Zonnebrandcreme

pautje

New member
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort op vakantie naar spanje met mijn zoontje van 3 jaar.
Normaal gesproken gebruik ik geen zonnenbrandcreme voor mijzelf en mijn zoontje.
Wel smeren we wat kokosolie voordat we de zon in gaan. Ook let ik op dat we het langzaam opbouwen en niet verbranden en op tijd de schaduw in gaan. Ik weet dat de regulieren zonnenbrandcreme's heel schadelijk zijn. Maar ik ben toch bang dat we het in spanje niet gaan redden zonder hulpmiddelen zeg maar. Wat zouden jullie ons adviseren?

Bedankt alvast voor het lezen en eventueel reageren.

Volgens mij zit er in de meeste cremes van Lovea wel nanodeeltjes Muis. Dat een creme bio en mineraal is wil nog niet zeggen dat het ook zonder nanodeeltjes is. In die minerale cremes zit zink oxide en titanium dioxide, die stoffen zijn op zich (volgens mij, daar zijn de meningen over verdeeld) niet giftig, zolang ze groot genoeg zijn, zo gauw die deeltjes heel hard verkleind worden tot nanodeeltjes dan worden ze wel gevaarlijk.
Hier staan een paar nano-vrije cremes http://www.greenjump.nl/Categorie/Verzorging/Zonnebrandcreme-enzo
Zelf gebruiken we thuis zoiets nooit maar als we ergens heen gaan waar we de hele dag in de volle zon zijn dan kun je bijna niet anders en dan smeer ik zoiets. Het is geen fijne creme, je bent net een spook en je krijgt het ook niet meer van je af gewassen. Zo gauw een creme fijn smeert en je er niet wit van wordt dan zitten er nanodeeltjes in.

Lovea bevat aluminium...

Ik heb het laatst ook uitgezocht, pff wat een werk... Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Pure Nuff Stuff en Paul Penders Herbal sunscreen. Ik hoop dat ik uiteindelijk niks over het hoofd heb gezien en de 'juiste' keuze heb gemaakt. Thuis smeren we ook niet, maar voor op de kinderopvang geef ik onze eigen zonnebrandcreme mee.

Vorig jaar had ik Lavera, maar die smeert vreselijk wit uit. Wat je wel kunt doen is eerst een laag kokosolie en vervolgens de zonnebrand. Dat scheelt heel wat in de witte waas. Maar op de kinderopvang doen ze dat natuurlijk niet.

Wij hebben ook die van pure nuff stuff in huis, gekocht voor de reis naar de tropen, maar die werkte daar niet afdoende. Ik denk dat Spanje geen probleem hoeft te zijn. Het jaar ervoor gebruikten we de kids factor 50 lovea, beschermde heel goed in de tropen, maar ik ga die voor ons niet meer gebruiken gezien de hoeveelheid ingrediënten.
Lange mouwen en een zonnehoed/pet werken ook prima en is goedkoper :-)

Eens met bananenjam... lange mouwen, pet of hoedje en heel rustig opbouwen. Maar kinderen houden dat misschien niet op. Parasol op het strand gebruiken.. en tussen 12 en 15 uur zon zoveel mogelijk vermijden.
Ik heb ooit huidkanker gehad, kreeg een flesje La ROche mee van het AvL. Heb het maar weggegooid...

What's ACTUALLY in your sunscreen? (It's not on the label) | DarkHorse 331
Bret Weinstein
Veel consumenten zien de huid als een ondoordringbare plastic barrière, maar de huid is een absorberend orgaan.
Wanneer je grote hoeveelheden chemische zonnebrandcrème aanbrengt, absorbeert je lichaam niet alleen de UV-filters, maar ook de stabilisatoren die erin zitten — waaronder aluminiumverbindingen.
Onder invloed van de zon kunnen deze stoffen in de opperhuid juist voor extra oxidatieve stress zorgen.
De belangrijkste les is om, áls je zonnebrand gebruikt, te kiezen voor een minerale, fysieke zonnebrandcrème (zoals zinkoxide).
Deze trekt niet in de huid, maar reflecteert het zonlicht als een spiegel aan de oppervlakte, waardoor je de blootstelling aan interne chemische stoffen minimaliseert.
  • Zonnebrandcrème is geen eenheidsworst:
    De spreker stelt dat de term "zonnebrandcrème" een categoriefout is; de samenstellingen en ingrediënten verschillen onderling enorm.
  • Aluminium is wijdverspreid:
    De sprekers bespreken een wetenschappelijke brief uit 2007 waaruit blijkt dat aluminium (in verschillende chemische vormen) in veel commerciële zonnebrandcrèmes aanwezig is.
  • Onzichtbaar op het etiket:
    Uit het aangehaalde onderzoek bleek dat aluminium werd aangetroffen in alle geteste producten, inclusief de producten die aluminium helemaal niet op de ingrediëntenlijst hadden staan.
  • Functie van het aluminium:
    Een fabrikant bevestigde dat aluminiumhydroxide wordt toegevoegd om de titaniumdioxide-deeltjes te coaten, zodat deze niet gaan klonteren (het werkt als een stabilisator/emulgator).
  • Enorme hoeveelheden bij gebruik:
    Volgens de richtlijnen van de WHO breng je bij een dagje strand (inclusief herhalingen elke 2 uur) al snel tot wel een gram aluminium aan op je huid.
  • Huidabsorptie:
    De sprekers stellen dat de huid permeabel (doorlaatbaar) is voor aluminiumzouten, bekend van onderzoek naar deodorant/antiperspirant, en dat dit metaal zich ophoopt in het lichaam.
  • Aluminium werkt als pro-oxidant:
    In plaats van de huid te beschermen, kan aluminium onder invloed van UV-straling oxidatieve stress (vrije radicalen) in de opperhuid juist verergeren.
  • Mogelijk verband met huidkanker:
    De brief speculeert dat de stijging van het aantal melanomen (huidkanker), ondanks het toegenomen gebruik van zonnebrand, weleens beïnvloed zou kunnen worden door de pro-oxidatieve eigenschappen van aluminium in deze producten.
  • Gevaar van sprays:
    De sprekers waarschuwen specifiek voor zonnebrandsprays;
    via de longen adem je deze stoffen (en dus mogelijk aluminium) rechtstreeks in, wat nog riskanter is dan opname via de huid.
  • Advies voor fysieke filters:
    De spreker adviseert om reguliere chemische zonnebrand te vermijden en te kiezen voor "schone", fysieke/mechanische blokkers (zoals zinkoxide op basis van rundertalg of bijenwas).
Praktisch:
Wees kritisch op zonnebrandsprays:
Gebruik bij voorkeur smeerbare crèmes in plaats van sprays.
Hiermee voorkom je dat jijzelf, of de mensen naast je op het strand, chemische deeltjes en metalen rechtstreeks in de longen ademen.
Kies voor minerale filters (Non-Nano):
Zoek naar zonnebrandcrèmes die gebruikmaken van minerale, fysieke filters zoals zinkoxide (zinc oxide) of titaniumdioxide (titanium dioxide) zónder aluminiumverbindingen op de ingrediëntenlijst (zoals aluminum hydroxide of aluminum silicate).
Vertrouw niet blind op 'witte' crèmes:
Titaniumdioxide is van nature wit en laat een witte waas achter.
Fabrikanten gebruiken hulpstoffen (zoals aluminium) om de smeerbaarheid te verbeteren en klonteren tegen te gaan.
Accepteer een iets minder soepel smeerbare crème als je chemische stabilisatoren wilt vermijden.

Citaten:
Over de definitie van zonnebrand:
"Zonnebrandcrème op zich is al een categoriefout.
Zonnebrandcrème is niet één vastomlijnd ding, toch? [...]
Blijkbaar bevatten zelfs de producten die geen aluminium vermelden, vaak tóch aluminium."

Over de enorme blootstelling aan aluminium via de huid:
"De richtlijnen van de WHO adviseren om het product elke 2 uur opnieuw aan te brengen.
Dit zou bijvoorbeeld voor een gemiddeld dagje op het strand resulteren in wel een gram aluminium die op het huidoppervlak wordt gesmeerd."

Over de theorie waarom huidkankercijfers stijgen ondanks zonnebrand:
"Hoewel de relatie tussen het explosief toegenomen gebruik van zonnebrandcrèmes en de stijgende incidentie van huidkanker – en in het bijzonder melanomen – zeer controversieel is, is er tot dusver nooit over nagedacht dat het aluminium in deze producten weleens een extreem significante, bijdragende factor zou kunnen zijn."

Over het gevaar van sprays:
"Die zonnebrandsprays die mensen gebruiken;
je ademt die troep potentieel ook in... het in je longen krijgen is heel gevaarlijk.
Ik bedoel, het is gevaarlijk, wat voor stof het ook is."

Forum statistieken

Onderwerpen
4.703
Leden
8.706
Nieuwste lid
Vuurvogel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan