Zijn mijn vermoedens juist en wat moet ik doen? voorstellen: vrouw

Vrouw34

New member
Dag allemaal,

Allereerst, wat een mooi forum en wauw wat hebben jullie er veel verstand van. Dat is ook de reden dat ik me hier aangemeld heb, ik zit vol vragen en alles is enorm ingewikkeld voor me.

Ik heb een vermoeden dat ik door chronische stress een bijnieruitputting heb, een oestrogeen dominantie en een te lage progesteron. Om dit zeker te weten had ik dit graag willen laten testen maar mijn huisarts wil niet meewerken en adviseerde mij een anticonceptiepil om wat aan mijn klachten te doen. Omdat ik zelf het gevoel heb dat mijn hormonen enorm uit balans zijn wil ik eerst weten hoe ik dit onder controle krijg voor ik middeltjes ga nemen die het misschien erger kunnen maken.

Ik zal even wat meer schrijven over mijzelf, ik ben dus een vrouw van 34 en heb sinds mijn jeugd veel last van angst, hoge spanning in mijn lijf en somberheid. Tijdens mijn zwangerschap en borstvoedingperiode heb ik mij opvallend goed gevoeld, zodra dit afgelopen was voelde ik me zoals vanouds beroerd. Ben enorm prikkelbaar, last van acne, slecht slapen, hartkloppingen, korte luteale fase, moodswings, angst, somberheid, concentratieproblemen enzovoort.

Kan ik er vanuit gaan dat ik inderdaad een oestrogeendominantie heb en daar aan gaan werken, gaat dan de progesteron automatisch weer omhoog of moet ik niet van dingen uitgaan zolang ik het niet zeker weet? Ben namelijk bang dat ik aan iets ga werken en dat ik het mis blijk te hebben waardoor ik nog verder uit balans raak...

Ik hoop dat iemand me raad wil geven... Het is zo ingewikkeld voor me

 
Toevallig zag ik gisteren een reclamefolder voor onderzoeken die je zelf thuis kunt bestellen. Oa ook eentje die vrouwelijke hormonen test. Oa cortisol, progesteron. Wel een dure test dacht ik hoor.

Ik zal nog even voor je zoeken voor de naam....

Er is ook nog een heel forum over oa oestrogeendominantie, misschien kan je daar ook antwoorden vinden ---> http://hormonaledisbal.forum2go.nl/?sid=b47527927de086e114b2c5e9771d8905

edit : oooh vergat ik helemaal om je welkom te heten hier op het forum ! sorry !

 
Welkom hier! ik denk dat je inieder geval adrenal kan bestellen en verder stoppen met alle voeding waar fyto oestrogenen etc. inzitten. {soja,lijnzaad} en je gaan verdiepen in de wapf voeding.

 
hoi Vrouw34,

je vindt hier vast wel wat antwoorden, welkom ook van mij.

Ik ben op het moment Menopauze aan het lezen van Dr. Lee, anders als de naam van het boek vermoedt gaat het over alle leeftijden.

Tijdens de zwangerschap gaat je lichaam meer Progesteron aanmaken /400x meer als normaal als ik goed onthouden heb wat in het boek stond/ om de zwangerschap in stand te houden. Dus ik denk dat je inderdaad o.a. oestrogeendominantie hebt waardoor je je slecht voelt buiten de zwangerschap.

Zelf smeer ik momenteel zijn creme en helpt me enorm met beter slapen.

Omdat er veel meer dingen gaande zijn bij jou (bij mij ook hoor) zou ik eerst hier goed gaan lezen en bij Poekie www.voedingisgezondheid.nl waar de info van dit forum overzichtelijker is te lezen. En het boek van Dr. Lee kan ik je ook aanraden. Je gaat veel meer begrijpen over hormonen.

Dus ga veel lezen hier en stel gerust al je vragen die bij je opkomen.

// deze haken gebruikt per abuis omdat mijn pc raar doet, sorry, ik bedoel ronde haken.

 
Hallo Vrouw, welkom

Zou je op willen schrijven wat je allemaal eet en drinkt op een dag? Dan kunnen we je daar wat tips over geven.

Kijk ook even in 'alleen lezen forum' met teksten van Mike.

Lia

 
Lia,

Ik ben allang forumlid en ik hou me doorgaans aan het wapf, maar de laatste weken merk ik dat ik weer een onweerstaanbare drang naar chocolade krijg ! Ik ben in 3 weken tijd weer 6 kilo aangekomen, zou het een tekort (deficiëntie) van magnesium of iets dergelijks kunnen zijn ? .....misschien zou Mike of jij of iemand anders het kunnen verklaren...

Gr. Jakob

 
Er is maar 1 manier om hier achter te komen: magnesiumcitraat in huis halen, hiermee supplementeren en kijken of de drang naar chocola overgaat. Indien ja, dan was het inderdaad een behoefte aan magnesium.

Mike

 
Hallo Vrouw, de anticonceptiepil: lijkt me ten alle tijde een afrader omdat het synthetische hormonen zijn die je lichaam meer kwaad dan goed doen.

Sinds ik er mee begon zijn de blaasontstekingen/schimmels in gaan zetten bij mij.

Plus ik denk zelf dat mijn tanderosie ook ingezet is doordat ik ooit eens de pil ben gaan slikken.

Extra boekentip: de kracht van vrouwelijke hormonen van Sylvia Demers

Genoemd boek heeft het niet alleen over progesteron als heilzaam maar ook over het nut van oestradioltoediening in sommige gevallen.

Je kunt tekort hebben aan progesteron en aan oestradiol tegelijk: oestrogeendominantie betekent dat oestrogeen relatief gezien de overhand heeft, maar het zegt niets over dat je te veel of te weinig oestrogeen in je lijf hebt.

Dus het is toch alleszins raadzaam een test te doen om te kijken waar je tekorten precies liggen.

Succesboeken biedt ook een test aan om de hormonen uit te laten meten: http://www.succesboeken.nl/boeken/Diversen/9789079872005/#.Udg0bsV5MxA

 
Jakob wat grappig dat jij dat ook hebt. Sinds ik Wap heb ik nergens meer behoefte aan behalve aan chocolade. De ene dag gaat het beter dan de andere dag. Afgelopen winter heb ik er heel veel last van gehad ondanks dat ik iedere avond magnesiumcitraat supplementeerde. Misschien te weinig, dat zou kunnen.

Nu gebruik ik steeds meer producten van rauwe melk en gaat het beter moet ik zeggen. Vooral de rauwmelkse kefir doet goed. Net een grote kom aardbeien op met rauwmelkse slagroom, mmmmmmm....ik ben benieuwd of straks mijn chocolade behoefte weer de kop op steekt, ik hoop het niet want ik heb het niet in huis, ik koop het niet meer. Misschien een tip :D

 
Hi Jakob. Ik heb hetzelfde probleem als jij: enorme drang naar chocolade. Vaak wordt er inderdaad gesproken over een magnesiumtekort. Uit een bloedtest blijkt dat ik dat absoluut niet heb. Momenteel ben ik in behandeling bij een biofotonen-therapeut, en zij kwam erachter dat ik een verstopte galblaas heb. Dat verklaart bij mij de drang naar chocola. Als magnesium bij jou niet werkt tegen die drang kan je galblaas dus ook verstopt zijn.

 
@Food en Mood: misschien heb jij ook een verstopte galblaas? Ben bang dat je toch aan de grote zuivering moet ;-) Ik ben 'm ook al tijden aan het uitstellen, maar nu het vastgesteld is dat ik echt een verstopping heb ben ik me maar aan het voorbereiden...

 
Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties!!!

@Zonne, ik overweeg inderdaad om te testen, als het niet via de huisarts kan dan zo. Het is een hoop geld ja, maar als het betrouwbaar is lijkt het me wel de moeite waard.

I-Lady Ja ik denk dat ik wel wat moet veranderen in mijn voedingspatroon. Fyto oestrogenen had ik al wat over gelezen en daar ben ik al wat op aan het letten. Wapf voeding is weer nieuw voor me, maar zag er op dit forum al meer over, ik ga me er in verdiepen! En die adrenal, waar moet ik op letten als ik dat koop, bepaalde merken wel of niet?

@Marijan, Bedankt voor de tip over dat boek. En ja, ik had al ergens gelezen dat je tijdens zwangerschap en borstvoeding meer progesteron in je lijf had. Dat ik me toen zoveel beter voelde, in combi met mijn normaal te korte luteale fase zegt wel wat over een te kort nu denk ik. Over die crème, ik denk er over dat ook te proberen, al wil ik zeker weten of het wel veilig is in combinatie met eventueel zwanger worden, die wens is er, nog niet direct maar toch...

@poekie, ik vrees dat ik niet een supergezond voedingspatroon heb, tot voor kort was ik eigenlijk amper hier mee bezig en ik ben wel gek op snoepen enzo.

Meestal neem ik iets van vier sneetjes brood per dag, met pindakaas, kaas, appelstroop of boterhamworst, een schaaltje yoghurt met cruesli, drink iets van vier koppen koffie met melk en twee klontjes suiker per kop, voor de rest veel (kruiden) thee. 's avonds groenten met aardappelen, soms pasta en een klein beetje vlees. Als tussendoortje/snoeperijtje soms een koekje, soms veel koekjes hihi maar soms ook een zak wortels, radijsjes of een komkommer. Ook regelmatig een rood wijntje in de avond en af en toe een zak chips, eens in de week ofzo. Ik heb altijd moeite met maat te houden, het is alles of niks bij mij. Hmm snoep wel meer tussendoor nu ik er langer over nadenk, soms snoep, soms een ijsje... Maar ook weer niet elke dag... Oh en fruit natuurlijk, maar sla ook wel eens over...

@Lievergezond, Jaaa dat boek van Sylvia Demers heb ik al in huis, en die test waar je het over hebt is weer een ander als waar Zonne het over heeft?

 
Haha, met dit voedingspatroon krijg je het hele forum over je heen :lol:

Lees je maar eens rustig in in het alleen-lezen-forum van Mike, en op de website van Poekie. Eerst denk je dat we hier niet goed wijs zijn, dat had ik ook ruim anderhalf jaar geleden, maar stukje bij beetje ga je je voeding veranderen en het krijgt je helemaal in zijn greep. Maar doe het rustig aan, als je de voedingsadviezen volgt die je hier vindt heb je grote kans dat je je langzaam aan steeds beter gaat voelen en dat je klachten verdwijnen. Ik hoop het voor je, succes! :D

 
wat goed helpt als je zoete trek hebt. Eitje bakken met kaas en schepje sole (opgeloste keltisch zeezout). Als toetje 2 bakjes slagroom. Als je dit doet, dan hoeft je geen koekjes meer en anders neem je nog een bakje slagroom. Dus de volgende keer met shoppen heel veel slagroom meenemen. Ik neem elke week 7 a 10 bakjes mee op dit moment. Best wel een apart karretje in de winkel. Ik heb trouwens wel moeite om mijn eigen advies goed op te volgen. Dat anti-vet en snoepen is voor mensen met geen zelfbeheersing is er toch wel aardig ingehamerd, misschien dat het jou beter af gaat.

Ik heb ervaren dat mijn zoete trek veroorzaakt wordt/werd door een aantal e-nummers (e621)en suiker/koolhydraten eten.

Ik zou ook ipv suikerklontjes losse suiker nemen. Je hebt dan de mogelijkheid om langzaam te minderen.

@San

over die verstopte galblaas en chocoladehonger. Legde je peut dat nog verder uit? Want ik snap het verband niet.

 
Ik zou wel meteen stoppen met regulier brood, met koffie, met suiker en met transvetten. Dat is behoorlijk schadelijk.

Ik snap de overweging van afbouwen, maar dat kan ook zonder jezelf te blijven belasten: echte honing , manuka bijvoorbeeld, ipv suiker. Zwarte of groene thee ipv koffie. En kijk eens wat er gebeurt als je helemaal met brood stopt. Neem Keltisch zeezout bij de maaltijd, en door verder veel meer dierlijk vet te eten (roomboter), zal de behoefte aan zoetigheid en chips ook afnemen. Brood van menno is trouwens wel ok (ivm lange rijstijd), dat heb ik vandaag na 2 maanden brodeloos te zijn geweest ook weer eens gekocht.

 
Heb vandaag agave siroop aangeschaft, om de suiker te kunnen laten staan! Krijg wel de slappe lach van die bakjes slagroom...

Waar moet ik zoeken om te kunnen zien wat ik op een dag een beetje tot me kan nemen?

 
Mike, San en Food en Mood allen dank voor jullie reactie. Ik heb wel magnesiumcitraat wat ik gebruik maar zal de dosering eens verhogen. En San wat voor behandeling krijg je voor die verstopte galblaas dan ?....geen chocolade meer in huis halen is een optie ja, maar dat onderdrukt het verlangen ernaar niet !

 
Vrouw,

Agavesiroop is niet goed, bevat veel te veel fructose = suiker. Honing is eigenlijk het enige zoetmiddel dat goed is, maar dat ook weer met mate gebruiken. En ook Billinton's melasse is goed.

Kijk op mijn site bij 'juiste voeding' en 'voedingsadvies'. Er is al een paar keer aangegeven dat je eens in het 'alleen lezen forum' en op mijn site moet gaan kijken. Ga dat eerst maar eens doen dan wordt er veel duidelijk.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan