvende vegetariers dit lezen. Zelf ben ik ook 19 jaar vegetarier geweest en om dierenleed de wereld uit te helpen bracht ik mezelf leed toe. Je kunt niet leed met leed verhelpen, dan voed je dezelfde energie.

Mike
 
Hoi Coconut,

Welkom op het forum!

Je hebt al goede tips gehad en bent zelf ook al goed bezig.
Ik wil succes wensen en ik denk verder dat je vooral heel veel geduld moet hebben.
Het genezingsproces kan jaren duren maar je bent nu wel de goede weg ingeslagen, houd dat voor ogen!
 
hoi Coconut weet je dan ook waarvoor je overgevoelig bent?
Het voedingsmiddel dat mij het meest onderuit haalt, komt er bij de reguliere bloedonderzoeken niet uit.
 
In eerste instantie was het lactose, gluten en soja. Gluten is nog steeds problematisch (een halve desemboterham af en toe gaat net), rauwe melk, rauwmelkse kaas, kefir en yoghurt gaan inmiddels wel goed. En soja raak ik met geen stok meer aan, maar als het ergens in zit per ongeluk, dan zwelt mijn keel op.
Het waren precies de dingen die vegetariërs veel eten om aan hun proteïne te komen. Ik sluit niet uit dat er nog meer is, ik vermoed dat ik een leaky gut heb en dat het daardoor komt.
 
hoi coconut, dit

soja raak ik met geen stok meer aan, maar als het ergens in zit per ongeluk, dan zwelt mijn keel op.

is wel een heftige reactie en doet vermoeden dat je een hashimoto-klantje bent.
Voor hashimotoklantjes geldt per definitie zowat: geen gluten, geen melk(produkten) en geen soja. Omdat je nog klachten hebt, verdient het misschien aanbeveling die dingen uit je dieet te elimineren en dan na een maand te kijken hoe je je nog voelt.

Je zou jezelf ook kunnen laten testen op antistoffen tegen de schildklier (anti-TPO) en op de andere schildklierwaarden die hier vaker genoemd worden met niet te vergeten de vrije T3-waarde (ik ben in dit opzicht geen kenner: dat is Pike van dit forum). Punt is alleen dat je bij huisartsen moeilijk gedraaid komt om je op de meest inzichtgevende waarden voor de schildklier laten testen. Vragen om antistoffen tegen de schildklier te laten testen of op de vrije T3 kan, maar meestal loopt het op de 1 of andere manier spaak. De andere waarden zijn ook interessant die je wel via de huisarts kan laten testen, maar als daar de schildklier niet als problematisch uitkomt en je keurig binnen de lijntjes scoort hoeft dat nog steeds niet te betekenen dat het goed gaat met je schildklier.

Hoe oud ben je als ik vragen mag?

Als je paranoten verdraagt (anders seleniumtabletten: 200 mcg minimaal): neem er sochtends liefst op nuchtere maag minimaal twee met vitamine e: 400 mcg: de vitamine e (zorg dat je niet de synthetische variant gebruikt) helpt de selenium opneembaar te maken. Bij andere supplementen vandaan.

Zinksuppletie ook geen luxe: zinkmethionine is een handige vorm.
 
Het mineraal selenium zit niet in onze voeding omdt onze grond zeer seleniumarm is, maar selenium is van levensbelang voor de omzetting naar specifieke schildklierhormonen.
 
Ik heb paranoten in huis. Een kennis van mij heeft ook Hashimoto en haar klachten lijken wel een beetje op de mijne.
Ik kan het vragen bij de huisarts, tot nog toe voel ik me niet goed geholpen daar. Reguliere artsen kijken naar een symptoom, bestrijden dat, maar kijken niet naar het geheel. Ik kreeg ooit overal ontstekingsreacties, en dan krijg ik antibiotica hier, een zalfje daar, maar geen arts denkt dan: waarom gebeurt dat?
Door voeding is mijn hooikoorts en bronchitis bijna helemaal weg, ik kan nu voor het eerst in jaren zonder medicijnen.
Misschien kan ik de natuurdiëtist vragen of zij weet waar ik die waarden kan laten testen.
Ik ben 46 trouwens. Melkproducten weglaten daar zie ik wel tegen op, maar ik kan het zeker proberen.
 
Als het Hashimoto is, dan zal het weglaten van zowel gluten als caseine in zuivel enorme verbeteringen moeten opleveren.

Mike
 
Coconut ik zie dat die laatste even een volle praktijk heeft kennelijk. Je kunt het proberen. Ik heb wel mensen zijn naam zien noemen met vrouwelijke hormoonproblemen die tevreden waren over die arts.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan