Zoekfunctie

ikke

New member
Begin me nu toch te verbazen over de manier waarop de zoekfunctie van het forum werkt.

Ik was op zoek naar het topic over de vitamine C-douche.

In eerste instantie typte ik in: vitamine C douche.

Op de eerste 6 pagina's kwam allerlei topics tegen, maar niet het bewuste topic. Ik had die andere 7 pagina's nog kunnen doorspitten, maar dan had ik net zo goed in het gewone forum kunnen beginnen.

Vervolgens typte ik "vitamine C douche" (met aanhalingstekens dus). Zelfde resultaat als hierboven.

Tenslotte typte ik "vitamine C-douche". Toen stond 'ie ineens op 4 bij de relevante topics. De grap is dus dat het topic Vitamine C douche heet. Waar dat streepje dan voor nodig is om hem te vinden?

Ook dacht ik dat er al een topic over de zoekfunctie was, maar dat kan ik dus ook niet vinden als ik "zoekfunctie" in de zoekfunctie intyp.

Het is me al wel duidelijk dat hij op datum sorteert, maar verder?

De logica erachter kan ik niet helemaal ontdekken. Iemand een idee?

 
@Pinklady,

Het is inderdaad soms 'zoeken naar de bekende speld in de hooiberg' en dan nog in het donker ook. :?

Ik bewaar nog wel eens wat teksten in een document.

Daar bewaarde ik ook de URL bij maar dat is nu natuurlijk allemaal anders geworden.

In de URL staat nu de naam van het topic en voorheen een code/getal.

Als ik nu uit een opgeslagen tekst een specifiek woord pak en dat in de zoekfunctie invul dan wordt de desbetreffende topic niet gevonden. Als ik dan via omwegen (google) wel de juiste topic gevonden heb staat dat woord daar dus ook gewoon in maar hij zoekt er niet op. Rara, wie het weet mag het zeggen, ik weet het iig niet en misschien 'Joost' ook wel niet.

Lia

 
Als ik iets niet kan vinden in de zoekfunctie (die er na de laatste update van de software allesbehalve beter op is geworden), typ ik de zoekterm in in Google en zet erachter 'westonprice.nl'. Ik vind dan vrijwel meteen wat ik zoek.

Mike

 
Lia,

Volgens mij had ik in dit geval dus beter gewoon in de URL-balk kunnen typen: "https://www.fatsforum.nl/topic/[topicnaam]" en was ik er dan sneller achter gekomen. Nu maakt het mij niet zoveel uit. Als ik iets wil vinden, spit ik het forum nog wel een keer door. Alleen lastig voor dingen waarvan je niet meer weet in welk topic ze stonden (en het gebeurt regelmatig dat we hier héél ver off-topic gaan).

In ieder geval lijkt het me knap lastig voor nieuwe forumbezoekers die hier doorverwezen worden naar de zoekfunctie. Erg kwalijk kun je het hen in ieder geval niet nemen dat ze een nieuw topic openen.

Op de WP-pagina regio Gelderland staat wel dat topics soms ontsporen en dat op inhoud gezocht wordt, maar dan nog: het hele topic over de vitamine C douche gaat daarover volgens mij. Dus helemaal vlekkeloos gaat het niet, geloof ik.

Mike,

Je was me voor. Dat kan inderdaad ook. Alleen ben ik zo eigenwijs dat ik gewoon wil weten hoe die zoekmachine dan wél werkt ;)

 
klopt is inderdaad de enige manier om iets te vinden hier....;-)

 
De oplossing!

Ik gebruik de zoekfunctie van deze site zelf al lange tijd niet meer. Ik typ wel mijn zoekopdracht in het venstertje boven aan de pagina en druk op 'Zoeken >>'.

Dan komt er een pagina met resultaten waar ik nauwelijks aandacht aan schenk. Ik scroll naar beneden en klik dan op op de kleine letters: You may also try your search at Google.

Dan heb ik altijd meteen prijs en staat wat ik zoek bovenaan de google-pagina. Naar mijn idee is dit gemakkelijkste manier.

 
Haha, oké, duidelijk. Als ik iets zoek, weet ik hoe ik dat moet/kan doen.

Maar misschien wil/kan Ahealthylife dan ooit nog een stukje verduidelijking bieden over de werking van de zoekmachine? Gewoon, omdat ik er best nieuwsgierig naar ben. Hij moet toch op een manier doen wat gevraagd wordt, anders zou het nutteloos zijn om hem hier op het forum te hebben.

 
Gevonden wat Dennis bedoelt. Ik had het al beker gelezen, maar kon Google niet vinden. Het is inderdaad erg lastig informatie opzoeken hier....

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.776
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan