Heel erg bedankt allemaal. Het is echt een genoegen om hier te zijn, en de Human Rights Foundation is erg trots om dit specifieke onderdeel van het programma vandaag aan jullie te presenteren.
Laten we beginnen met het idee van Bitcoin als een zeer krachtig instrument voor mensenrechten. We moeten uitgaan van het perspectief van de meeste mensen, namelijk dat ze denken dat Bitcoin eigenlijk helemaal geen nut heeft. Voortdurend worden we in de pers, door verschillende overheidsfunctionarissen uit verschillende landen en door academici geconfronteerd met de opvatting dat Bitcoin geen nut heeft. De meeste mensen erkennen misschien een vorm van speculatieve investering, maar dat is het dan ook, en ze hebben niet echt begrepen dat Bitcoin een fundamentele verschuiving vertegenwoordigt in de manier waarop geld wereldwijd werkt.
Ze hebben ook een enorm financieel privilege dat hen verhindert te zien dat de manier waarop zij geld gebruiken, althans hier in landen zoals de Verenigde Staten en in plaatsen zoals Europa, niet de manier is waarop de meeste mensen op aarde geld gebruiken. Dit leidt ertoe dat zeer goed geïnformeerde, intelligente mensen, zoals The Atlantic ongeveer een jaar geleden, zeiden dat Bitcoin na 15 jaar bestaan nog steeds geen serieuze toepassing heeft laten zien. Dit is echt struisvogelpolitiek.
Door mijn presentatie en door gesprekken en toespraken met enkele opmerkelijke mensenrechtenactivisten die hier vandaag zijn om te delen hoe Bitcoin hun werk revolutioneert, gaan we dit tot op de bodem uitzoeken. We gaan leren over zoveel verschillende manieren waarop Bitcoin mensen over de hele wereld machtigt. Nogmaals, de reden waarom zoveel mensen niet te diep nadenken over wat Bitcoin doet, is vanwege dit probleem van financieel privilege.
Onthoud dat zeer weinig mensen geboren worden in een monetair-economisch systeem zoals de meesten van ons hier geboren zijn. Dit geldt slechts voor ongeveer 13% van de wereldbevolking die toegang heeft tot zowel een reservemunt die sterk genoeg is dat andere regeringen die zouden willen, als democratie, rechtsstaat en eigendomsrechten. Slechts ongeveer 11 tot 12% van de wereld heeft toegang tot dat, is daarin geboren, is daarmee bevoorrecht.
De andere 87% van de mensen op deze planeet leeft op een plek waar ze ofwel een instortende economie hebben met een vreselijke fiatmunt, of een autoritair regime waar ze geen vrije meningsuiting of rechtsstaat hebben. Dat is de basis voor de meeste mensen op aarde. De gemiddelde spaartechnologie die de gemiddelde persoon op deze planeet gebruikt, is ofwel instortend papiergeld, vee, of plaatmetaal. Denk daar even over na. Ze hebben geen toegang tot wereldmarkten. Ze kunnen geen Amazon-aandelen kopen. Ze kunnen geen Nvidia-aandelen kopen. Ze hebben geen toegang tot een gediversifieerde portefeuille. Ze zijn volledig afgesneden van veel van de dingen die wij hier hebben en die we gebruiken om onszelf te beschermen tegen inflatie.
Economen vertellen ons: ja, het is waar dat de dollar elk jaar inflateert, maar je spaart tenminste niet in de dollar. Je spaart in de aandelenmarkt en obligaties, en natuurlijk doe je dat. Zo werkt de economie. Maar voor de meeste mensen in de wereld werkt de economie niet zo. Ze hebben die toegang niet. Dus Bitcoin vertegenwoordigt een fundamenteel nieuwe kans en een parallel systeem dat gelijk is voor iedereen in de wereld. Iedereen kan eraan deelnemen.
Dat is zo diepgaand, vooral gezien het feit dat het letterlijk het best presterende financiële activum is van de afgelopen 15 jaar. Dus we hebben het niet alleen over een technologie die mensen bevrijdt uit hyperinflatie of zelfs maar dubbele-cijferinflatie of plotselinge valutadevaluaties – deze dingen zijn zo gebruikelijk over de hele wereld.
