Zin en onzin van cryptovaluta

''En waarom stijgt de Bitcoin koers zo hard?'' staat in de aanhef van het artikel geschreven.

Allerlei aanleidingen worden genoemd en BTC is nu eenmaal volatiel maar per saldo gaat BTC nog steeds omhoog, en flink zakken zal die ook weer gewoon gaan doen (alleen dan niet per saldo w.s.).

Wees niet bang de boot gemist te hebben, want hij komt pas net op stoom!

Intrinsieke eigenschappen van gezond geld, de echte redenen waarom bitcoin een vlucht neemt volgens velen, zijn de volgende:

1752488442210.png

Laatst bewerkt:
Kunnen we weer verder met belangrijkere dingen. (y)

Inmiddels heb je je zelf in elk geval ook weer bezig gehouden met deze ''onbelangrijke bezigheid''.
En terecht hoor.

Ik vond het volgende interview met Ammous, de van oorsprong Palestijnse schrijver van o.a. de ''Bitcoin Standard'' en de ''Fiat Standard'', illustratief in het verband van in elk geval het onderwerp ''oorlog''.

Hij zegt dat sinds / BIJ DE GRATIE DAT Israel de Amerikaanse moneyprinter onder de duim heeft, het die oorlogen in het midden-oosten kon laten uitvoeren.

Dat geeft wat mij betreft aan hoe belangrijk monetaire zaken zijn, juist in verband met oorlogen dus.

Ammous zegt ook: central banking (en het ongelimiteerd geld bijprinten) maakt oorlogen juist mogelijk: als het alleen via belastinggeld ging dan zouden mensen het minder snel accepteren.

Wat mij betreft is het belangrijk dat overheden en central banking als partijen bij financiele transacties tussen tussen twee mensen geskipped worden.
Dat heet ook wel peer-to-peer of het decentrale aspect (bij bitcoin): dus dat je zonder tussenkomst van derden geld aan elkaar kan overmaken via internet.
De spreekwoordelijke Jezus die de geldwisselaars uit de tempel gooit.

Hiervan ook het volgende voorbeeld: hoezeer overheden / centrale banken het niet willen toestaan dat mensen onderling / lokaal financiele transacties met elkaar hebben:
Gaat over een dorpje in Oostenrijk waarin mensen gewoon een lokale munt gebruikten voor elkaars diensten.

https://openresearch.amsterdam/nl/page/109640/het-wonder-van-wörgl-roestend-geld-als-de-redder-van-de-lokale?ref=bitcoinalpha.nl

Friedrich von Hayek https://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Hayek

Over gezond geld en het belang van omzeilen van de overheid daarvoor:

Laatst bewerkt:
Nog een ''used case'':

Tony Yaxbeck: hij verloor al zijn geld in Libanon toen zijn bank daar in elkaar stortte:

Hij zegt: je moet bitcoin wel zelf in beheer houden.
Bijv. op een zogeheten ''ledger'' of ''hardware wallet'' maar kan ook in ''cold custody'' op een ijzeren plaatje de 12 woorden ingegraveerd: dat geeft weer een gevoel van zelfcontrole.

Je geeft je huissleutel ook niet aan willekeurige vreemden.

Overheden zullen je wel aanmoedigen om vooral zelf niet met bitcoin te betalen en om het zelf niet in beheer te houden: ze willen ook dat je denkt dat dat heel moeilijk is.

Hieronder een meme daarover: KYC is ''know your customer'': dat je allerlei gegevens verschaft als je BTC koopt. Vaak zelfs ook een foto van je gezicht bij een beeldscherm.

1752494683504.png

In verband daarmee ook hieronder spreker Michael Jordan :

Jordan zegt in de video: het is een psyop (pure gaslighting van mensen) dat bitcoin niet goed te gebruiken zou zijn als betaalmiddel.

Video bewust getimestamped waar Jordan dit zegt:

Hoogstens wil men je nudgen dat je bitcoin alleen via de afgeleide ETF-handel (van bijv. BlackRock) in beheer hebt:

1752495351434.png

Over BlackRock gesproken, nog het volgende van Marc Friedrich:

Hij zegt over BlackRock en ook de VS-regering: eerst waren Larry Fink van BlackRock en de VS-regering fel gekant TEGEN bitcoin, maar nu weten ze dat bitcoin niet te verslaan is: nu gaan ze erin mee.

Getimestamped waar hij dit zegt en ook zijn zorgen uitspreekt dat de VS hun werelddominantie misschien wel VIA bitcoin gaan PROBEREN te vestigen: de eerste landen die instappen gaan het nog redden volgens sommigen:

Profetische woorden van Max Kaiser :

Laatst bewerkt:
Yeah right Vraag dat maar aan de bevolking van El Salvador.

Mike

Dat land en die bevolking is er niet op achteruit gegaan door bitcoin destijds als wettig nationaal betaalmiddel aan te wijzen.
Toen El Salvador bitcoin als wettig betaalmiddel aanwees, was de bitcoinkoers rond de 30.000 dollar: dat getal is inmiddels verviervoudigd.

Het IMF heeft El Salvador ontzegd om bitcoin nog langer als wettig betaalmiddel te hanteren naast andere bestaande valuta.
Dat bitcoin daar niet langer een wettig betaalmiddel is is niet zozeer omdat dat een mislukt project was: burgers zijn er niet door geschaad: ze hadden een extra betaalmogelijkheid erbij.
De regering van El Salvador is ondanks de knieval voor het IMF bitcoin als strategische reserve aan het stacken inmiddels evenals de VS.

In elk geval heeft de bevolking van El Salvador als eerste op de wereld gebruik kunnen maken van bitcoin als wettig betaalmiddel: en omdat het daar destijds in de kinderschoenen stond, zal er vast een hoop op aan te merken zijn geweest.
Dat wil echter niet zeggen dat die stap van El Salvador niet revolutionair was voor onderlinge betalingen tussen mensen.
Los daarvan is het handig maar zeker niet noodzakelijk dat bitcoin in je land een wettig betaalmiddel is om geld over te maken via internet of om bitcoin persoonlijk in beheer te hebben. Moge dat duidelijk zijn.

Max Kaiser zegt in onderstaand -getimestampete- fragment dat alle landen uiteindelijk bitcoin als legal tender zullen aannemen (dat bitcoin een wettig betaalmiddel wordt).
Alleen de vraag is bij welke prijs die landen dat zullen doen zegt hij.
De vrouw naast hem zegt dat het niet uitmaakt wat landen doen: ''it will be the world reserve currency / global trade settlement layer: bitcoin is ''layer 1 money''' evenals goud en ''The US treasury''.

Laatst bewerkt:
Inmiddels heb je je zelf in elk geval ook weer bezig gehouden met deze ''onbelangrijke bezigheid''.
En terecht hoor.

Ik vond het volgende interview met Ammous, de van oorsprong Palestijnse schrijver van o.a. de ''Bitcoin Standard'' en de ''Fiat Standard'', illustratief in het verband van in elk geval het onderwerp ''oorlog''.

Hij zegt dat sinds / BIJ DE GRATIE DAT Israel de Amerikaanse moneyprinter onder de duim heeft, het die oorlogen in het midden-oosten kon laten uitvoeren.

Dat geeft wat mij betreft aan hoe belangrijk monetaire zaken zijn, juist in verband met oorlogen dus.

Ammous zegt ook: central banking (en het ongelimiteerd geld bijprinten) maakt oorlogen juist mogelijk: als het alleen via belastinggeld ging dan zouden mensen het minder snel accepteren.

Wat mij betreft is het belangrijk dat overheden en central banking als partijen bij financiele transacties tussen tussen twee mensen geskipped worden.
Dat heet ook wel peer-to-peer of het decentrale aspect (bij bitcoin): dus dat je zonder tussenkomst van derden geld aan elkaar kan overmaken via internet.

Hiervan ook het volgende voorbeeld: hoezeer overheden / centrale banken het niet willen toestaan dat mensen onderling / lokaal financiele transacties met elkaar hebben:
Gaat over een dorpje in Oostenrijk waarin mensen gewoon een lokale munt gebruikten voor elkaars diensten.

https://openresearch.amsterdam/nl/page/109640/het-wonder-van-wörgl-roestend-geld-als-de-redder-van-de-lokale?ref=bitcoinalpha.nl

Friedrich von Hayek https://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Hayek

Over gezond geld en het belang van omzeilen van de overheid daarvoor:

Je vergist je wel degelijk Lievergezond.

Ja, ik doe TA op BTC.

Maar waar het hier over ging was Lightening en traceerbaarheid van BTC, NIET over BTC zelf als koers.

Je vergist je wel degelijk Lievergezond.

Ja, ik doe TA op BTC.

Maar waar het hier over ging was Lightening en traceerbaarheid van BTC, NIET over BTC zelf als koers.

@ JVG:

Eerder zei je dit: ''Kunnen we weer verder met belangrijkere dingen'': daar was mijn post een reactie op.

Mijn vragen aan jou:
Wat zijn volgens jou die "belangrijkere dingen"?
Met welk doel voer jij technische analyses uit op de bitcoinkoersen?
En met welk doel deel jij die gegevens hier op dit forum?

Laatst bewerkt:
@ JVG:

Eerder zei je dit: ''Kunnen we weer verder met belangrijkere dingen'': daar was mijn post een reactie op.

Mijn vragen aan jou:
Wat zijn volgens jou die "belangrijkere dingen"?
Met welk doel voer jij technische analyses uit op de bitcoinkoersen?
En met welk doel deel jij die gegevens hier op dit forum?

Ik weet wat ik zei en vooral naar aanleiding van wat, dat was nl de discussie over traceerbaarheid.

Met welk doel ik TA doe ? Omdat ik dat leuk vind.
Waarom ik dat deel ? Mag dat niet dan ? Doel ; info.

Zo simpel is dat.

Ik weet wat ik zei en vooral naar aanleiding van wat, dat was nl de discussie over traceerbaarheid.

Met welk doel ik TA doe ? Omdat ik dat leuk vind.
Waarom ik dat deel ? Mag dat niet dan ? Doel ; info.

Zo simpel is dat.
@ JVG: de volgende twee citaten zijn jouw woorden en daar reageer ik nog maar weer een keer op voor de duidelijkheid:

''Ik weet wat ik zei en vooral naar aanleiding van wat, dat was nl de discussie over traceerbaarheid.''
''Kunnen we weer verder met belangrijkere dingen''

Mijn reactie:

Die discussie over de traceerbaarheid ben je zelf begonnen.
En dan daarna gaf je aan over te willen gaan naar ''belangrijkere dingen'' waarvan je kennelijk niet wil zeggen wat je daaronder verstaat.
Vervolgens ga je hier in deze berichtendraad weer verder door op de bitcoinkoersen en die activiteit zeg je te doen ''omdat ik dat leuk vind''.

''Leuk'' is toch iets anders dan wat je eerder zei ''belangrijkere dingen''?

Van mij mag je; alleen je spreekt jezelf een beetje tegen om mij onduidelijke redenen.

@ JVG: dit heb jij eerder gezegd en daar reageer ik nog maar weer een keer op voor de duidelijkheid:

''Ik weet wat ik zei en vooral naar aanleiding van wat, dat was nl de discussie over traceerbaarheid.''
''Kunnen we weer verder met belangrijkere dingen''

Mijn reactie:

Die discussie over de traceerbaarheid ben je zelf begonnen.
En dan daarna wil je overgaan naar ''belangrijkere dingen'' waarvan je niet wil zeggen wat je daaronder verstaat en vervolgens ga je hier weer verder door op de bitcoinkoersen en die activiteit zeg je te doen ''omdat ik dat leuk vind''.

''Leuk'' is toch iets anders dan wat je eerder zei ''belangrijkere dingen''?

Van mij mag je; alleen je spreekt jezelf een beetje tegen om mij onduidelijke redenen.

Neen die ben ik niet begonnen. Jij met je Gladstein.

Belangrijkere dingen dan traceerbaarheid. Ik heb niet gezegd belangrijkere dingen dan BTC.

Ik spreek mezelf absoluut niet tegen.

Mss eens oefenen in begrijpend lezen ?

Ik ga nu iets belangrijker doen, :ROFLMAO: : naar het strand. 🏖️

Neen die ben ik niet begonnen. Jij met je Gladstein.

Belangrijkere dingen dan traceerbaarheid. Ik heb niet gezegd belangrijkere dingen dan BTC.

Ik spreek mezelf absoluut niet tegen.

Mss eens oefenen in begrijpend lezen ?

Ik ga nu iets belangrijker doen, :ROFLMAO: : naar het strand. 🏖️

@ JVG

Hierover (jouw woorden):
''Neen die ben ik niet begonnen. Jij met je Gladstein.''

Mijn reactie:
De volgende woorden zijn toch echt van jou: ''Wat zeg je nu weer : ''BTC transfers lastig te traceren.''''

Hierover (jouw woorden): ''Belangrijkere dingen dan traceerbaarheid''

Mijn reactie: wat mij betreft ben je de discussie over die traceerbaarheid zeker wel gestart : ‘wat zeg je nu weer’ om vervolgens te zeggen dat er belangrijkere dingen zijn (doelend op die discussie kennelijk).

Hierover (jouw woorden): ''Mss eens oefenen in begrijpend lezen ?''

Mijn reactie: Je legt de verantwoordelijk voor je eigen slordige schrijfstijl bij anderen.
I.p.v. naar het strand gaan, zou je om de vele gretige lezers -op zoek naar relevante informatie- hier een lol te doen een schrijfcursus kunnen volgen.
Aanbevelingen: wie weet wil je dan de lezer voortaan minder aan zijn lot overlaten voor wat betreft afkortingen (anderen moeten maar gissen), telegramstijl, je onduidelijke cynisme, knip- en plakstijl zonder bronvermeldingen en de Spaanse taal: wat moet dat op een Nederlandstalig forum?!

Laatst bewerkt:
@ JVG

Hierover (jouw woorden):
''Neen die ben ik niet begonnen. Jij met je Gladstein.''

Mijn reactie:
De volgende woorden zijn toch echt van jou: ''Wat zeg je nu weer : ''BTC transfers lastig te traceren.''''

Hierover (jouw woorden): ''Belangrijkere dingen dan traceerbaarheid''

Mijn reactie: wat mij betreft ben je de discussie over die traceerbaarheid zeker wel gestart : ‘wat zeg je nu weer’ om vervolgens te zeggen dat er belangrijkere dingen zijn (doelend op die discussie kennelijk).

Hierover (jouw woorden): ''Mss eens oefenen in begrijpend lezen ?''

Mijn reactie: Je legt de verantwoordelijk voor je eigen slordige schrijfstijl bij anderen.
I.p.v. naar het strand gaan, zou je om de vele gretige lezers -op zoek naar relevante informatie- hier een lol te doen een schrijfcursus kunnen volgen.
Aanbevelingen: wie weet wil je dan de lezer voortaan minder aan zijn lot overlaten voor wat betreft afkortingen (anderen moeten maar gissen), telegramstijl, je onduidelijke cynisme, knip- en plakstijl zonder bronvermeldingen en de Spaanse taal: wat moet dat op een Nederlandstalig forum?!

Even een korte en laatste reactie naar een 🤡💩 zoals jij : 🖕

Forum statistieken

Onderwerpen
4.593
Leden
8.684
Nieuwste lid
elisabethsmitberkhout@gma
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan