Zinkrijke voeding

G

Guest

Guest
Een aantal dagen geleden merkte ik een witte vlek op mn nagel op,wat duidt p een zinktekort. Ik denk dat dit is ontstaan door een teveel aan calcium door de kaas die ik laatste tijd veel heb gegeten,ik laat de kaas (helaas) dan nu ook maar even.

Zinkrijke voedingsbronnen daarvan wordt alleen altijd gezegd dat dat vnl in eiwitten zit,maar nu vraag ik me dus af was de beste eiwitten zijn met de hoogste zinkgehaltes?

 
Vlees, zonder twijfel. Dit is de rijkste bron van zink. Een goede plantaardige bron van zink is pompoenpitten. En nu weet ik toevallig dat jij iets hebt met pompoen... :wink:

Mike

 
Hahha ja,dat klopt Mike....maar ik heb niks met de pitten;) Uberhaupt niet zo veel met noten&zaden.

Dus dan blijf ik maar gewoon lekker vlees eten.:) ...overigens las ik ergens dat kip (gevogelte) ook veel zink bevat en vis minder. Bevat kip net zoveel als rood vlees of toch wat minder? (En dan neem ik aan vh rode vlees dat rund t meeste bevat?...ik weet dat biefstuk bv veel ijzer bevat,maar geen idee of er ook nog een specifiek deel vh rund is wat de meeste zink bevat of dat dat gewoon overal gelijk is.)

 
Rood vlees bevat meer zink dan wit vlees. Rood vlees is ook VETTER. Hoe donkerder rood de kleur van het vlees, hoe beter. Kies bij voorkeur 'gemarmerd' vlees, vlees dat veel 'wit' (VET) bevat. Evan, je hebt gelijk, want inname is nog geen opname. Als je te weinig maagzuur hebt, neem je minder goed zink op.

Mike

 
Net die video van die limburgse huisarts bekeken en hij spreekt over zink suppletie. Weet iemand en goed supplement en hoeveel mag men nemen?

Dorothé
 
Meeste zou ik niet weten maar edelgistvlokken kan je eten in plaats van kaas (niet meekoken) en bevat redelijk wat zink.
Denk ook aan andere factoren die zorgen voor een verminderde opname van mineralen, zoals fytinezuur.
 
Dank je Janneke.
Ik had mijn vraag ook al gesteld in een ander topic omdat daar die betreffende video stond.
Maar sowieso is elk goed antwoord welkom.

Groetjes,
Dorothé
 
voeding met fytinezuur blokkeren de mineraalopname in het lichaam maar dat doet ook oxaalzuur.
Hier een overzicht met voeding waar oxaalzuur in zit.
 
Ormus

Lees het etiket
5 ml ormus per dag is 24,5 mg aan zink en 100% opneembaar voor je lijf.

https://www.vancouverislandormus.eu/shop/v-i-o-ocean-mineral-substrates-liquids/v-i-o-ocean-mineral-substrate-1000ml-33oz-detail
 
Mike schreef pompoenpitten ook een goede bron, maar dit is niet bepaald WAPF, eerst weken en ontkiemen?
 
Er zijn genoeg bronnen voor zink een kwestie die niet aangeroerd wordt is ons darm stelsel dat voor het gros alles behalve goed functioneert en dat betekent oa dat het slecht instaat is de voedingstoffen op te nemen.
Dat is mi ook een ding om in overweging te nemen.
Verder is de vraag hoeveel van iets moet je tot je nemen voor de benodigde hoeveelheden en dat het een wat beter dan het ander.

Het is allemaal zo simpel niet ...., echter the choice as allways is yours ...
 
ja, en het zit in veel zaden? En oesters lust ik niet. Ik eet nu veel rauwe eierdooiers van een bioboer, deze scharrelen de hele dag zit ook zink in. Heb wel het idee dat ik extra zink kan gebruiken i.v.m. lekkedarm.
 
Henry, even terug scrollen naar boven waar het allemaal in zit. De vraag is of het wel zo verstandig is om zink uit zaden te nuttigen als je last hebt van je darmen. Het zit voornamelijk in vlees. Misschien zijn stoofpotjes maken? Krijg je dat verteerd?
 
Interessant artikel over de functie van zink, ook ivm verkoudheden en longen.
Onderaan het artikel staat een lijst met hoeveel zink waar inzit. Oesters staan met stip op 1, eitje, kaas, varkenslever, kippen hartjes, runderschenkel staan ook hoog op de lijst, tussen de granen en noten. https://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/the-role-of-zinc-in-human-biology/
 
Ik heb me opgegeven bij Natura Foundation (gratis)  en krijg dus regelmatig mails.

Nu kreeg ik dit: een artikel met 16 bladzijdes.

Monografie Zink

Zink ondersteunt de complexe werking van
het afweersysteem. Een lage zinkstatus
wordt in verband gebracht met een
verlaagde weerstand en dus een verhoogd
infectiegevaar. In onze monografie leest u
alles over de functies van zink, in welke
voeding het zit, doseringen en meer.


BEKIJK MONOGRAFIE



Ik kan het echter niet doorsturen.

Misschien wel via mail.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan