Die vraag kwam uiteraard langs, en mijn ouders (beiden 85, typisch ‘wederopbouwgeneratie’) hebben gemiddeld mijn grootouders al een jaar of tien a vijftien overleefd. Het is dus inderdaad ‘het ouder worden dan ooit’.
Nu ben jij anecdotisch bezig en dus niet-wetenschappelijk. Jij extrapoleert jouw ervaring naar een algemene. Er zijn ook talloze ouders die hun grootouders niet hebben overleefd. Bovendien moesten die grootouders het zonder levensrekkende medicatie doen. Dan is het des te indrukwekkender als je de leeftijden ziet op de graven van oude kerkhoven, waar je met eigen ogen kunt zien hoe oud deze vooroorlogse generaties werkelijk werden.
Bij de mannen op die leeftijd is er haast geen een die niet met prostaatkanker te doen heeft
Dat vind ik interessant, aangezien prostaatkanker de MEEST VOORKOMENDE vorm van kanker is onder mannen en dit bij uitstek wordt gezien als een OUDERDOMSKWAAL. Jij beroept je zo graag op 'wetenschap', kom jij dan ook maar met wetenschappelijk bewijs voor deze stellingen. De bewijslast ligt bij jou, niet bij mij.
Dat is een nogal vrij suggestieve stelling, heeft werkelijk niets van doen met “facts”. Maar een perfecte manier om weifelende, onzekere en in ‘grote ziekteangst’ verkerende schaapjes directief toe te leiden naar een kraal, waar (onderhuids) evenals in de Big Pharma, ook commerciële aspecten een rol blijken te spelen…
De plantensterolen in zaadolien onderdrukken en verlagen aantoonbaar het cholesterolgehalte in het bloed. Een bijwerking van deze cholesterolverlaging is, zo blijkt uit dezelfde studies, een toename in kanker. Cholesterol zou dus wel eens kankerwerend of op z'n minst kankerremmend kunnen zijn. De toename van kanker gaat hand in hand met een hogere consumptie van producten van zaadolien. Opnieuw verwijs ik naar het werk van Mary Enig, die hiernaar verwees als 'molecular misfits' (moleculaire misbaksels).
Jouw bewering dat hier commerciele motieven aan ten grondslag zouden liggen wordt niet gestaafd door de bewijzen, valt me toch tegen van iemand die zegt 'wetenschappelijk' ingesteld te zijn. Er bestaat geen gecentraliseerde industrie in verzadigde vetten en cholesterol en de WAPF (en hier op dit forum ook) stimuleert juist de KLEINSCHALIGE veehouderij. Dit doet denken aan de flauwekul die de hoogst onbetrouwbare veganist Colin T. Campbell naar buiten heeft gebracht, nl. dat de WAPF banden zou hebben met de intensieve veehouderij en vleesindustrie. Dit is aantoonbaar gelogen en berust uitsluitend op suggestie en insinuatie!
Ik heb dat werk niet nader bestudeerd (als je een link hebt naar een Nederlandse versie dan graag!)
Het boek van Mary Enig, in het Nederlands verschenen onder de titel Feiten over vetten (Know Your Fats) is hier te krijgen:
https://www.ahealthylife.nl/webwinkel/product/feiten-over-vetten/
Voor zover ik er wel naar gekeken heb; het is nu ook weer niet heel erg actueel… Ondertussen is er toch heel wat meer aan inzicht verkregen, waardoor de mensheid er effectief toch wat meer mee kan.
Aha, de mythe dat recentere wetenschappelijke publicaties ook daadwerkelijk nieuwere inzichten zouden bevatten. Het boek van Weston Price is anno 2016 nog actueler dan toen het verscheen in 1939, hij voorspelde de gezondheidscrisis van ongekende omvang waar we nu volop in zitten:
https://www.fatsforum.nl/forums/topic/waarom-een-boek-uit-1939-allesbehalve-achterhaald-is/
Het is juist diep triest om te zien hoezeer de moderne academische 'wetenschap' de klok zover terug heeft weten te zetten. Ze liegen ons nu al zo'n 60 jaar voor over verzadigd vet en cholesterol!
Mike