Ongeveer 18 maanden geleden was ik in Malawi, een land in Zuidoost-Afrika. Ongeveer een maand voordat ik daar aankwam, had het land een plotselinge valutadevaluatie van 44%. Dit was van de ene op de andere dag; niemand was gewaarschuwd, niemand heeft hierover gestemd. Ze zeiden niet: “Hé, wie wil er volgende woensdag 44% van zijn spaargeld verliezen?” Dat is nooit gebeurd. Het land staat bekend als een soort democratie, maar dat is het probleem: monetaire zaken zijn bijna nooit openbaar, kunnen nooit worden gestemd. Ze zijn altijd een soort achterkamertjesdeal.
Het is niet alsof deze mensen deze devaluatie per se nodig hadden. Hun regering, in overleg met instanties zoals het IMF, heeft misschien geoordeeld dat het land een competitiever export-systeem nodig had, en daarom moest de munt wereldwijd gedevalueerd worden. Maar nogmaals, de mensen werden niet geraadpleegd. Dus dit betekent dat ze van de ene op de andere dag 44% minder dollars, vastgoed, voedsel, water, wat dan ook konden kopen. Zo werkt onze wereld voor zoveel mensen, en ik denk dat velen van ons daar misschien een beetje onwetend over zijn.
We realiseren ons niet volledig de ongelooflijk krachtige toepassing die Bitcoin heeft om mensen te beschermen tegen dat soort, in feite, diefstal. In het geval van een landelijke, onaangekondigde valutadevaluatie van de ene op de andere dag, zou ik dat een misdaad tegen de menselijkheid noemen. En niemand heeft daar ooit echt bescherming tegen gehad, tot nu toe, tot Bitcoin.
We leven ook in een tijdperk van ongekende financiële surveillance. Als je denkt aan 20, 30 jaar geleden, was micro-surveillance van het financiële systeem van activisten en oppositieleiders erg moeilijk omdat veel geld nog analoog was. Veel mensen gebruikten nog contant geld. Zelfs cheques zijn een beetje moeilijk te controleren. Maar naarmate creditcards en nu mobiele betalingen dominant zijn geworden, is geld veranderd van een instrument van vrijheid en privacy naar een instrument van controle, waar je transacties worden gelekt naar enorme wereldwijde marktplaatsen, en regeringen kijken mee, en allerlei datamakelaars kijken en verkopen je gegevens.
In die wereld is het veel gemakkelijker voor regeringen om te spioneren en te weten wat hun tegenstanders doen. Overal ter wereld, wanneer een autocraat zijn tegenstander onderzoekt – misschien een democratieprotestant, een burgerrechtenorganisatie, een milieuorganisatie, vakbondsleiders – is een van de eerste dingen die ze doen het bevriezen van hun bankrekeningen. Dit is nu standaardprotocol voor elke dictator. Dat was 30 of 40 jaar geleden niet het geval, want de technologie bestond toen nog niet echt, maar nu wel.
Je ziet dit overal, van Hong Kong tot Iran tot Nicaragua tot Rusland. Dit is gewoon een gangbare zaak. India is misschien wereldleider hierin, en de Modi-regering doet dit tegen iedereen, van Amnesty International tot activisten tegen slavernij tot letterlijk de Indiase Nationale Congrespartij, de partij die Gandhi begon. Ze hebben allemaal hun bankrekeningen bevroren. Zelfs Greenpeace. Dus dit staat op het menu voor elke autocratische leider en helaas zelfs voor sommige democratische leiders die deze macht misbruiken.
In het licht van zowel diefstal door inflatie als specifieke aanvallen door censuur, hebben we een andere manier van doen. Dit is een vrij bekende post in de Bitcoin-gemeenschap en in de geschiedenis van Bitcoin. Dit is uit 2019, en er was een account dat de spot dreef met Bitcoin, genaamd Buttcoin, dat zei dat er geen enkel ding is dat Bitcoin kan doen voor de detailhandel dat Apple Pay niet al doet. Dit is de mindset van zoveel mensen. Ze zeggen: waarom zou je dit absurde ding gebruiken als je gewoon Venmo of Apple Pay kunt gebruiken?
Zeia, die uit Iran komt en na deze post eigenlijk een grote Bitcoin-voorlichter is geworden in het land, werd gevangengezet tijdens de Masa Amini-protesten en werd wonderbaarlijk vrijgelaten. Ik kon hem een paar weken geleden ontmoeten, wat geweldig was. Hij zegt: “Ik kan geen van die dingen gebruiken. Maar ik kan Bitcoin gebruiken. Wat heb je daarop te zeggen?” En natuurlijk viel de criticus volledig stil.
Vanuit een mensenrechten- en democratieperspectief is het belangrijke hier dat met Bitcoin de mogelijkheid van deze leiders om deze dingen te doen volledig wordt ondermijnd. Het is veel moeilijker voor regeringen om mensen te volgen als ze Bitcoin op de juiste manier gebruiken, zonder hun identiteit eraan te koppelen. Uiteraard, als je je Bitcoin zelf beheert, kunnen regeringen je spullen niet afnemen of bevriezen. En ze kunnen je zeker niet hyperinflateren.
Zoveel mensen uit deze landen en zoveel andere landen zijn in feite gered of geholpen vanwege deze technologie. Een van de dingen die ik wil dat je meeneemt uit deze presentatie en uit alles wat je zo gaat horen van sprekers uit autoritaire regimes, is dat Bitcoin slecht is voor dictators.
We begonnen dit te begrijpen bij de Human Rights Foundation misschien zes of zeven jaar geleden. We maakten initially kennis met dit idee 10 jaar geleden in 2013, toen Oekraïense demonstranten onder het Yanukovich-regime hun bankrekeningen bevroren kregen, en ze democratie-werk wilden doen, wat later het Maidan-plein zou worden. Ze vroegen ons om hen te helpen. Dit was heel vroeg in de levenscyclus van Bitcoin. Bitcoin was toen misschien honderd dollar waard. We waren erg sceptisch dat dit zou werken, maar weet je wat? We waren ruimdenkend, en we probeerden het, en het werkte echt. Het bracht de waarde naar hen toe waar traditioneel geld niet heen kon.
Onze ogen werden geopend, en we begonnen aandacht te schenken. In het afgelopen decennium is het van een druppel veranderd in een stortvloed van mensenrechtenactivisten die dit over de hele wereld gebruiken. Ik zie het graag als een parallelle constructie met versleutelde berichten. In 2010 gebruikten zeer weinig mondiale activisten versleutelde berichten. Tools zoals Signal bestonden toen nog niet echt in de vorm waarin ze nu bestaan. In 2020, 10 jaar later, gebruikte iedereen versleutelde berichten – van muzikanten tot politici, enzovoort. Je gaat hetzelfde zien gebeuren met Bitcoin van 2020 tot 2030.
In 2020 gebruikten niet zoveel activisten Bitcoin. Zeer weinig mondiale activisten gebruikten het. Vandaag, halverwege, gebruiken velen het. Tegen 2030 zal het, denk ik, zonder twijfel de standaardvaluta van mensenrechtenactivisme zijn. Je begint dat door de jaren heen te zien. Je had activisten in Rusland die Bitcoin gebruikten omdat Poetin hun bankrekeningen zou bevriezen. Je had activisten in Nigeria die Bitcoin gebruikten toen de autoriteiten hun traditionele fintech-fondsenwervingsapps bevroren. Je had activisten in Belarus die nu al vijf jaar Bitcoin gebruiken als een verbetering ten opzichte van wat ze vroeger moesten doen, namelijk contant geld in hun kleren naaien en de grens oversteken van Europese landen naar Belarus om de bewegingen te financieren.
Nu kunnen ze Bitcoin gebruiken, en nogmaals, dit is iets waar wij van geïsoleerd zijn. Velen van ons komen uit deze schitterende plaatsen waar slechts ongeveer 13% van de wereldbevolking vandaan komt, en de rest van de wereld moet voortdurend omgaan met deze zaken – omgaan met het feit dat geld een kapot systeem is voor de meeste mensen. Het werkt niet zo goed als hier, en zelfs hier begint het af te breken, nietwaar?
Of je nu in Venezuela bent, waar mensen zijn gered – er zijn hier mensen op deze conferentie die zijn gered. Er is een man genaamd Mauricio die hier nu is en die een geweldig verhaal heeft over hoe hij Venezuela ontvluchtte met Bitcoin, en het hem hielp zowel zijn familie te redden als een nieuwe carrière te beginnen waarin hij andere mensen kan helpen. Je hebt iemand met wie ik het voorrecht heb om aan het einde van deze sessie te spreken, Roya Map uit Afghanistan. Zij begon bijna 10 jaar geleden, meer dan 10 jaar geleden, met dit werk. Vandaag is ze in staat om vrouwen in Afghanistan te onderwijzen met behulp van Bitcoin door ondergrondse scholen en ondergrondse leraren te betalen om het werk te doen dat de Taliban zegt dat je niet mag doen.
Het is nu ongeveer 1500 dagen sinds meisjes daar naar school konden. Maar Bitcoin maakt het mogelijk. In al deze toepassingen die ik heb genoemd – of het nu Belarus, Nigeria, Hong Kong of Afghanistan is – onthoud gewoon dat dollars dat niet kunnen. Je hoort vaak mensen zeggen: “Nou, er is geen toepassing voor Bitcoin.” Nou, ik zeg je dat al deze dingen die deze mensen met Bitcoin doen, technologisch onmogelijk zijn met Amerikaanse dollars. Het werkt gewoon niet. Je kunt geen ondergronds onderwijs voor meisjes in Afghanistan financieren met Amerikaanse dollars. Dat werkt niet. Maar je kunt Bitcoin gebruiken, en mensen gebruiken het.
Mensen die zijn gevlucht voor Poetins invasie van Oekraïne – Oekraïne had een van de hoogste deelnamegraden per hoofd van de bevolking in de Bitcoin-economie vóór de invasie. Veel van hen konden hun spaargeld meenemen toen ze moesten vluchten, en dat maakte het voor hen gemakkelijker om zich te hervestigen. Er zijn ook groepen die binnen Oekraïne helpen. We hadden een opmerkelijke presentatie op onze Oslo Freedom Forum-conferentie een paar weken geleden door een Oekraïense groep die Bitcoin gebruikt om mensen te helpen zich in het land te hervestigen.
Zelfs in de donkerste uithoeken van de wereld schijnt dit een licht. Mensen die ontsnappen uit Noord-Korea – 70% van hen zijn vrouwen. Ze worden vaak in verschillende mensenhandelpraktijken getrokken. Wat er uiteindelijk gebeurt, is dat ze individueel gered moeten worden. En het is erg moeilijk om Amerikaanse dollars daarvoor te gebruiken. Maar Yunmi Park, die een overlevende is van het Noord-Koreaanse systeem, sprak hier een paar jaar geleden over op een Bitcoin-conferentie met mij op het podium en vertelde hoe Bitcoin hun leven zoveel gemakkelijker maakt.
Dit zijn slechts enkele basisdingen om over na te denken terwijl je luistert naar de verhalen die hierna komen: Bitcoin kan niet discrimineren, gebruikers hebben geen bankrekening nodig, gebruikers kunnen niet worden geweigerd op basis van hun nationaliteit of identiteit. In de woorden van de filosofen die mij voorgingen, misschien is Bitcoin niet voor iedereen. Dat is prima. Misschien is het niet voor jou, maar het is voor iedereen, en dat is heel belangrijk.
Dit zijn enkele gegevens die professor Krep vanmorgen deelde. Ik bedoel, ik denk dat het onmiskenbaar is dat dit geen rage is. Dit is een groeiende wereldwijde trend. Je hebt mensen die Bitcoin bezitten – 10, 20, 30% van hele landen. Dit gebeurt, en het is super belangrijk dat we er aandacht aan schenken. Ik zou willen stellen dat het een super positieve transformatie is van ons mondiale monetaire systeem, dat veel mensen gewoon niet helpt.
Veel mensen over de hele wereld worden in de kou gelaten door het monetaire systeem, en deze technologie komt binnen en helpt mensen waar geen NGO naartoe wil, waar het Rode Kruis niet naartoe kan, waar de VN weigert naartoe te gaan, waar soms het buitenlands beleid van verschillende landen verhindert om mensen te helpen. Deze technologie helpt mensen overal. Nogmaals, je zult horen van mensen in Nicaragua of Palestina die hierover komen praten later. Het is een licht in de donkerste plaatsen.
Ik denk dat het mensen een geloofwaardige ontsnapping biedt uit het eindspel van de digitale centrale bankvaluta. In feite is het een uitweg daaruit. En ik denk dat uiteindelijk, als we praten over Amerikaans zijn en Amerikaanse waarden, we kunnen nadenken over wat dictators denken over Bitcoin als geld. Het antwoord is dat ze het niet erg waarderen. De Chinese Communistische Partij heeft Bitcoin als geld verboden. Je kunt het niet vrijelijk omwisselen voor renminbi, en Poetin heeft het verboden als betaalmiddel binnen Rusland.
Dat zou je iets moeten vertellen. Waarom zijn dictators zo bang voor dit ding? Omdat ze censuur, inbeslagname en gesloten kapitaalmarkten nodig hebben. Maar wat is Bitcoin en wat is Amerika? Vrijheid van meningsuiting, eigendomsrechten en open kapitaalmarkten. We zouden geen probleem moeten hebben met deze technologie. Sterker nog, ik denk dat het een nieuwe, bijna een gouden eeuw voor Amerika zal inluiden waarin ons systeem enorm verbeterd zal worden hierdoor. Terwijl het super slecht nieuws is voor totalitaire regimes en dictators.
Hier is bewijs. Dit was een paar jaar geleden in Venezuela. Het regime probeerde hulp te blokkeren om de oppositie en alle mensen die leden onder hyperinflatie te helpen. Ze waren in staat om de traditionele hulp te blokkeren. Wat je niet ziet in de foto zijn de miljoenen dollars aan Bitcoin die heen en weer gingen en die ze niet konden stoppen. Dus, weet je, de Rubicon is overgestoken, de wereld is veranderd. En ik denk dat het ten goede is voor al deze mensen.
Dit is een foto die ik nam in Malawi. Nogmaals, als je daar zit en je geld kan van de ene op de andere dag met 44% gedevalueerd worden, dan is er iets mis met dat systeem, nietwaar? En wanneer we praten over dat we de verandering willen zijn die we in de wereld willen zien, kijk, ik geef toe als een langdurige mensenrechtenactivist dat veel activisme deugdsignalen is, nietwaar? Zoals dit land bevrijden op Twitter, wat gaat dat echt doen? Niet veel. Maar als je iemand kunt leren hoe je Bitcoin gebruikt en eigendomsrechten en financiële vrijheid en vrije meningsuiting kunt bereiken voor zichzelf en voor hun familie, voor hun gemeenschappen, man, dat is echte impact.
Daarom stel ik aan jullie voor dat pond voor pond, mensen helpen om Bitcoin te gebruiken, het werk dat velen van jullie hier doen om Bitcoin te promoten als dit grote open monetaire netwerk – of je nu betrokken bent bij de investeringskant, de mijnbouw kant of de beleidskant – jullie werken allemaal voor Bitcoin, en jullie duwen allemaal dit ding vooruit dat ik echt denk dat de meest effectieve vorm van mensenrechtenactivisme is. Dat is waarom we doen wat we doen bij het Financiële Vrijheidsprogramma bij de HRF. We doen het omdat het geld is dat dictators niet kunnen stoppen.
Het laatste dat David specifiek noemde, en dat ik graag wil zeggen, is dat Bitcoin vrij geld is, maar crypto niet. Dit is echt belangrijk. Crypto heeft toepassingen. Stablecoins zijn nuttig. Laten we niet verkeerd begrijpen, als ik in Libanon of Nigeria woonde, ja, ik zou de Amerikaanse dollar willen. Ik begrijp het. Maar ze zijn geen vrijheidsgeld. Ze kunnen worden gecensureerd. Ze kunnen worden gerugpulled. Ze kunnen naar nul gaan. Ze kunnen worden gesanctioneerd, al dat soort dingen. Ze zijn niet vrij. Ze geven mensen geen vrije meningsuiting en eigendomsrechten. In feite vergroten ze de rol van de staat.
Houd dat in gedachten. Al het andere, ik bedoel, weet je, het systeem en de regels van al die andere tokens worden gecontroleerd door een handvol mensen. Het is niet iets waar je echte soevereiniteit mee kunt hebben. Dus dit is super belangrijk terwijl je verder gaat. Onthoud dit gewoon: laten we specifiek zijn als we over deze dingen praten. Crypto is geen nuttige term omdat het is alsof je het hebt over fartcoin? Echt? Of je hebt het over Dogecoin. Oh, of je hebt het over Shiba Inu-coin. Of, weet je, wat het ook is. Het is gewoon geen nuttige term.
Laten we specifiek zijn. Als je het over Solana wilt hebben, praat over Solana. Als je het over Circle wilt hebben, praat over Circle. Als je het over Tether wilt hebben, praat over Tether. Als je het over Bitcoin wilt hebben, praat over Bitcoin. Dus laten we specifiek zijn en dit ding vooruit duwen.
Open alsjeblieft je oren en sluit je bij mij aan terwijl we deze ongelooflijke activisten op het podium verwelkomen, waar ze je gaan leren hoe ze dit ding gebruiken. Ik hoop dat je ervan geniet. Heel erg bedankt.