zijn jullie in sympathische - of parasympathische shock?

Rapunzel

New member
Gisteravond kwam ik weer een interessant stukje tegen in 'bewustzijn als medicijn' van Gill Edwards:

Sympathische shock komt erop neer dat je in een chronische vecht/vluchtrespons verkeert en wordt lichamelijk gekenmerkt door hyperactiviteit, zweten, heen en weer schietende ogen, een geremde spijsvertering, spierspanning of pijn, een verstoorde slaap en een verhoogde hartslag , bloeddruk, bloedsuiker en stofwisseling. Deze toestand kan ook zorgen voor hartproblemen. Op het psychische vlak kun je emotionele uitbarstingen hebben, geneigd zijn tot dwangmatig praten, nerveus lachen, overdreven druk doen en aanvallen van agitatie en zelfs paniek hebben. Je wordt een stressjunk waardoor je in een vicieuze cirkel terechtkomt. Je kunt lijden aan verslavingen - zoals alcoholisme, werkverslaafdheid of codependentie - die allemaal onderdeel zijn van de vecht/vluchtrespons. Je bent waarschijnlijk snel geïrriteerd, aanvallend of zelfs agressief onder stress, of je wilt weglopen. Andere mensen beschouwen je als gedreven, gespannen of overheersend. Sympathische shock lijkt op een 'laaiend vuur' en een rode huid is een uiterlijk teken ervan. Het is alsof je je voet steeds op het gaspedaal hebt.

Parasympathische shock is verwant met depressie, vermoeidheid en een verhoogde behoefte aan slaap. Dit correspondeert met de bevriesrespons. Fysiek gesproken produceert het lichaam meer slijm, tranen en hitte en je hartslag en bloeddruk dalen. Je voelt je minder goed in staat om met stress om te gaan - terwijl je die in sympathische shock juist op zoekt. Op sociaal gebied trek je je terug en je voelt je snel afgewezen, verslagen of wanhopig. Als je met emotionele intimiteit te maken hebt verstijf en bevries je, dus vermijd je dat zoveel mogelijk. Je kunt plotseling emotioneel afhaken, of je ineens terugtrekken uit relaties. Andere mensen zien je misschien als zwak en passief of als kil en afstandelijk. Parasympathische shock is vergelijkbaar met 'een bevroren lichaam van ijs' en je huid heeft de neiging bleek te zien. Het is alsof je je voet op de rem hebt.



Ik herken mezelf in allebei de stukjes in verschillende periodes uit mijn leven. In mijn latere tienerjaren was ik inderdaad altijd vuurrood van de sympathische shock!

 
Dit noemen ze toch ook wel het reptielen brein wat in werking is?

Ik ben duidelijk in een parasympatische shock. hum.......

 
Volgens mij ben ik nogal in een parasympathische shock...

 
Ik zie het iets anders dan in de uitleg wordt voorgesteld:

Sympatische shok is de vechtrespons. Omdat ik nogal yang ben van nature zat ik hier vroeger zeer zeker in. Dit maakte mij een vechtersbaasje. Overigens vocht ik voornamelijk met woorden en niet met mijn vuisten. Ik ben nog steeds goed met woorden, maar gebruik deze nu veel wijzer, niet meer noodzakelijk om mijn gelijk te krijgen of mijn gram te halen. Omdat sympathische shock een yang-energie is overkomt dit vaker mannen.

Parasympatische shock is de vluchtrespons. Rapunzel, jij bent nogal yin ingesteld. Dit ben jij op en top! Jij gaat het gevecht juist uit de weg en spreekt je ook niet uit, maar houdt je juist in. Alles voor de lieve vrede, zslfs als het ten koste van jezelf gaat. Omdat parasympathische shock een yin-energie is overkomt dit vaker vrouwen.

Wat je hier heel duidelijk terug ziet is de vecht-/vluchtrespons die gepaard gaat met adrenaline. Oftewel: stress. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Beide vormen van shock zijn gerelateerd aan de bijnieren. Bijnieruitputting dus. Dat dit epidemisch is, bewijzen de excessen van de samenleving wel, nl. overmatige agressie of depressie. Het merendeel van de bevolking verkeert dus in sympathische of parasympathische shock en lijdt dus aan bijnieruitputting.

Mike

 
Wat een herkenning zeg, de parasympathische shock! Zo ben ik zeker niet altijd geweest. Geeft wel meer inzicht waarom er nu zo weinig uit mijn handen komt. Gisteren was ik bij de kapper en voelde me echt buiten de samenleving staan. Het leek alsof iedereen een ander tempo had, voelde me een beetje een zombie.

Weer een goed stukje Rapunzel! Heel erg bedankt, ik ga me er verder in verdiepen.

 
interssant stukje! iets waar ik ook naar heb gekeken. maar welke schock hoort bij mij? ik denk een combinatie - ik schommel van de een - sympathisch (yin): keihard vechten tegen ziekte en werken omdat ik gedreven ben in mijn vak - naar de ander - parasympathetisch (yang): opgeven en uitgeput zijn en uitrusten totdat ik het gevecht weer aankan... maar ja hoe kom je tot balans?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.643
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan