Zonnebloemolie

ruud

New member
Ik was bij een allergoloog en zij noemde een rijtje producten die ik nooit of te nimmer meer kon eten.

1. tarwe

2. melk

3. witmeel

4. ve-tsin

5. soja, en last but not least:

6. zonnebloemolie

Ik heb toch wel wat gehad aan die sessies.

Inmiddels gebruik ik wel weer melkproducten.

Soja ben ik niet van plan nog veel te eten, ik kan er ook echt niet goed tegen.

Melk zo drinken, voelt niet goed, hoogstens in de koffie of zo (als ik die drink:)).

Maar die zonnebloemolie.

Naar mijn idee is het gewoon gif.

Net als ve-tsin.

En het zit echt overal in.

Bijv er is ook in de biowinkel geen mayonaise zonder zonnebloemolie te krijgen.

Zelfs in de olijvonaise zit zonnebloemolie.

Ik kan me maar moeilijk heenzetten over mijn zonnebloemolie-afkeer omdat ik ook echt vermoed dat het rotzooi is, niet eens zozeer omdat ik er allergisch voor ben/was.

Hoe denken jullie erover?

 
Zelf mayo maken...

Heb sinds afgelopen vrijdag "24 Kitchen" ontdekt...op t.v.

Gisteren die Angelique (kok) gezien..die gooit 2 eidooiers in een blender,

wat grove mosterd, peper en zout...en vult m af met druivenpit-olie..omdat dat volgens

haar heel neutraal smaakt.

Dia.

 
jaja...rauwe eidooiers...

Ik weet niet of je een blender hebt...maar het is echt een fluitje van een cent.. :D

Dia.

 
Volgens velen is een goede mayonaise maken het moeilijkste wat een chefkok moet kunnen. Geen idee, heb het zelf nooit hoeven te proberen.

Maar wat de zonnebloemolie betreft, ja, naar mijn idee is het ook troep/rommel/gif/bende. Ik kan er nog steeds niet bij dat er systematisch een hetze is ontstaan tegen dierlijk vet en er plotsklaps overal maar meervoudig onverzadigd vet voor in de plaats moest komen. De achteloze consument is er niet meer van af te brengen en de producent zal het niet snel meer weglaten. De industrie ist kaput.

Onze taak dus om mensen er op te wijzen. Gelukkig zie ik steeds meer mensen gewoon weer roomboter gebruiken i.p.v. het scala (echt enorm) aan margarines, halvarines enz. Het valt me nog mee hoeveel merken er nog roomboter verkopen. Dat het nog niet verboden is ;-)

 
Waarom zou er zo veel mis zijn met ongeraffineerde zonnebloemolie? Een veel te hoog gehalte aan omega-6, dat wel. Er zijn genoeg betere olien, dat ook. Maar afgezien daarvan, zou zonnebloemolie werkelijk zo slecht zijn. Een groot probleem is dat het wordt geraffineerd en dat deze vorm veelvuldig wordt toegepast in de industrie. Ik moet niet veel hebben van om het even welke vorm van zonnebloemolie.

Druivenpitolie, probeer dan wel in ieder geval wel ongeraffineerde te vinden.

 
echte goeie druivenpitolie...bij de turkse winkels.

Kost dan wel 17 euro...voor 250 ml.

Ik gebruik deze overigens ook als huidverzorging.

Dia.

 
Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, zoveel olie kan er niet in zitten: in zo'n druivepitje.

Je kunt ook mixen volgens mij: beetje olijfolie/druivepitolie, misschien ook nog sesamolie.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.688
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan