zilversoda

G

Guest

Guest
ik heb zojuist zilversoda gekocht in de natuurwinkel.

ik had op de site ergens gelezen dat je ermee kon wassen .

heeft iemand een idee hoeveel je nodig hebt voor een gemiddelde was?

en kan je er ook azijn bij doen ik doe dat namelijk altijd vanwege het harde water hier.

 
Azijn kun je gebruiken ipv wasverzachter (dus dit kan vast ook samen met soda ivm hard water) , ik was met soda, maar ben overgestapt naar soda met een kleine hoeveelheid gewoon wasmiddel. Omdat de was wel erg grauw werd en stonk naar zure melk.

Nu gaat het erg goed. Normaal gesproken is de dosering ongeveer gelijk aan waspoeder.

 
dirtsa gebruikte je ook bio zilversoda?

ik las namelijk op een topic dat het niet rook.

 
Hoi,

Ik maak sinds een aantal maanden ook waspoeder van de site hieronder, lees ook de commentaren. Zelf doe ik een zak soda + 1 blok geraspte sunlightzeep(AH), in een emmer met 2.5 ketel kokend water. Laat het een nachtje staan en ga er dan met de staafmixer doorheen om het te ontklonteren, en klaar. Ergens gelezen (weet niet meer waar) dat groene zeep weer goed is voor de fijne was, gooi ik ook weer kokend water overheen om het vloeibaar te maken. Ik koop het bij Deen maar het ruikt niet zo als vroeger dus ga ik nog eens kijken in één of ander winkeltje met producten van vroeger. Verder rasp ik nog een blok ossegalzeep (kruidvat) en doe op dezelfde wijze dat ritueel. Voor de eventuele vlekken dus! Na elke was (zeep en azijn gaan denk ik niet samen?) doe ik nu een extra spoelbeurtje met azijn, heb ergens ook gelezen dat azijn alle geuren van transpiratie laat verdwijnen, dus kan je op wat lagere temperaturen wassen.. Bevalt me prima, weer een beetje minder afhankelijk van de industrie. Wassen wordt weer (beetje) leuk!

http://www.stofzuigerzen.nl/schoonmaken/zelf-wasmiddel-maken.html

 
Ik gebruikte ook een hele tijd soda en/of azijn. Prima voor de was. Tegenwoordig gebruik ik een klein beetje wasmiddel, en spoel ik na met azijn om de restjes eruit te krijgen. Het schijnt dat wasmachinetrommels slecht tegen soda kunnen.

 
Zijn dat niet de aluminium trommels? Die van mij is van roestvrij staal.

 
Ik was ook in soda, maar lees nu dat dat misschien niet goed is voor de wasmachine. Wie weet hier meer over? Ik heb wel een roestvrijstalen trommel.

Ik ben heel tevreden over soda en gebruik ook azijn als alternatief voor wasverzachter, maar voeg er voor de geur 5 druppels etherische olie bij, b.v. lavendel of jasmijn.

Ben heel tevreden over hoe wit het wel niet wast. Heel af en toe doe ik er een klein beetje zuurstofbleekmiddel bij om mijn was helder te houden.

Moet zeggen dat de was nu lekkerder ruikt dan met normale wasmiddelen.

 
Ik zou er ook etherische olie bij doen voor de geur. Er is daar zoveel keus in, dat je voor iedere taak wel een fijne aangename mix kunt maken.

 
Hoi Annes,

Hoe bedoel je zuurstofbleekmiddel, waar koop je dat dan en wat is er een andere naam voor?

sheila

 
Wasmachines zijn van binnen altijd van roestvrijstaal. Alleen het verwarmingselement is van een andere mataallegering, vandaar dat het ook kan verkalken. Het zou kunnen dat soda daar niet zo gunstig voor is. Volgens mij valt dat wel mee, anders af en toe eens azijn door de machine doen om te ontkalken.

 
bastiaan, ik gebruik altijd al azijn vanaf het begin ook nu ik met soda was.

maar waar kan ik dat zuurstofbleekmiddel kopen dat de was iets witter word weet jij dat?

sheila

 
Hoi Freshflesh,

Bedankt voor je tip ik heb net in de natuurwinkel gekocht.

Groetjes sheila

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.715
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan