Zonnebloemolie-slecht?

miek

New member
IK las in een artikel van Inge van Hasselen dat Zonnebloemolie slecht is, het zou veel te veel omega 6 bevatten en heeft een zwaar chemisch proces ondergaan. Zij verwijst hierover naar Dr. Joseph Hibbeln van The Instituut of Healths.Ik zou heel graag jullie zienswijze/ervaring hierover willen lezen.
 
Zonnebloemolie gaat ook een reactie aan met zuurstof waardoor er langere ketens ontstaan (het is een drogende olie, heel geschikt om verf van te maken..), het is dan een giftig goedje geworden.
 
Als je vloeibare plastic gezond en lekker vindt moet je vooral zonnebloemolie en maisolie blijven eten!

Mike
 
Nou nou, als voormalig ambachtsman/levensmiddelenman zie ik dit toch ook wel als een bijdrage die mensen ernstig op het onjuiste been zet.

Ik ga niet ontkennen dat er in vetten/oliën gerommeld werd/wordt. En het maakt geen moer uit of dat nu van plantaardige of dierlijke oorsprong is. Als er een idioot de kans krijgt om, ondanks goede GMP-procedure (Good Manufacturing Practices), toch zooi op de markt te brengen, dan gebeurt dat ook.

Natuurlijk niet in een flesje wat in het schap van de supermarkt staat, want dat valt te snel door de mand. Nee, als men het wel verdunnen en opsnijden; die trijf kom je helaas niet bewust tegen in de verdere verwerking zoals kant en klaar maaltijden...

In mijn bio-diesel periode ooit wel eens een partij zonnebloemolie uit het Oostblok aangeboden gekregen (minstens tien jaar gelee). Zelfs toen al was voor alle voedingsmiddelenproducenten al duidelijk dat deze over-geprocesste en verontreinigde partij niet aangekocht moest worden voor humane consumptie!

In die zin bazelt Inge van Hasselen maar wat, er is niks mis met de proccesing van de plantaardige oliën die hier in Nederland verkrijgbaar zijn.

Waar ze iets van een punt heeft, is het Omegavetzuren verhaal.

Als je een beetje 'bij' bent, was je de cholesterol-idioterie al lang voorbij. Zij leeft er nog helemaal in voort door met name de omega 6 helemaal in de ban te doen.

Nergens voor nodig, als je gevarieerd eet, en braad en bakt (met simpele en eerijke producten die echt de hoofdprijs niet hoeven te kostten), kom je nooit in de discrepantie die zij voorwend tussen het omega 3 - 6 - 9 verhaal.

Onze biefstukken bak ik ook het liefst in een mengsel van geklaarde boter, gevogeltevet en een plantaardige olie (net hoe het uitkomt, eigen mengsel). Maar als ik wat wil wokken of BBQ'en, echt niks mis met een goede plantaardige olie!

Enne, op allerlei fantasiesites komt de onkunde helaas vaker voor, men beweerd (vooral uit grove onwetendheid maar die met een grote 'graagte' als zoete koek geslikt wordt), dat bijvoorbeeld margarine maar een molecuul van plastic verschilt...

Hier helaas ook zo'n misleidende klok/klepel bewering over zonnebloemolie, beweerder heeft m.i. inhoudelijk uitsluitend copy/paste internetervaring in zijn researche/ervaring en vooral beleving. Feitelijke kennis en ervaring ontbreekt, anders maak je je dergelijke 'uitglijders' niet.

Een en ander hier nog eens oppervlakkig gescreend (helaas voor het ontbreken van de tijd om daar meer tijd in te kunnen steken, maar gelukkig dat ik momenteel full-time mantelzorger van mijn ouders mag zijn. De ene heeft een collaps van de kop van het dijbeen, de ander katheterproblemen als gevolg van prostaatkanker en dementie, met name van het korte termijn geheugen. Met deze zeer korte uiteenzetting hoop ik dat de meeste mensen begrijpen dat ik hier vooral niet elke dag ben om te reageren.)

Maar ik moet toch constateren dat naar de naam van het forum de echte 'facts' zo nu en dan toch wel eens het onderspit moeten delven voor toch wel zeer persoonlijke preferenties...

Mag daar over geschreven worden?
 
Natuurlijk mag daarover geschreven worden. Maar vraag jezelf af hoe jouw ouders en zoveel andere senioren aan dergelijke klachten komen. Ouderdomskwalen omdat we 'ouder worden dan ooit'?

De naam van dit forum moest veranderd worden door mijn breuk met de WAPF, maar het uitgangspunt over voeding is en blijft het werk van Weston Price. Price zag hoogbejaarden die bij lange na niet aan deze kwalen leden. Sterker nog, ook in ons land hebben dergelijke kwalen pas na WO2 zo'n vlucht genomen, vooral pas de laatste 30 jaar.

Is het niet verdacht dat dit verschijnsel samenvalt met...het gebruik van plantaardige olien om in te bakken, braden en frituren en om op ons brood te smeren? De WAPF keert zich faliekant tegen wat zij 'seed oils' noemen, olie van geperste zaden. Die plantaardige olie die jij als onschuldig beschouwt dus. Tropische olien als kokosolie en palmolie zijn wel OK. Zij baseren zich hierbij o.a. op het werk van Mary Enig. Verdiep je daar eens in en vertel me dan nog eens dat er niet zoveel mis is met plantaardige olien!

Als jij je ouders niet achterna wil gaan stel ik voor dat je toch eens anders gaat eten...

Mike
 
Eens met Wouter dat de bewering dat margarine maar 1 molecuul van plastic verschilt niet echt interessant is en niet feitelijk juist. Er zijn zoveel redenen om geraffineerde plantaardige oliën niet te gebruiken zoals het ontstaan van vrije radicalen door verhitting, gebruik van oplosmiddelen (hexanen) en bleekmiddelen, toevoegen van synthetische vitaminen, kunstmatige smaakstoffen.
 
Van de WAPF-site zelf:



Hydrogenation creates trans double bonds by moving one hydrogen atom across to the other side of the carbon chain at the point of the double bond. In effect, the two hydrogen atoms then balance each other and the fatty acid straightens, creating a packable “plastic” fat with a much higher melting temperature.

http://www.westonaprice.org/know-your-fats/the-oiling-of-america

Mike

 
Post van mij van 31 december 2011:

Dankzij het boek Deep Nutrition is hier het gevraagde bewijs. Eindelijk wordt het eens helder en duidelijk uitgelegd. Ik heb dit citaat in het Nederlands vertaald:

Om de katoenzaadolie meer de structuur van boter te geven moest men deze indikken tot een vaste pasta. De chemie bood twee opties: of men verbond diverse oliemoleculen met elkaar, of men maakte de individuele moleculen minder flexibel en beter stapelbaar. De eerste optie levert een primitieve vorm van plastic op, die niet geschikt is voor consumptie. En dus koos men voor de tweede optie. Men creëerde een omzetting van de vetzuren in de olie, waarbij deze nagenoeg vlak werden gestreken door middel van hitte, druk en een nikkelkatalysator. De sleutel tot het eetbaar laten lijken van het product zat hem in de katalysator, die ervoor zorgde dat de moleculen niet samensmolten tot plastic.

Mike
 
Er wordt toch gewoon sojalecitine gebruikt om oliën in margarine te emulgeren? Dat heb ik tenminste begrepen. Dat bleek ook uit het verhaal van Juglen die Unilever onlangs bezocht. Zou bovenstaand verhaal wellicht achterhaald zijn? Net als het hoge gehalte transvetten?
 
Of ze hebben Juglen voor de gek gehouden. Mary Enig sprak over 'moleculaire misbaksels'. Haar geloof ik eerder dan Unilever.

Mike
 
Unilever zal niet in het eerste leugentje gestikt zijn en opvolgende leugentjes ook niet. Er moet handel gedreven worden, dus zij gaan gewoon door met vergiftigen van het klootjesvolk.
Ik heb ook het boek van Mary Enig in de kast staan.
 
Mike Donkers schreef: "Natuurlijk mag daarover geschreven worden."

Gelukkig, voor zover ik tijd heb, zal ik daar wat mee zien te doen!


Mike donkers schreef: "Maar vraag jezelf af hoe jouw ouders en zoveel andere senioren aan dergelijke klachten komen. Ouderdomskwalen omdat we ‘ouder worden dan ooit’? "

Die vraag kwam uiteraard langs, en mijn ouders (beiden 85, typisch 'wederopbouwgeneratie') hebben gemiddeld mijn grootouders al een jaar of tien a vijftien overleefd. Het is dus inderdaad 'het ouder worden dan ooit'. Bij de mannen op die leeftijd is er haast geen een die niet met prostaatkanker te doen heeft (alhoewel er heel veel zijn die daar werkelijk niets van merken), en bij mijn moeder is het na al die arbeid (en als kind rachitis gehad te hebben, maar nu met een vitamine D spiegel van 73 pmol/l), in het geheel niet vreemd dat de kop van het dijbeen compleet verdwenen was.


Mike Donkers schreef: "De naam van dit forum moest veranderd worden door mijn breuk met de WAPF, maar het uitgangspunt over voeding is en blijft het werk van Weston Price".

Dat begrijp ik inmiddels ook, buiten het vrij (i.q. zeker niet handelend naar echt gezond verstand) krampachtig vasthouden aan de primaire onderzoeksresultaten en de daarmee verband houdende conclusies van meneer Weston Price zelf, en deze niet met een naar de analytische kennis/inzicht van de dag van vandaag wenst te beschouwen, is er dan ook nog het 'probleem' van de WAPF dat men samenwerkt/financiële afhankelijk heeft met diverse 'preferred supplierers'. Daarmee is de echte onafhankelijkheid natuurlijk ook al zoek, denk hierbij aan de ooit geleverde inferieure levertraan.

En in dat kwetsbare kader is het voor mij helemaal niet vreemd dat de WAPF zich vooral niet wil conformeren aan een forum wat misschien ooit wel eens 'puur en alleen' "Weston Price" was, maar thans is uitgedijd tot allerlei extreme wereldbeschouwingen en visies in zeer controversiële onderwerpen. Niks met vrijheid van meningsuiting (dat moet vooral geborgd blijven), maar er komen toch 'statements' voorbij waarbij elk zelfstandig weldenkend mens toch minstens een keer met zijn oogleden van knippert... Kortom, heel begrijpelijk dat de WAPF gezien hun eigen interne probleempjes, zich daar zeker niet de vingers aan willen branden.


Mike Donkers schreef: "Price zag hoogbejaarden die bij lange na niet aan deze kwalen leden. Sterker nog, ook in ons land hebben dergelijke kwalen pas na WO2 zo’n vlucht genomen, vooral pas de laatste 30 jaar."

Dat is natuurlijk ook zo 'klaar als een klontje', Weston Price kwam te overlijden in 1948 of zo, de beste man heeft er dus nooit nota van kunnen nemen, laat staan zijn visie daarop kunnen geven. En daarbij, nadat Price door het 'out of de box' denken tot zijn inzichten kwam, is dat niet tot hem als medicus alleen gebleven. Buiten een grotere beschikbaarheid van gemiddeld genomen 'hoogwaardiger' voeding na de Tweede Wereldoorlog, is ook dat een reden tot het bereiken een hogere leeftijd.


Mike Donkers schreef: "Is het niet verdacht dat dit verschijnsel samenvalt met…het gebruik van plantaardige olien om in te bakken, braden en frituren en om op ons brood te smeren?"

Dat is een nogal vrij suggestieve stelling, heeft werkelijk niets van doen met "facts". Maar een perfecte manier om weifelende, onzekere en in 'grote ziekteangst' verkerende schaapjes directief toe te leiden naar een kraal, waar (onderhuids) evenals in de Big Pharma, ook commerciële aspecten een rol blijken te spelen...

Mike donkers schreef: "De WAPF keert zich faliekant tegen wat zij ‘seed oils’ noemen, olie van geperste zaden. Die plantaardige olie die jij als onschuldig beschouwt dus."

Ja, waar dat de WAPF (dus waar het de club van Sally Fallon en adepten) betreft, ook heel helder. Daarom is het voor mij dan ook helemaaaaal niet verdacht dat dit verschijnsel samenvalt met…het niet voorkomen van 'preferred suppliers' der WAPF van seed-oils!

Het is deze net zoiets als met onze Lieve Heer (of Linus Pauling, zijn 'inzichtelijk nalatenschap' onderging uiteindelijke een zelfde lot), het zou vandaag de dag toch een aardig iets wezen, als we ze eens zouden kunnen vragen hoe 'verstandig' of we nu met hun ideeën omgaan...

Mike Donkers schreef: "Tropische olien als kokosolie en palmolie zijn wel OK. Zij baseren zich hierbij o.a. op het werk van Mary Enig. Verdiep je daar eens in en vertel me dan nog eens dat er niet zoveel mis is met plantaardige olien!"

Ik vindt het best als "ze" (door mij gelezen als de WAPF, i.q. Sally Fallon ) dat ze zich daarop willen baseren. Ik heb dat werk niet nader bestudeerd (als je een link hebt naar een Nederlandse versie dan graag!), heb wat meer nazoek gedaan op een titel die in een latere bijdrage aan de orde kwam (kom ik in een volgende bijdrage op terug). Voor zover ik er wel naar gekeken heb; het is nu ook weer niet heel erg actueel... Ondertussen is er toch heel wat meer aan inzicht verkregen, waardoor de mensheid er effectief toch wat meer mee kan.


Mike Donkers schreef: "Als jij je ouders niet achterna wil gaan stel ik voor dat je toch eens anders gaat eten…"

Daar wor ik nou weer heel erg verdrietig van, om met 'Rob Kneus' te spreken.

Zoals eerder vermeld, m'n ouders zijn al dik ouder dan mijn grootouders, geen idee of het nog iets me de hongerwinter te maken heeft, het zou 'zomaar' kunnen. En we eten altijd al klassiek geënt op dierlijke vetten en eiwitten, al dik voor dat men het tot een 'hype' wil verheffen. Oorsprong als verwerkers van wild en gevogelte, dus zeker echt wel bekend met alle 'ins and outs' waar het producten van dierlijke oorsprong betreft.

En dus zeer verbaast over mensen die het nu ineens over de wonderlijke kracht van 'botten-bouillon' hebben. Bij ons is bouillon per definitie van botten en vliezen van wild en gevogelte welke we zelf verwerkt hebben. Het hele beest dient immers, tot het redelijke doel waar het voor gedood wordt -ons optimaal te voeden- in dat hele proces optimaal benut te worden. Naar onze opinie (beetje volgens Escoffier dus) is bouillon per definitie het waterige aftreksel van dierlijke oorsprong. Elke andere variant zou specifiek moeten toelichten waarom het ook maar bouillon genoemd zou mogen worden. Afijn, misschien ook wel een extreem standpunt. Elke gek heeft immers zijn gebrek !

Maar laat het dus dat soort ´angstopwekkende´ uitspraken te doen, laat dat maar over aan allerlei sites waar men zwaar ´aan de zweef geraakt zijnde ´ (en helaas haast niet te detoxen is) wordt geïnfecteerd!

Voorlopig kan ik bogen op onderhand 45 jarige bekendheid met die materie, in de basis op ervaring, en echt eerlijk duurt het langst!

Wouter

Edit: typo's
 
Die vraag kwam uiteraard langs, en mijn ouders (beiden 85, typisch ‘wederopbouwgeneratie’) hebben gemiddeld mijn grootouders al een jaar of tien a vijftien overleefd. Het is dus inderdaad ‘het ouder worden dan ooit’.

Nu ben jij anecdotisch bezig en dus niet-wetenschappelijk. Jij extrapoleert jouw ervaring naar een algemene. Er zijn ook talloze ouders die hun grootouders niet hebben overleefd. Bovendien moesten die grootouders het zonder levensrekkende medicatie doen. Dan is het des te indrukwekkender als je de leeftijden ziet op de graven van oude kerkhoven, waar je met eigen ogen kunt zien hoe oud deze vooroorlogse generaties werkelijk werden.



Bij de mannen op die leeftijd is er haast geen een die niet met prostaatkanker te doen heeft

Dat vind ik interessant, aangezien prostaatkanker de MEEST VOORKOMENDE vorm van kanker is onder mannen en dit bij uitstek wordt gezien als een OUDERDOMSKWAAL. Jij beroept je zo graag op 'wetenschap', kom jij dan ook maar met wetenschappelijk bewijs voor deze stellingen. De bewijslast ligt bij jou, niet bij mij.



Dat is een nogal vrij suggestieve stelling, heeft werkelijk niets van doen met “facts”. Maar een perfecte manier om weifelende, onzekere en in ‘grote ziekteangst’ verkerende schaapjes directief toe te leiden naar een kraal, waar (onderhuids) evenals in de Big Pharma, ook commerciële aspecten een rol blijken te spelen…

De plantensterolen in zaadolien onderdrukken en verlagen aantoonbaar het cholesterolgehalte in het bloed. Een bijwerking van deze cholesterolverlaging is, zo blijkt uit dezelfde studies, een toename in kanker. Cholesterol zou dus wel eens kankerwerend of op z'n minst kankerremmend kunnen zijn. De toename van kanker gaat hand in hand met een hogere consumptie van producten van zaadolien. Opnieuw verwijs ik naar het werk van Mary Enig, die hiernaar verwees als 'molecular misfits' (moleculaire misbaksels).

Jouw bewering dat hier commerciele motieven aan ten grondslag zouden liggen wordt niet gestaafd door de bewijzen, valt me toch tegen van iemand die zegt 'wetenschappelijk' ingesteld te zijn. Er bestaat geen gecentraliseerde industrie in verzadigde vetten en cholesterol en de WAPF (en hier op dit forum ook) stimuleert juist de KLEINSCHALIGE veehouderij. Dit doet denken aan de flauwekul die de hoogst onbetrouwbare veganist Colin T. Campbell naar buiten heeft gebracht, nl. dat de WAPF banden zou hebben met de intensieve veehouderij en vleesindustrie. Dit is aantoonbaar gelogen en berust uitsluitend op suggestie en insinuatie!



Ik heb dat werk niet nader bestudeerd (als je een link hebt naar een Nederlandse versie dan graag!)

Het boek van Mary Enig, in het Nederlands verschenen onder de titel Feiten over vetten (Know Your Fats) is hier te krijgen:

https://www.ahealthylife.nl/webwinkel/product/feiten-over-vetten/



Voor zover ik er wel naar gekeken heb; het is nu ook weer niet heel erg actueel… Ondertussen is er toch heel wat meer aan inzicht verkregen, waardoor de mensheid er effectief toch wat meer mee kan.

Aha, de mythe dat recentere wetenschappelijke publicaties ook daadwerkelijk nieuwere inzichten zouden bevatten. Het boek van Weston Price is anno 2016 nog actueler dan toen het verscheen in 1939, hij voorspelde de gezondheidscrisis van ongekende omvang waar we nu volop in zitten:

https://www.fatsforum.nl/forums/topic/waarom-een-boek-uit-1939-allesbehalve-achterhaald-is/

Het is juist diep triest om te zien hoezeer de moderne academische 'wetenschap' de klok zover terug heeft weten te zetten. Ze liegen ons nu al zo'n 60 jaar voor over verzadigd vet en cholesterol!

Mike

 
Ik gebruik die rijstolie alleen wanneer ik binnenshuis vlees op een gietijzeren grillpan bereid.
Dit is de enige olie waar dat mee lukt tot dusver.
Meer doe ik er niet mee.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan